Hei
Jeg har nettopp tatt lappen og ønsker en sykkel som skal fungere til alt mulig. Da jeg ikke har noe erfaring ønsker jeg ikke å bruke for mye på sykkel da hjelm og annet utstyr kommer i tillegg, og jeg er ikke helt sikker på hvilken type kjøring jeg liker/ønsker. Budsjettet på sykkel er ca 60000. Det jeg ser for meg er at jeg ønsker en sykkel som kan brukes til pendling og litt lengre turkjøring. Den store drømmen er "the long way round" selv om dette er litt i lengste laget for meg. Jeg kunne i første omgang tenkt meg å kjøre i norge og kanskje nedover i europa med mer erfaring. Har sett en del på ulike dualsport sykkler da jeg har lyst til å kjøre litt grus og offroad om mulig, men usikker på mulighetene for slikt i norge. De sykklene jeg har sett på er Vstrom 650, klr 650, dr 650 og bmw 800gs.
Er dette greie motorsykkler å starte med og hvilken anbefaler dere og evt hvorfor?
Jeg er 1,75m og 75 kg
Valg av første motorsykkel (adv)
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Valg av første motorsykkel (adv)
Hei Haakon og velkommen hit til MCsiden
!
En Vstrom blir neppe feil. Gode sykler med sprek motor til å være en 650.
Har aldri hørt noe negativt om denne modellen.
Gratulerer med lappen og hold oss gjerne orientert om hvilken sykkel du velger. Og ikke vær redd for å spørre mer om du lurer på noe om Vstrom, andre sykler, valg av kjøreutstyr osv.
Mange med mye erfaring her på MCsiden
.
En Vstrom blir neppe feil. Gode sykler med sprek motor til å være en 650.
Har aldri hørt noe negativt om denne modellen.
Gratulerer med lappen og hold oss gjerne orientert om hvilken sykkel du velger. Og ikke vær redd for å spørre mer om du lurer på noe om Vstrom, andre sykler, valg av kjøreutstyr osv.
Mange med mye erfaring her på MCsiden
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Valg av første motorsykkel (adv)
Hei !
Har selv falt for sportsturer klassen. Her får du mye sykkel for pengene. Cbf600s er en meget pålitelig sykkel, lett og lettkjørt, balansert og behagelig sittestilling. Ellers så har du fzs 600, Fazer, da får du en mer sportslig og villig motor.
For mer offroad, men alikevell allrounder, er triumpf tiger spennende ! Morsom rekke 3'er
Lykke til med innkjøp av første sykkel !
Har selv falt for sportsturer klassen. Her får du mye sykkel for pengene. Cbf600s er en meget pålitelig sykkel, lett og lettkjørt, balansert og behagelig sittestilling. Ellers så har du fzs 600, Fazer, da får du en mer sportslig og villig motor.
For mer offroad, men alikevell allrounder, er triumpf tiger spennende ! Morsom rekke 3'er
Lykke til med innkjøp av første sykkel !
- Supradog
- Innlegg: 100
- Registrert: 28 jan 2014, 09:10
- Motorsykkelen din: 16 VFR800, 94 Honda NX250. 88 Tenere. 88 kawa GT550
Re: Valg av første motorsykkel (adv)
Skal du kjøre grus så er det god mulighet for det i Norge. Det er nok litt asfalt mellom grusstrekkene dog og man lærer seg å lete på finn kart, norgeskart og flyfoto for å finne eldre veier her og der som er virkelig morsomme. Anleggsveier for vannkraftproduksjon og høyspent linjer er også fine, der har du også ikke lokale bønder som bryr seg heller som noe seterveger kan ha.
Du vil dog merke at en adv sykkel med 200+ kg er noe helt annet enn en lett enduro på 140kg. Selv gikk jeg fra en transalp 600 allround sykkel til en fz6n gate + nx250 grussykkel etter noen år. Men v-strom er ett veldig bra utgangspunkt for bygging av videre erfaring og finne ut hva du faktisk synes er morsomt og vil gjøre av mc hobbyen.
Du vil dog merke at en adv sykkel med 200+ kg er noe helt annet enn en lett enduro på 140kg. Selv gikk jeg fra en transalp 600 allround sykkel til en fz6n gate + nx250 grussykkel etter noen år. Men v-strom er ett veldig bra utgangspunkt for bygging av videre erfaring og finne ut hva du faktisk synes er morsomt og vil gjøre av mc hobbyen.
- Kawagutten
- Innlegg: 2902
- Registrert: 04 jul 2011, 01:18
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
- Bosted: Vestfold
Re: Valg av første motorsykkel (adv)
Dl650 og versys 650 er greie og tror cb500x også er det . Mulig litt små i forhold til europatur men ser jo at noen klarer seg med 125ccm også.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
-
- Innlegg: 344
- Registrert: 11 nov 2016, 19:53
- Motorsykkelen din: Triumph tiger 1200 rally pro 2022
- Bosted: Sarpsborg
Re: Valg av første motorsykkel (adv)
Har hatt en versys 1000. Kjempe god å kjøre, ikke noe særlig glad i grus,men du verden hvor godt jeg satt på den( kjempe god sal)
Nå har jeg en africa twin. Du får de gamle til en vettug pris(kanskje) og de spiser grus som ingenting samt at de visst nok er gode å kjøre på tur med.
Har også hatt mt 900 tracer og mt 700 tracer i heimen. 900 var ikke god for meg(!) på langtur men fruen var kjempefornøyd med sin 700.
Folk kan anbefale sykler i hytt og gevær men til sist må du finne den som passer deg og som DU synes er god å kjøre med. Lykke til
Nå har jeg en africa twin. Du får de gamle til en vettug pris(kanskje) og de spiser grus som ingenting samt at de visst nok er gode å kjøre på tur med.
Har også hatt mt 900 tracer og mt 700 tracer i heimen. 900 var ikke god for meg(!) på langtur men fruen var kjempefornøyd med sin 700.
Folk kan anbefale sykler i hytt og gevær men til sist må du finne den som passer deg og som DU synes er god å kjøre med. Lykke til
-
- Innlegg: 594
- Registrert: 02 jan 2016, 13:39
- Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
- Bosted: Talgje
Re: Valg av første motorsykkel (adv)
Tiger 995i, uten tvil, har en 885i selv, og kan ikke si annet en en herlig sykkel til både småkjøring, lang kjøring og grusvei kjøring! Veldig lettkjørt og mer enn nokk bunndrag til en ikke blir lei den!
Litt tung til offroad men grus går fint. Kjørt noen mil helt av vei og går det og men der er det kjekkere med en 450-600.
https://www.finn.no/106191620
Vært til salgs lenge så 60 k bør gå an å prute den ned i.
Litt tung til offroad men grus går fint. Kjørt noen mil helt av vei og går det og men der er det kjekkere med en 450-600.
https://www.finn.no/106191620
Vært til salgs lenge så 60 k bør gå an å prute den ned i.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Valg av første motorsykkel (adv)
Hva med en Yamaha TDM 900?:
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=110648938
Litt uvanlig hjulkonfigurasjon med 18" foran og 17" bak, men dette funker utmerket på vanlig vei og på grus.
Det er i hvert fall min erfaring etter fire års eierskap av en 2006 modell, som jeg kjørte bortimot 60K med.
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=110648938
Litt uvanlig hjulkonfigurasjon med 18" foran og 17" bak, men dette funker utmerket på vanlig vei og på grus.
Det er i hvert fall min erfaring etter fire års eierskap av en 2006 modell, som jeg kjørte bortimot 60K med.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Vstrom
Supradog skrev: 11 jul 2018, 19:56 Skal du kjøre grus så er det god mulighet for det i Norge. Det er nok litt asfalt mellom grusstrekkene dog og man lærer seg å lete på finn kart, norgeskart og flyfoto for å finne eldre veier her og der som er virkelig morsomme. Anleggsveier for vannkraftproduksjon og høyspent linjer er også fine, der har du også ikke lokale bønder som bryr seg heller som noe seterveger kan ha.
Du vil dog merke at en adv sykkel med 200+ kg er noe helt annet enn en lett enduro på 140kg. Selv gikk jeg fra en transalp 600 allround sykkel til en fz6n gate + nx250 grussykkel etter noen år. Men v-strom er ett veldig bra utgangspunkt for bygging av videre erfaring og finne ut hva du faktisk synes er morsomt og vil gjøre av mc hobbyen.
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Valg av første motorsykkel (adv)
Du skriver Adv i emnet.
Til 60 000kr er det R1150GS som slår ann i det segmentet for min del.
Til 60 000kr er det R1150GS som slår ann i det segmentet for min del.
Re: Valg av første motorsykkel (adv)
Av de du nevner er vel GS800 den beste, leide det for offroad i Sør-Afrika og fikser alt av underlag, men får du det til 60.000,-? Vstrom er gatesykkel, DR650 og KLR650 er vel mer arbeidshester som nok er best på grus.
Hvis DR650 og KLR650 er aktuelle, så er jo KTM 690 enduro betydelig lettere og sprekere, er vel egentlig bedre på alt enn de 2 første? Men om mye transport på asfalt er vel ingen av disse 3 spesielt gode. Jeg betalte 60.000,- for min 2009 KTM690 for par år siden, ser de nedi dette av og til. Mest aktuell om hovedsakelig offroad.
Sett på Yamaha XT660, bra sykkel som fikser alt, heller det enn DR650 og KLR650. Litt mer offroad enn GS800, litt mindre offroad enn KTM690.
EDIT: Oj, tråd fra 2018...håper trådstarter har bestemt seg nå
Hvis DR650 og KLR650 er aktuelle, så er jo KTM 690 enduro betydelig lettere og sprekere, er vel egentlig bedre på alt enn de 2 første? Men om mye transport på asfalt er vel ingen av disse 3 spesielt gode. Jeg betalte 60.000,- for min 2009 KTM690 for par år siden, ser de nedi dette av og til. Mest aktuell om hovedsakelig offroad.
Sett på Yamaha XT660, bra sykkel som fikser alt, heller det enn DR650 og KLR650. Litt mer offroad enn GS800, litt mindre offroad enn KTM690.
EDIT: Oj, tråd fra 2018...håper trådstarter har bestemt seg nå

2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days