Har kjørt ca 30 mil med gammelt bakre drev kombinert med nytt kjede og framre drev - Hva nå?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Har kjørt ca 30 mil med gammelt bakre drev kombinert med nytt kjede og framre drev - Hva nå?

Legg inn av gsx750_80 »

Ved nylig oppmøte hos Yamaha-center på Tempe for service ble jeg fortalt at mekaniker var blitt syk, og service ikke kunne tas.
En mulighet var å få service i Øsstersund (S) i forbindelse med en tur dit noen dager senere. Jeg gikk for denne opsjonen, medbringende
kjede og drev innkjøpt via en annen forhandler i Trondheim.

Ikke lenge etter at service i Sverige var startet ble jeg kontaktet og fikk opplyst at drevet bak ikke passet. Jeg hadde mao fått feil del..
Framre drev samt kjedet var mildt sagt utslitt, men det bakre drevet hadde ikke nevneverdig synlig slitasje. Da må jeg vel understreke
at "nevneverdig synlig slitasje" muligens ikke betyr all verden; antar det kan være vesentlig slitt uten at jeg detekterer dette vha "øyemål".
Uansett: Nytt framdrev og kjede ble montert, i kombinasjon med rengjort gammelt bakre drev. Inkludert noe småkjøring i Østersund,
retur til trøndelag mm, antar jeg sykkelen har gått ca 35 mil med den nevnte kombinasjonen av nye og gamle deler.

Hva bør jeg sannsynligvis gjøre: Skifte bakre drevet til et riktig, nytt, så fort som mulig?

Eller er skaden allerede skjedd, slik at det er like greit å fortsette, med antatt noe redusert levetid for det nye kjedet og det nye framdrevet?

(Tror det er 14 tenner foran, og 43 bak) Mer gods og flere tenner å fordele kreftene på tilsier vel at framre drev slites mye raskere.
Sykkelen er en Ninja 250, så den har ikke akkurat de største kreftene å "plage" delene med.

Noen som har erfaring med liknende?
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Har kjørt ca 30 mil med gammelt bakre drev kombinert med nytt kjede og framre drev - Hva nå?

Legg inn av Rune75 »

Bilde av bakre drev ville hjulpet. Evt også et bilde når du tar tak i kjede og trekker det ut fra drevet, rett bakover.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38042
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Har kjørt ca 30 mil med gammelt bakre drev kombinert med nytt kjede og framre drev - Hva nå?

Legg inn av AJ »

Det ideelle er selvfølgelig å bytte alle tre komponenter i drivlinja samtidig.
Men om man dropper et bakdrev som eksempelvis har gått 20-30K, tror jeg neppe dette gir særlig merslitasje på det nye kjedet.
Ser buen mellom tennene jevn og fin ut og tennene i drevet i tillegg ikke ser tynnslitte eller krokete ut og fortsatt har sin opprinnelige form, så tenker dette går fint uten at du trenger å bytte bakdrev før neste gang kjedet er utbyttingsklart.

Men jeg understreker at dette er min mening og at andre kan ha helt andre oppfatninger av hva som anbefales.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

mekkern
Innlegg: 7628
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Har kjørt ca 30 mil med gammelt bakre drev kombinert med nytt kjede og framre drev - Hva nå?

Legg inn av mekkern »

0 problem.
du kan bare bytte bakdrevet ved anledning-eller bare snu det gamle hvis det ikke er veldig slitt.
det viktigste er at det ikke er for stramt og at det holdes smurt.

men har du allerede betalt for et nytt, ville jeg nok byttet drevet til riktig type og skrudd på det nye.

hvis en skifter fremdrevet før det spiser på kjedet (rakler på drevet når en triller bakover)får en mye lengre levetid på kjede og bakdrev.

har nå kjørt 35000km etter kun å ha skiftet til nytt kjede(biltema) og har strammet kun 2 ganger.
Cbr1000f
For meg beviser det at det er viktig med jevnlig smøring av kjede.
Sist redigert av mekkern den 10 jul 2017, 18:32, redigert 1 gang totalt.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6972
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Har kjørt ca 30 mil med gammelt bakre drev kombinert med nytt kjede og framre drev - Hva nå?

Legg inn av kjellv »

Det er slik at kjede og begge drev slites samtidig. Radius på bakdrevet og blir mindre, dette gjør at kjedet ikke kommer ned i bunnen mellom tennene på drevet. Derfor vil det virke som kjedeleddene er for lange, og tennene vil se ut som de har bøyd seg. Prøv å trykk ned et kjedeledd i drevet og se hvordan det ser ut

Sent fra min C6603 via Tapatalk


mekkern
Innlegg: 7628
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Har kjørt ca 30 mil med gammelt bakre drev kombinert med nytt kjede og framre drev - Hva nå?

Legg inn av mekkern »

kjellv skrev: 10 jul 2017, 18:30 Det er slik at kjede og begge drev slites samtidig. Radius på bakdrevet og blir mindre, dette gjør at kjedet ikke kommer ned i bunnen mellom tennene på drevet. Derfor vil det virke som kjedeleddene er for lange, og tennene vil se ut som de har bøyd seg. Prøv å trykk ned et kjedeledd i drevet og se hvordan det ser ut

Sent fra min C6603 via Tapatalk
Kjede BLIR lengre-dette er er jo grunnen til at kjede skal måles for strekk-som anvist i manual.

-ikke at diameter blir vesentlig mindre på drevet-det er denne strekken som sliter bakdrevet -foran er det en kombinasjon av kjedestrekk og slitasje fordelt over få tenner.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6972
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Har kjørt ca 30 mil med gammelt bakre drev kombinert med nytt kjede og framre drev - Hva nå?

Legg inn av kjellv »

Selvfølgelig strekker kjedet seg, det er litt av begge deler. Når kjedeleddene og tennenes avstand ikke lenger har samme lengde vil kjedet klatre på tennene. Men du løser ikke dette ved å kun bytte kjedet, drevene er også slitt og passer ikke til nytt kjede

Sent fra min C6603 via Tapatalk



cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Har kjørt ca 30 mil med gammelt bakre drev kombinert med nytt kjede og framre drev - Hva nå?

Legg inn av cannon »

Ingen skjede skadd;-) Sett på nytt bakdrev, smør, tut og kjør!

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38042
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Har kjørt ca 30 mil med gammelt bakre drev kombinert med nytt kjede og framre drev - Hva nå?

Legg inn av AJ »

mekkern skrev: 10 jul 2017, 18:24
hvis en skifter fremdrevet før det spiser på kjedet (rakler på drevet når en triller bakover)får en mye lengre levetid på kjede og bakdrev.
Godt poeng og en god indikasjon på at tida er inne for bytte.
Opplevde nøyaktig det samme som beskrevet her med KTM'en; raklete (u)lyd når jeg trillet sykkelen bakover. Kort tid etter ble kjede og (begge) drev byttet.
Så lenge denne lyden ikke er der, så er det good to go fortsatt.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Har kjørt ca 30 mil med gammelt bakre drev kombinert med nytt kjede og framre drev - Hva nå?

Legg inn av gsx750_80 »

Rune75 skrev: 10 jul 2017, 16:43 Bilde av bakre drev ville hjulpet. Evt også et bilde når du tar tak i kjede og trekker det ut fra drevet, rett bakover.
tann6.png
Jeg forsøkte å trekke kjedet ut fra bakre drev, men det lot seg ikke rikke mer enn anskalsgvis 1-3 mm. Bildene er ikke så gode, men jeg har forsøkt å få med noen av tennene.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6972
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Har kjørt ca 30 mil med gammelt bakre drev kombinert med nytt kjede og framre drev - Hva nå?

Legg inn av kjellv »

Det er en viss usymmetri på tennene. Du ser at tennene heller litt mot høyre på bildet.
Ingenting prekært, bytt drevet når det passe slik, ingen hast :thumleft

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Har kjørt ca 30 mil med gammelt bakre drev kombinert med nytt kjede og framre drev - Hva nå?

Legg inn av gsx750_80 »

AJ skrev: 10 jul 2017, 18:17 Det ideelle er selvfølgelig å bytte alle tre komponenter i drivlinja samtidig.
Men om man dropper et bakdrev som eksempelvis har gått 20-30K, tror jeg neppe dette gir særlig merslitasje på det nye kjedet.
Ser buen mellom tennene jevn og fin ut og tennene i drevet i tillegg ikke ser tynnslitte eller krokete ut og fortsatt har sin opprinnelige form, så tenker dette går fint uten at du trenger å bytte bakdrev før neste gang kjedet er utbyttingsklart.

Men jeg understreker at dette er min mening og at andre kan ha helt andre oppfatninger av hva som anbefales.
Tror muligens ikke det ser så aller verst ut, men sikker i min sak er jeg ikke. Det er muligens antydning til noe deformering
av taggene, men det er muligens ikke av en slik art at det vil gi vesentlig kortere levetid på de delene som er montert nå, kontra
tilfellet der alle tre komponenter (framre drev, kjede og bakre drev) hadde vært helt nye.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Har kjørt ca 30 mil med gammelt bakre drev kombinert med nytt kjede og framre drev - Hva nå?

Legg inn av gsx750_80 »

mekkern skrev: 10 jul 2017, 18:24 0 problem.
du kan bare bytte bakdrevet ved anledning-eller bare snu det gamle hvis det ikke er veldig slitt.
det viktigste er at det ikke er for stramt og at det holdes smurt.

men har du allerede betalt for et nytt, ville jeg nok byttet drevet til riktig type og skrudd på det nye.

hvis en skifter fremdrevet før det spiser på kjedet (rakler på drevet når en triller bakover)får en mye lengre levetid på kjede og bakdrev.

har nå kjørt 35000km etter kun å ha skiftet til nytt kjede(biltema) og har strammet kun 2 ganger.
Cbr1000f
For meg beviser det at det er viktig med jevnlig smøring av kjede.
35 000 km etter kun kjedebytte var imponerende, også på en såpass stor sykkel.

Jeg har slitt ut 2 kjede-/drevsett i løpet av 43000 km på en 250, til tross for relativt hyppig smøring. Nå skal det sies at sykkelen benyttes
så lenge temperaturene holder seg over 1-2 grader C.

Har ikke kjørt 250'en etter at jeg kom fra den tidligere nevnte Sverige-turen, men skiftet til en eldre CB 1100 (m. 900 motor).
Får se til å bestemme meg for om jeg skifter bakre drev eller ei..
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Har kjørt ca 30 mil med gammelt bakre drev kombinert med nytt kjede og framre drev - Hva nå?

Legg inn av gsx750_80 »

cannon skrev: 10 jul 2017, 19:13 Ingen skjede skadd;-) Sett på nytt bakdrev, smør, tut og kjør!
Hehe! Det er slik det har forholdt seg, men jeg tok en annen sykkel til jobb i går.. Avventer litt hva jeg går for.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Har kjørt ca 30 mil med gammelt bakre drev kombinert med nytt kjede og framre drev - Hva nå?

Legg inn av gsx750_80 »

kjellv skrev: 11 jul 2017, 22:57 Det er en viss usymmetri på tennene. Du ser at tennene heller litt mot høyre på bildet.
Ingenting prekært, bytt drevet når det passe slik, ingen hast :thumleft
Ja, du har antakelig rett mtp asymmetri..
Har benyttet den andre sykkelen jeg har skilter på, en CB 1100 / 900 inntil videre. Er i Trondheim i morgen, og får evt sjekke
tilgjengelighet på riktig bakdrev.

Med det samme: Takk til deg og alle andre som har kommet med gode råd.
mvh

-gsx750_80

Svar