Valg av hjullager
- Domino
- Innlegg: 1184
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
- Bosted: Troms
Valg av hjullager
Jeg skal bytte bakhjulslager. På deletegningen står det 6303 ZZC3. En butikk jeg snakket med sa at jeg like gjerne kunne bruke 6303 2RS som var lagervare (pun intended...). Stemmer dette? Og bør jeg i så fall velge 6303 2RS C3?
Re: Valg av hjullager
zz står for metall tetning c3 betyr beregnet for større turtall. 2rs er det plastikk tetning så det skal ikke ha så mye å si men hold deg til c3 de tåler litt mer varm gang før de blir "trege" 
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Valg av hjullager
Men kjøp for all del kvalitetslager. Det finnes utrolig mye rask å få tak i, men det er ikke dette du skal spare penger på.
Den store forskjellen på et kvalitetslager og et billiglager er toleransene de bruker i produksjoen, i tillegg til materialkvalitet. I et billiglager kan størrelsen på kulene variere bittelitt, dette vil igjen føre til at i et lager med for eksempel 12 kuler vil kun de tre største bære hele vekta lageret skal bære. Resultatet blir ganske tidlig varmgang og havari.
Bestill originallager eller stikk innom en jernvareforretning og kjøp f eks SKF.
Den store forskjellen på et kvalitetslager og et billiglager er toleransene de bruker i produksjoen, i tillegg til materialkvalitet. I et billiglager kan størrelsen på kulene variere bittelitt, dette vil igjen føre til at i et lager med for eksempel 12 kuler vil kun de tre største bære hele vekta lageret skal bære. Resultatet blir ganske tidlig varmgang og havari.
Bestill originallager eller stikk innom en jernvareforretning og kjøp f eks SKF.
Re: Valg av hjullager
Godt råd, SKF
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Valg av hjullager
Eller FAG eller andre lagre fra industrileverandører.
Bare spesifiser hva du skal ha.
Bare spesifiser hva du skal ha.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Domino
- Innlegg: 1184
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
- Bosted: Troms
Re: Valg av hjullager
Takk for hjelpen! Kulelager er bestilt, det var spesifisert som "premium" kvalitet. Så får vi se hva som kommer, i verste fall kan man jo reklamere dersom man ikke anser det for å være premium.
- MGR1
- Innlegg: 647
- Registrert: 08 feb 2013, 16:40
- Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - BMW F650ST 1997
- Bosted: Trondheim
Re: Valg av hjullager
C3 betyr at det er mer klaring mellom kulene og lagerskålene. Dette er ofte ønskelig ved presspasning både på ytter- og innerskål.
- Domino
- Innlegg: 1184
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
- Bosted: Troms
Re: Valg av hjullager
Lagrene som kom var Koyo, det skal såvidt jeg vet være bra saker.
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Valg av hjullager
Er fan av FAG, NSK og NTN. Synes prisene på SKF er hinsides!
På BMWen kjører jeg på FAG og NSK
På Jawa’n kjøpte jeg noen Tsjekkiske/Slovakiske lager. ZVL heter de. Kosta 300spenn for alle lager i hele motoren samt hjullager forran og bak. Disse har fungert over all forventning.
På BMWen kjører jeg på FAG og NSK
På Jawa’n kjøpte jeg noen Tsjekkiske/Slovakiske lager. ZVL heter de. Kosta 300spenn for alle lager i hele motoren samt hjullager forran og bak. Disse har fungert over all forventning.
- haakeik
- Innlegg: 747
- Registrert: 17 mar 2016, 08:11
- Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
- Bosted: Asker området
Re: Valg av hjullager
Koyo er bra. Japansk kvalitetslagre. Mener at Triumph bruker disse som OEM lagre.
Jeg har brukt disse selv, uten problemer.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Valg av hjullager
Og ved høye temperaturer, brukes ofte i elektromotorer.MGR1 skrev: 12 jul 2020, 18:35 C3 betyr at det er mer klaring mellom kulene og lagerskålene. Dette er ofte ønskelig ved presspasning både på ytter- og innerskål.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.