Selge sykkelen pga. frykt?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38167
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Selge sykkelen pga. frykt?

Legg inn av AJ »

Selv synes jeg reaksjonen er noe overilet:

"- Selbu-ulykken var en vekker"

Forferdelig triste greier selvfølgelig :eh

Kom gjerne med meninger!
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
OleB
Innlegg: 641
Registrert: 15 aug 2009, 19:32
Motorsykkelen din: BMW R1200 GSA - 2011
Sted: Østfold

Re: Selge sykkelen pga. frykt?

Legg inn av OleB »

det kan vel være forskjellige grunner til å la vær å kjøre MC - noen VET at de kommer til å tyne grensene en eller annen gang. Da er det muligens lurt å la være. Eller så får man rydde opp mellom øra så man er klar i hue når man legger ut på veien.
Om frykt er følelsen som dominerer når du kjører tohjuling....kan være du har skaffa deg feil hobby.
Jeg prøver å holde hastighet og det meste på et nivå jeg er komfortabel med - koser jeg meg ikke når jeg er ute på tur kan det jammen være det samme.
-------------------------
Get the facts, or the facts will get you.
And when you get them, get them right, or they will get you wrong.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38167
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Selge sykkelen pga. frykt?

Legg inn av AJ »

OleB skrev:koser jeg meg ikke når jeg er ute på tur kan det jammen være det samme.
Høres vedlig bra ut, OleB :thumleft
Tenker i samme baner selv :)
Koste meg veldig på rv./rute 22 gjennom Østfold i går :knegg
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Ragnhild

Re: Selge sykkelen pga. frykt?

Legg inn av Ragnhild »

Kjør for å komme hel hjem, hver gang.
Den artikkelen kunne de spart seg for. Om en annen hadde solgt sykkelen av samme grunn, hadde det ikke blitt noe oppslag. Hverken i Adressa eller i ei mer lokal blekke.

Brukeravatar
OleB
Innlegg: 641
Registrert: 15 aug 2009, 19:32
Motorsykkelen din: BMW R1200 GSA - 2011
Sted: Østfold

Re: Selge sykkelen pga. frykt?

Legg inn av OleB »

det virket av artikkelen som om gutta der drev med langrenn - tror endel toppidrettsutøvere har begrensning på "risiko"-sport - som MC-kjøring og andre livsfarlige ting. Kan jo være de er så enspora i hue at de ikke greier å legge av seg konkurransementaliteten når de driver med andre ting.
-------------------------
Get the facts, or the facts will get you.
And when you get them, get them right, or they will get you wrong.

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Selge sykkelen pga. frykt?

Legg inn av Intruder »

Ole B.
Synes det høres ut som du er fornuftig,akkurat samme utgangspunkt som meg når det gjelder kjøring.Bedre å "komme fram litt sent enn mange år for tidlig..... :thumleft :mc2
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Erling
Innlegg: 283
Registrert: 01 jun 2009, 23:46
Motorsykkelen din: GT750j og GSX 1400K2
Sted: Drammen
Kontakt:

Re: Selge sykkelen pga. frykt?

Legg inn av Erling »

Jeg trur dem sa før om åra (..jeg er gammel serru'), at ett år overlevd på motorsykkel, tilsvarte 10 års trafikkerfaring i bil

Så da har jeg..skal vi se :scratch .... fra april 1973 til august 2009.. ...jøss, mere enn 35 år.
Da har jeg sånn cirkus 350 år med kjøre/trafikkerfaring....
Kan dette stemme da?

Men tilbake til saken og Adresseavisa sin reportasje om de flinke idrettutøvere, som var redd for sine lemmer og liv.
Hvis jeg klarer å følge logikken dems, bør de selge bilene sin "igår" også.
Det er da vitterlig flere liv og skader med bilkjøring enn mc?

Eller er min logikk "på jordet",... her også? :sk?
Garasje status:
1972 model, Suzuki GT750j i fargen Candy Lavendel
2002 model, Suzuki GSX1400 K2 i fargen hvit og blå.
Anbefalte linker; http://classicsuzuki.no, http://nmcu.org/ og http://www.mctc.cc/

mekkern
Innlegg: 7656
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Selge sykkelen pga. frykt?

Legg inn av mekkern »

statistisk sett er det vel best å kjøre i kaninkostyme-er vel ingen som har blitt drept i det i trafikken? :lol

Beste er nok å bruke hodet til litt mer enn å ha hjelmen på når en kjører tror jeg...
garantier mot å bli skadd finnes ikke noen steder..


Har selv ingen uhell i trafikken på motorsykkel siden jeg fikk førerkortet i 1980...bank i bordet...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Selge sykkelen pga. frykt?

Legg inn av ejs »

:sorry :sorry
Jeg kanta i 1975, sklei på diesel søl i ei jernbaneundergang.


:prf :prf
ingen skader med MC etterpå.

](*,) ](*,)
(har vel kræsja 10 ganger med bil)
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Selge sykkelen pga. frykt?

Legg inn av Intruder »

Synes MC-førere stort sett kjører defensivt ! :thumleft
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Pollti

Re: Selge sykkelen pga. frykt?

Legg inn av Pollti »

Erling skrev:Eller er min logikk "på jordet",... her også? :sk?


Det er den sikkert, men jeg har vært på jordet i over 50 år nå og det er ihvertfall et trivelig sted å være. :prf

Brukeravatar
Misha
Innlegg: 1090
Registrert: 09 des 2005, 17:59
Motorsykkelen din: Ja, 4 stk...
Sted: Regnværsbyen

Re: Selge sykkelen pga. frykt?

Legg inn av Misha »

Når de sier de er glad for at de har solgt sykklene, er nok det den riktige avgjørelsen for dem. Og jeg kjenner flere som sier de ikke tør kjøpe sykkel, de vet de kommer til å bli fristet til å frese rundt med stram wire. Og familien er imot det i tillegg...

Jeg derimot, har ikke noe valg. Selger jeg sykklene blir jeg så deprimert at jeg stryker med. Ifølge dagens aviser er det dødsfarlig å være deprimert, så jeg kan med legevitenskapen i hånden beholde mine to-hjulinger... :prf



Faren for uhell er selvfølgelig til stede, det er bare så ufattelig tragisk når man blir uforskyld innblandet i en kollisjon... :(
-10 Yamaha FZ1-S
-80 Moto Morini 500 Sport
-76 Kawasaki 650 Banesykkel

Live Before You Die
Bon Jovi

Pollti

Re: Selge sykkelen pga. frykt?

Legg inn av Pollti »

En kan jo gå ned i kubikk og da hvis problemet består i å kunne kontrollere høyrehanda og gasshåndtaket ? Det har jeg gjort og det har gitt nye utfordringer som jeg nesten hadde glemt at eksisterte og ikke trenger jeg hundre hester til det jeg bruker den til heller. Men overgangen var ikke morsom til å begynne med.

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Selge sykkelen pga. frykt?

Legg inn av Intruder »

Misha skrev:Når de sier de er glad for at de har solgt sykklene, er nok det den riktige avgjørelsen for dem. Og jeg kjenner flere som sier de ikke tør kjøpe sykkel, de vet de kommer til å bli fristet til å frese rundt med stram wire. Og familien er imot det i tillegg...

Jeg derimot, har ikke noe valg. Selger jeg sykklene blir jeg så deprimert at jeg stryker med. Ifølge dagens aviser er det dødsfarlig å være deprimert, så jeg kan med legevitenskapen i hånden beholde mine to-hjulinger... :prf
Strengt tatt trenger vel de færreste så mange hester,men kan en tøyle dem er det OK.




Faren for uhell er selvfølgelig til stede, det er bare så ufattelig tragisk når man blir uforskyld innblandet i en kollisjon... :(
Jeg tøyler hestene,for kjerringa har hatt kikhoste flere ganger......... :lol


Er selv deprimert og bruker tabletter,MC-kjøring gjør meg ikke verre og familien sier OK.
Kjører pent der jeg ikke er kjent,men kommer da fram!!
Lykke til,kanskje vi ses en gang "on the road"!! :thumleft :mc5 :mc7
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
rayongracer
Innlegg: 74
Registrert: 11 aug 2009, 19:57
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XC - 2011
Sted: Dirdal

Re: Selge sykkelen pga. frykt?

Legg inn av rayongracer »

Leste nettopp en post i ett annet forum om en kunne bli sett som "biker" om en hadde en større sykkel.

Som det var skrevet har ikke størrelsen på sykkelen noe med om en er "biker" eller ei. Faktisk om en sjekker ordet er det en beskrivelse av folk hvor hovedinteressen er motorsykler, den viktigste hobby for dem og de bruker tiden vekk fra sykkelen til å prate og hygge seg med motorsykkel prat og artikler.

Hva har dette med innslaget og gjøre? Vel, om en selger sykkelen på grunn av frykt er ikke sykkelen veldig viktig for dem her i livet og personen(e) har antakelig innsett det var ikke helt det de ville. At en da kan få sine 15 sekunders berømthet utav det blir det noe som enkelte er fristet til.

Tragisk ulykke å lese om, tragisk at noen skriver en slik artikkel og prøver å selge ved bruk av ett dødsfall samt fremme mere tabuer og negativitet mot motorsykkel og hobbyen generelt.

Frykt er en sunn ting på motorsykkel, den får deg til å bruke hodet når du kjører og om en ikke har frykt er en heller farlig på sykkelen. Frykten er en del av MC gleden min, om ikke jeg er klistret med konsentrasjon når jeg kjører og er psykisk sliten når jeg kommer frem, men sitter og sløver som den typiske bilist, da er jeg farlig på veien og har ingenting der og gjøre. MC er ikke for dem med idiotiske holdninger, det skjer ikke meg, jeg er knallbra i trafikken, la meg vise hvor tøff jeg er, fartsidioter og sløvinger. Det er heller ikke for dem som kjøper seg MC for å gjenoppfinne seg selv. Det er for dem som behandler sykkelen og kjøringen med respekten den fortjener, og for dem med en brennende interesse og glede av å oppleve dem.

At noen kan si at 1 år overlevd = 10 år med bilkjøring er det dummeste jeg har lest... Jeg har kjørt sykkel i 24 år som da skulle tilsi 240 år i en bil... ](*,) Hva jeg reagerer på er ordet "overlevd" det får det høres ut som at du er skikkelig heldig om du overlever 1 år som motorsyklist. Siden en veldig stor del av landets befolkning kjører moped/lett MC fra 16 til 18 burde da Norge nesten være ubefolket. Typisk nyhetenes måte å presentere noe på, helt på trynet.

Svar