Overtrykk i kjølevæske på min BMW S1000R
Overtrykk i kjølevæske på min BMW S1000R
Har dei siste dager fått problemer med kjølevannet på min BMW S1000R 2015 Mod.
Etter at eg har kjørt den og den står på tomgang så blir det overtrykk og kjølevæsken blir kastet ut. Kjølevannet fosser ut av et lite hull på toppen av kjølevæske tanken. Er det noen som har hatt samme problem eller er det noen som kjenner til årsaken.
Etter at eg har kjørt den og den står på tomgang så blir det overtrykk og kjølevæsken blir kastet ut. Kjølevannet fosser ut av et lite hull på toppen av kjølevæske tanken. Er det noen som har hatt samme problem eller er det noen som kjenner til årsaken.
- Bjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Overtrykk i kjølevæske på min BMW S1000R
Har selv hatt S1000R 2015 modell og har i dag en 2017 modell. Jeg har aldri opplevd dette på mine sykler. Hvorfor det skjer overlater jeg til andre å svare på, men jeg ville nok dratt innom ett verksted uansett. Har du etterfyllt kjøleveske? Jeg vet nemlig at det kan skje at kjølevesken ikke kan sees i beholderen når du skal sjekke nivået. Har du etterfyllt da så kan det hende det blir for kye, siden mye av kjølevesken kan være i systemet og ikke denne beholderen.arnemhau skrev: 27 apr 2019, 23:49 Har dei siste dager fått problemer med kjølevannet på min BMW S1000R 2015 Mod.
Etter at eg har kjørt den og den står på tomgang så blir det overtrykk og kjølevæsken blir kastet ut. Kjølevannet fosser ut av et lite hull på toppen av kjølevæske tanken. Er det noen som har hatt samme problem eller er det noen som kjenner til årsaken.
Jeg la frem dette for min forhandler da kjøleveskenivået var alt for lavt. Han ville ikke engang la meg kjøpe kjøleveske og etterfylle før dem hadde sett på sykkelen. Kanskje en grunn til det?
Hva viser temperaturen i displayet?
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Overtrykk i kjølevæske på min BMW S1000R
Funker kjølevifte, om det finnes en slik, og hva er avlest temperatur når dette oppstår? For meg høres det ut som koking.
Det skal som regel være et visst trykk i systemet, noe som da tilsier at kokepunktet øker. Dersom du ikke har avskrekkende kjølevannstemperatur(utover normalen) ville jeg nok tenkt i de baner at lokket på radiator/ekspansjonstank ikke holder tett.
Vifta skal vel kicke inn på noe over 100 grader(105 kanskje?) og har du ikke trykk i systemet vil det allerede koke før du i det heletatt får start på vifta..
Synsing fra min side.
Ikke kjør tom for vann...!
Det skal som regel være et visst trykk i systemet, noe som da tilsier at kokepunktet øker. Dersom du ikke har avskrekkende kjølevannstemperatur(utover normalen) ville jeg nok tenkt i de baner at lokket på radiator/ekspansjonstank ikke holder tett.
Vifta skal vel kicke inn på noe over 100 grader(105 kanskje?) og har du ikke trykk i systemet vil det allerede koke før du i det heletatt får start på vifta..
Synsing fra min side.
Ikke kjør tom for vann...!
- Bjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Overtrykk i kjølevæske på min BMW S1000R
Vifta på S1000R slår inn på rundt 100 grader ja.
Re: Overtrykk i kjølevæske på min BMW S1000R
Takk for svar.
Jo det var vann i beholderen, mellom midt og fullt når eg sjekka inn på inspeksjonsglasset. No etter siste tur der det fossa godt over med kjølevæske ligger vannet no på rundt minimum streken. Temperaturen på motoren ligger rundt 70-80 grader under normal kjøring, ved sakte kjøring og tomgang spretter tempen fort opp til litt over 100 grader, da slår kjølevifta inn og får temperaturen litt ned på 90-tallet. Så kjølevifta funker og alt ser normalt ut helt til det på tomgang fosser over med kjølevæske. No kan det jo være at det blir overtrykk mens eg køyrer og at det lekker da og, det har eg ikkje sjekke opp. Har en liten mistanke om at det kan være toppakningen som kan være gåen. Men sykkelen har jo kun gått 18000 km.
Jo det var vann i beholderen, mellom midt og fullt når eg sjekka inn på inspeksjonsglasset. No etter siste tur der det fossa godt over med kjølevæske ligger vannet no på rundt minimum streken. Temperaturen på motoren ligger rundt 70-80 grader under normal kjøring, ved sakte kjøring og tomgang spretter tempen fort opp til litt over 100 grader, da slår kjølevifta inn og får temperaturen litt ned på 90-tallet. Så kjølevifta funker og alt ser normalt ut helt til det på tomgang fosser over med kjølevæske. No kan det jo være at det blir overtrykk mens eg køyrer og at det lekker da og, det har eg ikkje sjekke opp. Har en liten mistanke om at det kan være toppakningen som kan være gåen. Men sykkelen har jo kun gått 18000 km.
- Bjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Overtrykk i kjølevæske på min BMW S1000R
Med tanke på det du nevner angående temperaturer høres riktig ut. Viften går og fungerer og kjøleveskenivået er OK.arnemhau skrev: 28 apr 2019, 10:18 Takk for svar.
Jo det var vann i beholderen, mellom midt og fullt når eg sjekka inn på inspeksjonsglasset. No etter siste tur der det fossa godt over med kjølevæske ligger vannet no på rundt minimum streken. Temperaturen på motoren ligger rundt 70-80 grader under normal kjøring, ved sakte kjøring og tomgang spretter tempen fort opp til litt over 100 grader, da slår kjølevifta inn og får temperaturen litt ned på 90-tallet. Så kjølevifta funker og alt ser normalt ut helt til det på tomgang fosser over med kjølevæske. No kan det jo være at det blir overtrykk mens eg køyrer og at det lekker da og, det har eg ikkje sjekke opp. Har en liten mistanke om at det kan være toppakningen som kan være gåen. Men sykkelen har jo kun gått 18000 km.
Da er det nok andre her som er mer egnet til å hjelpe deg :)
- haakeik
- Innlegg: 746
- Registrert: 17 mar 2016, 08:11
- Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
- Bosted: Asker området
Re: Overtrykk i kjølevæske på min BMW S1000R
Sannsynlig har du for mye luft i kjølesystemet. Det kan skyldes at radiatorlokket ikke er skrudd hardt nok til, pakningen er dårlig eller at man ikke fikk ut nok luft sist kjølevesken ble byttet. Kjølevæsketanken du nevner er en ekspansjonstank, som skal ta i mot kjøleveske hvis det blir for stort trykk i kjølesystemet. Du sier at det fosser ut av et lite hull på toppen. Det sier meg at du mangler en gummislange, som skal sørge for at overflødig kjølevæske skal havne rett på bakken og ikke over sykkelen.arnemhau skrev: 27 apr 2019, 23:49 Har dei siste dager fått problemer med kjølevannet på min BMW S1000R 2015 Mod.
Etter at eg har kjørt den og den står på tomgang så blir det overtrykk og kjølevæsken blir kastet ut. Kjølevannet fosser ut av et lite hull på toppen av kjølevæske tanken. Er det noen som har hatt samme problem eller er det noen som kjenner til årsaken.
Forslag til quickfix for å rette opp trykket:
1. Sjekk at pakning på radiatorlokk er i orden
2. Fyll opp radiatoren til det renner over med riktig kjølevæske eller vann (Nei, det er ikke farlig med litt vann)
3. Klem på alle gummislanger som går ut fra radiator for å presse ut luft.
4. Kjør motor på tomgang ca. 1-2 minutter, MED RADIATORLOKKET AV, for å få ut resten av luften.
5. Etterfyll med kjølevæske eller vann til det renner over.
6. Skru radiatorlokk på
7. Sjekk at væskenivået i ekspansjonstank er mellom min og max streken.
8. Ta deg en kjøretur og la motoren gå på tomgang etterpå.
Hvis det ikke fosser kjølevæske ut av toppen på ekspansjonstank, er alt ok.
- haakeik
- Innlegg: 746
- Registrert: 17 mar 2016, 08:11
- Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
- Bosted: Asker området
Re: Overtrykk i kjølevæske på min BMW S1000R
Lite sannsynlig, men du kan jo bare sjekke oljen.arnemhau skrev: 28 apr 2019, 10:18 Takk for svar.
Jo det var vann i beholderen, mellom midt og fullt når eg sjekka inn på inspeksjonsglasset. No etter siste tur der det fossa godt over med kjølevæske ligger vannet no på rundt minimum streken. Temperaturen på motoren ligger rundt 70-80 grader under normal kjøring, ved sakte kjøring og tomgang spretter tempen fort opp til litt over 100 grader, da slår kjølevifta inn og får temperaturen litt ned på 90-tallet. Så kjølevifta funker og alt ser normalt ut helt til det på tomgang fosser over med kjølevæske. No kan det jo være at det blir overtrykk mens eg køyrer og at det lekker da og, det har eg ikkje sjekke opp. Har en liten mistanke om at det kan være toppakningen som kan være gåen. Men sykkelen har jo kun gått 18000 km.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Overtrykk i kjølevæske på min BMW S1000R
Kan det være noe så enkelt som luft i systemet
...
Edit: Ser at haakeik var inne på det samme noen minutter tidligere.

Edit: Ser at haakeik var inne på det samme noen minutter tidligere.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Overtrykk i kjølevæske på min BMW S1000R
Takker haakeik skal teste dette ut idag
Re: Overtrykk i kjølevæske på min BMW S1000R
No har eg utført punktvis alle punkt som du haakeik opplistet for meg. Fylt på rent vann (var lite vann som gikk på ca. 2-3 desiliter), klemt på alle slanger som eg kom til flere ganger også mens motoren gikk på tomgang. Startet motoren som gikk uten radiatorlokk i noen minutter. Etterfylte litt vann på ekspansjonstanken til mellom midt og full.
Tok meg ein prøvetur i 10 min og stoppet mens sykkelen gikk på tomgang. Tempen gikk opp til 103 grader da startet kjølevifta og fikk den ned til 95 grader. Slik stod den i mange minutter opp til 103 og ned igjen til 95 flere ganger. Og det ble ingen overtrykk i ekspansjonstanken og null lekkasje så det ser faktisk ut som det var luft i kjølesystemet. Takker deg haakeik for god hjelp:-)
Tok meg ein prøvetur i 10 min og stoppet mens sykkelen gikk på tomgang. Tempen gikk opp til 103 grader da startet kjølevifta og fikk den ned til 95 grader. Slik stod den i mange minutter opp til 103 og ned igjen til 95 flere ganger. Og det ble ingen overtrykk i ekspansjonstanken og null lekkasje så det ser faktisk ut som det var luft i kjølesystemet. Takker deg haakeik for god hjelp:-)
- haakeik
- Innlegg: 746
- Registrert: 17 mar 2016, 08:11
- Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
- Bosted: Asker området
Re: Overtrykk i kjølevæske på min BMW S1000R
Så bra det ordnet segarnemhau skrev: 28 apr 2019, 14:02 No har eg utført punktvis alle punkt som du haakeik opplistet for meg. Fylt på rent vann (var lite vann som gikk på ca. 2-3 desiliter), klemt på alle slanger som eg kom til flere ganger også mens motoren gikk på tomgang. Startet motoren som gikk uten radiatorlokk i noen minutter. Etterfylte litt vann på ekspansjonstanken til mellom midt og full.
Tok meg ein prøvetur i 10 min og stoppet mens sykkelen gikk på tomgang. Tempen gikk opp til 103 grader da startet kjølevifta og fikk den ned til 95 grader. Slik stod den i mange minutter opp til 103 og ned igjen til 95 flere ganger. Og det ble ingen overtrykk i ekspansjonstanken og null lekkasje så det ser faktisk ut som det var luft i kjølesystemet. Takker deg haakeik for god hjelp:-)

- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Overtrykk i kjølevæske på min BMW S1000R
Disse motorene skal det vakumfylles kjølevæske på. Har BMW gjort service på den? Eller andre?
Re: Overtrykk i kjølevæske på min BMW S1000R
Det er BMW som sist har hatt service på den i juli 2018, men den har kun gått 1500 km siden det og skal inn på ny service no i juli 2019.
Men det står ingen ting i faktura om at det er skiftet kjølevæske på den i juli 2018
Men det står ingen ting i faktura om at det er skiftet kjølevæske på den i juli 2018