Jeg parkerer bilen totalt rett før påske, og finner fram min BMW K1200RS som da blir mitt primære kjøretøy, uansett hvor og hva jeg skal.
Kjører til og fra jobb hver dag, ca. 3 mil hver vei. Om jeg må ut noen ærender på jobb, så hiver jeg litt arbeidstøy og verktøy(anleggshjelm, vernesko, vernebukse og jakke, noe utstyr + verktøykoffert) i koffertene og legger i vei.
Min første motorsykkel, og dette gav såpass mersmak at jeg kjøpte en Jawa 350 til å vinterkjøre med.
Litt vintervedlikehold på BMWen min blir det jo, den har rusla snart 100k, og jeg er over snittet nøye på det mekaniske. Det er noe jeg legger mye tid i, og ikke minst er interessert i. I utgangspunktet er skifte av olje og filter på motor, ny olje på gir og kardang, samt sjekk av bremseklosser det som trengs.
Uansett ser jeg på modellen som svært driftsikker og robust. Den er bygget på et prinsipp fra 1983 da BMW K100 og K75 ble sluppet på markedet.
Langstilt og liggende rekkefirer, tørrclutch(med hydraulisk aktuator), separat girkasse(som på bil) og mellomaksel bak til kardangen gjennom en hul en-armet svingarm. Paralever løsningen til BMW sørger for at bakenden ikke reiser seg når man slipper løs de 131 hestekreftene.
Forstillingen er av den såkalte telelever varianten. Gaffelen er kun sleider og har ikke fjærer, da demper og fjær sitter sentrert på en nedre bærearm. Dette gjør at sykkelen er utrolig stabil, i alle hastigheter og svelger ujevnheter som bare det. Selv i fullt nedlegg og høy fart.
Under oppbremsning dykker heller ikke forstillingen på grunn av dette patentet..
Styret kan justeres med enkle grep frem og tilbake, fothvilere kan heves og senkes og det samme kan salen.
ABS-bremser er standard.
Introdusert i 1997, facelift kom i 2001 i Norge(2002 i USA). Faceliften har ny front, ABS med servo og integralbremser(koblet).
Facelift har en litt mer oppreist sittestilling, bredere speil og lavere fothvilere.
Jeg er 194 høy, lange bein. Kjører min faceliftmodell med styret helt frem på det laveste, salen på det laveste og trives med fothvilerne både i øvre og nedre posisjon.
Prisen? Den er i din favør. Disse går billig om dagen, og man kan velge og vrake på Finn.
Ta av koffertene og toppboksen og kjør for moro, ta på koffertene og toppboksen, hiv på masse bagasje og passasjer og legg ut på tur. Dette er en real turmaskin, bagasjelast merker man ikke at man har, en passasjer merkes knapt.
Kjøpte min Mai 2016 og har egentlig ikke noe behov for å skifte den ut. Klarer ikke helt å se for meg hvilken sykkel som skulle være bedre til den prisen. Særlig med tanke på effekt og brukbarhet. Kardang er for meg helt avgjørende.
Før facelift

Facelift
Jeg er veldig glad i BMW skal sies, både biler og motorsykler. Jeg liker måten de er skrudd sammen på, hvordan ting er dokumentert og alt mulig ekstrautstyr og dilldall som finnes. Ikke minst hvordan de er å kjøre.
Valget er ditt, men i din prisklasse så kan K1200RS være en het kandidat. Forsikringen er også rimelig.
Ta gjerne en titt innom bloggen min. Mye skruing der, men det er noe jeg liker å drive med, så jeg tar i mye rart på sykkelen, som nødvendigvis ikke hadde trengt noe oppmerksomhet på mange år.