cannon skrev: 17 apr 2019, 17:16
Jeg tror det er mye religion og overtro ute og går. Kan påsken være adoptert av detailerforeningen???
Jeg har aldri brukt noe annet enn "søppel fra bensinstasjoner" på er utall biler og mc'er.
Det blir rent, ingen skjoldete plast, og alt på stell. Til avfetting på plast, lakk, felger og kjedegang bruker jeg Turtle sin bio-nedbrytbare nano-pumpespray. Nærmest luktfri og uskadelig for belegningsstein og asfalt. Det kan man ikke si om parafin.
Min påstand er at overprisede superprodukter fra detailersjapper, med fancy navn og coole flasker er "søppel" for penga, om enn lite søppel pr krone med de prisene.
For å unngå skjolder på plast: unngå sol og solvarme overflater. Ikke la produkter tørke inn på plastdeler. Bruk mye vann.
Ja, det har du rett i. Mye religion ute å går. Jeg har en ganske edruelig forhold til det med valg av produkter. Jeg har testet det meste der ute. Parafin er da slett ikke noe typisk detailing produkt. Detailere bruker også avfetting en del, noe jeg fraråder på motorsykkel. Derimot er jeg ikke fan av turtle wax vokser/polisher. Det er virkelig bare søppel. Vertfal det du før på stasjonen. Overpriset flytende klin. Man kan få noe til samme pris som er langt bedre enn dette. Å nei, det bør ikke være dyrt.
Derimot skader det ikke å sette inn plast med plastfornyer og beskyttelse. Plasten holder seg fin lenger. Det er veldig forskjell på plast rundt om. Feks. Tåler bakskjermen min alt man kan kaste på den, men plasten forran på sykkelen er av en mye dårligere kvalitet merker jeg.
Har man riktig fremgangsmåte, så blir det som oftest bra. Forskjellen på en som vasker sykkelen og en detailer går mest på hvor grundig man er og ikke hvilke produkter man bruker.
Men når det kommer til voks og polering, er saken soleklar for min del. Turtle wax er søppel. Rett og slett. Da snakker jeg om de flaskene man får kjøpt med parafinluktende klin.
Så akkurat voks bruker jeg gjerne noen kroner på, men det meste andre jeg bruker er nok billigere da jeg kjøper konsentrat som kan blandes ut mere.
Er ikke alt som er dyrt som er bra.