
Olje bytte - varm vs kald motor
Olje bytte - varm vs kald motor
Når en motor ikke har vært kjørt på lang tid, og man ønsker å utføre et oljeskift, er det da i det hele tatt noe poeng i å kjøre den varm først. Normalt sett lar jeg sykkel stå et par døgn uten tappepluggen og antar at jeg da har gjort alt etter boka/hode. Men så surrer tanken i bakhode. Blir det bedre med varm motor. Den kald motoren var jo også varm en gang, og den varme olja har hatt god tid på renne ned i bunnpanna. 

----------------------------------------------------
Våre MC turer:
https://www.youtube.com/channel/UCFH4kO ... 5zswvyIYHA"
Våre MC turer:
https://www.youtube.com/channel/UCFH4kO ... 5zswvyIYHA"
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39733
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Olje bytte - varm vs kald motor
Har selv aldri skiftet olje på kald motor, men vil tro at forskjellen ikke vil være veldig stor. Olja har jo, som trådstarter nevner, hatt god tid på seg til å renne ned og ta med seg ureinheter, som legger seg nederst som bunnslam i bunnpanna. Dermed renner jo denne ut straks man skrur løs pluggen. Og resten følger på. Men det er kanskje lurt å bruke lenger tid på avtappingen enn ved kald motor siden kald olje siger/renner tregere enn varm olje.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- JanK
- Innlegg: 738
- Registrert: 28 mar 2011, 12:52
- Motorsykkelen din: mcimport.it
- Bosted: Milano, Italia
- Kontakt:
Re: Olje bytte - varm vs kald motor
Varm er jo å foretrekke, den renner lettere ut, men det har minimal praktisk betydning, la det renne mens du finner på noe annet.
Eller start den, la den gå varm, så lenge det er nok olje i den tar den ikke skade av å startes 1 gang til..
Eller start den, la den gå varm, så lenge det er nok olje i den tar den ikke skade av å startes 1 gang til..
mcimport.it - brukt mc fra italia + deler, utstyr og alt annet mc relatert!
Vinterlagring av motorsykkel i Milano, ta kontakt for informasjon.
Vinterlagring av motorsykkel i Milano, ta kontakt for informasjon.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39733
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Olje bytte - varm vs kald motor
En åpenbar fordel med å bytte olje på kald motor er selvfølgelig at risken for å få mulige brannskader av gloheit olje er iikke-eksisterende. Det i seg selv kan nok for mange være grunn god nok til å gjøre oljebyttet på kald motor.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Olje bytte - varm vs kald motor
Kjører alltid motoren noen minutter før jeg evt skrur av eksos for å komme til tappepluggen. Varm olje renner lettere enn kald olje. Det ser en lett om en prøver begge deler.
Bruker evt hansker dersom noe er varmt. Og ytre deler som feks eksos blir fortere kjølt ned enn motor hvor oljen ligger.
Bruker evt hansker dersom noe er varmt. Og ytre deler som feks eksos blir fortere kjølt ned enn motor hvor oljen ligger.
Re: Olje bytte - varm vs kald motor
Takk for innspill.
Ingen tvil om at varm olje renner bedre enn kald, men spiller det egentlig noe rolle. All dritten har over tid enten festa seg til magneten på tappepluggen eller blitt fanget opp av oljefilteret. Og når det ikke haster med å sette inn tappepluggen vil jeg anta at det blir minimal forskjell på innvending renhet...om motoren var varm eller kald.
Tror jeg bytter ut tvilen i bakhode med - spiller ingen rolle.
:)
Ingen tvil om at varm olje renner bedre enn kald, men spiller det egentlig noe rolle. All dritten har over tid enten festa seg til magneten på tappepluggen eller blitt fanget opp av oljefilteret. Og når det ikke haster med å sette inn tappepluggen vil jeg anta at det blir minimal forskjell på innvending renhet...om motoren var varm eller kald.
Tror jeg bytter ut tvilen i bakhode med - spiller ingen rolle.
:)
----------------------------------------------------
Våre MC turer:
https://www.youtube.com/channel/UCFH4kO ... 5zswvyIYHA"
Våre MC turer:
https://www.youtube.com/channel/UCFH4kO ... 5zswvyIYHA"
- FredrikE24
- Innlegg: 5012
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Olje bytte - varm vs kald motor
Om du har noen timer å slå ihjel, så bare løsner du pluggen og lar det renne noen timer.
Jeg starter ikke motoren ens ærend for å varme opp olja før et skift.
Alt som kan renne ned i bunnen har gjerne gjort det i tiden den har blitt kald. Så jeg ser ikke noe problem med det.
Det jeg imidlertid er nøye på, er å skifte olje før vinteren setter inn og varmkjøre motoren en gang før jeg setter den bort.
Så kan ny, frisk og fin olje ligge og kose seg i motoren over vinteren såfremt jeg ikke skal gjøre noen reparasjoner/vedlikehold som innebærer tapping og eller møkk i olja.
Jeg starter ikke motoren ens ærend for å varme opp olja før et skift.
Alt som kan renne ned i bunnen har gjerne gjort det i tiden den har blitt kald. Så jeg ser ikke noe problem med det.
Det jeg imidlertid er nøye på, er å skifte olje før vinteren setter inn og varmkjøre motoren en gang før jeg setter den bort.
Så kan ny, frisk og fin olje ligge og kose seg i motoren over vinteren såfremt jeg ikke skal gjøre noen reparasjoner/vedlikehold som innebærer tapping og eller møkk i olja.