MC idioti
-
- Innlegg: 148
- Registrert: 14 nov 2014, 19:44
- Motorsykkelen din: 2015 Moto Guzzi Stelvio NTX ABS 1200cc
- Bosted: Hokksund
MC idioti
OK så det er sommer i Norge og pluss 30 her på Østlandet. Jeg vil vedde på at alle som har tatt MC lappen måtte forstår viktighet av å har forsvarlig klær på seg, ikke bare hjelmen. Hvor jeg bor, på Spikkestad, har vi flere MC idioter som for det første klarer ikke å styre bruk av høyre hånd, kan ikke lese - her er det både 30 og 50 skilter gjennom hele området - og synes det er tøff med shorts og trener sko. Vi alle har øvd litt med høyre hånd fra tid til annen, men den gjeng som bor her gjør det som en fast innlegg!!!
Selvfølgelig er det dem sitt valg, men den dagen de er involvert i en ulykker og måtte har hudtransplantasjon både her og der, kanskje de vil forstår nødvendighet av ordentlig utstyre.
Fortsatt god sommer
Gordon
Selvfølgelig er det dem sitt valg, men den dagen de er involvert i en ulykker og måtte har hudtransplantasjon både her og der, kanskje de vil forstår nødvendighet av ordentlig utstyre.
Fortsatt god sommer
Gordon
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39827
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: MC idioti
Har sett flere motorsyklister selv de siste dagene som kjører med shorts, skinnvest eller T-skjorte, vanlig skotøy og uten hansker.
Jeg tar ikke sjansen på det.
I fjor opplevde jeg for første gang å gå i bakken på en sykkel jeg testkjørte for avisen. Lav fart i en rundkjøring, men likevel fikk skinnklærne jeg brukte tydelige slitemerker. Samme med støvler og hansker. Uten disse ville jeg ganske sikkert blitt merket på annen måte...
Så jeg må si meg langt på vei enig at det er uklokt å la være å bruke gode kjøreklær og hansker. I kombinasjon med "udødelighetstanken" ved å sette trafikkregler og fartsgrenser til side, blir det lett idioti, som ikke akkurat får vanlige folk til å heie på og gi tommelen opp for oss motorsyklister...
For ikke å snakke om skadefølgende om uhellet er ute.
Jeg tar ikke sjansen på det.
I fjor opplevde jeg for første gang å gå i bakken på en sykkel jeg testkjørte for avisen. Lav fart i en rundkjøring, men likevel fikk skinnklærne jeg brukte tydelige slitemerker. Samme med støvler og hansker. Uten disse ville jeg ganske sikkert blitt merket på annen måte...
Så jeg må si meg langt på vei enig at det er uklokt å la være å bruke gode kjøreklær og hansker. I kombinasjon med "udødelighetstanken" ved å sette trafikkregler og fartsgrenser til side, blir det lett idioti, som ikke akkurat får vanlige folk til å heie på og gi tommelen opp for oss motorsyklister...
For ikke å snakke om skadefølgende om uhellet er ute.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- FredrikE24
- Innlegg: 5032
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: MC idioti
Jeg tenker at det får være opp til hver enkelt å vurdere. Kjenner selv en som er for lat til å ta på seg hjelmen når vedkommende skal trille ned på butikken de 200meterne. Jeg rister på hodet av det, men kan selv kjøre ned der i hjelm og shorts.
Så fort man kommer seg ut på kommunal gjennomfartsvei derimot stiller jeg meg litt annerledes. Men igjen, jeg ofrer ikke andres bekledning på MC en tanke. Det gidder ikke jeg bruke energien på. Jeg kler meg opp i bukse, støvler, jakke, handsker og hjelm uansett hvor varmt det måtte være, da jeg selv vurderer det til å være smart om man skal ha et håp om å klare en kræsj. Det kommer også litt ann på utstyret, at min kjøredress er beregnet for ADV-kjøring i steikende sol og 30+ merker man når tempen begynner å stige for alvor. Det gjør selvsagt noe med terskelen for å utelate beskyttelse i varmen.
Jeg tryna på moped i 70km/t, rett i asfalten som 16-åring. Kom unna med en rift i olabuksa. Flaks kanskje, men jeg tok ikke på meg kjørebukse av den grunn.
Så fort man kommer seg ut på kommunal gjennomfartsvei derimot stiller jeg meg litt annerledes. Men igjen, jeg ofrer ikke andres bekledning på MC en tanke. Det gidder ikke jeg bruke energien på. Jeg kler meg opp i bukse, støvler, jakke, handsker og hjelm uansett hvor varmt det måtte være, da jeg selv vurderer det til å være smart om man skal ha et håp om å klare en kræsj. Det kommer også litt ann på utstyret, at min kjøredress er beregnet for ADV-kjøring i steikende sol og 30+ merker man når tempen begynner å stige for alvor. Det gjør selvsagt noe med terskelen for å utelate beskyttelse i varmen.
Jeg tryna på moped i 70km/t, rett i asfalten som 16-åring. Kom unna med en rift i olabuksa. Flaks kanskje, men jeg tok ikke på meg kjørebukse av den grunn.
- Skogstrollet
- Innlegg: 742
- Registrert: 03 okt 2016, 13:29
- Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
- Bosted: Oslo
Re: MC idioti
Må si at det ser litt deilig ut med T-skjorte når varmegradene stiger oppover... Tenk den følelsen av vinden
Hadde jeg kjørt slik av den grunn? Neppe. Jeg føler meg ekstra utsatt bare hvis jeg bruker kevlar-jeans istedet for mine vanlige kjørebukser. Tanken på å være nesten helt uten beskyttelse klarer jeg ikke!
Sørger for å åpne opp så godt det går i de kjøreklærne jeg har, og håpe jeg ikke blir fast i langsomt gående trafikk
Hva andre måtte ha på (eller la være å ha på) seg får dem stå for selv. Det er ikke mitt skinn som ryker (bokstavlig talt?) hvis de går i bakken.
Når det gjelder uansvarlig kjøring er saken en helt annen. I bymiljø er det jo lave hastigheter av en grunn. Det er en ting hvis de hadde vært alene på veien, men i byen kan det fort være andre som blir rammet - vare seg det er et menneske eller naboens katt. Slikt beteende hører hjemme på lukkede områder, ikke i trafikken!

Hadde jeg kjørt slik av den grunn? Neppe. Jeg føler meg ekstra utsatt bare hvis jeg bruker kevlar-jeans istedet for mine vanlige kjørebukser. Tanken på å være nesten helt uten beskyttelse klarer jeg ikke!
Sørger for å åpne opp så godt det går i de kjøreklærne jeg har, og håpe jeg ikke blir fast i langsomt gående trafikk

Hva andre måtte ha på (eller la være å ha på) seg får dem stå for selv. Det er ikke mitt skinn som ryker (bokstavlig talt?) hvis de går i bakken.
Når det gjelder uansvarlig kjøring er saken en helt annen. I bymiljø er det jo lave hastigheter av en grunn. Det er en ting hvis de hadde vært alene på veien, men i byen kan det fort være andre som blir rammet - vare seg det er et menneske eller naboens katt. Slikt beteende hører hjemme på lukkede områder, ikke i trafikken!

"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"
Vart du än går skogen hittar dig"
Re: MC idioti
80 km/t utgjør vel noe sånt som 6000 Watt med varmeutvikling, når man sklir bortetter asfalten. Skal være en god shorts for å redde skinka da
Her er det minimum kevlarjeans og ditto hettegenser med polstringer, men helst skinn.
Pendler Bærum-Romerike hver dag og er vel ikke synnerlig imponert over de daglige supermenn i shorts og 80km/t mellom kørekkene...

Her er det minimum kevlarjeans og ditto hettegenser med polstringer, men helst skinn.
Pendler Bærum-Romerike hver dag og er vel ikke synnerlig imponert over de daglige supermenn i shorts og 80km/t mellom kørekkene...
-
OnlineAtrox
- Innlegg: 256
- Registrert: 18 jan 2017, 21:44
- Motorsykkelen din: GPZ500s, F650CS, XJ600, Breva 750IE
Re: MC idioti
Hadde en lang diskusjon med en kollega for ett par år siden, om viktigheten av å bruke egnet mc-beskyttelse. Jeg kjører ikke en meter uten alt på, han kjører ikke meter med annet enn hjelm. For han er essensen ved mc-kjøring å kjenne vinden mot kroppen og føle at en lever, om han skulle kle på seg mer så kunne han heller kjøre bil.... vi ble ikke enige for å si det sånn :)
Jeg irriterer meg ikke så mye over hva andre har på seg når de kjører, men jeg blir forbanna når jeg ser svinekjøring på sykkel. I fjor ble jeg blåst forbi i firefelten i Vestby - to mcer med forhjulet høyt heva og i godt driv innover mot Oslo - jeg lå i 120 - de lå tett opp mot 200....
Eller kollegaen som tok lappen i fjor og brukte hele sommern til å leke katt&mus med Follo-politiet - forbanna idioti...
Jeg irriterer meg ikke så mye over hva andre har på seg når de kjører, men jeg blir forbanna når jeg ser svinekjøring på sykkel. I fjor ble jeg blåst forbi i firefelten i Vestby - to mcer med forhjulet høyt heva og i godt driv innover mot Oslo - jeg lå i 120 - de lå tett opp mot 200....
Eller kollegaen som tok lappen i fjor og brukte hele sommern til å leke katt&mus med Follo-politiet - forbanna idioti...
Re: MC idioti
Må innrømme at jeg synder her. Jeg kjører alltid i fullt utstyr når jeg skal et stykke, men bykjøringa og att og frem til jobb går i vanlige klær + jakke, ryggskinne og hansker. Det hender rett som det er at det blir en tur på motorveien. Som regel opp på Biltema på Alnabru.
Merker at motorsykkelsesongen er i gang når man er på Biltema en gang i uka!
Merker at motorsykkelsesongen er i gang når man er på Biltema en gang i uka!
- Elruts84
- Innlegg: 1348
- Registrert: 02 jun 2013, 12:22
- Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
- Bosted: Stavanger
- Kontakt:
Re: MC idioti
Jeg traff faktisk på noen på moped med trimmede TSXer. De kjørte i "hawai" shorts med singlet og hadde lekt for mye .De lå på bakken. Kom selv i bil like etter...
De hadde kjørt på et hjul og "tøffet" seg (talentløs). Han ene hadde veltet på plenen før en rundkjøring. Han andre lå enda da jeg kom.
Jeg går ut. Og ser gutten reise seg selv med snusen på "travelt" i munnen. Spurte om det gikk fint og han sa "ja men er litt skrapt opp".
Jeg sa: "Du skal være veldig glad for at du står oppreist med "bare" skraper" Men tørk av deg det forbanna gliset for det er talentløst å respektløst å kjøre sånnt". Forklarte at sånn lek i trafikken er uakseptabelt. 4 meter foran står en Touran med 3 små barn i baksetet...
Fantastisk nok kom en politimann gående. Hans bil sto i kø på motsatt side av rundkjøringen. Han var ikke like mild som meg. Syklene ble satt igjen på siden og guttene kjørt hjem til foreldre. FLOTT.
Tenker egentlig at kjør med hva du vil, men brukfor guds skyld hjelm. Men en risikovurdering/logikk klarer alle å forstå at svinekjøring i shorts og singlet er lite fornuftig.
Elruts

De hadde kjørt på et hjul og "tøffet" seg (talentløs). Han ene hadde veltet på plenen før en rundkjøring. Han andre lå enda da jeg kom.
Jeg går ut. Og ser gutten reise seg selv med snusen på "travelt" i munnen. Spurte om det gikk fint og han sa "ja men er litt skrapt opp".
Jeg sa: "Du skal være veldig glad for at du står oppreist med "bare" skraper" Men tørk av deg det forbanna gliset for det er talentløst å respektløst å kjøre sånnt". Forklarte at sånn lek i trafikken er uakseptabelt. 4 meter foran står en Touran med 3 små barn i baksetet...
Fantastisk nok kom en politimann gående. Hans bil sto i kø på motsatt side av rundkjøringen. Han var ikke like mild som meg. Syklene ble satt igjen på siden og guttene kjørt hjem til foreldre. FLOTT.
Tenker egentlig at kjør med hva du vil, men brukfor guds skyld hjelm. Men en risikovurdering/logikk klarer alle å forstå at svinekjøring i shorts og singlet er lite fornuftig.
Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020

Re: MC idioti
Folk må da få kjøre med hva de vil! Er mer idioti at du prøver å preke folk på hva som er rett og galt. En godkjent hjelm er det eneste man trenger å ha på seg for å kjøre lovlig på en mc her i Norge.Gordon skrev: 04 jun 2018, 19:56 OK så det er sommer i Norge og pluss 30 her på Østlandet. Jeg vil vedde på at alle som har tatt MC lappen måtte forstår viktighet av å har forsvarlig klær på seg, ikke bare hjelmen. Hvor jeg bor, på Spikkestad, har vi flere MC idioter som for det første klarer ikke å styre bruk av høyre hånd, kan ikke lese - her er det både 30 og 50 skilter gjennom hele området - og synes det er tøff med shorts og trener sko. Vi alle har øvd litt med høyre hånd fra tid til annen, men den gjeng som bor her gjør det som en fast innlegg!!!
Selvfølgelig er det dem sitt valg, men den dagen de er involvert i en ulykker og måtte har hudtransplantasjon både her og der, kanskje de vil forstår nødvendighet av ordentlig utstyre.
Fortsatt god sommer
Gordon
Jeg kjører hver dag og har på meg det jeg finner komfortabelt den bestemte dagen, som pleier å være det jeg tenker å bruke iløpet av dagen. Bra for meg og synd for meg og alt det der, det siste jeg vil høre er en random kar som skal si hva jeg skal ha på meg når jeg er på vei til stranden. Ja, da har jeg bare på meg badeshorts, slippers og selvsagt hjelm

-
- Innlegg: 299
- Registrert: 18 jul 2017, 11:06
- Motorsykkelen din: Triumph Speed 400 (2024)
- Bosted: Oslo
Re: MC idioti
Jeg orker ikke la meg irritere av alle som kjører tung MC i t-skjorte og shorts pluss strandsandaler, men selv kjører jeg ikke en meter uten fullt utstyr. Rett og slett fordi jeg har for mye respekt for det å kjøre MC. Tryna en gang i 60km/t på landeveissykkel (sånn uten motor) i nedoverbakke og har fortsatt arr etter manglende hud på venstrearmen. Det får holde. Så får jeg heller syte og klage litt over hvor inni helvetes varmt det er ca 10-11 dager i året.
Re: MC idioti
Litt interessant det der... hvordan det liksom er helt OK å sykle tråsykkel uten noe annet en hjelm. De oppnår jo noen ganger hastigheter sammenlignbare med MC/bil, særlig nedover.tormodg skrev: 04 jun 2018, 23:07 Tryna en gang i 60km/t på landeveissykkel (sånn uten motor) i nedoverbakke og har fortsatt arr etter manglende hud på venstrearmen. Det får holde. Så får jeg heller syte og klage litt over hvor inni helvetes varmt det er ca 10-11 dager i året.
Jeg aner ikke hvordan skadefrekvensen er på sykkel sammenlignet med MC.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690
2008 KTM Duke 690
-
- Innlegg: 299
- Registrert: 18 jul 2017, 11:06
- Motorsykkelen din: Triumph Speed 400 (2024)
- Bosted: Oslo
Re: MC idioti
Det har nok endel med bevegelighet å gjøre. Det er vanskelig å ha kne/albuebeskyttere og sykle.Sakkle skrev: 04 jun 2018, 23:35 Litt interessant det der... hvordan det liksom er helt OK å sykle tråsykkel uten noe annet en hjelm. De oppnår jo noen ganger hastigheter sammenlignbare med MC/bil, særlig nedover.

Re: MC idioti
[/quote]
Folk må da få kjøre med hva de vil! Er mer idioti at du prøver å preke folk på hva som er rett og galt. En godkjent hjelm er det eneste man trenger å ha på seg for å kjøre lovlig på en mc her i Norge.
Jeg kjører hver dag og har på meg det jeg finner komfortabelt den bestemte dagen, som pleier å være det jeg tenker å bruke iløpet av dagen. Bra for meg og synd for meg og alt det der, det siste jeg vil høre er en random kar som skal si hva jeg skal ha på meg når jeg er på vei til stranden. Ja, da har jeg bare på meg badeshorts, slippers og selvsagt hjelm
[/quote]
Tøff
Han/hun som misser ambulansehelikopteret fordi det er opptatt med å plukke opp ditt flådde kadaver er sikkert enig med deg. Eller ikke...
Men for all del, lykke til.
Folk må da få kjøre med hva de vil! Er mer idioti at du prøver å preke folk på hva som er rett og galt. En godkjent hjelm er det eneste man trenger å ha på seg for å kjøre lovlig på en mc her i Norge.
Jeg kjører hver dag og har på meg det jeg finner komfortabelt den bestemte dagen, som pleier å være det jeg tenker å bruke iløpet av dagen. Bra for meg og synd for meg og alt det der, det siste jeg vil høre er en random kar som skal si hva jeg skal ha på meg når jeg er på vei til stranden. Ja, da har jeg bare på meg badeshorts, slippers og selvsagt hjelm

[/quote]
Tøff

Han/hun som misser ambulansehelikopteret fordi det er opptatt med å plukke opp ditt flådde kadaver er sikkert enig med deg. Eller ikke...
Men for all del, lykke til.
Re: MC idioti
Og problemet ditt er?vim skrev: 04 jun 2018, 23:47
Tøff![]()
Han/hun som misser ambulansehelikopteret fordi det er opptatt med å plukke opp ditt flådde kadaver er sikkert enig med deg. Eller ikke...
Men for all del, lykke til.

Idioti å kjøre såpass kjapt at de må plukke opp etter deg... så tror ikke at den varme jakken din hadde holdt deg inntakt om du hadde overlevd ulykken du beskriver

Nei, aner ikke hva du ønsker meg lykke til for.
Re: MC idioti
Enig ! Det ville bare blitt rart.Juicebox skrev: 04 jun 2018, 22:51 ........det siste jeg vil høre er en random kar som skal si hva jeg skal ha på meg når jeg er på vei til stranden.
- Bjerknez
- Innlegg: 24621
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: MC idioti
Jeg har mine meninger, men å belære andre i trafikken fordi dem driter i sin egen sikkerhet er noe jeg ikke kommer til å gjøre. For meg kan dem kjøre nakne. Bare dem ikke setter meg og andre i direkte fare så driter jeg egentlig i det.
Men jeg skal inrømme at man ikke akkurat utstråler høy intligens når man sitter på motorsykkel med kortermet, sandaler og en shorts med rørleggersprekk og en sliten hjelm. Heldigvis så tror jeg intligensen er såpass lav hos slike mennesker at dem ikke er kapable til å forstå det. Før dem går i bakken.
Men sålenge det ikke får ut over MIN sikkerhet så gir jeg blaffen. Kommer ikke til å belære noen i det offentlige rom av den grunn. Det blir litt som å lære en hund og hinke på ett ben. Det er mulig, men kun med profesjonell hjelp.
Jeg har selv vært i bakken (en liten ufarlig velt) og jeg tror neppe jeg hadde sittet igjen med den store skaden om jeg kjørte i shorts, men jeg er vannvittig glad for støvlene jeg hadde på meg når jeg så hvor sykkelen lå. Hadde jeg kjørt i sandaler og fått sykkelen over foten så hadde den lett blitt knust. Kjellv her inne har jo erfart dette ganske nylig.
Men jeg skal inrømme at man ikke akkurat utstråler høy intligens når man sitter på motorsykkel med kortermet, sandaler og en shorts med rørleggersprekk og en sliten hjelm. Heldigvis så tror jeg intligensen er såpass lav hos slike mennesker at dem ikke er kapable til å forstå det. Før dem går i bakken.
Men sålenge det ikke får ut over MIN sikkerhet så gir jeg blaffen. Kommer ikke til å belære noen i det offentlige rom av den grunn. Det blir litt som å lære en hund og hinke på ett ben. Det er mulig, men kun med profesjonell hjelp.
Jeg har selv vært i bakken (en liten ufarlig velt) og jeg tror neppe jeg hadde sittet igjen med den store skaden om jeg kjørte i shorts, men jeg er vannvittig glad for støvlene jeg hadde på meg når jeg så hvor sykkelen lå. Hadde jeg kjørt i sandaler og fått sykkelen over foten så hadde den lett blitt knust. Kjellv her inne har jo erfart dette ganske nylig.
- Stian87
- Innlegg: 2038
- Registrert: 14 mai 2016, 23:18
- Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
- Bosted: Ski
Re: MC idioti
Enig i at man bør bruke fullt utstyr alltid, det er såpass mange tilfeller der det hadde gått skikkelig galt uten utstyr. Men folk får ta det valget selv og ta eventuelle konsekvenser, har selv tryna på tråsykkel i 20 km/t og selv om det kun resulterte i skrubbsår så var det dritt nok.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
Re: MC idioti
Jeg har vært en av dem som kjørte i dongeribukse, hettegenser eller vanlig skjorte og skatesko eller tilsvarende. Min mentalitet har vært at om jeg først er i ulykke, så vil jeg bli ganske skadet uansett hva jeg har på meg. Jeg har kjørt en 650 Dragstar i snart tre år og aldri vært i bakken eller veltet på noen som helst måte, men så fort jeg skaffet meg ny sykkel (Fz6 Fazer) med mer krefter og helt annen type sykkel, så for den mentaliteten ut av vinduet. Nå er det minimum Kevlarbukse- og hettegenser, men synder enda me skoene. Har i hvert fall sko som går over ankelen. For meg har det handlet om frihet, badass-attitude og rett og slett at jeg har opplevd så mange dødsfall i nær familie, at jeg ikke bryr meg så mye om om jeg blir kvestet eller dør. Om jeg skal dø på Mc'en, så hadde jeg i hvert fall hvert lykkelig.
Men jeg kjører ikke over evne og tar det som regel stilt og rolig. Selvsagt kan jeg ikke kontrollere hva som skjer, men jeg bekymrer meg ikke nevneverdig om hva som "kan/kunne skjedd". You live once, enjoy it.
Evil Knievel-kjøring har jeg ingenting til overs for. Hverken når det gjelder bil, mc, sykkel, eller hva det måtte været. Kjør som du vil, så lenge du ikke setter andres liv i fare.
Edit: De jeg har sett som kjører verst, eller de som har en tendens til å sette seg selv i farlige posisjoner, feil sporvalg, for høy fart, brems- eller gasslipp i sving, er rett og slett touring-mc'er med gul vest. Blir alltid skeptisk når jeg ser en mc med gul vest, for jeg har opplevd så mange rare valg dem tar - ikke pleier de å hilse heller. De er rett og slett skumle.
Men jeg kjører ikke over evne og tar det som regel stilt og rolig. Selvsagt kan jeg ikke kontrollere hva som skjer, men jeg bekymrer meg ikke nevneverdig om hva som "kan/kunne skjedd". You live once, enjoy it.
Evil Knievel-kjøring har jeg ingenting til overs for. Hverken når det gjelder bil, mc, sykkel, eller hva det måtte været. Kjør som du vil, så lenge du ikke setter andres liv i fare.
Edit: De jeg har sett som kjører verst, eller de som har en tendens til å sette seg selv i farlige posisjoner, feil sporvalg, for høy fart, brems- eller gasslipp i sving, er rett og slett touring-mc'er med gul vest. Blir alltid skeptisk når jeg ser en mc med gul vest, for jeg har opplevd så mange rare valg dem tar - ikke pleier de å hilse heller. De er rett og slett skumle.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: MC idioti
Det spiller ingen rolle hva du har på deg- ikke før det EVENTUELT går galt.
Noen synes å tro det går galt med en gang en går ut døra uansett.
Konsekvensen av et uhell derimot er usikker.
er det en lastebil du treffer front i front i 80+ er du nok dau (uansett utstyr).
Klassikeren med bil som svinger ut/krysser foran deg blir oftest et skikkelig smell og lite skliing.
glipper du på noe skitt så flakser du muligens ut i skauen-eller treffer en stolpe/autoværnstolpe/stein
eller du sklir litt på asfalten-og muligens blir overkjørt av en møtende bil...
står du stille og får overbalanse og har du da en tung sykkel og får benet under så kan det klemme benet skikkelig og muligens brenne det på eksosen..
Bra utstyr kan hindre en del skader eller minske disse.
men det beste er nok å hindre/unngå ulykker-da trenger du nemlig ikke noe beskyttelse.
Ikke alle stater i USA har hjelmpåbud men alle har krav om øyebeskyttelse-litt rart synes vi her i Europa der vi har påbud om hjelm.
Hjelmen beskytter jo effektivt mot slag mot hodet.
Brillene derimot hindrer deg å få noe dritt i øynene som gjør at du ikke mister synet og blir utsatt for en ulykke.
Logikken sier da at ingen ulykke =ingen skade(uansett hjelm eller ikke)
Personlig synes jeg det er greit med både øye hode og kropp/fingre/fot beskyttelse.
At man kan hindre ulykker er en utopi men noe kan vi selv gjøre for å minske risikoen.
Ikke oppfør deg unødvendig risikabelt i trafikken er en god start.
Selv om jeg liker god beskyttelse så justerer/minsker jeg litt bekledningen noe når temperaturen blir for høy for å unngå overopphetning og bli ukonsentrert i trafikken da dette lett får konsekvenser. Ingen ulykke=ingen skade.
Funket uten skader i 40 år på 2 hjul så jeg fortsetter slik. Flaks eller ikke.
Noen synes å tro det går galt med en gang en går ut døra uansett.
Konsekvensen av et uhell derimot er usikker.
er det en lastebil du treffer front i front i 80+ er du nok dau (uansett utstyr).
Klassikeren med bil som svinger ut/krysser foran deg blir oftest et skikkelig smell og lite skliing.
glipper du på noe skitt så flakser du muligens ut i skauen-eller treffer en stolpe/autoværnstolpe/stein
eller du sklir litt på asfalten-og muligens blir overkjørt av en møtende bil...
står du stille og får overbalanse og har du da en tung sykkel og får benet under så kan det klemme benet skikkelig og muligens brenne det på eksosen..
Bra utstyr kan hindre en del skader eller minske disse.
men det beste er nok å hindre/unngå ulykker-da trenger du nemlig ikke noe beskyttelse.
Ikke alle stater i USA har hjelmpåbud men alle har krav om øyebeskyttelse-litt rart synes vi her i Europa der vi har påbud om hjelm.
Hjelmen beskytter jo effektivt mot slag mot hodet.
Brillene derimot hindrer deg å få noe dritt i øynene som gjør at du ikke mister synet og blir utsatt for en ulykke.
Logikken sier da at ingen ulykke =ingen skade(uansett hjelm eller ikke)
Personlig synes jeg det er greit med både øye hode og kropp/fingre/fot beskyttelse.
At man kan hindre ulykker er en utopi men noe kan vi selv gjøre for å minske risikoen.
Ikke oppfør deg unødvendig risikabelt i trafikken er en god start.
Selv om jeg liker god beskyttelse så justerer/minsker jeg litt bekledningen noe når temperaturen blir for høy for å unngå overopphetning og bli ukonsentrert i trafikken da dette lett får konsekvenser. Ingen ulykke=ingen skade.
Funket uten skader i 40 år på 2 hjul så jeg fortsetter slik. Flaks eller ikke.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: MC idioti
Ja, folk har anledning til å kjøre i hva de vil, men vi har også anledning til å påpeke hvor vanvittig dumt det er å kjøre motorsykkel i shorts og singlet.Juicebox skrev: 04 jun 2018, 22:51Folk må da få kjøre med hva de vil! Er mer idioti at du prøver å preke folk på hva som er rett og galt. En godkjent hjelm er det eneste man trenger å ha på seg for å kjøre lovlig på en mc her i Norge.Gordon skrev: 04 jun 2018, 19:56 OK så det er sommer i Norge og pluss 30 her på Østlandet. Jeg vil vedde på at alle som har tatt MC lappen måtte forstår viktighet av å har forsvarlig klær på seg, ikke bare hjelmen. Hvor jeg bor, på Spikkestad, har vi flere MC idioter som for det første klarer ikke å styre bruk av høyre hånd, kan ikke lese - her er det både 30 og 50 skilter gjennom hele området - og synes det er tøff med shorts og trener sko. Vi alle har øvd litt med høyre hånd fra tid til annen, men den gjeng som bor her gjør det som en fast innlegg!!!
Selvfølgelig er det dem sitt valg, men den dagen de er involvert i en ulykker og måtte har hudtransplantasjon både her og der, kanskje de vil forstår nødvendighet av ordentlig utstyre.
Fortsatt god sommer
Gordon
Jeg kjører hver dag og har på meg det jeg finner komfortabelt den bestemte dagen, som pleier å være det jeg tenker å bruke iløpet av dagen. Bra for meg og synd for meg og alt det der, det siste jeg vil høre er en random kar som skal si hva jeg skal ha på meg når jeg er på vei til stranden. Ja, da har jeg bare på meg badeshorts, slippers og selvsagt hjelm![]()
Jeg syns de er idioter. Ofte er det også en sammenheng med kjørestil og villighet til å ta risiko, men det er selvsagt bare spekulasjoner fra min side.
- Bjerknez
- Innlegg: 24621
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: MC idioti
Det hele blir et regnestykke. Komfort kontra sikkerhet. Noen velger komforten først (spesielt i varmt vær) og kjører i shorts og kortermet. Jeg har ikke tenkt til å gi dere noen moralpreken av den grunn. Lærdommen kommer for en dag, helt naturlig.
Personlig liker jeg faktisk å kle meg i litt "røffe" MC klær. Jeg synes rett og slett det ser bedre ut, samtidig som man er beskyttet.
Nå her ikke jeg det gjeveste innen MC bekledning med tanke på sikkerhet, så noen kameler må jeg svelge selv, men en gyllen middelvei kan man vel kanskje si at det er. Men jeg kler meg alltid i MC dress, hansker og hjelm. Selv om jeg var litt sløv i fjor når jeg kjørte til jobb. Da måtte MC buksa unnlide, men ellers var alt inntakt. Dette gjaldt kjøring til og fra jobb grunnet varmen. I år har det vært varmere men i det har ikke blitt olabukse i år. Så jeg har nok blitt litt flinkere :)
Personlig liker jeg faktisk å kle meg i litt "røffe" MC klær. Jeg synes rett og slett det ser bedre ut, samtidig som man er beskyttet.
Nå her ikke jeg det gjeveste innen MC bekledning med tanke på sikkerhet, så noen kameler må jeg svelge selv, men en gyllen middelvei kan man vel kanskje si at det er. Men jeg kler meg alltid i MC dress, hansker og hjelm. Selv om jeg var litt sløv i fjor når jeg kjørte til jobb. Da måtte MC buksa unnlide, men ellers var alt inntakt. Dette gjaldt kjøring til og fra jobb grunnet varmen. I år har det vært varmere men i det har ikke blitt olabukse i år. Så jeg har nok blitt litt flinkere :)
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: MC idioti
Jeg tar en tur i tskjorte og joggesko innimellom. Jeg er ingen idiot og jeg synes ikke det er idiotisk.
At noen synes det er dumt av meg, det vet jeg fra før, og det er en helt irrelevant opplysning for meg.
At noen synes det er dumt av meg, det vet jeg fra før, og det er en helt irrelevant opplysning for meg.
Re: MC idioti
Ok, du syns det ja? Hva med å gi dine spekulasjoner litt mer substans enn å bare kaste de ut på den måten? Selvfølgelig kjører du mer aggressivt om du er villig til å ta risiko, men tror du folk tenker at de tar en risiko når de setter seg på en mc med tskjorte og automatisk er innstilt for å kjøre som et svin?Dansekris skrev: 05 jun 2018, 10:56 Ja, folk har anledning til å kjøre i hva de vil, men vi har også anledning til å påpeke hvor vanvittig dumt det er å kjøre motorsykkel i shorts og singlet.
Jeg syns de er idioter. Ofte er det også en sammenheng med kjørestil og villighet til å ta risiko, men det er selvsagt bare spekulasjoner fra min side.

Hvorfor er det dumt å kjøre motorsykkel i shorts og singlet? Skader man andre? Skader man seg selv? Skader man trafikken? Er man en idiot om man ikke har den samme filosofien som "dere" som lever av å være føre var og tenker "hva om"?
Nå bare spekulerer jeg, siden vi er der, jeg vil si at man blir mer distrahert når man svetter som et svin under klærne sine enn når man har det komfortabelt. Det kan starte å klø og kile, man blir klam og våt, man blir svimmel og får dårligere syn og balanse og man er rett og slett ikke seg selv når man blir overopphetet. Man svetter under hjelmen, men jeg vil tro man svetter enda mer under hjelmen når hele kroppen er varm, og det å få rennende svette i øynene er ikke digg. Det er en større risiko for både deg selv og ikke minst trafikken om man ikke er 100%.
Det er ofte i tettbygde strøk som i byen eller nabolaget man kjører mye sakte og ofte står stille og venter. Det er slike situasjoner man ikke får kjølt seg ned i det hele tatt, selv om du bruker en perforert skinndress. Ikke nok med det, de pleier også å være svarte, for jeg har hørt at man får 20 ekstra hk

Men herregud, fullt utstyr når man skal kjøre sykkelen EN meter? Det er idioti det!

Ellers så smiler jeg og er glad når jeg kjører mc, kanskje du også skal gjøre det enn å være sur og klagete på andre...?

- Bjerknez
- Innlegg: 24621
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: MC idioti
Uten at jeg sier at du er en "idiot", så er det vel få idioter som innrømmer at dem er detcannon skrev: 05 jun 2018, 13:18 Jeg tar en tur i tskjorte og joggesko innimellom. Jeg er ingen idiot og jeg synes ikke det er idiotisk.
At noen synes det er dumt av meg, det vet jeg fra før, og det er en helt irrelevant opplysning for meg.

- Bjerknez
- Innlegg: 24621
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: MC idioti
Du har noen gode poeng Juicebox, men hva med en gyllen middelvei? Jeg har kjørt i 30+ grader de siste dagene og akkurat når jeg kjører er dte helt greit. Det er når jeg stopper eller kjører i sagtegående kø at det blir litt hett. Da holder jeg med deg i at man like greit kan kaste litt klær, men hva med å kjøpe klær som både beskytter og lufter?Juicebox skrev: 05 jun 2018, 13:19Ok, du syns det ja? Hva med å gi dine spekulasjoner litt mer substans enn å bare kaste de ut på den måten? Selvfølgelig kjører du mer aggressivt om du er villig til å ta risiko, men tror du folk tenker at de tar en risiko når de setter seg på en mc med tskjorte og automatisk er innstilt for å kjøre som et svin?Dansekris skrev: 05 jun 2018, 10:56 Ja, folk har anledning til å kjøre i hva de vil, men vi har også anledning til å påpeke hvor vanvittig dumt det er å kjøre motorsykkel i shorts og singlet.
Jeg syns de er idioter. Ofte er det også en sammenheng med kjørestil og villighet til å ta risiko, men det er selvsagt bare spekulasjoner fra min side.![]()
Hvorfor er det dumt å kjøre motorsykkel i shorts og singlet? Skader man andre? Skader man seg selv? Skader man trafikken? Er man en idiot om man ikke har den samme filosofien som "dere" som lever av å være føre var og tenker "hva om"?
Nå bare spekulerer jeg, siden vi er der, jeg vil si at man blir mer distrahert når man svetter som et svin under klærne sine enn når man har det komfortabelt. Det kan starte å klø og kile, man blir klam og våt, man blir svimmel og får dårligere syn og balanse og man er rett og slett ikke seg selv når man blir overopphetet. Man svetter under hjelmen, men jeg vil tro man svetter enda mer under hjelmen når hele kroppen er varm, og det å få rennende svette i øynene er ikke digg. Det er en større risiko for både deg selv og ikke minst trafikken om man ikke er 100%.
Det er ofte i tettbygde strøk som i byen eller nabolaget man kjører mye sakte og ofte står stille og venter. Det er slike situasjoner man ikke får kjølt seg ned i det hele tatt, selv om du bruker en perforert skinndress. Ikke nok med det, de pleier også å være svarte, for jeg har hørt at man får 20 ekstra hkUtsetter man ikke trafikken mer for fare da? Betraktelig mer enn en person med singlet og shorts ihvertfall. Jeg har også hørt at man kan bli ekstremt fort grumpy når man svetter og er varm, kanskje det har noe sammenheng?
Men herregud, fullt utstyr når man skal kjøre sykkelen EN meter? Det er idioti det!![]()
Ellers så smiler jeg og er glad når jeg kjører mc, kanskje du også skal gjøre det enn å være sur og klagete på andre...?![]()
Et par lette kevlar jeans og en tynn mc jakke med middels beskyttelse (som forøvrig kan kneppes opp) må vel være levelig?
Det er da ikke så varmt at man på død og liv MÅ ta på seg en shorts og kortermet?