Betydningen av kilometerstand ved kjøp
Betydningen av kilometerstand ved kjøp
På tide å våkne av dvalen og tenke MC. Og kanskje på tide å tenke nytt pendlerverktøy... Nærmere bestemt enten Suzuki GSX1000F eller Ducati Supersport (med eller uten S).
For å tenke ducati:
Tar gjerne direkte erfaringer med begge, men lurer spesifikt på hva erfarne folk mener om kjørelengde. Lommeboka sier Ducati med kjørelengde ca. 35000 km (2017 eller 2018 mod), mens et par titusener mer gir meg en sykkel som har gått under 10 000 km.
Hvis service er fulgt - er det da noe å bry seg om?
For å tenke ducati:
Tar gjerne direkte erfaringer med begge, men lurer spesifikt på hva erfarne folk mener om kjørelengde. Lommeboka sier Ducati med kjørelengde ca. 35000 km (2017 eller 2018 mod), mens et par titusener mer gir meg en sykkel som har gått under 10 000 km.
Hvis service er fulgt - er det da noe å bry seg om?
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Betydningen av kilometerstand ved kjøp
Kanskje en brannfakkel å komme med, men jeg gjør det likevel.vim skrev: 18 feb 2020, 15:58 På tide å våkne av dvalen og tenke MC. Og kanskje på tide å tenke nytt pendlerverktøy... Nærmere bestemt enten Suzuki GSX1000F eller Ducati Supersport (med eller uten S).
For å tenke ducati:
Tar gjerne direkte erfaringer med begge, men lurer spesifikt på hva erfarne folk mener om kjørelengde. Lommeboka sier Ducati med kjørelengde ca. 35000 km (2017 eller 2018 mod), mens et par titusener mer gir meg en sykkel som har gått under 10 000 km.
Hvis service er fulgt - er det da noe å bry seg om?
MC'er med store tosylindrede V-motorer blir gjerne ikke skikkelig innkjørt før etter noen titalls tusen km. Antakelig gjelder det samme for større rekketwin maskiner.
Jeg understreker at jeg på ingen måte kan underbygge dette vitenskapelig. Det er heller en tro og antakelse basert på egen "buttdyno"...

Motoren i min forrige KTM 1290 ble bare bedre og bedre etter hvert som kilometerne rullet på og da jeg byttet den ved 55K angret jeg nesten påa t jeg gjorde det, nettopp pga. følelsen og opplevelsen av en motor på sitt mest optimale på alle måter; kraft, myk gange, forbruk osv. osv.
Det samme med Moto Guzzi Stelvio'en jeg hadde før denne KTM'en, til tross for at Guzzimotoren fikk flat tappets problemer rett før jeg solgte den. Ny eier fikk nyte godt av nye roller tappets, som ble byttet som garantisak.
Synd jeg ikke beholdt den med denne oppgraderingen...

Jeg kan også nevne Yamaha TDM'en min som jeg eide fra 2006 til 2010 og som jeg byttet inn rett før sykkelen rundet 60K.
Også den virket å være i sitt livs form da den ble overtatt av ny eier.
Så min erfaring og opplevelse av disse syklene med forholdsvis høy km.stand er bare positivt og med en slik sykkel som har hatt jevnlig og godt dokumentert serviceliv tror jeg ganske bestemt er et trygt kjøp i de fleste tilfeller.
Mer skeptisk vil jeg dog være om slike sykler ikke har dokumentert servicehistorikk.
Når det gjelder motorsykkelmotorer som ligner veldig på bilmotorer vet jeg ingenting om hvordan disse er etter tilsvarende kjørelengde...


_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Betydningen av kilometerstand ved kjøp
Generelt så vil vel høy kjørelengde gjenspeile seg i pris. Kjøpere flest betaler mer for sykler med lav kjørelengde. Men kjørelengde behøver ikke bety all verden. Noen sykler/motorer går veldig langt og problemfritt, andre vil gjerne få spesifikke problemer noe tidligere.
Det viktigste momentet man bør fokusere på dersom man vurderer en sykkel som har gått langt er hva som kan dokumenteres av service. Slik dokumentasjon bør være mer omfattende enn noen kvitteringer på olje som er kjøpt. Service er mye mer enn et oljeskift av og til!
Det viktigste momentet man bør fokusere på dersom man vurderer en sykkel som har gått langt er hva som kan dokumenteres av service. Slik dokumentasjon bør være mer omfattende enn noen kvitteringer på olje som er kjøpt. Service er mye mer enn et oljeskift av og til!
Re: Betydningen av kilometerstand ved kjøp
Hva regnes som normal kjørelengde pr år på stor mc og evt hva trekke fra pr overkjørte kilometer utover normal årlig kjørelengde ...
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Betydningen av kilometerstand ved kjøp
Høy km.stand er naturligvis ikke noe godt forhandlingskort for selger. Jo flere km., jo mer brukt er jo sykkelen og dette påvirker selvfølgelig prisen.
Men jeg tror samtidig at det er en noe overdreven skepsis til MC'er med høy km.stand.
Så er spørsmålet om f.eks. 35K er høy km.stand på en eksempelvis to år gammel sykkel. Jeg mener nei og mener samtidig at det er et godt tegn at en slik sykkel har vært i aktiv og åpenbart jevnlig bruk. Og det er nettopp det som er bra for en motorsykkel, etter min mening.
Står den mye stille og kjøres kun småturer vil i hvert fall jeg bli langt mer betenkt...
.
Så høy km.stand, dvs. mellom 15 og 25K årlig, på en bruktsykkel bør tale sitt klare språk om at dette har vært en sykkel som har tilbrakt mye sunt uteliv på veien i stedet for å stå ubrukt i garasjen eller på verksted
.
Men jeg tror samtidig at det er en noe overdreven skepsis til MC'er med høy km.stand.
Så er spørsmålet om f.eks. 35K er høy km.stand på en eksempelvis to år gammel sykkel. Jeg mener nei og mener samtidig at det er et godt tegn at en slik sykkel har vært i aktiv og åpenbart jevnlig bruk. Og det er nettopp det som er bra for en motorsykkel, etter min mening.
Står den mye stille og kjøres kun småturer vil i hvert fall jeg bli langt mer betenkt...

Så høy km.stand, dvs. mellom 15 og 25K årlig, på en bruktsykkel bør tale sitt klare språk om at dette har vært en sykkel som har tilbrakt mye sunt uteliv på veien i stedet for å stå ubrukt i garasjen eller på verksted

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Betydningen av kilometerstand ved kjøp
Vedlikehold er jo hele greia. Følger man opp med slitedeler og oljeskift så kan alt gå langt som bare det. Problemet blir om man ikke skrur selv. Da begynner man å se på kost og verditap sett opp mot salgsverdi. For meg spiller ikke det noe rolle. Er klar for å runde 125 000km denne sesongen på BMWen. Både kjører og ser fin ut. Har ikke planer om å selge med det første.
Jeg er i utgangspunktet ikke så opptatt av det, men man ser veldig fort om det er passet på. Rust på alle skruer, solbleika brytere og instrumenter, da holder jeg meg unna
K100RSen jeg solgte videre ifjor har gått 130k og den ser fin ut for å være 30 år.
Jeg er i utgangspunktet ikke så opptatt av det, men man ser veldig fort om det er passet på. Rust på alle skruer, solbleika brytere og instrumenter, da holder jeg meg unna
K100RSen jeg solgte videre ifjor har gått 130k og den ser fin ut for å være 30 år.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Betydningen av kilometerstand ved kjøp
Godt poeng dette, selvfølgelig.FredrikE24 skrev: 18 feb 2020, 20:14 Problemet blir om man ikke skrur selv. Da begynner man å se på kost og verditap sett opp mot salgsverdi.
Mange ønsker også å kvitte seg med sykkelen før to-årsgarantien går ut - med lav km. ...
Selv sysler jeg med tanken om å gjøre som FredrikE24, nemlig å beholde sykkelen så lenge det er økonomisk forsvarlig. Ikke minst for å se hvor mange km. sykkelen tåler.
For ikke lenge siden leste jeg på et utenlandsk forum om ei MC-dame, en ekte globetrottar


Ingen skruing selv der i gården. Kun service på verksteder, om jeg forsto henne rett. Og sykkelen fungerte visstnok utmerket fortsatt.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Betydningen av kilometerstand ved kjøp
Har stort sett kjøpt sykler med lav km, under 10.000km. Da er det nesten ny sykkel men sparer mye penger (og jobben med innkjøring). Og får gjerne med litt stæsj, typisk slip-on og bagasje racks.
Siste 2 kjøpene har imidlertid vært med høyere km som 990en som hadde gått 32.000km. Sparte noen kroner på det men viste seg var litt småtteri som måtte gjøres, ikke noe alvorlig og bare ting en må regne som normalt. Men kostet noen kroner så mye av vinningen gikk bort i spinningen.
Så kommer til å gå tilbake til strategien med lav km igjen for fremtidige kjøp, men det er nå meg da...flaks vi bor i fritt land
Siste 2 kjøpene har imidlertid vært med høyere km som 990en som hadde gått 32.000km. Sparte noen kroner på det men viste seg var litt småtteri som måtte gjøres, ikke noe alvorlig og bare ting en må regne som normalt. Men kostet noen kroner så mye av vinningen gikk bort i spinningen.
Så kommer til å gå tilbake til strategien med lav km igjen for fremtidige kjøp, men det er nå meg da...flaks vi bor i fritt land

2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days
Re: Betydningen av kilometerstand ved kjøp
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
Re: Betydningen av kilometerstand ved kjøp
I utgangspunktet helt enig i dette. Dog med unntak av "solbleika brytere". En mc med noen år og godt med km på baken, får fort solbleika brytere. I tillegg slites ofte skrift / merking av brytere som resultat av bruk, friksjon mot hansker osv.FredrikE24 skrev: 18 feb 2020, 20:14 Jeg er i utgangspunktet ikke så opptatt av det, men man ser veldig fort om det er passet på. Rust på alle skruer, solbleika brytere og instrumenter, da holder jeg meg unna
Høy km bekymrer meg overhode ikke, forutsatt at sykkelen har fått fornuftig vedlikehold. Etter noen år er det mange som dropper dyre verkstedbesøk, og heller vedlikeholder sjøl. Om de er kompetente med ei verktøykasse, og kan dokumentere innkjøp av vanlige slite- og service-deler, kombinert med at sykkelen fremstår som velholdt, så er det i mitt hode godt nok.
Jeg kjøpte i fjor en K1200LT med 123k km på klokka. Det manglet en del servicehistorikk, men, den så bra ut, og hørtes bra ut. Prisen var også riktig. Nå holder jeg på med litt seriøst vedlikehold av den, og må jo bare smile når jeg kler av plastikkbiter og ser at alt ser helt og fint ut, ikke noe oljesøl, svetting, korrosjon eller andre ting som får rødlampene til å blinke. En mc av anerkjent merke kan rusle mange hundre tusen km om den bare får nødvendig vedlikehold, på samme måte som en bil.
Km er ikke farlig. Manglende vedlikehold derimot ......

- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Betydningen av kilometerstand ved kjøp
Dersom det er aktuelt å ha flere sykler, er det kanskje et alternativ å ha minst 1 sykkel for moro,vim skrev: 18 feb 2020, 15:58 På tide å våkne av dvalen og tenke MC. Og kanskje på tide å tenke nytt pendlerverktøy... Nærmere bestemt enten Suzuki GSX1000F eller Ducati Supersport (med eller uten S).
For å tenke ducati:
Tar gjerne direkte erfaringer med begge, men lurer spesifikt på hva erfarne folk mener om kjørelengde. Lommeboka sier Ducati med kjørelengde ca. 35000 km (2017 eller 2018 mod), mens et par titusener mer gir meg en sykkel som har gått under 10 000 km.
Hvis service er fulgt - er det da noe å bry seg om?
og en pendlersykkel som rent transportmiddel, som gjerne er billigst mulig?
Har selv pendlet rundt halvparten av året med en Ninja 250R, i 2012-15, og 2016-2018. Ca 8 mil t/r per dag.
Alle kostnader inkludert, har jeg estimert kostnadene til rundt 2.85 NOK / km. (Antok da en restverdi på sykkelen
på 25-30000 NOK). Det hører med til historien at servicer er utført ca en gang per år (3000-8000 NOK per gang).
En Suzuki GSX 1000 eller en Ducati Supersport er neppe noen billige løsninger mtp pendling, men det spiller muligens liten rolle..(?)
Har Kawa'en fortsatt, men den har fått avløsning av en CBR 250 R siden sent 2018. Ingen uforutsette problemer med Kawasakien, som har gått 56-57000 km nå. Det nærmeste "uforutsette problemer" jeg kan komme på er et par skifter
av hovedlyspære..)
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
- Bjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Betydningen av kilometerstand ved kjøp
Jeg tror det spriker veldig her Mange kjøper seg en sykkel og kjører noen glansturer i året til kiosken på hjørnet, mens andre tar den helt ut (som jeg gjorde de første to årene)dypen skrev: 18 feb 2020, 19:57 Hva regnes som normal kjørelengde pr år på stor mc og evt hva trekke fra pr overkjørte kilometer utover normal årlig kjørelengde ...
Men skal jeg synse litt så ser jeg for meg en årlig kjørelengde på rundt 10.000 er ganske gjennomsnittlig.
Jeg kjørte over 20.000km. de første 2-3 årene og de siste to årene har det vert veldig beskjedent. Rundt 4.000km. omtrent.
Min S1000R blir 3 år snart og den har rullet kun 15.000km.
Skulle jeg hatt min første sykkel helt til i dag og kjørt like langt som jeg har gjort totalt fra sommeren 2014, så hadde nok km. telleren vist rundt 100.000km.
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Betydningen av kilometerstand ved kjøp
Jeg tenker at knapper og brytere, farge på instrumentskiver etc. Har litt og si om hvordan ting er stelt.
Jeg er kanskje litt skadet, men jeg dekker til styret, sal og instrumentpanel og vindskjerm om jeg parkerer ute, særlig i sola.
Knapper, brytere og instrumentpanelet er MINT. Sykkelen levde i garasje hele sitt liv før jeg tok over, og bare noen(mange turer) til alpene.
Det har resultert i at den 20 år gamle sykkelen har så godt som strøkne instrumenter og knapper :)
Har garasje på jobb og garasje hjemme. Gratis lunsj i kantina og garasjeparkering på jobben veier blytungt når man vurderer jobbtilbud
Jeg er kanskje litt skadet, men jeg dekker til styret, sal og instrumentpanel og vindskjerm om jeg parkerer ute, særlig i sola.
Knapper, brytere og instrumentpanelet er MINT. Sykkelen levde i garasje hele sitt liv før jeg tok over, og bare noen(mange turer) til alpene.
Det har resultert i at den 20 år gamle sykkelen har så godt som strøkne instrumenter og knapper :)
Har garasje på jobb og garasje hjemme. Gratis lunsj i kantina og garasjeparkering på jobben veier blytungt når man vurderer jobbtilbud

Re: Betydningen av kilometerstand ved kjøp
Kjører rundt 10 000 km. årlig selv, så km. blir det jo fort uansett. Kanskje greit å starte lavt da.
Tror jeg ender med å prioritere lav km. fremfor topp specs., men så får man se hva som dukker opp og frister der og da :)
Dårlig økonomi er det uansett, så litt morrofaktor får det lages plass til. Står vel 70/30 i Ducatis favør akkurat nå.
Tror jeg ender med å prioritere lav km. fremfor topp specs., men så får man se hva som dukker opp og frister der og da :)
Dårlig økonomi er det uansett, så litt morrofaktor får det lages plass til. Står vel 70/30 i Ducatis favør akkurat nå.
- barske
- Innlegg: 272
- Registrert: 10 jun 2017, 14:33
- Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter V4S
- Bosted: Trondheim
Re: Betydningen av kilometerstand ved kjøp
Har du prøvekjørt begge eller? Kan bekrefte at det er fullt mulig å få fartsbot med Ducati Supersport i alle fallvim skrev: 19 feb 2020, 23:20 Kjører rundt 10 000 km. årlig selv, så km. blir det jo fort uansett. Kanskje greit å starte lavt da.
Tror jeg ender med å prioritere lav km. fremfor topp specs., men så får man se hva som dukker opp og frister der og da :)
Dårlig økonomi er det uansett, så litt morrofaktor får det lages plass til. Står vel 70/30 i Ducatis favør akkurat nå.

Jeg hadde en ganske god sittestilling på den syns jeg til at den ser så sportslig ut.