Hei.
Verkstedkompisen min har en CBR 900RR med en likeretter som blir helt hinsides varm ved bruk, i går gikk sykkelen på tomgang i kanskje 5 minutter og den var veldig varm ved berøring, når han kjører blir den så varm at den ikke kan tas på. Den har allerede kokt et batteri siden de var montert nærme hverandre, så han byttet batteri og ny likeretter, men den nye blir også varm. Dette kan jo ikke være normalt?
Kan det være stator som er feilkilde?
Regulator/likeretter blir ekstremt varm?
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Regulator/likeretter blir ekstremt varm?
Her må du nok måle noen spenninger først. Har du et voltmeter, så begynner du med det.
Varm skal den bli, ettersom det er en shunt-regulator. Så man må påse at den sitter skikkelig mot ramma.
Varm skal den bli, ettersom det er en shunt-regulator. Så man må påse at den sitter skikkelig mot ramma.
-
- Innlegg: 227
- Registrert: 01 sep 2022, 14:00
- Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 1200N
- Bosted: Bjørkelangen
Re: Regulator/likeretter blir ekstremt varm?
Måle spenningen ut fra stator, eller ut fra likeretter? Begge deler vil jeg anta - og spenningsnivået er 12V AC inn og 12V DC ut? (12-14v?)FredrikE24 skrev: 10 okt 2022, 10:09 Her må du nok måle noen spenninger først. Har du et voltmeter, så begynner du med det.
Varm skal den bli, ettersom det er en shunt-regulator. Så man må påse at den sitter skikkelig mot ramma.
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Regulator/likeretter blir ekstremt varm?
Husker ikke hva du skal forvente å måle ut fra statorviklingene, men vil tippe rundt 30V uregulert vekselspenning med litt turtall.
Så skal du måle en ladespenning på 13-14VDC.
Kan være smart å gå fra stator, til regulator, til hovedsikring og til batteri.
Min erfaring fra Honda på dette punktet er at dette er gjort billig og ganske dårlig.
Var korrosjon og irr hele veien på en kompis sin VTR1000. Ble ikke bra før alle punkter hva gjennomgått og den da konstaterte defekte regulatoren var skifta.
Så skal du måle en ladespenning på 13-14VDC.
Kan være smart å gå fra stator, til regulator, til hovedsikring og til batteri.
Min erfaring fra Honda på dette punktet er at dette er gjort billig og ganske dårlig.
Var korrosjon og irr hele veien på en kompis sin VTR1000. Ble ikke bra før alle punkter hva gjennomgått og den da konstaterte defekte regulatoren var skifta.
-
- Innlegg: 227
- Registrert: 01 sep 2022, 14:00
- Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 1200N
- Bosted: Bjørkelangen
Re: Regulator/likeretter blir ekstremt varm?
Takk, da har vi noe å gå gjennom.
- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Regulator/likeretter blir ekstremt varm?
Kan være dårlig batteri som ikke tar imot mer strøm. Da omgjøres strømmen til varme i regulatoren, og regulatoren/elektronikken kan havarerte.
Skal sies at den blir god og varm til vanlig, også.
Skal sies at den blir god og varm til vanlig, også.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.