Hei
Vurderer kjøpe en MT09 SP fra 2018. Selgeren sier han har tatt førstegangs service (1000km) og her kvittering fra et mc verksted. Dette var i 2018. Frem til nå har han kjørt ca 3500 km (tot 4500) og ikke hatt noen oljeskiftet eller annen service, dvs 3 år siden sist.
Bør jeg være bekymret?
Skadelig for motor?
Takker for svar
Ikke skiftet olje på 3 år
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Ikke skiftet olje på 3 år
Tja, motoren tåler det nok helt fint. Men hvordan er det med opprettholdelse av garanti når service ikke er fulgt? Er vel noen krav om tid mellom skift også?
Re: Ikke skiftet olje på 3 år
Det er nok ikke noe direkte problem.
Men muligens kan det være problem med garantien med så langt intervall mellom service?
Kanskje @kjellv kan belyse dette?
Men muligens kan det være problem med garantien med så langt intervall mellom service?
Kanskje @kjellv kan belyse dette?
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Ikke skiftet olje på 3 år
Det som gjelder for de fleste (alle?) produsenter er vel at skal garantien gjelde må service med olje- og filterskift tas innenfor fastsatt kjørelengde, eksempelvis 15000 km, eller årlig om kjørelengden er lavere. Alt etter hva som kommer først, kjørelengden eller 12 månedersperioden.
At samme olje har vært på motoren i flere år så lenge kjørelengden er lav, tror jeg ikke betyr så mye.
I hvor stor grad evt. kondens kan påvirke motorens "indre organer" når denne er uvirksom i lange perioder, vet jeg for lite om til å kunne ha noen formening om.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Innlegg: 506
- Registrert: 28 feb 2021, 12:45
- Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000
Re: Ikke skiftet olje på 3 år
Oljetempraturen i en moderne motor er såpass høy at så lenge motoren kjøres varm vil evt kondens «kokes» ut.
Det er grunnen til at man noenganger får hvit/gul gugge på påfyllingslokket på biler som aldri kjøres varme
Det er grunnen til at man noenganger får hvit/gul gugge på påfyllingslokket på biler som aldri kjøres varme
If you gonna be dumb you gotta be tough
-
- Innlegg: 42
- Registrert: 27 apr 2010, 21:39
- Motorsykkelen din: YZF 1000 Thunderace , 1996
- Bosted: Røyken
Re: Ikke skiftet olje på 3 år
Snakket med Yamaha i Sandefjord og ble fortalt at garantien ikke var gyldig lenger, pga servicen ikke er fulgt.
Takk for svar, høres jo ikke ut som at det skal være noe stor fare, mer enn at man mister 2 år garanti.
Takk for svar, høres jo ikke ut som at det skal være noe stor fare, mer enn at man mister 2 år garanti.
-
- Innlegg: 506
- Registrert: 28 feb 2021, 12:45
- Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000
Re: Ikke skiftet olje på 3 år
Om du er trygg på å kjøpe en sykkel uten garanti så kan du prute som faen å gjøre et godt kjøp der!
If you gonna be dumb you gotta be tough
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Ikke skiftet olje på 3 år
Garantivilkårene er ikke fulgt nei. Selgeren har valgt å løse Yamaha fra garantiansvaret og heller spare noen kroner i året på å droppe disse servicene. Enten har han ikke fulgt med under orienteringen i forbindelse med overlevering av den nye sykkelen, eller har ikke lest det som står i papirene han kar krysset av for å ha lest før han skrev under. Eller kanskje han bare har gitt f.. og tenkt at det er jo en Yamaha, og det skjer ikke noe med den på bare 5 år uansett
Jeg kan ikke tenke meg at sykkelen har tatt noen skade av dette. Service er en del mer enn olje og filter, og på en sykkel som har gått så lite kan det være andre ting som er viktigere å følge opp enn oljeskift. Det er jo punkter i serviceplanen som skal utføres på tid også, uavhengig av kjørte km. Smøring av wirer for eksempel, bytte kjølevæske og bremsevæske. En del andre smørepunkter skal også smøres hvert år. Disse punktene står ikke i serviceplanen for å gi Yamahaverkstedene nok å gjøre, de er der for at sykkelen skal fungere 100%.
I tillegg til slike vanlige servicepunkter skal sykkelen kobles opp med datamaskin og det kjøres en "Dynamic Inspection". Her testes sykkelen elektronisk, og dersom det har kommet nyere programvare/oppdateringer blir dette lastet inn i sykkelen. Dette kan være veldig viktig! Når slike programvareoppdateringer kommer er det fordi det skal løse et mulig problem som har oppstått med andre sykler av denne modell rundt om i verden.
At han har løst Yamaha for garantiansvar har ingen betydning for utbedring av eventuelle recalls som skulle komme. Disse blir utbedret selv om garantivilkårene er brutt.
Men det skal uansett ligge et prisavslag i dette. Minimum det selgeren har spart på å droppe servicene, ca 4000 pr år kan kanskje være et utgangspunkt?

Jeg kan ikke tenke meg at sykkelen har tatt noen skade av dette. Service er en del mer enn olje og filter, og på en sykkel som har gått så lite kan det være andre ting som er viktigere å følge opp enn oljeskift. Det er jo punkter i serviceplanen som skal utføres på tid også, uavhengig av kjørte km. Smøring av wirer for eksempel, bytte kjølevæske og bremsevæske. En del andre smørepunkter skal også smøres hvert år. Disse punktene står ikke i serviceplanen for å gi Yamahaverkstedene nok å gjøre, de er der for at sykkelen skal fungere 100%.
I tillegg til slike vanlige servicepunkter skal sykkelen kobles opp med datamaskin og det kjøres en "Dynamic Inspection". Her testes sykkelen elektronisk, og dersom det har kommet nyere programvare/oppdateringer blir dette lastet inn i sykkelen. Dette kan være veldig viktig! Når slike programvareoppdateringer kommer er det fordi det skal løse et mulig problem som har oppstått med andre sykler av denne modell rundt om i verden.
At han har løst Yamaha for garantiansvar har ingen betydning for utbedring av eventuelle recalls som skulle komme. Disse blir utbedret selv om garantivilkårene er brutt.
Men det skal uansett ligge et prisavslag i dette. Minimum det selgeren har spart på å droppe servicene, ca 4000 pr år kan kanskje være et utgangspunkt?
-
- Innlegg: 42
- Registrert: 27 apr 2010, 21:39
- Motorsykkelen din: YZF 1000 Thunderace , 1996
- Bosted: Røyken
Re: Ikke skiftet olje på 3 år
Takk for et meget utfyllende og godt svar.
-
- Innlegg: 981
- Registrert: 21 mai 2020, 21:02
- Motorsykkelen din: Honda Forza 350
Re: Ikke skiftet olje på 3 år
Selv om man ikke har garanti lengre så vil man fremdeles ha reklamasjonsrett på alle feil verkstedet ikke kan bevise at er en direkte konsekvens av at oljen ikke ble byttet.Knutte skrev: 13 aug 2021, 22:18 Snakket med Yamaha i Sandefjord og ble fortalt at garantien ikke var gyldig lenger, pga servicen ikke er fulgt.
Takk for svar, høres jo ikke ut som at det skal være noe stor fare, mer enn at man mister 2 år garanti.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Ikke skiftet olje på 3 år
Service er betydelig mer enn et oljeskift, bare så det er nevnt ennå en gang.SilverSmurfer skrev: 14 aug 2021, 14:14Selv om man ikke har garanti lengre så vil man fremdeles ha reklamasjonsrett på alle feil verkstedet ikke kan bevise at er en direkte konsekvens av at oljen ikke ble byttet.Knutte skrev: 13 aug 2021, 22:18 Snakket med Yamaha i Sandefjord og ble fortalt at garantien ikke var gyldig lenger, pga servicen ikke er fulgt.
Takk for svar, høres jo ikke ut som at det skal være noe stor fare, mer enn at man mister 2 år garanti.