MC til pendling
MC til pendling
Hei,
Jeg står midt oppi store omveltninger i livet og må gjøre noen valg i forhold til bosted og pendling.
For å spare tid og penger kunne jeg tenkte meg en MC til å pendle med. Avstand til jobb er 30-40 min.
Hovedbruk vil være å komme seg til A til B. Hva vil dere anbefale? Jeg tror jeg har lett MC på lappen min siden jeg fikk sertifikat i 1996.
Jeg er i utgangspunktet helt blank, men har kikket litt. Jeg liker de som er enkle og klassiske, men har også sansen for roadsters uten for mye greier.
Kan jeg klare meg med et lett-MC eller bør jeg gå for mellomtung? Budsjett er mellom 50 til 100 000 kr. Hvilke merker vil dere anbefale?
Jeg står midt oppi store omveltninger i livet og må gjøre noen valg i forhold til bosted og pendling.
For å spare tid og penger kunne jeg tenkte meg en MC til å pendle med. Avstand til jobb er 30-40 min.
Hovedbruk vil være å komme seg til A til B. Hva vil dere anbefale? Jeg tror jeg har lett MC på lappen min siden jeg fikk sertifikat i 1996.
Jeg er i utgangspunktet helt blank, men har kikket litt. Jeg liker de som er enkle og klassiske, men har også sansen for roadsters uten for mye greier.
Kan jeg klare meg med et lett-MC eller bør jeg gå for mellomtung? Budsjett er mellom 50 til 100 000 kr. Hvilke merker vil dere anbefale?
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39827
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: MC til pendling
Hei og velkommen til oss på MCsiden.no, Norges mest aktive, uavhengige og reklamefrie forum for aktive MC-folk
!
Det var reklamen
,
Så til det du spør om.
Kjøpte selv en KTM Duke 390 i sommer. En overraskende kvikk og ikke minst lettkjørt sykkel på alle måter. Som å kjøre en lett-MC - på steroider...
.
Etter min vurdering en ypperlig pendlersykkel.

Det var reklamen

Så til det du spør om.
Kjøpte selv en KTM Duke 390 i sommer. En overraskende kvikk og ikke minst lettkjørt sykkel på alle måter. Som å kjøre en lett-MC - på steroider...

Etter min vurdering en ypperlig pendlersykkel.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Innlegg: 482
- Registrert: 22 feb 2019, 23:21
- Motorsykkelen din: XMAX 300
Re: MC til pendling
Værbeskyttelse? Bagasjerom? Vedlikehold? Jeg kjører selv A2 (lett mc på steroider som du sier) med xmax 300 og har pendlet fra februar/mars til oktober/november de siste 3 årene. Har ikke hatt noen problemer så langt. Varmeholker har vært et must for meg. Eget hanskerom til lading av mobil er en fordel. Eneste vedlikehold er å vaske bort insekter og annet dritt fra veien (har ikke tid til så mye mer uansett).
Jeg tror pendling på lett-mc hadde fungert helt fint også. Verdt å teste om det er eneste tilgjengelige på sertifikatet. Da er prisen mye lavere også (kjøp + vedlikehold).
Jeg tror pendling på lett-mc hadde fungert helt fint også. Verdt å teste om det er eneste tilgjengelige på sertifikatet. Da er prisen mye lavere også (kjøp + vedlikehold).
Re: MC til pendling
Tror du har lett MC lappen? Måtte vel ha noe opplæring og test for det på 90-tallet også.
- FredrikE24
- Innlegg: 5032
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: MC til pendling
Lettsykkel, her tror jeg at jeg faktisk hadde valgt Honda Shadow VT125. Fordi den har 15hk bruker lite bensin, er som regel fint kjørt og har væskekjølt firetakt. De er billige i innkjøp i skikkelig Honda-kvalitet. Klarer fint å ligge i 100 km/t på flata uten videre problemer.
- JanK
- Innlegg: 740
- Registrert: 28 mar 2011, 12:52
- Motorsykkelen din: mcimport.it
- Bosted: Milano, Italia
- Kontakt:
Re: MC til pendling
Kjøp scooter, kommer aldri til å angre, finnes ikke noe bedre og mer komfortabelt til formålet.
Masse plass til f.eks regntøy, du kan stoppe på butikken å handle etter jobb etc.
Om du bare kan kjøre 125 gå for en Honda Forza 125, kan du kjøre større gå for en Forza 350.

https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=203708921
Masse plass til f.eks regntøy, du kan stoppe på butikken å handle etter jobb etc.
Om du bare kan kjøre 125 gå for en Honda Forza 125, kan du kjøre større gå for en Forza 350.

https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=203708921
mcimport.it - brukt mc fra italia + deler, utstyr og alt annet mc relatert!
Vinterlagring av motorsykkel i Milano, ta kontakt for informasjon.
Vinterlagring av motorsykkel i Milano, ta kontakt for informasjon.
-
- Innlegg: 98
- Registrert: 20 sep 2020, 23:07
- Motorsykkelen din: Suzuki DR750 BIG
- Bosted: Sotra, BERGEN
Re: MC til pendling
Hvorfor ikke scooter 125 ccm? Helt ypperlig til pendling. Greit med bagasjeplass under sete og eventuelt i boks bakpå. Sitter greit beskyttet også. Og går godt nok for slik kjøring du beskriver
Mine tidligere sykler:
-98 modell Suzuki XF650 FREEWIND
-09 modell Suzuki 600 GSR
-03 modell Honda 650 TRANSALP
-03 modell Suzuki GSXF 750
-99 modell Honda 650 DEAUVILLE.
-89 Suzuki dr 750 big
Nåværende sykkel
-09 Suzuki 650 V-strom
-98 modell Suzuki XF650 FREEWIND
-09 modell Suzuki 600 GSR
-03 modell Honda 650 TRANSALP
-03 modell Suzuki GSXF 750
-99 modell Honda 650 DEAUVILLE.
-89 Suzuki dr 750 big
Nåværende sykkel
-09 Suzuki 650 V-strom
Re: MC til pendling
Takk for svar. Jeg sa i tråden at jeg kun var interessert i å komme meg fra A til B, men må nok innrømme at jeg ønsker en sykkel som ser litt tøff ut også :)
-
- Innlegg: 372
- Registrert: 22 jul 2020, 13:31
- Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro
- Bosted: Østfold
Re: MC til pendling
Har ingen spesifikke forslag da jeg mener at alle sykler strengt tatt kan brukes til hva som helst, med noe forbehold, så etter min mening spørs det mest på hva slags sykler du liker best. Fortrinnsvis utseende, men anbefaler også å prøve litt forskjellig om du har anledning, da de syklene du syns virker tøffest ikke nødvendigvis er de du liker best å kjøre.
Men vil påpeke at om du allerede har lett lappen og har hatt den såpass lenge så er det kun noen få timer med kurs for å utvide til A2 (mellomtung) og dermed øke valgmulighetene (og, etter min mening, kjøregleden) betraktelig.
Ser ut til å koste rundt 11 000,- hos de kjøreskolene jeg fant i farten på Google, så det er i så fall potensielt bare en del av budsjettet du skisserer med penger til overs for masse moro sykkel.
Men vil påpeke at om du allerede har lett lappen og har hatt den såpass lenge så er det kun noen få timer med kurs for å utvide til A2 (mellomtung) og dermed øke valgmulighetene (og, etter min mening, kjøregleden) betraktelig.
Ser ut til å koste rundt 11 000,- hos de kjøreskolene jeg fant i farten på Google, så det er i så fall potensielt bare en del av budsjettet du skisserer med penger til overs for masse moro sykkel.
-
- Innlegg: 482
- Registrert: 22 feb 2019, 23:21
- Motorsykkelen din: XMAX 300
Re: MC til pendling
I teorien vil du spare tid/penger med gratis bom, mindre bensin, kommer raskere forbi kø osv. Problemet med den planen er at i praksis så ender man fort opp med mye mer kjøring, for eksempel når sola skinner etter jobb og veien hjem er så alt for kort. Ender ofte opp med en mer spennende omvei på vei hjem, istedenfor A til B på motorvei. Da tar veien hjem 1, 2 eller 3 timer.Kes1978 skrev: 12 okt 2021, 14:17 Takk for svar. Jeg sa i tråden at jeg kun var interessert i å komme meg fra A til B, men må nok innrømme at jeg ønsker en sykkel som ser litt tøff ut også :)
-
- Innlegg: 482
- Registrert: 22 feb 2019, 23:21
- Motorsykkelen din: XMAX 300
Re: MC til pendling
Og når man først vurderer A2 så kan man like gjerne fleske til med A og være ferdig med det. Så øker prisen ytterligere (for sertifikat, kjøp, drivstoff, vedlikehold, forsikring ++). Mye vil ha mer og fanden vil ha flerkaLARSnikov skrev: 12 okt 2021, 14:41 Men vil påpeke at om du allerede har lett lappen og har hatt den såpass lenge så er det kun noen få timer med kurs for å utvide til A2 (mellomtung) og dermed øke valgmulighetene (og, etter min mening, kjøregleden) betraktelig.
Ser ut til å koste rundt 11 000,- hos de kjøreskolene jeg fant i farten på Google, så det er i så fall potensielt bare en del av budsjettet du skisserer med penger til overs for masse moro sykkel.

- Olav K
- Innlegg: 2668
- Registrert: 18 mai 2013, 14:07
- Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
- Bosted: Odda/Rosendal
Re: MC til pendling
Kes1978 skrev: 12 okt 2021, 10:02 Jeg tror jeg har lett MC på lappen min siden jeg fikk sertifikat i 1996.
Den var ny for meg... jeg har ikke hørt at man på 90tallet fikk A1 sammen med klasse B.
Det var noe de hadde til utpå 70tallet engang, såvidt jeg har forstått.
Kan være jeg tar feil, men for din egen del, dobbeltsjekk før du kjører

http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Innlegg: 981
- Registrert: 21 mai 2020, 21:02
- Motorsykkelen din: Honda Forza 350
Re: MC til pendling
Til pendling finner du knapt noe bedre enn den sykkelen jeg kjører, Forza 350. Men vær obs, pun intended, på at pendling på glatta fort blir farlig.
- FredrikE24
- Innlegg: 5032
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: MC til pendling
Står det A1 på sertifikatet er det greit.
Motorsykkel kjører man for å spare bensinpenger, tid og bompenger. Men aller mest tid. Man skal både kjøpe og drifte en motorsykkel. Det koster. Så står bilen hjemme og blomstrer isteden hvor man må ut med veiavgift og forsikring åkke som.
Så dersom det er TID og ikke penger som er avgjørende, så er det bare å kjøre på.
Motorsykkel kjører man for å spare bensinpenger, tid og bompenger. Men aller mest tid. Man skal både kjøpe og drifte en motorsykkel. Det koster. Så står bilen hjemme og blomstrer isteden hvor man må ut med veiavgift og forsikring åkke som.
Så dersom det er TID og ikke penger som er avgjørende, så er det bare å kjøre på.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: MC til pendling
Stemmer det Olav. Jeg strøk på første forsøk i klasse B i desember -79. Kjørte opp i Januar-80, og da var hverken A1 eller BE med på kjøpet. Det hadde jeg fått om jeg hadde bestått første forsøk..Olav K skrev:Kes1978 skrev: 12 okt 2021, 10:02 Jeg tror jeg har lett MC på lappen min siden jeg fikk sertifikat i 1996.
Den var ny for meg... jeg har ikke hørt at man på 90tallet fikk A1 sammen med klasse B.
Det var noe de hadde til utpå 70tallet engang, såvidt jeg har forstått.
Kan være jeg tar feil, men for din egen del, dobbeltsjekk før du kjører
Men C1 var heldigvis med, og det har jeg fortsatt

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk
Re: MC til pendling
Kan garantere deg at du ikke har lett mc sertifikat dersom du kun har kjørt opp til bil.
Det har vært egen oppkjøring til lett mc i mange mange år, og før 125cc ble standarden var det også egen "opplæring" til 100cc. Var sikkert ikke noen opplæring før den tid, men så gammel tror jeg ikke du er siden du er her på forumet. Tipper du er født i 1978 siden det står i brukernavnet ditt?
Uansett så er det enkelt å sjekke, bare se i førerkortet ditt om du har klasse A1 eller ikke.
Det har vært egen oppkjøring til lett mc i mange mange år, og før 125cc ble standarden var det også egen "opplæring" til 100cc. Var sikkert ikke noen opplæring før den tid, men så gammel tror jeg ikke du er siden du er her på forumet. Tipper du er født i 1978 siden det står i brukernavnet ditt?
Uansett så er det enkelt å sjekke, bare se i førerkortet ditt om du har klasse A1 eller ikke.
- FredrikE24
- Innlegg: 5032
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: MC til pendling
Muttern fikk lett-mc lappen ved fornying for noen år siden. Så det er mulig. Kommer helt ann på når man tok lappen på bil
Re: MC til pendling
Jeg ser nå at jeg kun har B, M, S og T
Da blir det vel til at jeg tar A2 i vinter.

Da blir det vel til at jeg tar A2 i vinter.
-
- Innlegg: 452
- Registrert: 01 des 2020, 21:34
- Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
- Bosted: Stavanger
Re: MC til pendling
Da er det like greit å ta AKes1978 skrev: 12 okt 2021, 18:17 Jeg ser nå at jeg kun har B, M, S og T![]()
Da blir det vel til at jeg tar A2 i vinter.
- Gammelsmurfen
- Innlegg: 1691
- Registrert: 09 nov 2020, 19:05
- Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022
Re: MC til pendling
Man må nok tilbake til å ha tatt sertifikat den gangen de var grønne (før de store rosa man fikk på 80-tallet).
De sluttet å produsere de i 1979..
Var en annen rar ting i den overgangen, de som hadde sertifikat på lett mc med grønt sertifikat fikk automatisk på tung når de skiftet til de rosa.
Det var vel ikke helt bra.... forskjellen fra å kjøre en 125cc (spesielt den gangen kanskje) og en tung sykkel er jo stor.
De sluttet å produsere de i 1979..
Var en annen rar ting i den overgangen, de som hadde sertifikat på lett mc med grønt sertifikat fikk automatisk på tung når de skiftet til de rosa.
Det var vel ikke helt bra.... forskjellen fra å kjøre en 125cc (spesielt den gangen kanskje) og en tung sykkel er jo stor.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39827
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: MC til pendling
Jeg er en av de som kjørte opp til lett-lappen på syttitallet.Gammelsmurfen skrev: 12 okt 2021, 21:02 Var en annen rar ting i den overgangen, de som hadde sertifikat på lett mc med grønt sertifikat fikk automatisk på tung når de skiftet til de rosa.
Det var vel ikke helt bra.... forskjellen fra å kjøre en 125cc (spesielt den gangen kanskje) og en tung sykkel er jo stor.
-Kjør bort der og tilbake hit hvor jeg står, var beskjeden jeg fikk fra bilsakskyndige, som det het dengangen.
Straks det var gjort var lappen i boks

Siden har det ballet på seg, som man gjerne sier; fra lett-lappen til tung-lappen, som siden har blitt automatisk fornyet.
Mao. aldri noen kjøreopplæring annet enn "livets harde MC-skole" her i gården.
Og det har så langt gått veldig fint


_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Gammelsmurfen
- Innlegg: 1691
- Registrert: 09 nov 2020, 19:05
- Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022
Re: MC til pendling
AJ skrev: 12 okt 2021, 21:09Jeg er en av de som kjørte opp til lett-lappen på syttitallet.Gammelsmurfen skrev: 12 okt 2021, 21:02 Var en annen rar ting i den overgangen, de som hadde sertifikat på lett mc med grønt sertifikat fikk automatisk på tung når de skiftet til de rosa.
Det var vel ikke helt bra.... forskjellen fra å kjøre en 125cc (spesielt den gangen kanskje) og en tung sykkel er jo stor.
-Kjør bort der og tilbake hit hvor jeg står, var beskjeden jeg fikk fra bilsakskyndige, som det het dengangen.
Straks det var gjort var lappen i boks.
Siden har det ballet på seg, som man gjerne sier; fra lett-lappen til tung-lappen, som siden har blitt automatisk fornyet.
Mao. aldri noen kjøreopplæring annet enn "livets harde MC-skole" her i gården.
Og det har så langt gått veldig fint![]()
.

Tok man det piano og ble kjent med kjøretøyet og forskjellene i baby-steps, så gikk det nok bra for de fleste.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39827
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: MC til pendling
Jeg avanserte fra en Honda 90, som jeg kjørte opp med, til en Suzuki 1100 kubikker, før jeg lot det gå 14 år før jeg igjen satte meg på en tung-MC på 900 kubikk for så å ta skrittet opp til 1050 fire sesonger senere, deretter ytterligere vel 100 kubikk for så å ende opp med 1301 kubikk i 2015 og 2018.Gammelsmurfen skrev: 12 okt 2021, 21:34Hehe, svogeren min har også vært der, når han mange år senere kjøpte en 750 av meg var jeg ganske tydelig på at det er noe helt annet enn en 125 fra 70-tallet.
Tok man det piano og ble kjent med kjøretøyet og forskjellene i baby-steps, så gikk det nok bra for de fleste.
Og der er jeg fortsatt.
Men med et lite tilskudd i garasjen på snaue 400 kubikk, som jeg altså gjerne anbefaler som pendlersykkel.
Skikkelig morsom, kvikk og god å kjøre

Tror for øvrig også at Royal Enfield Himalayan 411 vil kunne være en ypperlig pendlersykkel

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Innlegg: 981
- Registrert: 21 mai 2020, 21:02
- Motorsykkelen din: Honda Forza 350
Re: MC til pendling
For å kommentere denne litt, en MC fører som har holdt ferdighetene ved like og som feks har sett NMCU's full kontroll film, og tenkt litt over egen kjørestil og atfærd, vil nok være en trygg og god sjåfør selv om det har gått mange år siden han har kjørt.AJ skrev: 12 okt 2021, 21:09 Mao. aldri noen kjøreopplæring annet enn "livets harde MC-skole" her i gården.
Og det har så langt gått veldig fint![]()
.
Men statistikken er i følge kjørelæreren jeg hadde ganske klar, på 70, 80 og 90 tallet så var det ungdommen som stod for flesteparten av ulykkene og det var enormt mange flere ulykker enn det som vi ser i dag.
Men nå har trenden snudd, ungdommene kjører stort sett trygt og fint, men det er de returnerende MC-førerene, de som tok lappen på 70, 80 og 90 tallet og gjerne ikke har kjørt på 20-30 år som står for majoriteten av de alvorlige MC-ulykkene.
Opplæringen har blitt veldig mye bedre de siste 20 årene og jeg hadde uten tvil anbefalt returnerende MC-førere å ta noen kjøretimer før de gir seg i gang med kjøring på egenhånd.Pressemelding, Statens vegvesen:
51 personer mistet livet på norske veier i årets første halvår, én mer enn i fjor. 10 av de omkomne er førere av motorsykkel og 8 av disse er menn over 40 år.
Dette viser Statens vegvesens foreløpige gjennomgang av dødsulykkene hittil i 2020.
- JanK
- Innlegg: 740
- Registrert: 28 mar 2011, 12:52
- Motorsykkelen din: mcimport.it
- Bosted: Milano, Italia
- Kontakt:
Re: MC til pendling
Jeg tok tung-lappen direkte, i 2002 da jeg var 21, her i Milano. Gikk for seg på samme måte, jeg gikk rett på oppkjøring, trengte ikke noe teori (hadde B lappen). 5 minutter på en parkeringsplass så hadde jeg mitt italienske A førerkort, tror det kostet meg totalt med byråkrati under 1000kr...AJ skrev: 12 okt 2021, 21:09 Jeg er en av de som kjørte opp til lett-lappen på syttitallet.
-Kjør bort der og tilbake hit hvor jeg står, var beskjeden jeg fikk fra bilsakskyndige, som det het dengangen.
Straks det var gjort var lappen i boks.
mcimport.it - brukt mc fra italia + deler, utstyr og alt annet mc relatert!
Vinterlagring av motorsykkel i Milano, ta kontakt for informasjon.
Vinterlagring av motorsykkel i Milano, ta kontakt for informasjon.