Hei!
Jeg skulle hatt mitt KTM Duke på Service, og lurte på om det er mulig å ta denne servicen utenfor KTM forhandler. Blir det fortsatt "godkjent" typ?
Beklager på forhånd om dette er et dumt spørsmål...
Service på KTM Duke 2017
- espengarman
- Innlegg: 1
- Registrert: 25 sep 2022, 03:51
- Motorsykkelen din: KTM Duke
Service på KTM Duke 2017
VH
Espen Garman
Espen Garman
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Service på KTM Duke 2017
Aller først, velkommen til oss her på MCsiden.noespengarman skrev: 25 sep 2022, 03:55 Hei!
Jeg skulle hatt mitt KTM Duke på Service, og lurte på om det er mulig å ta denne servicen utenfor KTM forhandler. Blir det fortsatt "godkjent" typ?
Beklager på forhånd om dette er et dumt spørsmål...

Så dette, ingen spørsmål er dumme


Når det gjelder ditt spørsmål så tenker jeg svaret er som for de fleste, kanskje alle merker, at hvilket som helst autorisert MCverksted. Men så er det blitt slik at alle merker også har egne søke- og diagnoseverktøy som ofte kun merkeverkstedene har tilgang til.
Så min anbefaling er å sjekke rundt og forhøre deg.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Service på KTM Duke 2017
Hvilken service, og er det garanti igjen på sykkelen?
Det koker egentlig ned til dette. Et hvilket som helst MC verksted kan utføre de praktiske oppgavene innenfor en service, inkludert f.eks ventilkontroll og andre litt spesielle ting som folk flest ikke føler seg kompetent til å gjøre selv på nesten hvilken som helst motorsykkel.
Men moderne sykler med restgaranti har i dag nesten uten unntak punkter i serviceplanen som omfatter tilkobling med dataverktøy og tilgang til produsentens servicer og programvarer. Dette trengs ofte for å slette eventuelle feilkoder, men også til for eksempel "dynamic inspection" der motoren kjøres driftsvarm og kontrolleres elektronisk. Det kan også være programvareoppdateringer som skal installeres, dette er det kun merkeverkstedet som har tilgang til. I tillegg til dette skal på nyere sykler opplysninger om servicen lagres både i sykkelen og i produsentens servere. Dette er opplysninger om hva som er gjort, hvem som har gjort det (mekaniker som har tatt de obligatoriske kursene hos produsent/importør), dato og kilometerstand.
Dersom et verksted legger inn et garantikrav på en motorsykkel, vil importør/produsent som skal betale dette gjøre en sjekk i disse opplysningene i saksbehandlingen. Resultatet av dette kan få betydning for utfallet av saken.
For personbiler er dette litt annerledes. Det ligger et EU direktiv som også er implementert i Norge som sidestiller frittstående verksteder med merkeverkstedet i slike saker. Men dette er ikke tilfelle med andre kjøretøyer som MC, lastebiler, busser, traktorer ..eller fly for å trekke det langt.
Det koker egentlig ned til dette. Et hvilket som helst MC verksted kan utføre de praktiske oppgavene innenfor en service, inkludert f.eks ventilkontroll og andre litt spesielle ting som folk flest ikke føler seg kompetent til å gjøre selv på nesten hvilken som helst motorsykkel.
Men moderne sykler med restgaranti har i dag nesten uten unntak punkter i serviceplanen som omfatter tilkobling med dataverktøy og tilgang til produsentens servicer og programvarer. Dette trengs ofte for å slette eventuelle feilkoder, men også til for eksempel "dynamic inspection" der motoren kjøres driftsvarm og kontrolleres elektronisk. Det kan også være programvareoppdateringer som skal installeres, dette er det kun merkeverkstedet som har tilgang til. I tillegg til dette skal på nyere sykler opplysninger om servicen lagres både i sykkelen og i produsentens servere. Dette er opplysninger om hva som er gjort, hvem som har gjort det (mekaniker som har tatt de obligatoriske kursene hos produsent/importør), dato og kilometerstand.
Dersom et verksted legger inn et garantikrav på en motorsykkel, vil importør/produsent som skal betale dette gjøre en sjekk i disse opplysningene i saksbehandlingen. Resultatet av dette kan få betydning for utfallet av saken.
For personbiler er dette litt annerledes. Det ligger et EU direktiv som også er implementert i Norge som sidestiller frittstående verksteder med merkeverkstedet i slike saker. Men dette er ikke tilfelle med andre kjøretøyer som MC, lastebiler, busser, traktorer ..eller fly for å trekke det langt.