Teste regulator?
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Teste regulator?
Noen som vet hvordan jeg kan teste eller måle om regulator/likeretter er i orden på en CBR929RR? Det er beskrevet i manualen men litt uklar beskrivelse.
- BC45
- Innlegg: 614
- Registrert: 24 mai 2017, 18:37
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 800
- Bosted: Bærum
Re: Teste regulator?
Er ikke det bare å måle spenningen direkte på batteriet mens motoren i gang og på ulike turtall? Har du 12 volt batteri skal ladespenningen normalt ligge på 14,2-14,4 volt.
- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Teste regulator?
Jo, men kan være ok med underkant av 14V.BC45 skrev: 25 aug 2017, 23:48 Er ikke det bare å måle spenningen direkte på batteriet mens motoren i gang og på ulike turtall? Har du 12 volt batteri skal ladespenningen normalt ligge på 14,2-14,4 volt.
Får du for høy spenning, er regulatoren defekt.
Får du for lav, kan det være statoren også. Da måler man den. Gir statoren riktig verdi, men for lite på batteriet, er regulatoren defekt. Gir statoren feil verdier, er den defekt.
Ellers pleier disse regulatorene å ryke hvis man kjører med dårlig batteri, så typisk at det er regulatoren som er problemet når man bytter batteri.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Teste regulator?
Takk for greie svar.Kjellrf skrev: 26 aug 2017, 15:54Jo, men kan være ok med underkant av 14V.BC45 skrev: 25 aug 2017, 23:48 Er ikke det bare å måle spenningen direkte på batteriet mens motoren i gang og på ulike turtall? Har du 12 volt batteri skal ladespenningen normalt ligge på 14,2-14,4 volt.
Får du for høy spenning, er regulatoren defekt.
Får du for lav, kan det være statoren også. Da måler man den. Gir statoren riktig verdi, men for lite på batteriet, er regulatoren defekt. Gir statoren feil verdier, er den defekt.
Ellers pleier disse regulatorene å ryke hvis man kjører med dårlig batteri, så typisk at det er regulatoren som er problemet når man bytter batteri.
Mitt problem er at stator er målt og funnet defekt. Den må ny-bestilles. Regulator vet jeg ikke. Batteri er ok. Hvordan kan jeg da måle om regulator også er defekt, slik at jeg får avklart om regulator også må bestilles? (Det nytter altså ikke å måle ladespenning, da jeg ikke har en fungerende stator.)
- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Teste regulator?
Skal du måle, trenger du original verkstedhåndbok for å evt finne verdiene.
Og det er mange målinger. Derfor enklere å måle i praksis.
Og det er mange målinger. Derfor enklere å måle i praksis.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.