kjellv skrev: 06 jan 2018, 15:06
gsx750_80 skrev: 06 jan 2018, 12:40
gsx750_80 skrev: 06 jan 2018, 12:33
Kjellv skrev følgende, nylig, i en annen tråd:
"Jeg vil oppfordre alle om at det er lurt å lese en ekstra gang i gjennom hva vi skriver om denne saken før vi trykker på "send" knappen!
Jeg sier ikke at noen her inne har gjort noe overtramp ennå, men det vil vi unngå at noen gjør også.
Saken er under (en klønete) behandling internt hos AP, Giske er foreløpig ikke anmeldt, siktet eller dømt for noe, og vi bør av hensyn til både de rammede kvinnene/varslerne og Giske selv sette litt grenser for hva vi skriver i åpent forum. For alt vi vet kan det i våre medlemsmasser være mennesker som er svært tett på saken også

"
Nå er det vel ingen på mcsiden som er redaktører i tradisjonell forstand, men jeg synes likevel redaktørplakaten er interessant som bakgrunn for en viss refleksjon omkring forsøkene på å definere hva det skal snakkes om, og ikke, her inne.
Der heter det bla at:
"En redaktør skal alltid ha frie mediers ideelle mål for øye. Redaktøren skal ivareta ytringsfriheten og etter beste evne arbeide for det som etter hans/hennes mening tjener samfunnet. ... "
https://www.nored.no/Redaktoerplakaten/ ... erplakaten .
Enkelte ganger, spesielt dersom kontroversielle politiske tema tangeres, kan det virke som om diskusjonene er lite velkomne her.
Moderatorer "lukter" at her vil det kunne komme ytringer vedkommende ikke liker, og kommer med en moralsk
, lett bedrevitende, pekefinger.
Er det enkelte moderatorers personlige oppfatninger og synsing som avgjør hva som skal diskuteres? Noe som da kan dekkes under
følgende frase fra redaktørplakaten: "etter beste evne arbeide for det som etter hans/hennes mening tjener samfunnet. ... "
Det virker som det er dette siste som praktiseres, og hva som tillates blir da en skjønnsvurdering. Det er vel i prinsippet greit,
og da blir det opp til den enkelte å avgjøre om han/hun synes det er tilstrekkelig takhøyde eller ei, eller om enkelte moderatorer tidvis
er litt for raske til å kvele det som ellers kunne blitt interessant (av hensyn til seg selv eller andre som kan tenkes å bli krenket / støtt / fornærmet e.l.).
ja, jeg har sett
viewtopic.php?f=20&t=1742
Svaret er i grove trekk ja! Det er i stor grad opp til hver enkelt av oss å bruke egen fornuft og erfaring når vi ser at ting kan utarte seg i feil retning her inne.
Vi er noen få frivillige moderatorer som av egen interesse og engasjement har sagt oss villige til å være moderatorer i MCsiden.no. I et slikt forum er det først og fremst MC-relaterte diskusjoner som diskuteres, og temaer som Giske-saken har svært lite i dette forumet å gjøre. Ingen av oss
moderatorer er avisfolk, har utdanning eller arbeidserfaring innen dette faget, eller har kunnskap i lovverket rundt dette. Vi har kun vår egen folkeskikk som bakgrunn, og vil nødig bruke mye av vår tid på å sjekke oppdateringer i tråder her i forumet der unødvendige konflikter/diskusjoner om temaer som ikke har noe som helst med MC å gjøre. De som ønsker å delta i slike diskusjoner kan gjøre dette i kommentarspaltene i avisene eller på facebook. Ikke her.
Vi er ikke konfliktsky, men vi prøver så godt vi kan å styre unna de verste konfliktene. Vi har også virkemidler til å sette et permanent punktum for tråder og enkeltskribenter.
Jeg mener også at svaret var ja, så slik sett var det kanskje overflødig å spørre.
Giske-saken kunne kanskje ha hørt bedre hjemme under en annen tråd, men lå tross alt under "Diverse og Off topic".
Jeg ser ingen gode prinsipielle grunner til at temaet ikke skulle kunne diskuteres. Det er mye her som ikke er relatert til mc, som har vært diskutert ivrig også av moderatorer. Alle som har fulgt med litt vet det.
Jeg kan ikke se at det var sagt noe i tråden som skulle tilsi at den skulle stoppes.
(Se evt:
viewtopic.php?f=12&t=12376 )
Det mener tydeligvis kjellv, og det synes jeg tyder på for lav takhøyde, i denne forbindelse, ikke nødvendigvis generelt.
Som jeg skrev: "...Moderatorer "lukter" at her vil det kunne komme ytringer vedkommende ikke liker, og kommer med en moralsk
, lett bedrevitende, pekefinger. ..."
Det var dette jeg ønsket å pirke borti.
Du sa " Vi er ikke konfliktsky, men vi prøver så godt vi kan å styre unna de verste konfliktene. ..."
Synes kjellv var for kjapp her, og "selektivt konfliktsky" kunne passe bedre, muligens.
" ..Vi har også virkemidler til å sette et permanent punktum for tråder og enkeltskribenter. "
Det er også kjent.
Spørsmålet er hva som kreves før ulike typer av intervensjoner eller "straffetiltak" fra enkelte moderatorer trer i kraft.
Stort sett synes jeg det er mye interessant lesestoff og mye bra her, men var ikke fornøyd med forsøkene på å legge lokk på diskusjonen
av Giske-saken (eller Giske-skandalen som den nå heter, i følge TV2 i dag).
"...De som ønsker å delta i slike diskusjoner kan gjøre dette i kommentarspaltene i avisene eller på facebook. ..."
Usaklig argument. Det burde være rom for å diskutere slike saker også her, og facebook avskyr jeg for egen del, så det er fullstendig
uaktuelt.