1 sylindre 4 takt null kompresjon
-
- Innlegg: 32
- Registrert: 16 jul 2020, 00:13
- Motorsykkelen din: Derbi senda baja 125 sm 2012
1 sylindre 4 takt null kompresjon
Hva er de mest normale tingene for kompresjon-tap når jeg har tatt fra hverandre motoren og satt den sammen igjen
- HeHy
- Innlegg: 508
- Registrert: 07 okt 2015, 16:05
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
- Bosted: Kristiansand
Re: 1 sylindre 4 takt null kompresjon
Kommer an på hvilken motor det er snakk om. På de store gamle endunkerne så er det noen som har dekompresjons funksjon for å kunne kicke sykkel (ikke elstart) denne kan være feilstilt/utslitt.
På nyere sykler kunne jeg tenkt meg grovere kamaksel monteringsfeil dvs du har åpen Ventil når du ikke skal ha det.
Dårlige stempelringer eller utslitt sylinder.
(veldig) dårlig pakning på motor.
Er første tingene jeg kommer på.
På nyere sykler kunne jeg tenkt meg grovere kamaksel monteringsfeil dvs du har åpen Ventil når du ikke skal ha det.
Dårlige stempelringer eller utslitt sylinder.
(veldig) dårlig pakning på motor.
Er første tingene jeg kommer på.
- MGR1
- Innlegg: 647
- Registrert: 08 feb 2013, 16:40
- Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - BMW F650ST 1997
- Bosted: Trondheim
Re: 1 sylindre 4 takt null kompresjon
Du har satt sammen en 4-t motor og har ikke kompresjon? Ville ha sjekket følgende:
1) Sitter tennpluggen i :-)?
2) Kamaksel timing. Evt. dekomp. mekanisme som nevnt over her.
3) Ventilene tetter? Men dette burde du ha sett når toppen var av.
4) Toppakning sitter ordentlig? Men dette ville ha forårsaket en fiselyd og ikke fullt tap av kompresjon.
5) Stempelfjærene sitter på stempelet :-)? Men manglende fjærer vil ikke gi full tap av kompresjon det heller.
Tipper på 2).
1) Sitter tennpluggen i :-)?
2) Kamaksel timing. Evt. dekomp. mekanisme som nevnt over her.
3) Ventilene tetter? Men dette burde du ha sett når toppen var av.
4) Toppakning sitter ordentlig? Men dette ville ha forårsaket en fiselyd og ikke fullt tap av kompresjon.
5) Stempelfjærene sitter på stempelet :-)? Men manglende fjærer vil ikke gi full tap av kompresjon det heller.
Tipper på 2).
- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: 1 sylindre 4 takt null kompresjon
Ta en sylinderlekkasjetest, så hører du 
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.