Erstatte originaldeler med uoriginale ettermarkedsdeler - hvor lurt er det egentlig?
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38877
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Erstatte originaldeler med uoriginale ettermarkedsdeler - hvor lurt er det egentlig?
Det var et interessant innlegg Fredrik24 kom med i en annen tråde her i "Utstyrsveggen..." forumet:
https://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=376941#p376941
Det fikk meg til å sjekke om om det er en egen tråd her på MCsiden.no om synspunkter på bruk av uoriginale erstatningsdeler.
Fant ingen slik tråd.
Derfor opprettes denne. Men ikke bare derfor. Også fordi det antakelig blir mer fokus på disse tingene framover fra de som stopper og kontrollerer oss langs veien her hjemme og i utlandet, som altså denne videoen i innlegget ovenfor viser:
Antakelig ikke unaturlig at man nedover på kontinentet har mer fokus på disse tingene enn her i landet med tanke på mer trafikk og høyere hastigheter, som i Tyskland. Som f.eks. når det gjelder speil, slik det påpekes i dette innlegget i annen tråde her inne:
https://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=315402#p315402
Speil, hendler, eksospotter og anlegg og kanskje også fotpinner (pegs) fra både anerkjente ettermarkedsprodusenter og såkalte "unbranded" produserte til ukjente merkenavn, vil trolig bli sjekket nøye av kontrollører vi møter i tiden framover.
Og det er vel trolig slik at disse ettermarkedsprodusentene nepper sjekker kvalitet og robusthet på samme måte som MC-produsentene og deres utstyrslevendører gjør.
Selv har jeg byttet ut de originale sidespeilene på KTM'en med samme type som BMW, Aprilia og Moto Guzzi har, som de eneste originaldelene jeg har byttet ut.
Regner med at disse går glatt gjennom en speilkontroll om jeg skulle havne i en slik ute i det store utland... .
Uansett, hva mener MCsidister her inne om å erstatte vitale originaldeler med ettermarkedsprodukter av ymse kjente og ukjente merker - hvor lurt er det egentlig, tro ?
https://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=376941#p376941
Det fikk meg til å sjekke om om det er en egen tråd her på MCsiden.no om synspunkter på bruk av uoriginale erstatningsdeler.
Fant ingen slik tråd.
Derfor opprettes denne. Men ikke bare derfor. Også fordi det antakelig blir mer fokus på disse tingene framover fra de som stopper og kontrollerer oss langs veien her hjemme og i utlandet, som altså denne videoen i innlegget ovenfor viser:
Antakelig ikke unaturlig at man nedover på kontinentet har mer fokus på disse tingene enn her i landet med tanke på mer trafikk og høyere hastigheter, som i Tyskland. Som f.eks. når det gjelder speil, slik det påpekes i dette innlegget i annen tråde her inne:
https://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=315402#p315402
Speil, hendler, eksospotter og anlegg og kanskje også fotpinner (pegs) fra både anerkjente ettermarkedsprodusenter og såkalte "unbranded" produserte til ukjente merkenavn, vil trolig bli sjekket nøye av kontrollører vi møter i tiden framover.
Og det er vel trolig slik at disse ettermarkedsprodusentene nepper sjekker kvalitet og robusthet på samme måte som MC-produsentene og deres utstyrslevendører gjør.
Selv har jeg byttet ut de originale sidespeilene på KTM'en med samme type som BMW, Aprilia og Moto Guzzi har, som de eneste originaldelene jeg har byttet ut.
Regner med at disse går glatt gjennom en speilkontroll om jeg skulle havne i en slik ute i det store utland... .
Uansett, hva mener MCsidister her inne om å erstatte vitale originaldeler med ettermarkedsprodukter av ymse kjente og ukjente merker - hvor lurt er det egentlig, tro ?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- FredrikE24
- Innlegg: 4913
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Erstatte originaldeler med uoriginale ettermarkedsdeler - hvor lurt er det egentlig?
For min del synes jeg speil og hendler er OK på BMWen jeg kjører så det er greit. Aldri hatt problemer med originalhendler heller.
Samme gjelder lys, reflekser, skilt. Gidder ikke lage meg problemer. Eksosen jeg kjører med er et problem. Innenlands tar jeg sjansen. Drar jeg ut av Norge er det originalanlegg på først. Det er ingen bønn nedover i Europa hvertfall. Som man ser på videoen må duden levere hendlene til politimannen før han får dra avgårde.
Her på berget er alt slikt liten risiko. Etaten har generelt lite peiling på alt mulig. Kulturen i Norge er også slik at man kan se mellom linjene på ting. Sånn er det bla. Ikke i Tyskland. Der er kulturen en helt annen. Man blir behandlet ganske kraftig når man er så respektløs at man bryter enkle regler. Det er jo ikke så vanskelig å følge reglene sier de da, og ser oppgitt på deg.
Samme gjelder lys, reflekser, skilt. Gidder ikke lage meg problemer. Eksosen jeg kjører med er et problem. Innenlands tar jeg sjansen. Drar jeg ut av Norge er det originalanlegg på først. Det er ingen bønn nedover i Europa hvertfall. Som man ser på videoen må duden levere hendlene til politimannen før han får dra avgårde.
Her på berget er alt slikt liten risiko. Etaten har generelt lite peiling på alt mulig. Kulturen i Norge er også slik at man kan se mellom linjene på ting. Sånn er det bla. Ikke i Tyskland. Der er kulturen en helt annen. Man blir behandlet ganske kraftig når man er så respektløs at man bryter enkle regler. Det er jo ikke så vanskelig å følge reglene sier de da, og ser oppgitt på deg.
Sist redigert av FredrikE24 den 24 apr 2020, 17:35, redigert 2 ganger totalt.
- oivindg
- Innlegg: 885
- Registrert: 20 nov 2019, 21:45
- Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
- Bosted: Kongsberg
Re: Erstatte originaldeler med uoriginale ettermarkedsdeler - hvor lurt er det egentlig?
Spennende tema. Fra bilverdenen har jeg i alle fall observert at det kan være stor forskjell på kvalitet og testing mellom de ulike produsentene. Mange av de kjente produsentene har like gode design og like god kvalitet som originaldeler, mens ukjente merker kan være total gambling å bruke. Er det kritiske deler bør TÜV-godkjenning være tilstrekkelig bevis på at det er trygge deler.
Re: Erstatte originaldeler med uoriginale ettermarkedsdeler - hvor lurt er det egentlig?
Vet ihvertfall at her i Norge så kan myndighetene være harde på dempere på biler, de skal være TUV godkjente.
Styrer på sykler har jeg sett en tysk youtuber snakke om da han måtte skifte sitt protaper styre til et TUV godkjent styre.
Tatt fra wikipedia
Her gjelder det så å si alt utenom motoren
Styrer på sykler har jeg sett en tysk youtuber snakke om da han måtte skifte sitt protaper styre til et TUV godkjent styre.
Tatt fra wikipedia
Sykkelen min har en del uoriginale deler, og de fleste deler er fra statene, så jeg tviler på at jeg får kjørt lovlig i TysklandTÜV (Technischer Überwachungs-Verein, norsk: teknisk overvåkingsforening) er en sammenslutning av tyske selskaper som foretar sikkerhetskontroller på teknisk utstyr og godkjenner dette. Som regel dreier det seg om sikkerhetsstandarder som er fastlagt i lovverket, som for eksempel for kjøretøy som skal brukes i offentlig trafikk.
Slik tysk godkjenning er automatisk også godkjent i Norge. I dagligtale snakker man ofte om TUV-godkjenning også om deler som ikke er godkjent i Tyskland[trenger referanse], mest typisk deler som er godkjent av Statens vegvesen.
Her gjelder det så å si alt utenom motoren
- FredrikE24
- Innlegg: 4913
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Erstatte originaldeler med uoriginale ettermarkedsdeler - hvor lurt er det egentlig?
Harde på dempere på biler?
Tenker du på senking?
Tenker du på senking?
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38877
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Erstatte originaldeler med uoriginale ettermarkedsdeler - hvor lurt er det egentlig?
Når det gjelder uoriginale hendler av ukurante merker og merkeløse produsenter så har det vel hendt at disse har sviktet når det gjelder som mest... . Mener å ha lest om dette på nettet, men om det er en skapt vandrehistorie eller reelt skal jeg ikke uttale meg bastant om.
Men om hendelsen svikter, eksempelvis knekker, i en kritisk situasjon kan jo dette ende fatalt...
Uoriginale speil av billig tvilsom kvalitet, som rister løs under kjøring i høy fart er vel heller ikke noen opplevelse å trakte etter.
Men om hendelsen svikter, eksempelvis knekker, i en kritisk situasjon kan jo dette ende fatalt...
Uoriginale speil av billig tvilsom kvalitet, som rister løs under kjøring i høy fart er vel heller ikke noen opplevelse å trakte etter.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7033
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Erstatte originaldeler med uoriginale ettermarkedsdeler - hvor lurt er det egentlig?
Nå er det slik at politi og SVV rett som det er har utekontroller her i landet også. Når de setter opp en slik kontroll, har den oftest et forhåndsbestemt tema som det fokuseres spesielt på. Det kan være for eksempel setebelte og mobiltelefonbruk, da sitter det en i veikanten med kikkert og ser deg lenge før du ser dem. De kan ha tema promille, det kan være lysutstyr og lysbruk, det kan være dekk eller teknisk kontroll.
De har også kontroller med spesielt fokus på MC, da kanskje særlig lett-mc. Slik er det i allefall i området her jeg bor, Molde og Kristiansund. De er rimelig rigide på regelverket slik jeg ser det. De vet hva det er når de ser et eksosanlegg, og de ser om DB-killer står i. De kjenner igjen et bar-end speil, og synes ikke noe særlig om blå parklyspærer. De ser også om dekkene har riktig dimensjon og om de er slitt. De liker heller ikke at skiltet ikke har riktig vinkel slik at de ikke ser hva som står på det. De har også fokus på lys og hendler. De har med datamaskin og slår opp typegodkjenningen via reg.nr. der de blant annet ser dekkdimensjoner og hvor mange speil sykkelen er godkjent med og hvor mange ccm hvert speil skal ha. Jeg har aldri hørt om at de er med på å diskutere hva som er best av originale speil eller små bar-end speil, det er typegodkjenningen de bryr seg om. Mange sykler har også en liten etikett som forteller hvor mange tenner det er på for- og bakdrev. De ser på sin datamaskin om sykkelen har en slik etikett og hvor den står hen. I fjor bestilte jeg 4 slike etiketter til Yamaha WR125X for kunder som har blitt stoppet og blitt gitt en frist for å vise sykkelen med etiketten på.
Finner de noe som ikke stemmer, gir de en frist for etterkontroll hos SSV. Der er det bare å bestille time, møte opp og betale for den. Er ikke sykkelen innenfor typegodkjenning har du et problem.
De har også kontroller med spesielt fokus på MC, da kanskje særlig lett-mc. Slik er det i allefall i området her jeg bor, Molde og Kristiansund. De er rimelig rigide på regelverket slik jeg ser det. De vet hva det er når de ser et eksosanlegg, og de ser om DB-killer står i. De kjenner igjen et bar-end speil, og synes ikke noe særlig om blå parklyspærer. De ser også om dekkene har riktig dimensjon og om de er slitt. De liker heller ikke at skiltet ikke har riktig vinkel slik at de ikke ser hva som står på det. De har også fokus på lys og hendler. De har med datamaskin og slår opp typegodkjenningen via reg.nr. der de blant annet ser dekkdimensjoner og hvor mange speil sykkelen er godkjent med og hvor mange ccm hvert speil skal ha. Jeg har aldri hørt om at de er med på å diskutere hva som er best av originale speil eller små bar-end speil, det er typegodkjenningen de bryr seg om. Mange sykler har også en liten etikett som forteller hvor mange tenner det er på for- og bakdrev. De ser på sin datamaskin om sykkelen har en slik etikett og hvor den står hen. I fjor bestilte jeg 4 slike etiketter til Yamaha WR125X for kunder som har blitt stoppet og blitt gitt en frist for å vise sykkelen med etiketten på.
Finner de noe som ikke stemmer, gir de en frist for etterkontroll hos SSV. Der er det bare å bestille time, møte opp og betale for den. Er ikke sykkelen innenfor typegodkjenning har du et problem.
- JanK
- Innlegg: 729
- Registrert: 28 mar 2011, 12:52
- Motorsykkelen din: mcimport.it
- Bosted: Milano, Italia
- Kontakt:
Re: Erstatte originaldeler med uoriginale ettermarkedsdeler - hvor lurt er det egentlig?
Nå kan ikke jeg tysk så jeg vet ikke hva de nevnte i videoen, men;
Så lenge delene er e-merket (ekte, ikke fake), er det ikke noe problem, i norge eller andre steder i Europa inkludert Tyskland.
Så lenge delene er e-merket (ekte, ikke fake), er det ikke noe problem, i norge eller andre steder i Europa inkludert Tyskland.
mcimport.it - brukt mc fra italia + deler, utstyr og alt annet mc relatert!
Vinterlagring av motorsykkel i Milano, ta kontakt for informasjon.
Vinterlagring av motorsykkel i Milano, ta kontakt for informasjon.
Re: Erstatte originaldeler med uoriginale ettermarkedsdeler - hvor lurt er det egentlig?
Må ikke glemme det er mange produsenter som produserer til bilfabrikker, det vi får kjøpt som alternative deler kan være samme del som originaldelene men i annen forpakning og i noen tilfeller er bilnavnet slipt bort eller ikke stanset / støpt. Eneste forskjell er leverandør og pris.oivindg skrev: ↑24 apr 2020, 17:34 Spennende tema. Fra bilverdenen har jeg i alle fall observert at det kan være stor forskjell på kvalitet og testing mellom de ulike produsentene. Mange av de kjente produsentene har like gode design og like god kvalitet som originaldeler, mens ukjente merker kan være total gambling å bruke. Er det kritiske deler bør TÜV-godkjenning være tilstrekkelig bevis på at det er trygge deler.
Hvordan markedet er på motorsykkel deler vet jeg ikke men til klassiske motorsykler som ex CB750 og Z900 produseres det deler i Asia som ex eksos bensintanker felgringer seter setetrekk osv der OEM deler ikke kan skaffes eller NOS deler koster det hvite.
dypen "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
Re: Erstatte originaldeler med uoriginale ettermarkedsdeler - hvor lurt er det egentlig?
Harde = strenge. Det at bilen er senka/hevet er mer merkbart enn en bil med standard lengde men uoriginale dempere.
Tyskere har en annen standard.
-
- Innlegg: 7812
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Erstatte originaldeler med uoriginale ettermarkedsdeler - hvor lurt er det egentlig?
Originalhendlene på hondaen har ingen typegodkjenning
Havnet i dokumentkontroll med min «justerte» xl600R ved Tyrigrava. Etter en halvtime med pc og div samtaler med kollegane sime så ble konklusjonen at jeg manglet fothvilere bak. Avvik fra regdata. Ikke så rart da jeg hadde sveist om til fothvilere lengre bak og ikke plass til 4 bein.
. Forøvrig bare et barend speile på venstre side. Og defekt frontpære var ikke intressant.
Reiste ned på SVV og omregget til 1 sitteplass uten dikkedarier.
Men 125ccm der er det masse «begrensninger»
Edit.
For morro skyld så tok jeg en titt på FTR`n.
Speilene ha E merking men det sitter et protaper fatbar styre originalt og bremsehendlen har bare en støpedatorose.- forøvrig en Brembopumpe.clutchen har også bare en støpedatorose.
Så hva tyskerne skal se på hendlene mine aner jeg ikke...
Havnet i dokumentkontroll med min «justerte» xl600R ved Tyrigrava. Etter en halvtime med pc og div samtaler med kollegane sime så ble konklusjonen at jeg manglet fothvilere bak. Avvik fra regdata. Ikke så rart da jeg hadde sveist om til fothvilere lengre bak og ikke plass til 4 bein.
. Forøvrig bare et barend speile på venstre side. Og defekt frontpære var ikke intressant.
Reiste ned på SVV og omregget til 1 sitteplass uten dikkedarier.
Men 125ccm der er det masse «begrensninger»
Edit.
For morro skyld så tok jeg en titt på FTR`n.
Speilene ha E merking men det sitter et protaper fatbar styre originalt og bremsehendlen har bare en støpedatorose.- forøvrig en Brembopumpe.clutchen har også bare en støpedatorose.
Så hva tyskerne skal se på hendlene mine aner jeg ikke...
Sist redigert av mekkern den 24 apr 2020, 20:28, redigert 1 gang totalt.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Geiroe
- Innlegg: 861
- Registrert: 29 jul 2013, 21:12
- Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
- Bosted: Sandefjord
Re: Erstatte originaldeler med uoriginale ettermarkedsdeler - hvor lurt er det egentlig?
På eldre kjøretøy finnes ikke typegodkjenning lett tilgjengelig på pc, eldre enn 71 finnes ikke, så HD folket går klar med eldre ombygde HD'er. Da kommer skjønn og erfaring inn, og sistnevnte kategori har vel gått over i pensjonistenes rekker.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650
- JanK
- Innlegg: 729
- Registrert: 28 mar 2011, 12:52
- Motorsykkelen din: mcimport.it
- Bosted: Milano, Italia
- Kontakt:
Re: Erstatte originaldeler med uoriginale ettermarkedsdeler - hvor lurt er det egentlig?
Selv om de har TUV i Tyskland betyr ikke det at E homologasjon ikke er nok. SC-Project sine e-merkede eksosanlegg er har også TUV godkjenning. Rizoma sine e-merkede speil selges i Tyskland, ville vært tilgjengelige der hvis de var ulovlige for gatebruk.
mcimport.it - brukt mc fra italia + deler, utstyr og alt annet mc relatert!
Vinterlagring av motorsykkel i Milano, ta kontakt for informasjon.
Vinterlagring av motorsykkel i Milano, ta kontakt for informasjon.
Re: Erstatte originaldeler med uoriginale ettermarkedsdeler - hvor lurt er det egentlig?
Nemlig, de har tuv. Selv rizoma har tuv godkjenning.
Nå valgte jeg bare ut et random speil fra rizoma.
https://www.rizoma.com/webobjrizoma/TUV ... _BS232.pdf
Nå valgte jeg bare ut et random speil fra rizoma.
https://www.rizoma.com/webobjrizoma/TUV ... _BS232.pdf
-
- Innlegg: 7812
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Erstatte originaldeler med uoriginale ettermarkedsdeler - hvor lurt er det egentlig?
Pokker å vanskelig disse nettbretta er på tastene da..... lever plutslig eget liv...
Ece/ E merking overkjører TUV og dermed er det TUV godkjent også.
Samme i Norge.
Som det sto på rizoma speilet- E merkingen E1 øverst på TUV papiret.
Ece/ E merking overkjører TUV og dermed er det TUV godkjent også.
Samme i Norge.
Som det sto på rizoma speilet- E merkingen E1 øverst på TUV papiret.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后