Montering av USB-uttak.
- Domino
- Innlegg: 1184
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
- Bosted: Troms
Montering av USB-uttak.
En av vintersyslene som står på blokka er montering av USB-uttak. Jeg har vært i uteboden og sett litt, og tror jeg monterer uttaket til venstre for speedometeret rett foran "hanskerommet".
Slik ser det ut:
Synspunkter på plasseringen?
Plastdekselet er bare ca 1 mm tykt, så jeg tenker å lime på et stykke plast på baksida som forsterkning før jeg tar hull. Så henter jeg strøm evt styrestrøm til relé fra ledninga til baklykta. Det er en 10A kurs, så jeg tenker at relé strengt tatt ikke er nødvendig.
Slik ser det ut:
Synspunkter på plasseringen?
Plastdekselet er bare ca 1 mm tykt, så jeg tenker å lime på et stykke plast på baksida som forsterkning før jeg tar hull. Så henter jeg strøm evt styrestrøm til relé fra ledninga til baklykta. Det er en 10A kurs, så jeg tenker at relé strengt tatt ikke er nødvendig.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39729
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Montering av USB-uttak.
Fornuftig plassering etter mitt mening.
Nå er ikke et USB uttak det samme som en bryter man gjerne skal bruke under kjøring, men likevel mener jeg det er greit å ha plasseringen et sted godt innenfor synsfeltet (instrumentpanelet), hvor man altså bør ha på en bryter man bruker under kjøring.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Montering av USB-uttak.
Vedr plassering så tenker jeg der du føler er beste plassen, tilgjengelig og godt feste. Hvor du tar strøm fra, sjekk om det er alternative uttak både konstant og tenningstrøm som de fleste har i dag. Direkte fra batteri med sikring kan også være alternativ ... Det er sikkert noen med masse erfaring på området her inne. Lykke til!
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- Domino
- Innlegg: 1184
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
- Bosted: Troms
Re: Montering av USB-uttak.
Ja, og det må være grei føringsvei fra uttaket til det man skal lade. Og det må være plass nok på undersida. Jeg har jo fundert på å montere mobilholder med "fork stem" feste. Men det spørs om det kommer i veien for tenningslåsen. Holderen må i så fall ikke vinkles forover men stå mer eller mindre rett opp.
Dersom det trengs kan jeg få laget "skreddersydde" deler på 3D printer på jobb.
Dersom det trengs kan jeg få laget "skreddersydde" deler på 3D printer på jobb.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Montering av USB-uttak.
Plasseringa er helt grei. Jeg har montert to 12V uttak på dashbordet, ett på hver side. Jeg har sigarettenneruttak, og bruker doble USB innstikk.
Jeg skjønner ikke helt hvorfor du vil hente styrestrøm til rele fra baklykta, det er kortere vei til parklyset i hovedlykta. Du kunne også med fordel ha koblet deg til fra tenningslåsen på denne. Sykkelen din er så gammel at den har lysbryter hvor du kan slå helt av alle lys. Da har du den fordelen at du kan slå av lys og sette på tenning når du har pause langs veien for å lade f.eks intercom uten at du tapper batteri merkbart.
Jeg skjønner ikke helt hvorfor du vil hente styrestrøm til rele fra baklykta, det er kortere vei til parklyset i hovedlykta. Du kunne også med fordel ha koblet deg til fra tenningslåsen på denne. Sykkelen din er så gammel at den har lysbryter hvor du kan slå helt av alle lys. Da har du den fordelen at du kan slå av lys og sette på tenning når du har pause langs veien for å lade f.eks intercom uten at du tapper batteri merkbart.
- Snekker.edvin
- Innlegg: 496
- Registrert: 30 des 2017, 23:30
- Motorsykkelen din: Yamaha TDM 850
Re: Montering av USB-uttak.
Dette er genialt enkelt. Takkkjellv skrev: 04 jan 2021, 20:19 Da har du den fordelen at du kan slå av lys og sette på tenning når du har pause langs veien for å lade f.eks intercom uten at du tapper batteri merkbart.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Montering av USB-uttak.
For å utdype, jeg mente altså fortsatt å bruke rele, men hente styrestrøm til releet fra tenningslåsen.Snekker.edvin skrev: 04 jan 2021, 20:25Dette er genialt enkelt. Takkkjellv skrev: 04 jan 2021, 20:19 Da har du den fordelen at du kan slå av lys og sette på tenning når du har pause langs veien for å lade f.eks intercom uten at du tapper batteri merkbart.
- Snekker.edvin
- Innlegg: 496
- Registrert: 30 des 2017, 23:30
- Motorsykkelen din: Yamaha TDM 850
Re: Montering av USB-uttak.
Hvis jeg forstår det riktig : styrestrøm til rele fra teningslås og strøm til laderen fra batteri?
Da egentlig er bedre å hente strøm rett fra batteri og sette opp en bryter med lys som skal indikerer at det er på eller av. Sånn har jeg montert på mine MC nå.
Da egentlig er bedre å hente strøm rett fra batteri og sette opp en bryter med lys som skal indikerer at det er på eller av. Sånn har jeg montert på mine MC nå.
- Snekker.edvin
- Innlegg: 496
- Registrert: 30 des 2017, 23:30
- Motorsykkelen din: Yamaha TDM 850
Re: Montering av USB-uttak.
Og da jeg kan lade intercom mens nøkkel ligger i lomma og jeg ta en titt på rundt meg
- erik m
- Innlegg: 547
- Registrert: 30 aug 2012, 23:43
- Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
- Bosted: Oslo
Re: Montering av USB-uttak.
Rett fra batteri og bryter med lys satte jeg på min forrige sykkel også. (Den jeg har nå har uttak fra fabrikken). Men husk sikring i vanntett holder nærmest mulig batteriet!Snekker.edvin skrev: 04 jan 2021, 20:47 Hvis jeg forstår det riktig : styrestrøm til rele fra teningslås og strøm til laderen fra batteri?
Da egentlig er bedre å hente strøm rett fra batteri og sette opp en bryter med lys som skal indikerer at det er på eller av. Sånn har jeg montert på mine MC nå.
- Snekker.edvin
- Innlegg: 496
- Registrert: 30 des 2017, 23:30
- Motorsykkelen din: Yamaha TDM 850
Re: Montering av USB-uttak.
Sånn er hos meg. 1 til varmeholker . 2 til usb 3 til ekstralys
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- Domino
- Innlegg: 1184
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
- Bosted: Troms
Re: Montering av USB-uttak.
Joda, rett fra batteri vil jo også funke. Da slipper man å ha på tenninga, og man vil uansett ikke gå fra sykkelen i lengre tid uten å ta med seg det som skal lades opp. Og vanntett sikringsboks eller -holder skal man da få til!
- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Montering av USB-uttak.
Er jo egentlig mange måter å gjøre dette på og flere er nevnt. Men holder med kjellv her med tanke på hvor du plasserer USB sticket. Det enkleset er selvsagt og koble seg rett på parklysene etc. to enkle USB uttak som trolig ikke gir mer enn maks 2.4 ampere til sammen vil jeg tro går helt fint. Nå trekker vel glødepærer langt mer ampere enn led pærer så du må finne ut hva. Hovedsikring på kursen er og hvor mye feks. Parklysene trekker fra før.
Dette måles med multimeter. Ta ut sikringen til kursen, sett på tenningen og slå på parklysene. Mål amperen med en probe på hver side i det åpne sikringssporet.
Dette måles med multimeter. Ta ut sikringen til kursen, sett på tenningen og slå på parklysene. Mål amperen med en probe på hver side i det åpne sikringssporet.
- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Montering av USB-uttak.
Disse er forresten fine og bruke hvis du skal koble deg inn på en annen ledning.
https://www.biltema.no/bil---mc/elektri ... 2000030736
https://www.biltema.no/bil---mc/elektri ... 2000030736
- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Montering av USB-uttak.
Disse fungerer som bare det. Det er disse jeg har brukt her, over døra.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.