Varm sykkel i rushet
- niko
- Innlegg: 1149
- Registrert: 03 sep 2017, 00:00
- Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
- Bosted: Oslo
Varm sykkel i rushet
TDM'n måtte ha en pause i ettermiddag etter en tur i Oslo-rushet. Det var veldig varmt, nesten stillestående trafikk og lange perioder i tunnel. Sykkelen var i fin form igjen etter en avkjølingspause. Jeg regner med at dette er innafor normalen og at det ikke betyr at det er noe feil med sykkelen?
- niko
- Innlegg: 1149
- Registrert: 03 sep 2017, 00:00
- Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
- Bosted: Oslo
Re: Varm sykkel i rushet
Stoppa og lot motoren kjøle seg ned.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Varm sykkel i rushet
Motoren stoppa ikke av seg sjøl, eller?
Selv med Moto Guzzi Stelvio'en jeg hadde i langsomkjøring i Milano i langt over 30 grader slo jeg ikke av motoren når vi sto stille i kø/lyskryss.
Kun der vi skjønte at vi ville bli stående en god stund.
Ingen problemer i den høye temperaturen vi opplevde selv om Stevlioen jo er luft/oljekjølt uten kjølevifte bak oljekjøleren...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- niko
- Innlegg: 1149
- Registrert: 03 sep 2017, 00:00
- Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
- Bosted: Oslo
Re: Varm sykkel i rushet
Jo. Den stoppa av seg sjøl.AJ skrev: 09 aug 2018, 22:56Motoren stoppa ikke av seg sjøl, eller?
Selv med Moto Guzzi Stelvio'en jeg hadde i langsomkjøring i Milano i langt over 30 grader slo jeg ikke av motoren når vi sto stille i kø/lyskryss.
Kun der vi skjønte at vi ville bli stående en god stund.
Ingen problemer i den høye temperaturen vi opplevde selv om Stevlioen jo er luft/oljekjølt uten kjølevifte bak oljekjøleren...
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Varm sykkel i rushet
Hm...
rare greier...
Noe sånt har jeg aldri opplevd.
Annet enn med en Suzuki AC-50 i et desperat forsøk på å forsere en trailer i Lygnabakkene på rv. 4 på syttitallet på vei til Hasli Motor på Eina for å fjerne plomba. Da stoppa motoren pga. av overoppheting...
Men har altså aldri opplevd dette med MC. Har kanskje ikke oppholdt meg lenge nok i køen...

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- niko
- Innlegg: 1149
- Registrert: 03 sep 2017, 00:00
- Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
- Bosted: Oslo
Re: Varm sykkel i rushet
Æsj.AJ skrev: 09 aug 2018, 23:04Hm...
rare greier...
Noe sånt har jeg aldri opplevd.
Annet enn med en Suzuki AC-50 i et desperat forsøk på å forsere en trailer i Lygnabakkene på rv. 4 på syttitallet på vei til Hasli Motor på Eina for å fjerne plomba. Da stoppa motoren pga. av overoppheting...
Men har altså aldri opplevd dette med MC. Har kanskje ikke oppholdt meg lenge nok i køen...![]()
Jeg begynner å lure på om sykkelen trenger en skikkelig rens. Av f eks hele drivstofflinja. Syns det har vært mye rusk og småtrøbbel i hele sommer. Først sota pluggene, så de rare greiene med den daffe bensinen. Den lugger også litt på jevn gass rundt 3500 omdreininger og hvis jeg ruser skikkelig så syns jeg det ryker litt vel mye svart.....dårlig justering/soting kan vel kanskje også resultere i overoppheting?
Re: Varm sykkel i rushet
Kanskje det ikke var overoppheting men at den ble rå/sur av småkjøringa. Eller du har ant tempmåler og så at den ble varm ?niko skrev: 09 aug 2018, 23:12Æsj.AJ skrev: 09 aug 2018, 23:04Hm...
rare greier...
Noe sånt har jeg aldri opplevd.
Annet enn med en Suzuki AC-50 i et desperat forsøk på å forsere en trailer i Lygnabakkene på rv. 4 på syttitallet på vei til Hasli Motor på Eina for å fjerne plomba. Da stoppa motoren pga. av overoppheting...
Men har altså aldri opplevd dette med MC. Har kanskje ikke oppholdt meg lenge nok i køen...![]()
Jeg begynner å lure på om sykkelen trenger en skikkelig rens. Av f eks hele drivstofflinja. Syns det har vært mye rusk og småtrøbbel i hele sommer. Først sota pluggene, så de rare greiene med den daffe bensinen. Den lugger også litt på jevn gass rundt 3500 omdreininger og hvis jeg ruser skikkelig så syns jeg det ryker litt vel mye svart.....dårlig justering/soting kan vel kanskje også resultere i overoppheting?
- Bjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Varm sykkel i rushet
At en motorsykkel stopper fordi den blir varm har jeg aldri hørt om og er nok ikke normalt. Den er vel vannavkjølt og vifta skal jo slå inn når det blor for varmt. Akkurat som på en bil.
Må nok være noe annet som gjør dette. Uten at jag skal spekulere så mye i det. De fleste her inne har nok mer kunnskap rundt dette enn meg :)
Må nok være noe annet som gjør dette. Uten at jag skal spekulere så mye i det. De fleste her inne har nok mer kunnskap rundt dette enn meg :)
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Varm sykkel i rushet
TDM 850 har jo en gammel forgassermotor. Disse motorene er jo litt sårbare sammenlignet med en innsprøytningsmotor med moderne elektronisk motorstyring og en mengde sensorer som måler og registrerer alt som er nødvendig. Denne motoren mangler jo de funksjonene en moderne motor har som kan justere seg selv og kompensere for alt mulig forskjellig.
I tett rushtrafikk blir det lite kjøling. Væskekjølingen fungerer jo dersom termostat og alt er i orden, du hører sikkert kjølevifta slår inn når motoren blir varm og det går så sakte at ikke fartsvinden blåser gjennom radiatoren. Men det er jo andre ting som også blir varmt og ikke får kjøling. Coilene for eksempel. En del coiler kan få problemer når de blir for varme. Bensintanken er av stål og ligger over motoren. Den har heller ikke kjøling når det kjøres sakte, og får rask oppvarming fra motoren. Bensinen kan rett og slett koke, da får du problemer.
Det er ikke sikkert det er så mye du får gjort med dette, annet enn å bli kjent med sykkelen og være klar over at saktegående rushkjøring i sterk varme kan medføre problemer
I tett rushtrafikk blir det lite kjøling. Væskekjølingen fungerer jo dersom termostat og alt er i orden, du hører sikkert kjølevifta slår inn når motoren blir varm og det går så sakte at ikke fartsvinden blåser gjennom radiatoren. Men det er jo andre ting som også blir varmt og ikke får kjøling. Coilene for eksempel. En del coiler kan få problemer når de blir for varme. Bensintanken er av stål og ligger over motoren. Den har heller ikke kjøling når det kjøres sakte, og får rask oppvarming fra motoren. Bensinen kan rett og slett koke, da får du problemer.
Det er ikke sikkert det er så mye du får gjort med dette, annet enn å bli kjent med sykkelen og være klar over at saktegående rushkjøring i sterk varme kan medføre problemer

Re: Varm sykkel i rushet
Du har en sykkel med tradisjonelle forgassere. Disse har flottørkammer.
Siden forgasserne er plassert bak sylinderne får de mye varme derfra.
Under normal kjøring er det ikke noe problem fordi lufta som passerer gjennom holder forgasserne nedkjølt. Men i køkjøring er det lite luftgjennomstrømming og det kan oppstå koking av bensinen. Da er det stopp.
En forgasser rens er alltid lurt. Kan samle seg en del avleiringer og rust fra tanken.
Kan også være andre kilder til stoppen. For varme coiler har allerede blitt nevnt
Siden forgasserne er plassert bak sylinderne får de mye varme derfra.
Under normal kjøring er det ikke noe problem fordi lufta som passerer gjennom holder forgasserne nedkjølt. Men i køkjøring er det lite luftgjennomstrømming og det kan oppstå koking av bensinen. Da er det stopp.
En forgasser rens er alltid lurt. Kan samle seg en del avleiringer og rust fra tanken.
Kan også være andre kilder til stoppen. For varme coiler har allerede blitt nevnt
Mine sykler i dag
2016 Triumph Bonneville 1200
1938 DKW SB350
1980 Kawasaki Z1000 ST
1970 Triumph Tiger 650
1980 Honda CBX
1975 Norton Commando 850 MkIII
2010 BMW S1000 RR (bane)
2013 KTM SFX350 MX
2017 Yamaha WR450F enduro
1984 Yamaha RD500LC
2016 Triumph Bonneville 1200
1938 DKW SB350
1980 Kawasaki Z1000 ST
1970 Triumph Tiger 650
1980 Honda CBX
1975 Norton Commando 850 MkIII
2010 BMW S1000 RR (bane)
2013 KTM SFX350 MX
2017 Yamaha WR450F enduro
1984 Yamaha RD500LC
- niko
- Innlegg: 1149
- Registrert: 03 sep 2017, 00:00
- Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
- Bosted: Oslo
Re: Varm sykkel i rushet
Takker for gode svar. Dere er jammen gode å ha :-). Heldigvis kjører jeg ikke i rushet til daglig, var på vei hjem etter en kosetur rundt Randsfjorden der sykkelen oppførte seg helt fint . Køkjøring fra Sjølyst, gjennom to tunneler med lite lufting og mye krypkjøring, ble nok i overkant varmt. Men det blir nok en forgasserrens i høst, ja.
- niko
- Innlegg: 1149
- Registrert: 03 sep 2017, 00:00
- Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
- Bosted: Oslo
Re: Varm sykkel i rushet
Nei, den blei skikkelig varm. Så det på tempmåler. Tror det ble tungt å være motor. Nesten 30 grader, nesten ikke luft i tunnelene, kjøring i gangfart og mye filing på kløtsjen. Stoppa mens jeg lane-splitta midt i tunnelen. Herlig følelseRune75 skrev: 09 aug 2018, 23:36Kanskje det ikke var overoppheting men at den ble rå/sur av småkjøringa. Eller du har ant tempmåler og så at den ble varm ?niko skrev: 09 aug 2018, 23:12Æsj.AJ skrev: 09 aug 2018, 23:04Hm...
rare greier...
Noe sånt har jeg aldri opplevd.
Annet enn med en Suzuki AC-50 i et desperat forsøk på å forsere en trailer i Lygnabakkene på rv. 4 på syttitallet på vei til Hasli Motor på Eina for å fjerne plomba. Da stoppa motoren pga. av overoppheting...
Men har altså aldri opplevd dette med MC. Har kanskje ikke oppholdt meg lenge nok i køen...![]()
Jeg begynner å lure på om sykkelen trenger en skikkelig rens. Av f eks hele drivstofflinja. Syns det har vært mye rusk og småtrøbbel i hele sommer. Først sota pluggene, så de rare greiene med den daffe bensinen. Den lugger også litt på jevn gass rundt 3500 omdreininger og hvis jeg ruser skikkelig så syns jeg det ryker litt vel mye svart.....dårlig justering/soting kan vel kanskje også resultere i overoppheting?

- haakeik
- Innlegg: 746
- Registrert: 17 mar 2016, 08:11
- Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
- Bosted: Asker området
Re: Varm sykkel i rushet
Kanskje du finner noen tips her:
http://www.tdm-yamaha.890m.com/index.php
http://www.carpe-tdm.net/ipb/index.php
Service manual:
Se kapittel 9, Troubleshooting.
http://www.journey.cz/moto/navody/Yamah ... 20rv96.pdf
http://www.journey.cz/moto/navody/Yamah ... 20rv99.pdf
http://www.tdm-yamaha.890m.com/index.php
http://www.carpe-tdm.net/ipb/index.php
Service manual:
Se kapittel 9, Troubleshooting.
http://www.journey.cz/moto/navody/Yamah ... 20rv96.pdf
http://www.journey.cz/moto/navody/Yamah ... 20rv99.pdf
- Stian87
- Innlegg: 2038
- Registrert: 14 mai 2016, 23:18
- Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
- Bosted: Ski
Re: Varm sykkel i rushet
Hvor mange grader ble den?
Har opplevd at motoren blir noen grader over 100 i saktegående fart når det er varmt, men aldri noe mer enn det.

Har opplevd at motoren blir noen grader over 100 i saktegående fart når det er varmt, men aldri noe mer enn det.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)