KTM vs Yamaha
KTM vs Yamaha
Hei.
Jeg tenker å kjøpe meg en sykkel som skal brukes stort sett til pendling.
Har sett på 2 modeller (begge 2018 modell).
KTM Duke 390 eller Yamaha MT-03.
Jeg lest at KTM er mest populær av disse, men den har kanskje mest tekniske problemer?
Stemmer dette?
Har noen erfaring med noen av dem?
Hilsen
Frank
Jeg tenker å kjøpe meg en sykkel som skal brukes stort sett til pendling.
Har sett på 2 modeller (begge 2018 modell).
KTM Duke 390 eller Yamaha MT-03.
Jeg lest at KTM er mest populær av disse, men den har kanskje mest tekniske problemer?
Stemmer dette?
Har noen erfaring med noen av dem?
Hilsen
Frank
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: KTM vs Yamaha
Har ikke erfaring med noen av disse, men sjansens er vel betydelige for at Yamahaen er rimeligere i drift, og mer driftsikker.fmc skrev: 16 jan 2018, 09:03 Hei.
Jeg tenker å kjøpe meg en sykkel som skal brukes stort sett til pendling.
Har sett på 2 modeller (begge 2018 modell).
KTM Duke 390 eller Yamaha MT-03.
Jeg lest at KTM er mest populær av disse, men den har kanskje mest tekniske problemer?
Stemmer dette?
Har noen erfaring med noen av dem?
Hilsen
Frank
En annen sak: Dersom disse er sykler uten kåpe - har du tenkt over den saken?
Jeg pendler selv 80 km per dag, når føret tillater det (og noen ganger når det ikke tillater det).
Jeg har registrert at det var overraskende mye kaldere å kjøre en stor 4-sylindret naken sykkel, enn den lille Kawasakien jeg har, som har kåpe.
Nå kan det legges til at jeg bor i trøndelag, og vi er dessverre velsignet med mye drittvær, og temperaturer i gjennomsnitt rundt 4 grader C lavere enn feks Oslo, når det er "sommer" her.
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
Re: KTM vs Yamaha
Takk for god info. Jeg bor i trøndelag selv jeg, så infoen er veldig relevant. Men skal bare kjøre 37 km tur retur jobb. Så det bør gå.
Re: KTM vs Yamaha
Hvor mange dager mener du det er kjørbart for en MC her oppe?
Fom april tom september?
Fom april tom september?
- kvase
- Innlegg: 1064
- Registrert: 29 des 2015, 02:35
- Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
- Bosted: Arendal
- Kontakt:
Re: KTM vs Yamaha
Mulig meget god pendler mc kan jo være BMW G310GS
Ut fra det jeg har hørt så er vist den rimelig ang service -- og ikke så gæli i pris
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=111865189
Ut fra det jeg har hørt så er vist den rimelig ang service -- og ikke så gæli i pris
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=111865189
Vespa Piago 75cc
Panter 50 cc
Honda FT 500 cc
XT660 Z Tennere
KTM
1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R
i tillegg en Suzuki DRZ 400
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/






i tillegg en Suzuki DRZ 400

https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Re: KTM vs Yamaha
Takk for innspill. Det var faktisk den første av dem i den klassen jeg startet å se på. Men så landet jeg etterhvert på at jeg ønsker litt HK om man skal gjøre en forbikjøring etc. Og da forsto jeg at det var veldig stor forskjell på motorkraften på BMW og de to andre.
Re: KTM vs Yamaha
Ikke kjøp KTM, veldig vanedannende, hatt 11 av de nå, fra 250cc til 1000cc
Har nok hatt fryktelig flaks for de går visstnok i stykker hele tiden men har egentlig ikke hatt noen problemer men noen av de til dags dato...som ikke har vært selvforskyldte, de har det vært noen av
Hatt 3 Yamahaer også, ikke det, liker Yamaha, like bra kvalitet som Honda og like pene sykler som Ducati
Nå kjenner jeg ikke hverken mye til M-03 eller Duke 390 utover at 390 vel blir bygd i India (?) så burde jo holdte kjeft....

Har nok hatt fryktelig flaks for de går visstnok i stykker hele tiden men har egentlig ikke hatt noen problemer men noen av de til dags dato...som ikke har vært selvforskyldte, de har det vært noen av

Hatt 3 Yamahaer også, ikke det, liker Yamaha, like bra kvalitet som Honda og like pene sykler som Ducati

Nå kjenner jeg ikke hverken mye til M-03 eller Duke 390 utover at 390 vel blir bygd i India (?) så burde jo holdte kjeft....
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39732
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: KTM vs Yamaha
pingvin skrev: 16 jan 2018, 17:40 Ikke kjøp KTM, veldig vanedannende, hatt 11 av de nå, fra 250cc til 1000cc![]()

Tror jeg kan skrive under på at KTM fort blir vanedannende, ja...

Har bare hatt en, den største de har laget, men også kjørt 690 Duke en del.
Begge like vanedannende

Litt mer småtull med KTM'en enn Yamaha TDM'den jeg hadde i sin tid. Men dette kan være tilfeldig.
Uansett ingen kritiske feil som har gjort at sykkelen har sviktet under kjøring og strandet langs veien.
@fmc: Velkommen hit til MCsiden, forresten

Og lykke til med valget av rett sykkel - for deg. Det er jo nettopp det dette handler om :).
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: KTM vs Yamaha
Det varierer ganske mye. I 2017 startet ikke sesongen for min del før i 2. halvdel av april, men til gjengjeld tror jeg den varte tilfmc skrev: 16 jan 2018, 09:59 Hvor mange dager mener du det er kjørbart for en MC her oppe?
Fom april tom september?
bortimot midten av november, dvs den varte omtrent 7 mnd.
I 2016 derimot, var det glatt på E6 en av de første dagene i oktober. Da kjøpte jeg månedskort med tog, og benyttet det resten
av året. Dette til tross for at det senere samme år kom en god del dager da jeg kunne kjørt mc til jobb.
Jeg tror man kan si at sesongen typisk varer litt over 6 mnd. Jeg kjører så lenge det ikke er is på vegen, og temperaturen er minst 1-2
grader C.
Da kan det nevnes at jeg ikke har benyttet piggdekk.
Hadde jeg hatt en sykkel som passet bedre for vinterbruk, hadde det gått an å basere seg på mc nær sagt året rundt.
Møtte feks en mc med sidevogn i Åsen, mellom Levanger og Stjørdal, sist helg.
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
- BAJAZZ
- Innlegg: 74
- Registrert: 21 jul 2015, 19:33
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger 1200, BMW R 1250 GS
Re: KTM vs Yamaha
Hadde nok satset på Yamaha når det gjelder driftsikkerhet. Jeg hadde KTM 1290 SA en periode, men den var det stadig noe tull med....fmc skrev: 16 jan 2018, 09:03 Hei.
Jeg tenker å kjøpe meg en sykkel som skal brukes stort sett til pendling.
Har sett på 2 modeller (begge 2018 modell).
KTM Duke 390 eller Yamaha MT-03.
Jeg lest at KTM er mest populær av disse, men den har kanskje mest tekniske problemer?
Stemmer dette?
Har noen erfaring med noen av dem?
Hilsen
Frank

Etter tredje havariet orket jeg ikke mer, og satset på Triumph i stedet(har 2 stykker nå, null problemer så langt)

Men jeg fikk nok en mandags-sykkel, for jeg har hørt med andre som har samme sykkel, og de har hatt om trent null problemer.
Og de er vanedannende, for når det gjelder spenst og styrke, så er nok KTM i særklasse. Her handler det om MOTOR og ytelse.
Til tross for problemer og havari, jeg skal nok aldri si at jeg ikke kommer til å kjøpe KTM igjen.... For den er et savn, og forhandleren kan jeg bare fullrose. Ordnet opp så godt det lot seg gjøre.
Uansett, lykke til med valget. Velg den som får frem smilet og godfølelsen i magen

- LarsE
- Innlegg: 375
- Registrert: 27 mar 2017, 21:59
- Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS
Re: KTM vs Yamaha
Jeg ville nok valgt KTMen. 390en har blitt rost av omtrent alle, den har vel mest hester og? Jeg og kompisen min har hatt KTM i ett år nå og forutenom en plastbit på avveie i kompisen min sin så har det ikke vært noen problem. Personlig så valgte jeg å kjøpe en 690 og så "plombere" den ned til mellomklasse.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: KTM vs Yamaha
Jeg tenkte det kanskje var lurt å kommentere akkurat dette som har vært svært vanlig tidligere, nedplombering.LarsE skrev: 17 jan 2018, 18:35 Personlig så valgte jeg å kjøpe en 690 og så "plombere" den ned til mellomklasse.
Fra 1. Juli 2017 ble avgiftene på motorsykler lagt om, og nedplombering er ikke lenger en prismessig god løsning. Det har selvfølgelig fortsatt en veldig god praktisk løsning, man får en mellomtung sykkel med masse power og bunndrag, men det er ikke billigere. Avgiftene blir nå regnet ut etter motorvolum og utslipp. Dermed blir en nedplombert sykkel avgiftsbelagt akkurat som en fullversjon av samme sykkel, den har samme motorvolum og omtrent akkurat like mye utslipp.
Ta gjerne MT-07 som eksempel, denne har solgt bra både som fullversjon og som 35kw A2 og rundt 10 000 kr rimeligere. I 2018 koster en MT-07 akkurat det samme enten den er 35kw eller fullversjon
- LarsE
- Innlegg: 375
- Registrert: 27 mar 2017, 21:59
- Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS
Re: KTM vs Yamaha
Hmm, dette hadde ikke jeg fått med meg. Men da skal det vel også være billigere å fjerne plomberingen, siden det nå ikke er en forskjell på avgiftene mellom en 35kW og fulleffekt sykkel?kjellv skrev: 17 jan 2018, 20:08Jeg tenkte det kanskje var lurt å kommentere akkurat dette som har vært svært vanlig tidligere, nedplombering.LarsE skrev: 17 jan 2018, 18:35 Personlig så valgte jeg å kjøpe en 690 og så "plombere" den ned til mellomklasse.
Fra 1. Juli 2017 ble avgiftene på motorsykler lagt om, og nedplombering er ikke lenger en prismessig god løsning. Det har selvfølgelig fortsatt en veldig god praktisk løsning, man får en mellomtung sykkel med masse power og bunndrag, men det er ikke billigere. Avgiftene blir nå regnet ut etter motorvolum og utslipp. Dermed blir en nedplombert sykkel avgiftsbelagt akkurat som en fullversjon av samme sykkel, den har samme motorvolum og omtrent akkurat like mye utslipp.
Ta gjerne MT-07 som eksempel, denne har solgt bra både som fullversjon og som 35kw A2 og rundt 10 000 kr rimeligere. I 2018 koster en MT-07 akkurat det samme enten den er 35kw eller fullversjon
Men uansett, grunnen til at eg nevnte plombert sykkel er at (eg har vert fall opplevd) du da slipper å tyne motoren så mye for å oppnå samme effekt. Eg har ein sykkel med 35kW, plombert ned frå 37kW, og ein med 30kW, plombert ned frå 49. Og eg merker at det er klar forskjell på den som i grunn har 35kW originalt og den som har 49kW originalt, med at den med 49kW er mye mer livlig, og har vel mer dreiemoment enn den andre, selv om den har mindre hester enn den med 35kW.
Og så har du jo muligheten for å fjerne plomberingen uten å si ifra, eller å fjerne plomberingen og så klasse sykkelen opp når den tid kommer. Da kan du jo få "ny" sykkel for 500,- i visse tilfeller (eller i andre så er det snakk om 15k, som f. eks Honda)
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: KTM vs Yamaha
Fullt så enkelt er det nok ikke.LarsE skrev: 17 jan 2018, 22:45Hmm, dette hadde ikke jeg fått med meg. Men da skal det vel også være billigere å fjerne plomberingen, siden det nå ikke er en forskjell på avgiftene mellom en 35kW og fulleffekt sykkel?kjellv skrev: 17 jan 2018, 20:08Jeg tenkte det kanskje var lurt å kommentere akkurat dette som har vært svært vanlig tidligere, nedplombering.LarsE skrev: 17 jan 2018, 18:35 Personlig så valgte jeg å kjøpe en 690 og så "plombere" den ned til mellomklasse.
Fra 1. Juli 2017 ble avgiftene på motorsykler lagt om, og nedplombering er ikke lenger en prismessig god løsning. Det har selvfølgelig fortsatt en veldig god praktisk løsning, man får en mellomtung sykkel med masse power og bunndrag, men det er ikke billigere. Avgiftene blir nå regnet ut etter motorvolum og utslipp. Dermed blir en nedplombert sykkel avgiftsbelagt akkurat som en fullversjon av samme sykkel, den har samme motorvolum og omtrent akkurat like mye utslipp.
Ta gjerne MT-07 som eksempel, denne har solgt bra både som fullversjon og som 35kw A2 og rundt 10 000 kr rimeligere. I 2018 koster en MT-07 akkurat det samme enten den er 35kw eller fullversjon
Men uansett, grunnen til at eg nevnte plombert sykkel er at (eg har vert fall opplevd) du da slipper å tyne motoren så mye for å oppnå samme effekt. Eg har ein sykkel med 35kW, plombert ned frå 37kW, og ein med 30kW, plombert ned frå 49. Og eg merker at det er klar forskjell på den som i grunn har 35kW originalt og den som har 49kW originalt, med at den med 49kW er mye mer livlig, og har vel mer dreiemoment enn den andre, selv om den har mindre hester enn den med 35kW.
Og så har du jo muligheten for å fjerne plomberingen uten å si ifra, eller å fjerne plomberingen og så klasse sykkelen opp når den tid kommer. Da kan du jo få "ny" sykkel for 500,- i visse tilfeller (eller i andre så er det snakk om 15k, som f. eks Honda)
Om man har en Euro3 sykkel som er registrert og avgiftsbelagt etter gammel avgift gjelder den gamle ordningen. Da må du betale avgiftsmellomlegget ved oppregistrering.
Hvordan det fungerer og kostnader ved oppregistrering av Euro4 kan nok variere litt fra modell til modell. Det er mye vanlig nå at omtrent all plombering ligger i ECU, evt i tillegg til en strupning i luftfilterboks/innsug. Oppregistrering av disse kan trenge nye TUV papirer, disse kan man kanskje kjøpe fra importør. I tillegg må ny programvare legges inn, det er jo ikke noe man uten videre gjør selv.
Re: KTM vs Yamaha
Drikker på du en onsdag?
Har til gode å se en japse som kan måle seg med italienere når det gjelder design.......