Blikkbruk og plassering i veibanen

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
Brukeravatar
PWL
Innlegg: 146
Registrert: 18 apr 2019, 11:08
Motorsykkelen din: Honda CBF125, 2009
Bosted: Moss

Blikkbruk og plassering i veibanen

Legg inn av PWL »

Forrige sesong gikk stort sett til feilsøking og sykkelbytte, så jeg føler meg allerede litt ute av trening pga det. Av den grunn begynte jeg å tenke mye over blikket mens jeg kjørte bil. Jeg mister overraskende mye oversikt over hvor jeg ligger i svingen hvis jeg fester blikket på forsvinningspunktet(?).

Dette kjenner jeg også igjen fra å kjøre sykkel, så jeg tror kanskje at jeg flakker litt ned med blikket for å "sjekke hvor jeg er" med jevne mellomrom. Er det vanlig å gjøre, eller kommer følelsen av posisjon med tiden? Og kan jeg egentlig øve på det i bil, eller funker det dårlig? Bilen er jo litt bredere :P

Kanskje litt tidlig å overtenke dette før sesongen har startet og jeg får prøvd meg igjen, men jeg er litt utålmodig og kan like gjerne være bevisst på dette fra starten av.
"En amatør prøver seg"
2021: Honda CBF125 2009
2019-2021: Honda CBR600F 2000

Jajo82
Innlegg: 344
Registrert: 11 nov 2016, 19:53
Motorsykkelen din: Triumph tiger 1200 rally pro 2022
Bosted: Sarpsborg

Re: Blikkbruk og plassering i veibanen

Legg inn av Jajo82 »

Nmcu har noen brukbare videoer om dette på YouTube.
Men med mer erfaring så kommer også blikkbruket inn.

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7111
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Blikkbruk og plassering i veibanen

Legg inn av dypen »

Alltid opp og frem med blikket, spesielt i sving husk å se så langt frem som mulig da blir plassering og kursen bedre :)
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
Erlendos
Innlegg: 26
Registrert: 23 mar 2017, 12:03
Motorsykkelen din: BMW R Nine T 2014
Bosted: Tønsberg

Re: Blikkbruk og plassering i veibanen

Legg inn av Erlendos »

Ja, man bør søke opp og frem med blikket. Da får man mer oversikt og kan reagere tidligere. Sidesynet ordner resten.

Når det er sagt så er det normalt å flytte blikket ofte, det er jo utrolig mye informasjon som skal innhentes når man kjører.
Om blikket blir stivt og kun hviler på et fast punkt er det et tegn på at du er sliten og bør ta deg en pause.

Yamaha XJ 600 N '94 2006-2008
Honda CBR 600 F '99 2008-2012
BMW RNineT 1200 '14 2016-

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5032
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Blikkbruk og plassering i veibanen

Legg inn av FredrikE24 »

Og tenderer blikket til å bli stivt, blir du selv stiv også drar du av.

NMCU Full kontrol er sengelektyre og bør leses fra perm til perm i ny og ne. Den belyser noen viktige knagger man bør henge seg på.
Å kjøre svinger er en teknikk, hvor man gjør svingen i en bestemt rekkefølge med gassbruk, bremsbruk, styrekommando, kroppsbruk og blikkbruk i harmoni. Om man ikke terper på slik svingteknikk, så blir kjøringen slitsom, usammenhengende og man blir stadig overrasket over ting som oppstår på veien som medfører fare. Ikke bare er det noe man bør sette seg inn i og bli god på, men det gjør motorsykkelkjøringen mye mer avslappet og hyggeligere også enn å sitte anspent.

Brukeravatar
PWL
Innlegg: 146
Registrert: 18 apr 2019, 11:08
Motorsykkelen din: Honda CBF125, 2009
Bosted: Moss

Re: Blikkbruk og plassering i veibanen

Legg inn av PWL »

Erlendos skrev: 09 mar 2022, 13:00 Ja, man bør søke opp og frem med blikket. Da får man mer oversikt og kan reagere tidligere. Sidesynet ordner resten.
Tydeligvis sidesynet som må få seg litt mengdetrening, hehe :thumleft

Jeg hadde helt glemt Full kontroll-serien, selv om jeg faktisk så en video fra den senest her om dagen. På tide å kaste seg over hele igjen!

Takk for oppklaringer alle sammen.
"En amatør prøver seg"
2021: Honda CBF125 2009
2019-2021: Honda CBR600F 2000

BjørnSover
Innlegg: 452
Registrert: 01 des 2020, 21:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
Bosted: Stavanger

Re: Blikkbruk og plassering i veibanen

Legg inn av BjørnSover »

FredrikE24 skrev: 09 mar 2022, 13:49 NMCU Full kontrol er sengelektyre og bør leses fra perm til perm i ny og ne. Den belyser noen viktige knagger man bør henge seg på.
Er det mer nyttig i boken en i filmene?

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Blikkbruk og plassering i veibanen

Legg inn av AJ »

BjørnSover skrev: 09 mar 2022, 15:40
FredrikE24 skrev: 09 mar 2022, 13:49 NMCU Full kontrol er sengelektyre og bør leses fra perm til perm i ny og ne. Den belyser noen viktige knagger man bør henge seg på.
Er det mer nyttig i boken en i filmene?
Bøkene synes jeg er pedagogisk gode. Ble faktisk ganske så overrasket da leste disse første gangen.
Lettlest med gode eksempler, illustrasjoner og foklaringer.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5032
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Blikkbruk og plassering i veibanen

Legg inn av FredrikE24 »

Video er vel og bra, men ingenting slår bøker. Og boka er veldig bra.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: Blikkbruk og plassering i veibanen

Legg inn av kjellv »

Se gjerne også denne filmen. Begrepet "forsvinningspunkt" fokuserer vi mye på vi som er instruktører i NAF MC sine "Sikker på MC" kurs.


Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24620
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Blikkbruk og plassering i veibanen

Legg inn av Bjerknez »

Jeg tror dette med forsvinningspunkt kommer naturlig når man får kjørt litt. Er jo helt logisk og være på "jakt" etter mulige hindringer i veibanen når man kjører slik som på videoen. Men vil jo alltid se så langt frem som mulig.

Hovedproblemet slik jeg ser det vedrørende ulykker er ikke nødvendigvis feil teknikk med tanke på blikk, men for høy fart, slik at teknikken ikke fungerer.

Problemet er de fleste av oss ikke vet nøyaktig hvor gode vi faktisk er, og det eneste som nærmest helgarderer oss er og kjøre med store marginer. Men klart, det er ikke alltid så gøy for mange....

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5032
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Blikkbruk og plassering i veibanen

Legg inn av FredrikE24 »

Du kan kjøre fortere og mer sammenhengende om teknikken sitter. Da kommer ikke overraskelsene ofte heller.

Kjører stort sett tur med en gjeng på 8-12 sykler i gruppe en helg i året. Det er «rått» hvor mye bremselys det er hos mange midt i svingene på Fredag og midtveis på Lørdagen hvor Søndagen går smooooth som bare det..

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24620
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Blikkbruk og plassering i veibanen

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 09 mar 2022, 21:08 Du kan kjøre fortere og mer sammenhengende om teknikken sitter. Da kommer ikke overraskelsene ofte heller.

Kjører stort sett tur med en gjeng på 8-12 sykler i gruppe en helg i året. Det er «rått» hvor mye bremselys det er hos mange midt i svingene på Fredag og midtveis på Lørdagen hvor Søndagen går smooooth som bare det..
Joa, men det hjelper lite hvor flink man er til å bruke blikket, hvis man ikke klarer og stoppe/svinge unna en hindring som dukker opp. Fart i forhold til ferdighet er vel nesten alltid en av hovedårsakene til at ulykker skjer og ikke nødvendigvis at man brukte blikket feil. ?

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5032
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Blikkbruk og plassering i veibanen

Legg inn av FredrikE24 »

Handler ikke bare om blikkbruk. Når du begynner å ta for deg en sving, så er det en del ting som skal være på plass før man kan gi jernet på vei ut. Veldig mange holder for høy fart inn i svinger, med påfølgende mye bremsing og fjas.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1691
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Blikkbruk og plassering i veibanen

Legg inn av Gammelsmurfen »

Bjerknez skrev: 09 mar 2022, 21:17
FredrikE24 skrev: 09 mar 2022, 21:08 Du kan kjøre fortere og mer sammenhengende om teknikken sitter. Da kommer ikke overraskelsene ofte heller.

Kjører stort sett tur med en gjeng på 8-12 sykler i gruppe en helg i året. Det er «rått» hvor mye bremselys det er hos mange midt i svingene på Fredag og midtveis på Lørdagen hvor Søndagen går smooooth som bare det..
Joa, men det hjelper lite hvor flink man er til å bruke blikket, hvis man ikke klarer og stoppe/svinge unna en hindring som dukker opp. Fart i forhold til ferdighet er vel nesten alltid en av hovedårsakene til at ulykker skjer og ikke nødvendigvis at man brukte blikket feil. ?
Enig med deg i det Bjerknez kjøre etter evne eller fornuft, på steder hvor jeg vet at det er mye elg og skog tett på så "skanner" jeg skauen på begge sider, det har reddet meg for nær elg-kollisjon flere ganger med bil og en gang med mc.
Eller på steder med mye skader og hull i asfalten, så er det ikke så lett å skille en "patch" fra et ureparert hull uten å flytte blikket da man nærmer seg.
Apropo bremselys i sving FredrikE24, kan være trail braking og da :D

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5032
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Blikkbruk og plassering i veibanen

Legg inn av FredrikE24 »

Trailbraking? Er ikke dette noen fix'e ideer som disse amerikanerne driver med? Bremsing bør man være ferdig med før man begynner å svinge spør du meg.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24620
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Blikkbruk og plassering i veibanen

Legg inn av Bjerknez »

Jeg tror ikke det er dumt og se slike videoer, men det kan føre til at man begir seg ut på landeveien som fersking og prøver og gjøre noe som ikke faller en naturlig med en gang. Jeg tror slike ting vil komme ganske naturlig etterhvert som man blir mer erfaren og ikke minst tryggere på sykkelen man kjører.

Det man må fousere på i første rekke er at de som er ferske for best mulig opplæring, veldig mye trening og en sund holdning til fart.

Nå snakker jeg som om jeg skulle vært gloriaen selv, noe som slett ikke er tillfelle, men jeg har gjort mine blemmer og lært av disse samt bygget egne erfaringer som relativt fersk motorsyklist (tok lappen i 2014). Så langt har jeg vel rundet totalt godt over 100k kilometer de siste årene og jeg lever fortsatt. :)

Men hvordan andre trafikanter tenker og oppfører seg kan man ikke alltid gjøre noe med. Vi er utsatte som motorsyklister. Sånn er det bare.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1691
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Blikkbruk og plassering i veibanen

Legg inn av Gammelsmurfen »

FredrikE24 skrev: 09 mar 2022, 21:53 Trailbraking? Er ikke dette noen fix'e ideer som disse amerikanerne driver med? Bremsing bør man være ferdig med før man begynner å svinge spør du meg.
Vel, det er det delte meninger om. Uansett, det er en teknikk som det må trenes på (helst på bane).
Selv mener jeg det er nyttig å kunne, selv på vei de gangene man trenger det av sikkerhetsmessige årsaker.
https://www.ridinginthezone.com/10-thin ... ilbraking/

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24620
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Blikkbruk og plassering i veibanen

Legg inn av Bjerknez »

Banekjøring tror jeg kanskje er den aller beste måten og trene blikkbruk og teknikk på. Det beste er at jeg tror alt kommer naturlig etter hvert som man prøver og presse seg litt på rundetider etc.

Man kan også velge å kjøre litt aktivt på landeveien, men det er farligere da det lettere kan dukke opp uforutsette elementer. Det er vertfall sistnevnte metode JEG har brukt og det har fungert bra, men ikke heeelt uten en og annen overraskelse. Lørekurven er noe brattere og litt farligere.

Å lese en bok om blikkbruk kan man gjerne gjøre. Det skader jo ikke, men det blir litt som å gi en toåring en bok som forteller hvordan han/hun skal spise. Dette lærer dem fint selv ved å se på andre etc.

Når det er sagt, så tror jeg enkelte aldri helt klarer og slappe av 100% på sykkelen. Man er liksom alltid litt nervøs og stiv i kroppen. Dette kommer trolig av at man ikke stoler på sykkelen og eller fordi man mangler mengdetrening.

Dette skjer så og si alle motorsyklister hver eneste sesongstart. Man er litt rusten etter mange måneder uten kjøring og mange vil myke opp litt med litt frisk kjøring og det er vel som oftest da det går galt.

Så rådet er, kjør MYE sykkel, press deg selv litt uten å overdrive. Når du føler deg sikker og avslappet i tempoet du har valgt, så slakk av 20%. Da kjører du med litt margin og du er bedre rustet til å takle evt. situasjoner som skulle oppstå.

Brukeravatar
PWL
Innlegg: 146
Registrert: 18 apr 2019, 11:08
Motorsykkelen din: Honda CBF125, 2009
Bosted: Moss

Re: Blikkbruk og plassering i veibanen

Legg inn av PWL »

Mye bra her, synes jeg. Kjenner godt igjen det dere sier om f.eks. skader i veien som kan være vanskelig å legge godt merke til uten å ta en titt.

Nå er jeg en av de få som har fått påpek fra kjørelærer om å få opp farta, så det bør i hvert fall være en god ting i denne sammenhengen :roll
"En amatør prøver seg"
2021: Honda CBF125 2009
2019-2021: Honda CBR600F 2000

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5032
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Blikkbruk og plassering i veibanen

Legg inn av FredrikE24 »

Vi er nok uenige der Bjerknez. Leser du boka og forstår innholdet, så kan du komme bedre i gang med riktig kjøretrening på vei.
Verre er det ikke. Boka er ikke en 100 siders bok om blikkbruk, den tar for seg all fysikk og alle teknikker for å kjøre motorsykkel.

Jeg har en kompis som jeg kjørte sammen med som ikke var så interessert i å sette seg inn i god kjøreteknikk og han kjørte av veien og det er bare flaks at han lever. Og her kjørte man altså under fartsgrensa, bare så det er sagt. Han har lært en lekse og har i ettertid satt seg inn i motorsykkelkjøring, eier og kjører motorsykkel fortsatt.

Du kan ikke bli god i å kjøre sykkel bare ved å kjøre masse sykkel om du gjør ting feil. Så litt egeninnsats er på sin plass. Her sitter man på internett, leser og ser på fjas, hvorfor skal det være så vanskelig å lese en "lefse" med masse nyttig informasjon om motorsykkelkjøring?

Tom Færøvig
Innlegg: 42
Registrert: 19 jun 2021, 12:27
Motorsykkelen din: Honda cb500X -21 NAF medl.
Bosted: Kristiansand

Re: Blikkbruk og plassering i veibanen

Legg inn av Tom Færøvig »

For oss ferskinger er info som dette kjempenyttig: https://www.nmcu.org/full-kontroll/
Jeg lærte ihvertfall mye som jeg trodde jeg kunne 😉

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5032
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Blikkbruk og plassering i veibanen

Legg inn av FredrikE24 »


Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Blikkbruk og plassering i veibanen

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 09 mar 2022, 23:36 Man er liksom alltid litt nervøs og stiv i kroppen. Dette kommer trolig av at man ikke stoler på sykkelen og eller fordi man mangler mengdetrening.
Hæ... :eh :scratch

Ja, hvis man alltid er "litt nervøs" og stiv i kroppen" når man kjører MC forsvinner vel også mye av gleden med MC-kjøringen?
Vel er man oppmerksom på trafikkbildet rundt seg og selvfølgfelig aktiv i forhold til å betjene (kjøre) sykkelen og vite hva man foretar seg når man setter seg i salen og begynner å kjøre.
Men når man først er i bevegelse er det i hvert fall for meg helt naturlig å senke skuldrene og finne den mest behagelig kjørestillingen og unngå å være stiv i kroppen.
Men altså ikke halvt sovende og slapp i fisken som det virker som mange bilførere er, men med en mest mulig avstressende skuldersenkende sitte- og kjørestilling.

Så vær aktpågivende, oppmerksom på trafikkbildet og våken og tilstede i salen med senkede skuldre.
"Litt nervøs og stiv i kroppen" høres ikke særlig bra ut i mine ører...
Men dette kan jo være en lutt uheldig formulering fra Bjerknez... ;)
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 870
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Yamaha XJR 1300
Bosted: Kristiansund

Re: Blikkbruk og plassering i veibanen

Legg inn av Audi Mannen »

Tom Færøvig skrev: 10 mar 2022, 12:31 For oss ferskinger er info som dette kjempenyttig: https://www.nmcu.org/full-kontroll/
Jeg lærte i hvert fall mye som jeg trodde jeg kunne 😉
Jeg kikker gjennom disse før hver sesong jeg og synes de er bra. Anser meg selv som fersk sjåfør enda. Det gir meg en liten boost på kunnskap jeg vet jeg har, men dette er litt som ferskvare synes jeg. Noen måneder uten og man blir litt sløv. Håper det blir en rustløser i år med NAF/NMCU så vi kan få en god oppfriskning der også med gode veiledere.
Hadde forøvrig min første tur i går her lokalt og det var helt magisk å være litt igang igjen.
Yamaha XJR 1300

Svar