EU-kontroll på sykkel.
- rolf-arne
- Innlegg: 2137
- Registrert: 20 aug 2018, 20:28
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Bosted: Nordvågen,Nordkapp
- Kontakt:
EU-kontroll på sykkel.
Må vel ha ei feil overskrift så folk forstår. Skrive periodisk kjøretøykontroll blir vel for vanskelig ?
Men nå er det slik at EU sitt generelle unntak går ut i 2022 og hva skjer da i Norge.. les artikkelen og gjør dere noen tanker..
https://advrider.com/european-mandatory ... 09_28_2021
Men nå er det slik at EU sitt generelle unntak går ut i 2022 og hva skjer da i Norge.. les artikkelen og gjør dere noen tanker..
https://advrider.com/european-mandatory ... 09_28_2021
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: EU-kontroll på sykkel.
Man kan jo spørre seg hvem som skulle foretatt en periodisk kjøretøykontroll her til lands. Forhandlerne har hvertfall mer enn nok å gjøre i sesongen og atpåtil skal alle sykler inn på kontroll. Det vil koste staten millioner av kroner også.
-
- Innlegg: 98
- Registrert: 20 sep 2020, 23:07
- Motorsykkelen din: Suzuki DR750 BIG
- Bosted: Sotra, BERGEN
Re: EU-kontroll på sykkel.
Hadde vært greit med en PKK på mc på samme måte som med bil. Går nok mange mc på norske veier som overhode ikke har noe der og gjøre, akkurat på samme måte som det går biler og lastebiler
Mine tidligere sykler:
-98 modell Suzuki XF650 FREEWIND
-09 modell Suzuki 600 GSR
-03 modell Honda 650 TRANSALP
-03 modell Suzuki GSXF 750
-99 modell Honda 650 DEAUVILLE.
-89 Suzuki dr 750 big
Nåværende sykkel
-09 Suzuki 650 V-strom
-98 modell Suzuki XF650 FREEWIND
-09 modell Suzuki 600 GSR
-03 modell Honda 650 TRANSALP
-03 modell Suzuki GSXF 750
-99 modell Honda 650 DEAUVILLE.
-89 Suzuki dr 750 big
Nåværende sykkel
-09 Suzuki 650 V-strom
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: EU-kontroll på sykkel.
Min erfaring er at det er de syklene som foreløpig ikke inkluderes som er de værste med god margin. 125ccm er ikke inkludert ennå i forordningen.
Forordninger kan vi forøvrig ikke reservere oss mot. Direktiv kan vi derimot nekte.
Forordninger kan vi forøvrig ikke reservere oss mot. Direktiv kan vi derimot nekte.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
-
- Innlegg: 482
- Registrert: 22 feb 2019, 23:21
- Motorsykkelen din: XMAX 300
Re: EU-kontroll på sykkel.
Eu-kontroll på bil er vel hvert 2. år, jeg har sykkelen inne til servivce flere ganger om året (service, bremser, dekk ++).
- Roargutten
- Innlegg: 216
- Registrert: 09 jun 2015, 11:40
- Motorsykkelen din: Yamaha XTZ 700 - 2020
- Bosted: Årnes
Re: EU-kontroll på sykkel.
Her er jeg nok enig med deg Mekkeren. 125 ccm burde så absolutt vært en del av denne ordningen, her er det ofte uerfarne sjåfører og også gjerne de som ikke har fått opparbeidet seg erfaring ang vedlikehold, hva som er viktig ifb sikkerhet osv. Gjerne også disse som strekker strikken litt ekstra.mekkern skrev: 28 sep 2021, 21:54 Min erfaring er at det er de syklene som foreløpig ikke inkluderes som er de værste med god margin. 125ccm er ikke inkludert ennå i forordningen.
Forordninger kan vi forøvrig ikke reservere oss mot. Direktiv kan vi derimot nekte.
Men er nok også en del tungsykler som ikke er helt teknisk i orden som går langs veiene.
2020 - Yamaha Tenerè 700
2014 - Suzuki V-strom 1000 - Til Salgs!
2014 - Suzuki V-strom 1000 - Til Salgs!
- MGR1
- Innlegg: 647
- Registrert: 08 feb 2013, 16:40
- Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - BMW F650ST 1997
- Bosted: Trondheim
Re: EU-kontroll på sykkel.
Det er alltid noen som støtter påbud som reduserer friheten vår og påfører oss ekstra kostnader, spesielt de som tjener på det kanskje. I dette tilfellet må man spørre seg hvor mange ulykker som har vært forårsaket av teknisk svikt, og hva mange skadede eller drepte det har medført? Mitt intrykk er at tallet er tilnærmet null.
-
Onlinedypen
- Innlegg: 7025
- Registrert: 28 mai 2018, 20:55
- Motorsykkelen din: R1250GSA
- Bosted: Lillestrøm
Re: EU-kontroll på sykkel.
Forordninger vs Direktiv ?mekkern skrev: 28 sep 2021, 21:54 Forordninger kan vi forøvrig ikke reservere oss mot. Direktiv kan vi derimot nekte.

https://snl.no/EU-direktiv
Mens en forordning er identisk for alle EU/EØS-land, er et direktiv et rammevedtak som innenfor et bestemt virkeområde setter opp mål og betingelser som medlemslandene selv må utforme en spesifikk lovtekst for innen en viss tidsfrist.
Hvis dette trer i kraft vil det si at Finland, Irland, Nederland har respondert innen fristen og kan stå utenfor ordningen, eller ... Kanskje Danmark og Frankrike klarer det også ... Resten må tilpasse seg ordningen ???
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: EU-kontroll på sykkel.
Pkk er en forordning- må gjennomføres i henhold til rammeverk. - tidligere har det vært smutthull som bla. Norge har benyttet.
Svv sier vel at det er ca 1% av ulykkene som kan relateres til at svikt i utstyr er medvirkende.
Dekra i tyskland er blandt de som har drevet lobbyvirksomhet for dette.
Feil lufttrykk i henhold til manual er hovedfeil.
Og hvis dette blir en 2er feil så blir det jo en del feil. Jeg er en av de som endrer lufttrykk i forhold til oppgitt. Dette i forhold til dekktype last og bruk.
Svv sier vel at det er ca 1% av ulykkene som kan relateres til at svikt i utstyr er medvirkende.
Dekra i tyskland er blandt de som har drevet lobbyvirksomhet for dette.
Feil lufttrykk i henhold til manual er hovedfeil.
Og hvis dette blir en 2er feil så blir det jo en del feil. Jeg er en av de som endrer lufttrykk i forhold til oppgitt. Dette i forhold til dekktype last og bruk.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: EU-kontroll på sykkel.
PKK handler både om sikkerhet og miljø. Kan tenkes at støy-temaet driver frem pkk for MC
i Norge. Det vil også ramme "decat" eksosanlegg. Håper vi slipper dette tullet.
i Norge. Det vil også ramme "decat" eksosanlegg. Håper vi slipper dette tullet.
- MGR1
- Innlegg: 647
- Registrert: 08 feb 2013, 16:40
- Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - BMW F650ST 1997
- Bosted: Trondheim
Re: EU-kontroll på sykkel.
Jeg har også mistanke om at det er 'loud pipes save lives' gjengen som er årsaken til at dette pushes.cannon skrev: 29 sep 2021, 09:32 PKK handler både om sikkerhet og miljø. Kan tenkes at støy-temaet driver frem pkk for MC
i Norge. Det vil også ramme "decat" eksosanlegg. Håper vi slipper dette tullet.
-
- Innlegg: 482
- Registrert: 22 feb 2019, 23:21
- Motorsykkelen din: XMAX 300
Re: EU-kontroll på sykkel.
Er mange som ønsker seg mindre støy fra motorsykler, forståelig nok.
Re: EU-kontroll på sykkel.
I såfall bør de starte med lettsykler. Det er i alle fall de jeg hører 95% av tiden. De bråker vanvittig hele tiden. Større sykler bråker av og til.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: EU-kontroll på sykkel.
men det er ikke DER de vil legge ressursene i første omgang..
https://www.femamotorcycling.eu/motorcycle-testing/
men vi får se- det er flere land som mener man skal gjøre som Norge og ta sikkerheten via førerkortopplæringen og miljø med sikte på el-drift..

https://www.femamotorcycling.eu/motorcycle-testing/
men vi får se- det er flere land som mener man skal gjøre som Norge og ta sikkerheten via førerkortopplæringen og miljø med sikte på el-drift..


当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: EU-kontroll på sykkel.
Vel, for dem blir vel evt pkk akkurat som i dag, originale eller andre lovlige potter på kontrollen ogMGR1 skrev: 29 sep 2021, 11:38Jeg har også mistanke om at det er 'loud pipes save lives' gjengen som er årsaken til at dette pushes.cannon skrev: 29 sep 2021, 09:32 PKK handler både om sikkerhet og miljø. Kan tenkes at støy-temaet driver frem pkk for MC
i Norge. Det vil også ramme "decat" eksosanlegg. Håper vi slipper dette tullet.
bråkepottene på igjen dagen etter.....
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.