MC veiver fram og tilbake
MC veiver fram og tilbake
Hei,
Min gamle motorsykkel er notorisk vanskelig å holde i en bein linje, spesielt med litt sidevind. Kun en bris holder for å gjøre den ustabil.
Den gynger til venstre, så til høyre igjen, fram og tilbake. Frekvensen er kanaskje en gang hver 2-3 sekunder. Det er spesielt merkbart i rundt 50-70 km/t. Det gjør det vanskelig å kjøre med god presisjon, og hvis dette skjer i svinger så vil motorsykkelen rette seg opp og ned igjen, veldig frustrerende og uberegnelig!
Har googlet masse, og fant ingen gode råd. Tenkte selv at det kan være et problem med hjullager eller noe slakk i bakhjulet. Det beveger seg litt når jeg prøver å dytte det sidelengs, selv om akselbolten er helt stram. Det er ikke slakk hele veien rundt, hvis jeg roterer hjulet litt og så dytter på nytt, kommer og går slakket litt.
Er det andre ting som bør sjekkes?
Min gamle motorsykkel er notorisk vanskelig å holde i en bein linje, spesielt med litt sidevind. Kun en bris holder for å gjøre den ustabil.
Den gynger til venstre, så til høyre igjen, fram og tilbake. Frekvensen er kanaskje en gang hver 2-3 sekunder. Det er spesielt merkbart i rundt 50-70 km/t. Det gjør det vanskelig å kjøre med god presisjon, og hvis dette skjer i svinger så vil motorsykkelen rette seg opp og ned igjen, veldig frustrerende og uberegnelig!
Har googlet masse, og fant ingen gode råd. Tenkte selv at det kan være et problem med hjullager eller noe slakk i bakhjulet. Det beveger seg litt når jeg prøver å dytte det sidelengs, selv om akselbolten er helt stram. Det er ikke slakk hele veien rundt, hvis jeg roterer hjulet litt og så dytter på nytt, kommer og går slakket litt.
- Bjerknez
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Kontakt:
Re: MC veiver fram og tilbake
Dempere?
Tror framdemperen har godt av noen nye simmerringer! Får se om jeg får tatt dem i helgen, det virker litt styr!
-
OnlineAJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
Heisan Vegard89
! Velkommen til oss her på MCsiden.no.
Et skudd i mørke herfra, men har du sjekket om bakhjulet står korrekt i rett linje (beint)?
Står bakhjulet feil etter justering av kjedet kan kanskje følgen være det du opplever.
Selv tror jeg at jeg har funnet den beste løsningen på dette ved å bruke dette hendige verktøyet de gangene kjedet justeres:

Et skudd i mørke herfra, men har du sjekket om bakhjulet står korrekt i rett linje (beint)?
Står bakhjulet feil etter justering av kjedet kan kanskje følgen være det du opplever.
Selv tror jeg at jeg har funnet den beste løsningen på dette ved å bruke dette hendige verktøyet de gangene kjedet justeres:

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Generelt: det skal ikke bevege seg sidelengs i det hele tatt. Så bytt lager, prøv igjen. Kan også være svingarm-lager (men da ville slakket vært der hele tiden). Men gammel sykkel; sjekk alle lagre (hjul, styre, svingarm), gaffel, dekkslitasje, hjulstilling (dersom ikke enkeltsving)
- kjellv
- Moderator
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Kontakt:
Eikehjul med slakke eiker?
Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
- Bjerknez
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Kontakt:
Siden han nevner at sykkelen "gynger fra høyre til venstre" så må det vel være noe med demperene?
- haakeik
- Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Høres ut som et hjullager som ikke er helt i orden. Ellers er de andre rådene gode, følg de.Vegard89 skrev: 08 apr 2019, 23:37 Det er ikke slakk hele veien rundt, hvis jeg roterer hjulet litt og så dytter på nytt, kommer og går slakket litt.
I tillegg kan du sjekke:
- lufttrykk
- er dekkene ballansert?
- Likt oljemengde i begge gaffelbeina?
- Lik høyde på gaffelbena i styrekrona?
Den laseren som AJ nevner har jeg selv og den er genial. Superlett å få riktig hjulstilling etter dekkbytte eller stramming av kjede.
Sist redigert av haakeik den 09 apr 2019, 07:51, redigert 1 gang totalt.
- FredrikE24
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Er vel mer at den legge seg over.
Jeg tenker slakt styrelager.
Jeg tenker slakt styrelager.
- Geiroe
- Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Alle lager må sjekkes, styrelager, baksving, for, og bakhjulslager. Hvis du skal skifte simringer, får du jo skiftet olje i gaffelen også. Hvis du har diagonaldekk, så har vel de også en tendens til å spore lettere enn radialdekk, særlig hvis de har noen hundre mil.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650
-
- Motorsykkelen din: Yamaha Fazer -02
Hva med dekkslitasje? Hadde det samme og oppdaget at jeg hadde bakdekk med "firkantprofil" (etter mye langturkjøring. Dette forsvant etter dekkbytte.
Vet ikke hvordan sykkelen ser ut, men det kan også være motorfeste. Alt annet er nevnt ovenfor, det beste er å starte med lagrene og se om alt er rett og i balanse.
- ejs
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Slik som det er beskrevet oppstår det hver 40~50 meter.
Må vel være en resonans?? Jeg tenker på styrelager, baksving eller dempere.
Må vel være en resonans?? Jeg tenker på styrelager, baksving eller dempere.

If it ain't broke, I'll break it.
Her var det mange forslag!! Takk til alle :)
Det første jeg gjorde var å demontere demperene. Til sammen 1dl olje i dem, og den var så svart og ekkel at jeg er usikker på hvor mye som faktisk var olje en gang. Så var det bare å prøve få alt sammen igjen og se om den blir bedre. Neste på listen er hjullagre bak, glad det er noen fridager snart!
Det første jeg gjorde var å demontere demperene. Til sammen 1dl olje i dem, og den var så svart og ekkel at jeg er usikker på hvor mye som faktisk var olje en gang. Så var det bare å prøve få alt sammen igjen og se om den blir bedre. Neste på listen er hjullagre bak, glad det er noen fridager snart!