JohnnyTh skrev: 09 mar 2023, 07:04
Jeg prøver å forstå hvilken av BMW sine boxer-modeller denne her skal ta opp kampen mot?
Jeg får assosisasjoner til Suzuki GSX750ES når jeg ser dette bildet. Bare med boxer...
Jeg tenker ikke spesielt på V100 Mandello modellen, men selve konseptet. Dvs. motorplasseringen og kardangdriften.
Moto Guzzi Stelvio var langt på vei en verdig konkurrent, men ble akterutseilt mens BMW "fulgte med i timen" og videreutviklet sine GS/A modeller.
Nå som Moto Guzzi har utviklet en ny moderne motor og drivlinje er potensialet deres langt større enn tidligere, V100 Mondello er ganske sikkert den første av flere modeller som kommer. Det vil overraske meg stort hvis Moto Guzzi ikke kommer med en ny Stelviovariant etter hvert.
Også kan det være greit å minne om det er Piaggio som eier Guzzi. Og mye tyder på at Piaggio satser mer på Guzzi en noen gang og at de også vil ha mer av "adventure-kaka". Ikke bare med Aprilias 660 Tuareg, men altså også Moto Guzzi.
Moto Guzzi har jo også en interessant reiseendurohistorie. Nemlig testturen som ble gjort til Nordkapp med en 500 kubikker i 1928. Mer om Guzzihistorien i linken til slutt i dette innlegget.
MGnord.PNG
Noen år til Moto Guzzi kan feire 100 års jubileumet til denne Norgesturen. Og jeg tror ikke Moto Guzzi venter til 2028 med å lansere en nye reiseenduro/adventure sykkel ala en langt mer moderne og oppdatert Stelvio, som jeg tror kan bli en veldig sterkt BMW GS/A konkurrent.
V100 Mandello modellen i seg selv er ingen GS/A konkurrent. Det skjønner vi alle.
Men den oppdaterte motoren og drivlinja i et mer adventureinnrettet chassis/rammeverk er det så absolutt. Bare den får lagt på seg et par-tre hundre kubikk

.
https://www.motoguzzi.com/en_EN/tradition/history/
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.