Ønsker hjelp til å velge neste sykkel; BMW GS eller V-strom

Før dere begynner, så har jeg med hånda på hjertet søkt mye rundt i forumet rundt det jeg lurer på, men finner egentlig ikke noe bra svar. Har også sett mange(!) youtube videoer rundt emnet, men ønsker å få en litt ærligere tilbakemelding enn motorjournalister som får låne en ny sykkel i en uke og ikke virker spesielt negative.
Greia er at jeg tok lappen tidligere i år og har fått helt dilla på sykkel. Har nå passert 7.000km, og det er bare kosekjøring med min Suzuki Intruder. Sykkelen jeg har er ok, men kjørestillingen er ikke ok. Neste år kommer nok til å overstige antall km jeg har i år med en god del. Jeg er egentlig ikke spesielt interessert i offroadegenskapene til syklene, men jeg liker utseende, og jeg liker tanken på at jeg ikke må snu hvis jeg må passere en grusvei eller skogsvei, noe som ikke anbefales på en cruiser. Ja, jeg vet at alle sykler kan kjøre på grus, men det blir en ADV-type sykkel neste gang, har bestemt meg.
Budsjett er nok rundt 120.000-150.000,- og da blir det gjerne en eldre BMW 1200 GS (ofte med høy KM), eller en nyere V-strom 1000cc fra 2014 med lavere KM.
Hvis jeg har lest meg opp riktig så er BMW ganske dyrt både i innkjøp, service/vedlikehold, samt tilleggsutstyr osv. Samtidig er det jo drømmesykkelen. Påliteligheten er vel ganske god, selv om det sikkert varierer dette også. Mistenker at de fleste syklene på finn har vært kjørt mest på asfalt, men noen er kanskje herjet mye med?
V-strom får ofte gode tilbakemelding, både på youtube reviews og sånn generelt. Det er en sykkel som ikke stikker seg ut, men som virker god på det meste. Og det er en sykkel som jeg har vært så heldig å få prøvekjørt og jeg må si jeg ble mektig imponert over sykkelen. Som en nybegynner tror jeg kanskje det blir en mer riktig sykkel for meg. Veier en god del mindre enn BMW og har mindre elektronikk som kan feile desto eldre syklene blir.
Så da er det store spørsmålet, kjøpe meg en eldre drømmesykkel med høy km, eller kjøpe en nyere sykkel som jeg egentlig ikke har lyst på (men som jeg sikkert blir fornøyd med) for så vente et par år før jeg evt oppgraderer til drømmen? Det er lett å finne skryt av BMW, men syns det er vanskelig å lese norske artikler om V-strom, og kanskje ikke så mange brukere her inne som har erfaringer. Er det noen aktive brukere her inne med V-strom som kan fylle på med litt info om sykkelen? Gjerne noen som har hatt det i et par år.