Quiz, Augustutgaven

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Ragnhild

Quiz, Augustutgaven

Legg inn av Ragnhild »

Da var det tid for å sumere opp juliutgaven av forumquizen
Det har vært noen få relativt sterke anlegg til gode svar, må si at det har ikke vært det store behovet for å spa opp bonuspoeng. Synd, men leit som et herværende forummedlem ynder å si.
Vi får tro at Mekker'n blir utfordra i den nye runden :bananas
Han stakk av med en knusende seier i juli, noe som ikke kan bli stående vil jeg tro 8)

Resultatet ble
Mekker'n 32 poeng
AJ 7 poeng
Baron von Waffel 4 poeng
Intruder 4 poeng
Madman 4 poeng
Pelsen 1 poeng

Fireman er underretta om at resultatet, så da ordner han opp med premie for god og overveldende innsats.

Vi starter opp en ny runde med en oppgave som Mekker'n har kommet med
Hvilken gruppe med våpensmeder begynte i 1870 å produsere tråsykkeler og i 1903 lagde sin første Mc og 1909 begynte å selge mc etter noen år med biler...

Svar på PM som vanlig.

Minner om at den siste oppgaven i juli fremdeles står uløst
Ragnhild skrev:Månedens siste (tror jeg :scratch )
Denne kirka ligger i et av våre mindre dalfører, ved en aldeles fornydelig grusvei som går langs elver og vann om hverandre opp gjennom dalen
Den kvelden jeg kom opp forbi har var det bare rent utrolig vakkert

Bilde

1. Hva heter kirkestedet?
2. Hva heter elva som går gjennom denne dalen?

2 poeng pr spørsmål
Og bonuspoeng :rose for bakgrunnsinformasjon og gode historier :banansplit Quizmistress avgjør hvor mange
Et lite hint kan kanskje være på sin plass...
Dalføret det er snakk om ligger øst for R3

Ragnhild

Re: Quiz, Augustutgaven

Legg inn av Ragnhild »

Mekker'n har fått konkuranse, er allerede èn som har svart på oppgaven
mekkern skrev:Hvilken gruppe med våpensmeder begynte i 1870 å produsere tråsykkeler og i 1903 lagde sin første Mc og 1909 begynte å selge mc etter noen år med biler...
Men syns da flere burde få sjansen til å svare
Siden det er månedens første oppgave blir det 5 poeng på deling på de som svarer riktig.
Og som vanlig blir det bonuspoeng på de som har ei god historie om en sykkel av dette merket.

Ragnhild

Re: Quiz, Augustutgaven

Legg inn av Ragnhild »

mekkern skrev:Hvilken gruppe med våpensmeder begynte i 1870 å produsere tråsykkeler og i 1903 lagde sin første Mc og 1909 begynte å selge mc etter noen år med biler...
Intruder skrev:Svaret er Harley Davidson----------------------manges drøm,noens mareritt!
Lurer på at gutta i Milwaukee begynte å lage motorsykler i 1902/03, men spørsmålet var firmanavnet på de som begynte med tråsykler i 1870, og som satte motor i dem i 1903
pelsen skrev:Birmingham Small Arms Company som lagde BSA motorsykler er nok svaret på denne
Pelsen stikker dermed av med alle fem poengene :=D>
Personlig syns jeg det er bedre at de produserte sykler enn våpen.

Er også en som har drista seg på overliggeren fra juli.
rogg skrev:Tenker du er i en dal kalt Engerdal. Går langs Trysilelva og kirka er Søre Elvdal kirke.
Tømmerkirke
Ja, men nei ble svaret
Engerdal er forsåvidt riktig siden kommunen heter det, men dalføret heter såvidt jeg klarer å finne ut Elvdalen. Er Trysilelva som renner så stille og rolig nedgjennom der, og kirka heter Elvdal kirke.
Og med et lite hint, og en feil, blir det to poeng på Rogg for innsatsten

Ståa er da
Pelsen 5 poeng
Rogg 2 poeng

Ragnhild

Re: Quiz, Augustutgaven

Legg inn av Ragnhild »

Siden vi har hatt sprøsmål om TT-løpene på Isle of Man, kan vi jo ta et til.
Hvilket fabrikkteam tok dobbeltseier i 1939?
Og hvor var tredjemann på teamet?
I 1929 kom denne fabrikken med en komponent på løpssyklene sine som ga mer kraft. Denne modifikasjonen ble senere forbudt i disse løpene. Hva var det?

Fem poeng på deling på de som svarer på PM
Og de sedvanlige bonuspoengene for utfyllende opplysninger og gode historier knyttet til spørsmålene

Ragnhild

Re: Quiz, Augustutgaven

Legg inn av Ragnhild »

Trodde at denne oppgaven skulle være enkel siden det er mange NMCU-medlemmerpå forumet?
Ragnhild skrev:Siden vi har hatt sprøsmål om TT-løpene på Isle of Man, kan vi jo ta et til.
Hvilket fabrikkteam tok dobbeltseier i 1939?
Og hvor var tredjemann på teamet?
I 1929 kom denne fabrikken med en komponent på løpssyklene sine som ga mer kraft. Denne modifikasjonen ble senere forbudt i disse løpene. Hva var det?

Fem poeng på deling på de som svarer på PM
Og de sedvanlige bonuspoengene for utfyllende opplysninger og gode historier knyttet til spørsmålene
Alle svarene stod i MC-bladet nr 3/2009 (NMCU's medlemsblad), i en artikkel om BMW's meritter på Isle of Man i 1938 og -39.
rogg skrev:BMW hadde dobbelseier med Georg Meier på første og Jock West på andre. Når det gjelder tredje på teemet er jeg litt usikker, men mener det kan være Kall Gall, som krasjet og senere døde.
Tror det er kompressor du er ute etter. Dette ble montert på en 750cc og med denne sykkelen ble det satt 8 nye verdensrekorder den dagen sykkelen ble prøvd...
mekkern skrev:Here we go again!

BMW tok de 2 første plassene-Georg Meier og Jock West
nummer 3-Karl Gall døde desverre under et treningspass.

De hadde en toppfart under trening på 135MPH og selv de inbitte britiske patriotene visste at de ikke hadde nubbtjangs hvis det ikke regnet eller syklene stoppet og det skjedde jo heller ikke..Meier vant med over 2 minutter på teamkompisen.

må vel være kompressor det da...

Bilde
strengt tatt kom det vel en modell i 1928 som het R63...
Men det er vel R11 du er ute etter som ble produsert 1929 frem til 1935-7500eksemplarer

med kompressor satte denne Ernst Henne i stand til å ta verdensrekord i hastighet med 134MPH på Ingolstater Landstrasse nær Munchen...
dette var også en overgang fra rørramme til pressede profiler...

http://www.autogallery.org.ru/m/bmwr11.htm
Det gir fire poeng til Mekker'n siden han har et meget innholdsrikt svar og to poeng på Rogg.
Og ingen av dem refererer til den nevnte artikkelen MC-bladet. Utrolig, skulle nesten tro at de visste noe om emnet...

Ståa er da
Pelsen 5 poeng
Mekker'n 4 poeng
Rogg 4 poeng

Ragnhild

Re: Quiz, Augustutgaven

Legg inn av Ragnhild »

Var på tur i helga og da kjørte jeg forbi dette skiltet
Bilde
Litt lenger bort i lia så jeg denne utsikten
Bilde
1. I hvilket dalføre var jeg?
2. Elva vi ser på det nederste bildet har gitt navn til et av Norges større industrikonsern. Hva heter det?
3. Dette industrikonsernet startet i dette dalføret. Hva var grunnlaget for oppstarten?
4. Gjennom dalen, fra litt nedenfor der hvor vi er nå, går Norges første elektriske jernbane. Den er så vidt jeg vet fremdeles i drift som museumsbane i turistsesongen. Det første lokomotivet på denne banen er i dag utstilt på NTNU her i Trondheim. Hva heter denne banen?

PM til meg med svarene som vanlig, før onsdag 19/8 kl 16.
2 poeng for hvert riktige svar
Bonuspoeng for utfyllende svar og gode MC-historier knyttet til spørsmålene

Minner om at Cruiser stiller med premier til quizen.
Et par MC-hansker til den som har flest poeng denne måneden
En MC-hjelm som trekkes i desember blant alle som har svart

mekkern
Innlegg: 7628
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Quiz, Augustutgaven

Legg inn av mekkern »

[quote="Ragnhild"]Trodde at denne oppgaven skulle være enkel siden det er mange NMCU-medlemmerpå forumet?
[quote="Ragnhild"]Og ingen av dem refererer til den nevnte artikkelen MC-bladet. Utrolig, skulle nesten tro at de visste noe om emnet...
er jo litt kjedlig å bare henvise til en kilde som de fleste av oss har i postkassa...dessuten var det ikke relatert til et av spørsmålene...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Ragnhild

Re: Quiz, Augustutgaven

Legg inn av Ragnhild »

Skjønner den, mekker'n, men tenkte at siden de fleste har MC-bladet i postkassa skulle det være enkelt å svare. At du har litt mer enn middels peiling og dermed kan bla opp referanser som andre bare himler med øya av, tar vi med som en hyggelig bonus for oss, og det gir jo deg uttelling :)

Hvem som kjørte for BMW, hvem som ikke deltok og hvorfor, og at BMW kom med kompressor i 1929. Alt det sto i den nevnte artikkelen.

mekkern
Innlegg: 7628
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Quiz, Augustutgaven

Legg inn av mekkern »

hvis INGEN har hentet noe derfra er det jo litt :scratch rart da.....

men nå får jeg forske litt på dagens utfordn...fodri...for.......oppgave.
kjekt med litt å bryne hjærnen på når det pisser ned ute.....lærerikt også...putte inn litt mere før altzheimern tar meg.. :knegg
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Ragnhild

Re: Quiz, Augustutgaven

Legg inn av Ragnhild »

Du har da god tid på deg enda (før Alzheimeren tar deg altså)

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Quiz, Augustutgaven

Legg inn av Intruder »

Haull deg i Ringsaker,hvor vi fra nyttår får 2 nye byer,Brumonddaln og Moælven. :-k :lol
Hahaaaaaaaaa!!
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ragnhild

Re: Quiz, Augustutgaven

Legg inn av Ragnhild »

Bra respons på disse spørsmålene
Ragnhild skrev:Var på tur i helga og da kjørte jeg forbi dette skiltet
Bilde
Litt lenger bort i lia så jeg denne utsikten
Bilde
1. I hvilket dalføre var jeg?
2. Elva vi ser på det nederste bildet har gitt navn til et av Norges større industrikonsern. Hva heter det?
3. Dette industrikonsernet startet i dette dalføret. Hva var grunnlaget for oppstarten?
4. Gjennom dalen, fra litt nedenfor der hvor vi er nå, går Norges første elektriske jernbane. Den er så vidt jeg vet fremdeles i drift som museumsbane i turistsesongen. Det første lokomotivet på denne banen er i dag utstilt på NTNU her i Trondheim. Hva heter denne banen?
rogg skrev:1. Du var i Orkdal på dette bilde.
2. Elva en ser er Orkla, og har gitt navnet til industrikonsernet orkla. Orkla startet opp grunnet malmen fra gruvene på Løkken Verk.
3. Malmen fra Løkken verk som produserte kobberholdig svovelkis var grunnlaget for oppstarten.
4. Thamshavnbanen var Norges første elektriske jernbane med gods og persontrafikk. 1908–1974. Thamshavnbanen ble bygd for å frakte malm fra gruvene på Løkken Verk. Banen ble drevet av Chr. Salvesen & Chr. Thams's Communications Aktieselskab. Person- og godstrafikken ble nedlagt i 1963. I 1970-årene minket gruveproduksjonen så mye at jernbanetransporten av kis ikke var lønnsom lenger, 29. mai 1974 ble driften derfor lagt ned.
Strekningen Løkken Verk–Svorkmo ble i 1983 gjenåpnet som museumsjernbane. I dag går det museumstog til Bårdshaug. Dermed er 22 av banens opprinnelige 25 kilometer tatt vare på. Banen drives av ORKLA Industrimuseum på Løkken Verk.
pelsen skrev:hei, svar på oppgaven:
1. Orkdal
2. Orkla
3. Kobberkisutvinning ved Løkken Verk, eller var det pizza grandiosa det hele startet med..
4. Thamshavnsbanen

Orkla Auto solgte BSA, men jeg antar at denne linken til forrige oppgave ikke er helt bevisst..
OleB skrev:Prøver meg igjen jeg - litt moro skal man da ha

1. Orkladalen
2. Orkla
3. Kopperkisgruvevirksomheten på Løkken Verk - såpass tidlig som i 1654 :eh
4. Thamshavnbanen - åpnet i 1908
Må jo innrømme at når gutta først svinger seg, så har de faktisk peiling :) :=D>

Men jeg er ikke helt enig i påstanden om at jeg var i Orkdal. Så langt opp heter dalen Meldal og kommunen heter også Meldal. Kommunesenteret ligger akkurat like ovenfor utsikten vi ser på bildet.
Det gir seks poeng til alle tre + et bonuspoeng til rogg for utfyllende svar om Thamshavnbanen.

Ståa er da
Pelsen 11 poeng
Rogg 11 poeng
OleB 6 poeng
Mekker'n 4 poeng

Ragnhild

Re: Quiz, Augustutgaven

Legg inn av Ragnhild »

Mekker'n har stadig noe han lurer på
Denne gangen lurer han på følgende
mekkern skrev:Hvilken 250ccm sykkel var den første som fikk status som stor/tung mc i USA/GB?
hva var kriteriet for å kalles stor/tung/superbike?
Hvilket år?
hva var nytt med denne modellen?

Hvilket år begynte denne fabrikken å produsere sykler med 4taktsmotorer
Svar på PM før fredag 21/8 kl 16

Ragnhild

Re: Quiz, Augustutgaven

Legg inn av Ragnhild »

Denne oppgaven var visst værre...
Skulle da tro at det var nok anglofile og amerikaelskere til at dette skulle være en løsbar oppgave. Men men :eh

Får gi noen små hint
Det er her snakk om en 2 sylindret 2T motor på 250 ccm som satt i en japsesykkel.
Dette var den første to-femti'n som ble klassifisert som tung sykkel i England og USA
Hvilken?
Når (årstall)?
Hva gjorde at den ble klassifisert som tung sykkel?
Og hvilken nyvinning hadde denne motoren som gjorde at den kunne klasses som tungsykkel?

To poeng pr spørsmål
Et poeng i fratrekk for hint (av totalt antall poeng)
Og de vanlige bonuspoengene for utfyllende svar og gode historier om denne sykkelen

Ragnhild

Re: Quiz, Augustutgaven

Legg inn av Ragnhild »

rogg skrev:Denne var vrien synes jeg...

Men tror det gjelder Suzuki T serien. En serie som gikk fra -63 til -77. og hadde motorer fra 90 til 500cc.
I 65/66 kom en 250 T20, som var levert med automatisk olje innjeksjon og sekstrinns girkasse. Dette var vel det som gjalt for å komme blandt de store kara.
T20 var utstyrt med en 247cc to-takts powerplant, noe som medførte at oljen måtte blandes med bensin før injeksjon inn i sylinderen. Enkel to-takts-design bare oppnådd dette ved å kreve at brukeren kan kombinere olje og gass sammen (en løsning som kalles pre-mix) før fylle drivstoff-tanken. Men i et avansert system som T20, som var ventet å operere for lengre perioder ved høyere RPMer, dette ville ha vært uegnet. En overskytende beløp olje ville bli brent ved hjelp av pre-mix under disse forholdene, noe som fører til redusert ytelse og dirtier utslipp, som igjen vil føre til at eksos systemet blir lastet med innskudd, noe som ytterligere reduserer ytelsen. T20 løser dette problemet ved å inkludere en gang gjennom olje injeksjon system kalt stilling FORCE, som består av en motor drevet olje pumpe koblet til Throttle, som er utformet for å gi riktig mengde olje trengs på gjeldende RPM og Throttle åpningen.
Pumpen trekker ren olje fra en egen olje tank, og pumper det gjennom slanger i crankcase, der det er injisert i motoren fra et munnstykke ligger mellom inntak manifold og sylinder.
En egen olje injeksjon er også tilgjengelig for de viktigste peiling .
mekkern skrev:skulle stemme dette.. \:D/
Må bare bøye meg i støvet for kunnskapen.
Fant bare en ting å trekke for, og det er at rogg ikke sier noe om når Suzuki begynte å produsere 4T-motorer . Var faktisk 10 poeng å hente i denne runden :oh
Det blir da 7 poeng til rogg + 1 bonuspeng for utførlig forklaring av oljeinnsprøytingssystemet som Suzuki utvikla

Ståa er da
Rogg 19 poeng
Pelsen 11 poeng
OleB 6 poeng
Mekker'n 4 poeng

Svar