Med flere og flere veteransykler, særlig fra de japanske produsentene er tiden inne for eget veteransykkel-forum.
Velkommen til alle veteraneiere om å fortelle historier og legge ut bilder!
Annonsen vekket gamle minner ellers har jeg ingen kjennskap til sykkel eller selger. Husker det gikk en del av disse på -70 tallet, det er kanskje noen her inne som har eid eller kjørt vannbuss ?
Selv har jeg aldri testet vannbussen, men 380 og 550 har jeg kjørt ...
Info fra Suzuki: 1971 Suzuki GT750 "Vannbussen" blir introdusert på MC-Messen i Tokyo.
Tresylindret vannkjølt totaktsmotor på 738 ccm. Året etter kom de mindre
luftavkjølte slektninger GT 380 og GT550.
Fikk prøvd et par av disse i september 2011 da jeg intervjuet denne karen i 2011. Om han har syklene fortsatt vet jeg ikke:
Vannbøffelen Suzuki GT750_15SEP2011.pdf
Ingen stor kjøreopplevelse, for å si det slik...
Den nyeste modellen gikk litt bedre siden Suzukifabrikken hadde gjort noen endringer som gjorde totaktsmaskineriet litt sprekere i frasparket.
Artig sykkel selv om den ikke akkurat rev skinnet av pølsa... .
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Se der ja, den må jeg lese. AJ hvis du sammenligner med syklene som var på den tida vil jeg tro det var OK, jeg var kjempefornøyd med -73 CB750 men det var jo ikke to-takter ...
dypen Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
dypen skrev: ↑07 okt 2019, 21:32
Se der ja, den må jeg lese. AJ hvis du sammenligner med syklene som var på den tida vil jeg tro det var OK, jeg var kjempefornøyd med -73 CB750 men det var jo ikke to-takter ...
Joda, selvfølgelig var det OK :) .
Det jeg skrev er selvfølgelig farget av standarden på syklene i dag - og 2011...
"Vannbøffelen" var helt klart en veldig forseggjort sykkel med god komfort og bra motor etter datidens standard i syttiårene.
Og ikke minst innovativ med sin tresylindrede væskekjølte totaktsmotor på hele 750 kubikk.
Men på den tida skjønte man vel at dette likevel neppe var framtida.
Når det gjelder sykkelen som er annonsert til salgs så synes jeg prisen er i stiveste laget...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Sånn har jeg kjørt også...
Greit det er folk med litt sentimental tilnærming på gamle motorsykler men reelt sett er ikke den tekniske verdien mer enn 100000,- mindre enn forlangende...Egentlig er det en skikkelig drittsykkel .
prisene på gamle sykler har eskalert til det sinnsvake i den senere tid.
men når generasjonen som er prisdrivende nå faller fra er "verdien" nada-nix i forhold.
Samme med gamle biler.
Dagens "unge og fremadstormende" har ikke noe nostalgisk forhold til slike gamle kjøretøy- og ikke ser de noen reell verdi i slikt.
"fint å se på men vil ikke eie det eller kjøre det" er et omkvede jeg har hørt mer enn en gang.
Men har en noe gammelt ræl er tiden for å "cashe inn" nå en periode.
Tråden er flyttet fra "Kjøp & salg" forumet til "Forum for veteransykler" siden det ikke er et MCsiden.no medlem som har lagt ut salgsannonse her på forumet.
Men diskuter gjerne videre sykkelen, prisen og nostalgi knyttet til denne her i veteranforumet .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
mekkern skrev: ↑07 okt 2019, 21:40
Sånn har jeg kjørt også...
Greit det er folk med litt sentimental tilnærming på gamle motorsykler men reelt sett er ikke den tekniske verdien mer enn 100000,- mindre enn forlangende...Egentlig er det en skikkelig drittsykkel .
prisene på gamle sykler har eskalert til det sinnsvake i den senere tid.
men når generasjonen som er prisdrivende nå faller fra er "verdien" nada-nix i forhold.
Samme med gamle biler.
Dagens "unge og fremadstormende" har ikke noe nostalgisk forhold til slike gamle kjøretøy- og ikke ser de noen reell verdi i slikt.
"fint å se på men vil ikke eie det eller kjøre det" er et omkvede jeg har hørt mer enn en gang.
Men har en noe gammelt ræl er tiden for å "cashe inn" nå en periode.
Se der ja, her våkner gutta som har kjørt vannbuss «mekkern» du har ett poeng der med dagens unge, det er bare gamlingan som blir blanke i øya av slike doninger
dypen Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
mekkern skrev: ↑07 okt 2019, 21:40
Sånn har jeg kjørt også...
Greit det er folk med litt sentimental tilnærming på gamle motorsykler men reelt sett er ikke den tekniske verdien mer enn 100000,- mindre enn forlangende...Egentlig er det en skikkelig drittsykkel .
prisene på gamle sykler har eskalert til det sinnsvake i den senere tid.
men når generasjonen som er prisdrivende nå faller fra er "verdien" nada-nix i forhold.
Samme med gamle biler.
Dagens "unge og fremadstormende" har ikke noe nostalgisk forhold til slike gamle kjøretøy- og ikke ser de noen reell verdi i slikt.
"fint å se på men vil ikke eie det eller kjøre det" er et omkvede jeg har hørt mer enn en gang.
Men har en noe gammelt ræl er tiden for å "cashe inn" nå en periode.
Ja, en brukbar vannbuss trodde jeg også kostet ca 100 000.- mindre enn denne.. Trodde det var kun de tidligste Kawasaki Z 900 og Kawasaki H2 750 (triple) som reelt sett kommer opp i over 100 kNOK, av de gamle japanske klassikerne. (Sandcast CB 750 feks, er vel et unntak. De kan gå for flere hundre tusen.)
I england er prisene enda verre enn her til lands for tida.
Skal bli spennende å se hva som skjer med prisene på eldre amcars feks. De fleste som kjører disse ser ut til å være mellom 60 og 70 år gamle. Om 10-20 år er det antakelig få av disse som kjører bil lengre.
Kanskje faller prisene drastisk, når dagens eiere går over til rullator, evt blir forfremmet til evigheten..
Jeg husker jo vannbussen, den hadde vel ikke rykte på seg å være driftssikker, det er jo tross alt en totakter. Men en stor tresylindret totakter har jo en fantastisk lyd da.
Når det gjelder prisen så hadde jeg vel forventet litt mer utfyllende info, og ikke bare strøken. Den bør i mine øyne være restaurert for den prisen.