Etter årevis med kjedelige, men rimelig pålitelige biler, skaffet jeg meg nylig en som ikke er fullt så kjedelig

En 2006 modell med toliters bensinmotor på 165 HK (166 iflg. oppl. på Vegvesenets sider...

Bilen er kjøpt av et familiemedlem, som har kjørt den veldig lite, men samvittighetsfullt fulgt opp servicer og registerreimbytte, som er helt essentielt for god driftsikkerhet når det gjelder disse bilene.
Forrige eier kjøpte bilen i 2009 og fikk den registrert på seg 3. juli. Bilen ble for øvrig førstegangsreg. i Norge 28. sept. 2006.
18. sept. 2009 hadde han bilen på service og fikk byttet reg.reim. Da hadde bilen gått 48809 km.
Siden er service fulgt opp på merkeverksted fem ganger, siste gang 2. juni 2016, snaue 10000 flere km. på telleren, nærmere bestemt 58336. Også denne gangen reg.reim bytte pga. av alder og ikke kjørte km.
Lite og pent brukt kan man trygt si om denne Alfa'en.
Teknisk strøken, men med et par-tre skjønnhetsflekker og svake punkter som jeg kommer til å fikes før bilen for alvor tas i bruk:
- Frontgrillen mangler den nest nederste kromlista. Ny og pent brukt er i hus og er klar til å bli montert med et par andre ting:

- Blinklyspære venstre foran var gått. Jeg prøvde å bytte den her om dagen, men da gikk blinklysglasset føyka da jeg forsøkte å løsne blinklyshuset. Det var allerede en sprekk i glasset og i tillegg til alder var det nok ikke så rart at hele greia gikk i oppløsning. Nytt blinklys passerte tollen i går og er nok meg i hende i dag, tenker jeg :) .
- Mens jeg fomlet med blinklyset for å få det løs merket jeg at vestre frontgrill satt veldig løst. Og plutselig løsnet det helt. Det viste seg at omtrent alle festepunktene var knekt. Ingen skade på festepunktene på selve størfangeren, ser det ut som. Nye støtfangergriller er bestilt fra spesialbutikken Italia Ricambi i Tyskland.
Disse plasttingene som var skadet irriterte litt da jeg oppdaget det, men etter hvert innså jeg at slike ting fort kan forekomme på en 10 år gammel bil.
Litt mer uforståelig var det at den ene direktcoilen viste seg å enten bare fungere delvis eller var helt defekt da jeg hentet bilen.
Bilen ble diagnostisert og "misfire" beskjeden vistes i apparatet til bilfagmannen som gjorde jobben.
Nu coil bestilt og levert samme dag og bilen var skikkelig i form igjen.
Etter å ha lest meg opp om GT Alfa'en har jeg fått med meg at disse coilene har en tendens til å ryke. Derfor er tre til av samme fabrikat (NKG) bestilt og på vei. En overkommelig kostnad og like greit å bytte alle for best mulig driftsikkerhet.
Ellers er bilen fin og flott og alt det der

Her noen flere bilder:

Praktiske oppbevaringsrom i det overraskende romslige bagasjerommet.
Bilvask står på dagsorden en av de nærmeste dagene...

Finnes det andre GT-eiere her inne er det bare å komme med erfaringer, råd og tips om bilen.
Blir mer om GT'en senere så snart det skjer noe nytt...