kjøre innimellom kø/biler på rødt lys aka lanesplitting
kjøre innimellom kø/biler på rødt lys aka lanesplitting
er det noen som sitter på konkret info. ang om det faktisk er lovlig/ulovlig å kjøre innimellom biler som står på rødt lys eller i kø hvis trafikken går sakte?
jeg har hørt at det er ikke lovlig men ikke ulovlig heller?
erfaringer?
jeg har hørt at det er ikke lovlig men ikke ulovlig heller?
erfaringer?
Re: kjøre innimellom kø/biler på rødt lys aka lanesplitting
Det er i en litt gråsone, iom at det ikke finnes spesifikke regler for hva en motorsyklist kan og ikke kan gjøre i trafikken. Jeg har lanesplittet både med politiet i motgående felt samt kjørt forbi politiet i kø og det har aldri vært et problem.
Jeg gjør dette hver dag. Har tom hatt politi på MC kjøre etter meg mellom bilene :)
Men husk på en ting, kjør alltid forbi på venstre side eller i midten. Aldri på skulderen. Og ta det rolig. Det er ikke alle som følger med like godt, og jeg har opplevd å bli blokkert i stillestående kø.
Liknende tråd: viewtopic.php?f=12&t=4404
Jeg gjør dette hver dag. Har tom hatt politi på MC kjøre etter meg mellom bilene :)
Men husk på en ting, kjør alltid forbi på venstre side eller i midten. Aldri på skulderen. Og ta det rolig. Det er ikke alle som følger med like godt, og jeg har opplevd å bli blokkert i stillestående kø.
Liknende tråd: viewtopic.php?f=12&t=4404
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: kjøre innimellom kø/biler på rødt lys aka lanesplitting
Bare å frese mellom. Ingen problem.. Altså her må man bruke smidigheten motorsykkelen gir deg til det fulle.
Ingen vits i å stampe i en kø av biler i et lyskryss som akkurat har skiftet til grønt når man kan ligge først, få grønt lys og dra over krysset før fremste bil i det heletatt har fått satt bilen sin i gir..
Og de som sperrer og er kvalme, de kan jo bare prøve seg å sette seg på en tung motorsykkel å stampe i kø. Det går ikke.
Jeg merker at det er enkelt med Jawaen min.. Men den veier like mye som en moped og har 23 hestekrefter. I første gir kan man krype utrolig sakte og balansen holder man som på tråsykkel..
Det er lov nok til at man kan gjøre det. Så får man vise hensyn og forsiktighet når man kjører mellom.
Personlig føler jeg meg mye tryggere mellom bilene enn bak biler i kø på flerfeltsvei..
Ingen vits i å stampe i en kø av biler i et lyskryss som akkurat har skiftet til grønt når man kan ligge først, få grønt lys og dra over krysset før fremste bil i det heletatt har fått satt bilen sin i gir..
Og de som sperrer og er kvalme, de kan jo bare prøve seg å sette seg på en tung motorsykkel å stampe i kø. Det går ikke.
Jeg merker at det er enkelt med Jawaen min.. Men den veier like mye som en moped og har 23 hestekrefter. I første gir kan man krype utrolig sakte og balansen holder man som på tråsykkel..
Det er lov nok til at man kan gjøre det. Så får man vise hensyn og forsiktighet når man kjører mellom.
Personlig føler jeg meg mye tryggere mellom bilene enn bak biler i kø på flerfeltsvei..
- Elektrolux
- Innlegg: 55
- Registrert: 06 apr 2015, 09:11
- Motorsykkelen din: 2015 BMW R1200RS og F800S, 2009 Vectrix
Re: kjøre innimellom kø/biler på rødt lys aka lanesplitting
Mener at Tyskland har regulert dette til at farten ikke skal være mer enn 25 km / t raskere enn køens hastighet.
Ellers gjelder nok trafikkreglen om å ferdes slik at det ikke forvoldes fare.
Kjører konsekvent forbi og er overrasket over mopedister og motorsyklister som bidrar til å forverre køen ved å stille seg i den blant alle bilene
Ellers gjelder nok trafikkreglen om å ferdes slik at det ikke forvoldes fare.
Kjører konsekvent forbi og er overrasket over mopedister og motorsyklister som bidrar til å forverre køen ved å stille seg i den blant alle bilene
- Greenone
- Innlegg: 147
- Registrert: 11 jul 2017, 11:09
- Motorsykkelen din: 2007 ZX-10R
- Bosted: Ullensaker
Re: kjøre innimellom kø/biler på rødt lys aka lanesplitting
Tid og sted for alt. Inn og ut av Oslo i rush`en, da står jeg ofte i køen med bilene dersom det er kø som beveger seg. Har hatt for mange nesten episoder tidligere med uoppmerksomme filakrobater uten blinklys. (den gang jeg kjørte daglig til jobb i Oslo på sykkel)Elektrolux skrev: 10 aug 2017, 21:48 Kjører konsekvent forbi og er overrasket over mopedister og motorsyklister som bidrar til å forverre køen ved å stille seg i den blant alle bilene
Andre ganger er det lanesplitting som gjelder, det kommer helt an på situasjonen.
Jeg lever også i den oppfatningen av at det er i gråsonen, men altså ikke ulovlig. Mener min MC lærer sa at smeller det, så får du skylda.
Livet er ikke bare en lek, det er også en dans på roser
The older I get the faster I was
The older I get the faster I was
- Stian87
- Innlegg: 2038
- Registrert: 14 mai 2016, 23:18
- Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
- Bosted: Ski
Re: kjøre innimellom kø/biler på rødt lys aka lanesplitting
Når det kommer til straffbare forhold er det ikke gråsoner. Hvis lovgiver ønsker å forby noe så må dette gjøres ved lov eller forskrift gitt med hjemmel i lov. Noe annet vil være i strid med grunnloven. Dette betyr at dersom det ikke er forbudt å fildele, så kan du heller ikke straffes for det, med andre ord; det er lov.
En annen sak er en slik adferd raskere kan anses som uaktsomt og i strid med den generelle reglen om å ferdes aktsomt i trafikken. Det kommer imidlertid ann på adferden, hastighet osv. Kravet til aktsomhet gjelder imidlertid generelt så fildel i vei så lenge du gjør det med aktsomhet.
En annen sak er en slik adferd raskere kan anses som uaktsomt og i strid med den generelle reglen om å ferdes aktsomt i trafikken. Det kommer imidlertid ann på adferden, hastighet osv. Kravet til aktsomhet gjelder imidlertid generelt så fildel i vei så lenge du gjør det med aktsomhet.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
- Skogstrollet
- Innlegg: 742
- Registrert: 03 okt 2016, 13:29
- Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
- Bosted: Oslo
Re: kjøre innimellom kø/biler på rødt lys aka lanesplitting
Ja, fildeling er noe jeg bruker meg av ved behov. Synes det er greit å slippe risikoen å bli påkjørt bakfra, om ikke annet. Derimot er jeg ikke en person som til enhver tid må komme frem raskest mulig, så prøver å holde meg unna tvilsomme manøver
Det jeg føler jeg blir skeptisk til, er alle scooter-mopedene (og noen motorsyklister) som alltid legger seg i sykkefeltet. Da gjør man vel to feil: kjører forbi til høyre, og kjører i sykkelfelt...

Det jeg føler jeg blir skeptisk til, er alle scooter-mopedene (og noen motorsyklister) som alltid legger seg i sykkefeltet. Da gjør man vel to feil: kjører forbi til høyre, og kjører i sykkelfelt...
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"
Vart du än går skogen hittar dig"
- Greenone
- Innlegg: 147
- Registrert: 11 jul 2017, 11:09
- Motorsykkelen din: 2007 ZX-10R
- Bosted: Ullensaker
Re: kjøre innimellom kø/biler på rødt lys aka lanesplitting
Enig i din oppfatning ang. ordet gråsone i en rettslig kontekst, og i praksis er det nok dette de fleste også mener når de bruker ordet i temaets sammenheng. Det er ikke ulovlig, men dersom du ikke oppfyller noen forutsetninger (bl.a aktsomhet) blir det ulovlig. Forbikjøring skal skje til venstre og dersom man lanesplitter så kjører man også forbi køen til venstre på høyre side. Dette er ikke lov med mindre køen til venstre står stille eller beveger seg sakte. Greia er å være obs på at man ikke nødvendigvis slipper unna skyld ved ulykke dersom det i utgangspunktet burde være motpartens feil i en normal situasjon. Her blir det synsing og neppe enighet mellom begge parter. Tror jeg :)Stian87 skrev: 11 aug 2017, 13:32 Når det kommer til straffbare forhold er det ikke gråsoner. Hvis lovgiver ønsker å forby noe så må dette gjøres ved lov eller forskrift gitt med hjemmel i lov. Noe annet vil være i strid med grunnloven. Dette betyr at dersom det ikke er forbudt å fildele, så kan du heller ikke straffes for det, med andre ord; det er lov.
En annen sak er en slik adferd raskere kan anses som uaktsomt og i strid med den generelle reglen om å ferdes aktsomt i trafikken. Det kommer imidlertid ann på adferden, hastighet osv. Kravet til aktsomhet gjelder imidlertid generelt så fildel i vei så lenge du gjør det med aktsomhet.
Livet er ikke bare en lek, det er også en dans på roser
The older I get the faster I was
The older I get the faster I was
- Stian87
- Innlegg: 2038
- Registrert: 14 mai 2016, 23:18
- Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
- Bosted: Ski
Re: kjøre innimellom kø/biler på rødt lys aka lanesplitting
Helt enig Greenone. Et annet interessant spørsmål er hvorvidt fildeling regnes som en forbikjøring, rent faktisk er det jo det. Men forbikjøringer er jo regulert i mer detalj, og forutsetter i mange tilfeller bruk av et annet felt. Særlig interessant er dersom man foretar fildeling på venstre side av en bil, der hvor det er forbikjøring forbudt, men man holder seg innenfor sperrelinjer.
Hadde en kollega som ble godt skadet i en typisk fildelingsulykke, bilisten hevder han blinka, ingen mulighet til å sjekke det og vanskelig å få rett
Hadde en kollega som ble godt skadet i en typisk fildelingsulykke, bilisten hevder han blinka, ingen mulighet til å sjekke det og vanskelig å få rett
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
Re: kjøre innimellom kø/biler på rødt lys aka lanesplitting
Norge er vel et av de landene der det faktisk er lov å passere annet kjøretøy i samme kjørefelt. Når det skjer ved lanesplitting der man ikke aktivt foretar en forbikjøring, men en passering, er visstnok dette uproblematisk så lenge det skjer på en hensynsfull og aktsom måte...
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: kjøre innimellom kø/biler på rødt lys aka lanesplitting
Lanesplitting også tillatt i California.cevillan skrev: 12 aug 2017, 14:48 Norge er vel et av de landene der det faktisk er lov å passere annet kjøretøy i samme kjørefelt. Når det skjer ved lanesplitting der man ikke aktivt foretar en forbikjøring, men en ...
(Pussig nok ser man langt større prosentandel mc i forhold til biler her til lands, enn langs hovedferdselsårene i feks CA. Dette til tross for at klimaet der er suverent mtp motorsykkelkjøring. )
- Grendel
- Innlegg: 489
- Registrert: 20 apr 2016, 20:54
- Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt
Re: kjøre innimellom kø/biler på rødt lys aka lanesplitting
Jeg fikk høre fra min kjørelærer at lanesplitting og gliding her helt tillatt begge deler. Derimot må det vises aktsomhet. Skyld eller ikke; kampen taper alltid MC-fører. Vær derfor oppmerksom. "Kjipe" biler er alltid flinkere til å blokkere veien for deg enn de litt mer "spenstige". Og enkelte uniformerte varebiler er også greie og spretter unna når jeg kommer. Slikt er så hyggelig!
8-)
8-)
...bare en død fisk følger strømmen....
Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)
Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)
- Bjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: kjøre innimellom kø/biler på rødt lys aka lanesplitting
Enig med mange her og mye av det som skrives. Personlig er jeg ingen "hooligan" når det kommer til lanesplitting og grunnen er nok fordi jeg har ved flere annledninger (stort sett rundt Oslo) blitt fysisk blokkert med viten og vilje ved lanesplitting av enkelte. Noen svinger sagte ut når dem ser jeg kommer og gir meg god tid til å sakke farten, mens jeg også to ganger har opplevd mer aggresiv blokkering som kunne ved et svakt øyeblikk ført til en velt for min del.
Ikke overraskende var dette eldre mannfolk i dyre biler. Han ene kjørte en BMW M6 og han andre kjørte Cayenne. Bilene var såpass kostbare at jeg la merke til dem så jeg var noenlunde forberedt, noe jeg var glad for.
Men noe stort problem har jeg ikke med at folk blokkerer meg. De aller fleste bilistene svinger inn til siden når dem ser meg. jeg får ikke akkurat rød løper, men dem viser vertfall at dem har sett meg.
Å lanesplitte i 40-50km/t forbi biler i stillestående kø ser jeg på som risikosport. Det holder med EN morragretten jævel med fingeren på døråpneren så er sommeren din ødelagt.
Så ja, jeg lanesplitter stort sett hele tiden, men jeg er ikke fanatisk opptatt av det. Spesielt ikke i storbyer som Oslo. Folk med høye stillinger og mye penger i dyre biler setter oftere seg selv forran andre i trafikken har jeg erfart.
Ikke overraskende var dette eldre mannfolk i dyre biler. Han ene kjørte en BMW M6 og han andre kjørte Cayenne. Bilene var såpass kostbare at jeg la merke til dem så jeg var noenlunde forberedt, noe jeg var glad for.
Men noe stort problem har jeg ikke med at folk blokkerer meg. De aller fleste bilistene svinger inn til siden når dem ser meg. jeg får ikke akkurat rød løper, men dem viser vertfall at dem har sett meg.
Å lanesplitte i 40-50km/t forbi biler i stillestående kø ser jeg på som risikosport. Det holder med EN morragretten jævel med fingeren på døråpneren så er sommeren din ødelagt.
Så ja, jeg lanesplitter stort sett hele tiden, men jeg er ikke fanatisk opptatt av det. Spesielt ikke i storbyer som Oslo. Folk med høye stillinger og mye penger i dyre biler setter oftere seg selv forran andre i trafikken har jeg erfart.
- Stian87
- Innlegg: 2038
- Registrert: 14 mai 2016, 23:18
- Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
- Bosted: Ski
Re: kjøre innimellom kø/biler på rødt lys aka lanesplitting
Snodig, jeg har helt motsatt erfaring, dyre tyske biler flytter seg som regle raskt, de ser meg ofte komme og jeg må hverken legge meg ut eller blinke. De jeg som regel har mest problemer med er 1. Håndverkere i kassebiler som fikler med mobilen, 2. Håndverkere i kassebiler som ikke fikler med mobilen, 3. Engstlige damer i små biler 4. Alle personer i små biler, særlig om de går på strømBjerknez skrev: 25 okt 2017, 05:04 Enig med mange her og mye av det som skrives. Personlig er jeg ingen "hooligan" når det kommer til lanesplitting og grunnen er nok fordi jeg har ved flere annledninger (stort sett rundt Oslo) blitt fysisk blokkert med viten og vilje ved lanesplitting av enkelte. Noen svinger sagte ut når dem ser jeg kommer og gir meg god tid til å sakke farten, mens jeg også to ganger har opplevd mer aggresiv blokkering som kunne ved et svakt øyeblikk ført til en velt for min del.
Ikke overraskende var dette eldre mannfolk i dyre biler. Han ene kjørte en BMW M6 og han andre kjørte Cayenne. Bilene var såpass kostbare at jeg la merke til dem så jeg var noenlunde forberedt, noe jeg var glad for.
Men noe stort problem har jeg ikke med at folk blokkerer meg. De aller fleste bilistene svinger inn til siden når dem ser meg. jeg får ikke akkurat rød løper, men dem viser vertfall at dem har sett meg.
Å lanesplitte i 40-50km/t forbi biler i stillestående kø ser jeg på som risikosport. Det holder med EN morragretten jævel med fingeren på døråpneren så er sommeren din ødelagt.
Så ja, jeg lanesplitter stort sett hele tiden, men jeg er ikke fanatisk opptatt av det. Spesielt ikke i storbyer som Oslo. Folk med høye stillinger og mye penger i dyre biler setter oftere seg selv forran andre i trafikken har jeg erfart.
Disse ser meg enten ikke før man blinker med fjernlys eller tuter (ikke alltid da heller) eller de blokkerer aktivt (noe som er helt utrolig for det er uten problemer plass til 2 små biler i de større feltene)
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
- Bjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: kjøre innimellom kø/biler på rødt lys aka lanesplitting
Nå snakker jeg om de som bevisst svinger ut kun for å hindre/stoppe deg. Ikke om dem som kan unskylde seg med at dem satt med trynet i mobilen eller matet ungen i baksetet. :)Stian87 skrev: 25 okt 2017, 06:42Snodig, jeg har helt motsatt erfaring, dyre tyske biler flytter seg som regle raskt, de ser meg ofte komme og jeg må hverken legge meg ut eller blinke. De jeg som regel har mest problemer med er 1. Håndverkere i kassebiler som fikler med mobilen, 2. Håndverkere i kassebiler som ikke fikler med mobilen, 3. Engstlige damer i små biler 4. Alle personer i små biler, særlig om de går på strømBjerknez skrev: 25 okt 2017, 05:04 Enig med mange her og mye av det som skrives. Personlig er jeg ingen "hooligan" når det kommer til lanesplitting og grunnen er nok fordi jeg har ved flere annledninger (stort sett rundt Oslo) blitt fysisk blokkert med viten og vilje ved lanesplitting av enkelte. Noen svinger sagte ut når dem ser jeg kommer og gir meg god tid til å sakke farten, mens jeg også to ganger har opplevd mer aggresiv blokkering som kunne ved et svakt øyeblikk ført til en velt for min del.
Ikke overraskende var dette eldre mannfolk i dyre biler. Han ene kjørte en BMW M6 og han andre kjørte Cayenne. Bilene var såpass kostbare at jeg la merke til dem så jeg var noenlunde forberedt, noe jeg var glad for.
Men noe stort problem har jeg ikke med at folk blokkerer meg. De aller fleste bilistene svinger inn til siden når dem ser meg. jeg får ikke akkurat rød løper, men dem viser vertfall at dem har sett meg.
Å lanesplitte i 40-50km/t forbi biler i stillestående kø ser jeg på som risikosport. Det holder med EN morragretten jævel med fingeren på døråpneren så er sommeren din ødelagt.
Så ja, jeg lanesplitter stort sett hele tiden, men jeg er ikke fanatisk opptatt av det. Spesielt ikke i storbyer som Oslo. Folk med høye stillinger og mye penger i dyre biler setter oftere seg selv forran andre i trafikken har jeg erfart.
Disse ser meg enten ikke før man blinker med fjernlys eller tuter (ikke alltid da heller) eller de blokkerer aktivt (noe som er helt utrolig for det er uten problemer plass til 2 små biler i de større feltene)
Men for all del... sikkert ikke noe fasit det jeg har opplevd, men uansett er det mine erfaringer så langt. Det skal også sies (igjen) at de aller fleste bilister oppfører seg og er hyggelige i trafikken. Det med å sitte med trynet i mobilen etc. er bare en uvane. Man er ikke en "drittsekk" i den forstand grunnet dette. Men de som svinger ut kun for å hindre deg derimot er drittsekker i mine øyne.