Konsekvens

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Cbr
Innlegg: 568
Registrert: 18 nov 2009, 13:57
Motorsykkelen din: Honda CBR 600RR 08 Hannspree Ten Kate
Sted: Rogaland

Konsekvens

Legg inn av Cbr »

3-ords leken og assossiasjons leken, hvordan det tilslutt ender.

http://www.collegehumor.com/video:1921885

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38048
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Konsekvens

Legg inn av AJ »

Artig den første der, ja! :knegg
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Cbr
Innlegg: 568
Registrert: 18 nov 2009, 13:57
Motorsykkelen din: Honda CBR 600RR 08 Hannspree Ten Kate
Sted: Rogaland

Re: Konsekvens

Legg inn av Cbr »

Krangle me ein på youtube så meine han ikke blir rusten etter en lang vinter. Han mener og at mc har bedre bremser en bil å bremse lengden er kortere. Jeg mene de fleste ikke bremse optimalt på mc da de ikke har trent nok eller andre faktorer spille inn som redsel for å gli på forhjul eller tippe rundt. Han mene han er like god til å bremse på våren igjen og det er de fleste andre og. Så oppfriskningskurs å trene på en parkeringsplass på våren er bare tull. Mener han.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38048
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Konsekvens

Legg inn av AJ »

Kan hende denne fyren slett ikke bør påberope seg å sitte med den hele og fulle sannheten... :-k

At man er rusten om våren er det vel lite tvil om. Men så er det vel også slik at har man først lært "å sykle" så glemmer man det aldri. Så erfaringen har man jo og med det også erfaringen om at man ta det forsiktig den første tiden når ny sesong starter etter flere måneders opphold - i hvert fall gjedler dette for de fleste av oss (Vestlendinger som kjører fortsatt behøver ikke kommentere denne posten... ;e ).

Hvis man ikke er forsiktig nok i begynnelsen kan konsekvensene fort bli fatale...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
cheron
Innlegg: 3157
Registrert: 02 nov 2008, 19:14
Motorsykkelen din: Kjører ikke sykkel
Sted: Høyjord

Re: Konsekvens

Legg inn av cheron »

AJ skrev:(Vestlendinger som kjører fortsatt behøver ikke kommentere denne posten... ;e ).
Hører dere? Hold smella! ](*,)

:knegg
You'll never walk alone

http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Baron von Waffel
Innlegg: 1883
Registrert: 05 nov 2008, 11:11
Motorsykkelen din: §usuki DL1000 Vstrom, Honda Varadero 125
Sted: Oslo, Dal/Brenna

Re: Konsekvens

Legg inn av Baron von Waffel »

Cbr skrev:Krangle me ein på youtube så meine han ikke blir rusten etter en lang vinter. Han mener og at mc har bedre bremser en bil å bremse lengden er kortere. Jeg mene de fleste ikke bremse optimalt på mc da de ikke har trent nok eller andre faktorer spille inn som redsel for å gli på forhjul eller tippe rundt. Han mene han er like god til å bremse på våren igjen og det er de fleste andre og. Så oppfriskningskurs å trene på en parkeringsplass på våren er bare tull. Mener han.
Verdensmestre er skumle. Jeg tror det er mange som ville gjort som deg og tatt en krangel. Hvor bor / kjører denne "verdensmesteren"? Sånn at jeg vet hvor jeg skal passe meg enda bedre.
Min Stolte Gnager - §uzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren -Honda Varadero 125

Cbr
Innlegg: 568
Registrert: 18 nov 2009, 13:57
Motorsykkelen din: Honda CBR 600RR 08 Hannspree Ten Kate
Sted: Rogaland

Re: Konsekvens

Legg inn av Cbr »

I usa så det er ingen trussel for oss. Han valgte å ikke diskutere mer da jeg spurte om han trente på bremsing å målte resultatet si han påsto at han alltid bremste på optimal bremselengde.. Jeg ønsker bare ikke at han skal drepe seg selv eller noen andre. + han skrev det på nett, så lot jeg det være så kanskje noen andre vil gjøre det samme som han.

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Konsekvens

Legg inn av Intruder »

Cbr skrev:Krangle me ein på youtube så meine han ikke blir rusten etter en lang vinter. Han mener og at mc har bedre bremser en bil å bremse lengden er kortere. Jeg mene de fleste ikke bremse optimalt på mc da de ikke har trent nok eller andre faktorer spille inn som redsel for å gli på forhjul eller tippe rundt. Han mene han er like god til å bremse på våren igjen og det er de fleste andre og. Så oppfriskningskurs å trene på en parkeringsplass på våren er bare tull. Mener han.
Kanskje han har fått et virus,er jo vanlig på Youtube ? :mc1
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Konsekvens

Legg inn av tagesk »

Cbr skrev:......som redsel for å gli på forhjul eller tippe rundt.
ABS.

Selv min ti år gamle 1150GS har ABS.

Never leave home without it.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Konsekvens

Legg inn av Jalmar »

Man blir ikke flinkere til å bremse om man har ABS, snarere tvert i mot... ;) ;-)
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Konsekvens

Legg inn av tagesk »

Jalmar skrev:Man blir ikke flinkere til å bremse om man har ABS, snarere tvert i mot... ;) ;-)
Hvor flink man er til å bremse er uavhengig av teknologi. Dykdighet krever øvelse.
Med ABS, og uten ABS.

Men, og det er saken i denne tråden: med ABS behøver man ikke være like redd for konsekvensene
ved å bremse litt for mye i en presset situasjon. Dermed bremser man kanskje bedre (når man ikke
er redd, da har hjernen mer rom for å bearbeide situasjonen og gjøre "det rette").

Til våren er det 10 år siden jeg opplevde at ABS slo seg inn uten at jeg var forberedt på det. Dengang
reddet det meg fra en velt (dvs: Hindret et låst forhjul, som slik situasjonen var, hadde ført til en velt).
Nå kan man alltid si: Vel, din feil at du låste forhjulet! Riktig, men det endrer ikke saken: ABS reddet meg.

Siden dengang har jeg kjørt 120.000 km med sykkelen, opplevd mye rart og mange bråbremser fra høy
fart (kjører i Italia, vet du), men har alltid greid å håndtere situasjonen. Men én dag ...... redder ABS meg igjen.

Jeg er veldig glad for at de som ikke vil ha ABS slipper å ha det (selv om jeg tror at om 10 år er det ikke mulig å
kjøpe en gatesykkel uten både ABS og antispinn; forsøk å kjøpe en normal familiebil uten ABS og antispinn så ser du
hvilken vei det bærer).

Men jeg mener helt klart at når noen spør om de bør kjøpe ABS eller ei, da skal rådet alltid være: Kjøp med ABS.
Årsaken er at dersom du finner grunn til å spørre, da er du ikke like god som Rossi, og da vil alltid, alltid,
alltid ABS være en fordel. Og aldri, aldri, aldri en ulempe.
Faktisk synes jeg det er uansvarlig og uetisk å anbefale noen å kjøpe motorsykkel uten ABS. Om folk efter en
stund bestemmer seg for at de vil ha en sykkel uten, vel fint. Men da er for egen regning og risiko.

Nå er det jo sånn at dersom du er veltrent er det ikke noe problem å stoppe en sykkel med ABS
like raskt som en uten ABS. Om du greier å bremse akkurat så mye at hjulet roterer bittelitt saktere
enn farten skulle tilsi, du har du absolutt maksimal bremseeffekt, da slår ikke ABS'en inn.
Det er når du bremser bittelitt for mye at den redder deg. Eller med andre ord: Når du er uhyggelig erfaren, da
vil du aldri merke at du har ABS. Så jeg kan ikke forstå hvordan noen kan foretrekke å ikke ha ABS.

Og som alltid når vi snakker om ABS: Offroad er en helt annen sak. Men vi snakker om gatesykler her.

EDIT: For ordens skyld: Når jeg skiver "du" mener jeg naturligvis ikke deg personlig.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Konsekvens

Legg inn av Jalmar »

Jeg er selvfølgelig enig med deg i det meste du skriver her.

Men... I en læringssituasjon mener jeg at ABS, ESP og alt hva de heter disse elektroniske systemene på bil og mc, er en uting. Og det var jo læring/øvelse som var en del av temaet.

For å si det enkelt: Har man lært seg bremseteknikk uten ABS, er man flinkere til å bremse enn en som har lært seg bremseteknikk med ABS. Og en som har lært seg å bremse uten ABS er tryggere i en situasjon uansett om sykkelen har ABS eller ikke, nettopp fordi de riktige reflekser er innarbeidet gjennom øvelse.

Er helt enig i at man bør kjøpe sykler som har mest mulig av hjelpemidler som kan bedre sikkerheten. Men kjøreskolene bør tenke annerledes etter min mening. En skolesykkel bør i det minste være slik at ABS kan kobles ut for å gi eleven muligheten til å lære seg å bremse.

Man kan jo snu det hele på hodet, og spørre seg hva som skjer når eleven går fra en mc med ABS, og over på sin egen sykkel uten ABS, hvis vedkommende aldri har øvet bremsing uten ABS...

Eller de elevene som skal ta bilsertifikat, og melder seg på en kjøreskole der bilparken kun består av topp moderne BMW-biler med alle elektroniske hjelpemidler. Så kommer de over på sin egen 20 år gamle Golf, og de har ikke fnugg av peiling på hva som skjer når glattisen er et faktum. Ikke mye sikkerhet i det etter min mening.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Konsekvens

Legg inn av tagesk »

Jalmar skrev:Men... I en læringssituasjon mener jeg at ABS, ESP og alt hva de heter disse elektroniske
systemene på bil og mc, er en uting. Og det var jo læring/øvelse som var en del av temaet.
Godt poeng!

Om vi ser bort fra kjøreskoler (som ikke kommer hit og spør om råd, selv om de burde gjøre det - vi er jo eksperter!)
så tror jeg fremdeles at om en nybegynner har en sykkel i sikte med og én uten ABS, da bør "man" anbefale ham (eller henne!)
å gå for den med ABS.

På BMW kan man skru ABS av og på som man lyster. Er det ikke slik på andre sykler? Noen som vet?

I praksis er det vel sykler uten ABS som er innen rekkevidde for "ungdommer" med ferskt førerkort. Men det
er vel akkurat når man er uerfaren at risikoen for å gjøre noe feil er størst. ahhh, livets kvaler.
Jalmar skrev:Eller de elevene som skal ta bilsertifikat, og melder seg på en kjøreskole der bilparken kun består av topp moderne BMW-biler med alle elektroniske hjelpemidler. Så kommer de over på sin egen 20 år gamle Golf, og de har ikke fnugg av peiling på hva som skjer når glattisen er et faktum. Ikke mye sikkerhet i det etter min mening.
Finnes det kjøreskoler uten nye biler med ABS/ESP/....
Litt utenfor tråden, men er det noen som vet hva man gjør på glattkjøring med slike moderne biler?

[TaSK]
Sist redigert av tagesk den 12 des 2009, 23:56, redigert 1 gang totalt.
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Gangbang
Innlegg: 19
Registrert: 09 nov 2009, 18:40
Motorsykkelen din: Din MC her
Kontakt:

Re: Konsekvens

Legg inn av Gangbang »

Nedlegget er ikke det samme som på slutten av sesongen som på begynnelsen ihvertfall :-

Cbr
Innlegg: 568
Registrert: 18 nov 2009, 13:57
Motorsykkelen din: Honda CBR 600RR 08 Hannspree Ten Kate
Sted: Rogaland

Re: Konsekvens

Legg inn av Cbr »

Da jeg trente på bremsing med kjørelærer i 06-08 så ble abs`n slått av på honda`n. Jeg kunne godt tenkt meg antispinn og abs på min neste mc.

Svar