Den der var faktisk skikkelig lekkerAJ skrev: ↑28 mar 2023, 10:42 Kunne jeg tenkt meg en slik?
Absolutt ! er det veldig enkle svaret på det :
Norton Commando 961 Sport.jpg
Norton 1.PNG
Flere detaljbilder og mer info her:
https://nortonmotorcycles.com/range/commando-961/
Tråden om luft- og oljekjølte motorsykler, nye som eldre modeller
- Bjerknez
- Innlegg: 23036
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Tråden om luft- og oljekjølte motorsykler, nye som eldre modeller
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 37954
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Tråden om luft- og oljekjølte motorsykler, nye som eldre modeller
Flott 100 års jubileumsmodell fra BMW:
https://www.bmw-motorrad.no/en/models/h ... years.html
https://www.bmw-motorrad.no/en/models/h ... years.html
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 37954
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Tråden om luft- og oljekjølte motorsykler, nye som eldre modeller
Denne luft- og oljekjølte rekkefirerklassikeren fra Honda er vel ikke lenger å få tak i som ny her i landet, vil jeg tro?
Siste årsmodell var 2021...
Litt synd, må jeg si. Men samtidig forståelig siden både utslippskrav og ganske sikkert også etterspørselen satte en stopper for modellen.
Men en flott sykkel er det uansett .
Noen som vet om Yamahas 1300 luft- og oljekjølte rekkefirer fortsatt er i salg her i landet? Og noen av de andre twinmodellene med rene luftavkjølte motorer.
@kjellv har antakelig innsideinfo om dette :) ?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 6968
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Sted: Molde
- Kontakt:
Re: Tråden om luft- og oljekjølte motorsykler, nye som eldre modeller
Dessverre.. Yamaha XJR1300 forsvant fra markedet (i hvert fall det Europeiske) i 2016 med som følge av Euro4AJ skrev: ↑31 mar 2023, 20:03
Denne luft- og oljekjølte rekkefirerklassikeren fra Honda er vel ikke lenger å få tak i som ny her i landet, vil jeg tro?
Siste årsmodell var 2021...
Litt synd, må jeg si. Men samtidig forståelig siden både utslippskrav og ganske sikkert også etterspørselen satte en stopper for modellen.
Men en flott sykkel er det uansett .
Noen som vet om Yamahas 1300 luft- og oljekjølte rekkefirer fortsatt er i salg her i landet? Og noen av de andre twinmodellene med rene luftavkjølte motorer.
@kjellv har antakelig innsideinfo om dette :) ?
Ikke bare den. Den slo følge med flere av Yamahas luftkjølte motorer- Også de store cruiserne forsvant samtidig, altså V-twin motorene i 1300, 1600, 1800 og 1900. Det gjorde for øvrig også V-max 1700 i samme rennet, selv om denne som kjent hadde væskekjølt V4
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 37954
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Tråden om luft- og oljekjølte motorsykler, nye som eldre modeller
Triste greier...kjellv skrev: ↑31 mar 2023, 22:14 Dessverre.. Yamaha XJR1300 forsvant fra markedet (i hvert fall det Europeiske) i 2016 med som følge av Euro4
Ikke bare den. Den slo følge med flere av Yamahas luftkjølte motorer- Også de store cruiserne forsvant samtidig, altså V-twin motorene i 1300, 1600, 1800 og 1900. Det gjorde for øvrig også V-max 1700 i samme rennet, selv om denne som kjent hadde væskekjølt V4
Siden dette var var flotte klassiske Yamahamodeller.
Men det er nå engang slik at disse luftkjølte syklene forsvinner pga. de ny strenge utslippskravene.
Men hyggelig at noen fortsatt holder det gående.
Antakelig ikke noe stort poeng pg antakelig heller ikke noe savnm for de fleste i MC-miljøet, men for oss nostalgikere er det selvfølgelig et pluss .
Hvordan ligger det an med Ducati, forresten...
Er det noen olje-luftkjørte modeller tilgjengelige der i gården lenger, tro?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
-
- Innlegg: 705
- Registrert: 17 des 2019, 13:19
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
- Sted: Skien
Re: Tråden om luft- og oljekjølte motorsykler, nye som eldre modeller
Da har Bulldog`n og jeg vært ute og prøvekjørt oss litt. Til og med i regn Er overasket over hvor rask smidig og sterk den er med sine 64 Hk og 88,30NM. Gode bremser også. Ja, så har den jo skikkelig godlyd da fra V-Twin`n, selv i orginal pottene
Det jeg reagerer på etter min korte prøvetur er vinklingen på styret der det ved holkene går vinklet bakover. Noe som ikke passet mine håndledd så godt, så det vil jeg vurdere å bytte etter hvert. (tips til sider å få kjøpt slik på.)
Det jeg reagerer på etter min korte prøvetur er vinklingen på styret der det ved holkene går vinklet bakover. Noe som ikke passet mine håndledd så godt, så det vil jeg vurdere å bytte etter hvert. (tips til sider å få kjøpt slik på.)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 37954
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Tråden om luft- og oljekjølte motorsykler, nye som eldre modeller
Fin og ganske sjelden sykkel, dette .
Hva styret angår så er det kanskje litt sånn "trillebår"aktig?
Beskrivelsen din fikk meg til å tenke på hvordan jeg (gjen)opplevde Yamaha TDM 900, som jeg fikk prøve for et par-tre år siden, første TDM 900 tur etter at jeg byttet inn min egen i 2010.
En ganske annerledes styreopplevelse enn både Moto Guzzi Stelvio og KTM 1290 SA. Forsåvidt også Triumph Tiger 1050 SE, som erstattet TDM'en.
TDM 900 og Bulldog 1100 er kanskje ganske like når det gjelder styreutformingen?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
-
- Innlegg: 705
- Registrert: 17 des 2019, 13:19
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
- Sted: Skien
Re: Tråden om luft- og oljekjølte motorsykler, nye som eldre modeller
AJ skrev: ↑12 apr 2023, 13:53Fin og ganske sjelden sykkel, dette .
Hva styret angår så er det kanskje litt sånn "trillebår"aktig?
Beskrivelsen din fikk meg til å tenke på hvordan jeg (gjen)opplevde Yamaha TDM 900, som jeg fikk prøve for et par-tre år siden, første TDM 900 tur etter at jeg byttet inn min egen i 2010.
En ganske annerledes styreopplevelse enn både Moto Guzzi Stelvio og KTM 1290 SA. Forsåvidt også Triumph Tiger 1050 SE, som erstattet TDM'en.
TDM 900 og Bulldog 1100 er kanskje ganske like når det gjelder styreutformingen?
Det kan fort hende at de har samme styret også. Kjenner meg igjen, da jeg hadde en 98 modell TDM for 6 år siden. Var vel egentlig samme følelsen der.
Høyden på styret er fin, men den siste vinklingen bakover må jeg prøva å få gjort noe med, men skal gi den noen tid på flere turer og sen den an litt.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 37954
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Tråden om luft- og oljekjølte motorsykler, nye som eldre modeller
@ErikW ;
ang. ettermarkedsstyrer, sjekk XLMOTO:
https://www.xlmoto.no/search/result?que ... rer&page=1
ang. ettermarkedsstyrer, sjekk XLMOTO:
https://www.xlmoto.no/search/result?que ... rer&page=1
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 37954
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Tråden om luft- og oljekjølte motorsykler, nye som eldre modeller
Ducati har vel også et par luftkjølte modeller fortsatt i 2023 modellrekken ?
Scramblere på 800 og 1100 kubikk, om jeg ikke tar feil?
https://ridermagazine.com/2022/11/11/20 ... ok-review/
Blir disse tatt inn her i landet, tro?
Scramblere på 800 og 1100 kubikk, om jeg ikke tar feil?
https://ridermagazine.com/2022/11/11/20 ... ok-review/
Blir disse tatt inn her i landet, tro?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 37954
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Tråden om luft- og oljekjølte motorsykler, nye som eldre modeller
Husker at det er en MCsiden.no registrert bruker med brukernavnet @tomsnes, som har (hadde?) en Yamaha MT-01, men som ikke har vært aktiv på mange år. Kunne vært artig å hørt fra ham om hans erfaringer med MT-01, en ganske heftig luftkjølt V-twin. som jeg husker det var noen av på veien for en del år siden.
Men lenge siden sist jeg har møtt en...
Men lenge siden sist jeg har møtt en...
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Re: Tråden om luft- og oljekjølte motorsykler, nye som eldre modeller
Kjørte tur med en kar fra Polen for noen år siden som hadde en sånn. På en rast spurte jeg litt om sykkelen.
Han smilte og sa at han hadde mista alle plombene i tenna og at speila rista på han epileptisk annfall. Men var skikkelig fornøyd
Han smilte og sa at han hadde mista alle plombene i tenna og at speila rista på han epileptisk annfall. Men var skikkelig fornøyd
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 37954
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Tråden om luft- og oljekjølte motorsykler, nye som eldre modeller
Ja, det er jo sånne opplevelser jeg gjerne vil høre mer om.
Og andre med ikke akkurat samme erfaringer...
Uansett regner jeg med at de som har erfaring med disse kan fortelle noe om draget i disse motorene.
Tipper de har et skyv som merkes...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- JanK
- Innlegg: 720
- Registrert: 28 mar 2011, 12:52
- Motorsykkelen din: mcimport.it
- Sted: Milano, Italia
- Kontakt:
Re: Tråden om luft- og oljekjølte motorsykler, nye som eldre modeller
Min første tunge mc, som jeg fortsatt eier er oljekjølt.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
mcimport.it - brukt mc fra italia + deler, utstyr og alt annet mc relatert!
Vinterlagring av motorsykkel i Milano, ta kontakt for informasjon.
Leverandør av SC Project eksos, kontakt meg for priser.
MargaMotoco, custom mc - https://www.instagram.com/margamotoco/
Vinterlagring av motorsykkel i Milano, ta kontakt for informasjon.
Leverandør av SC Project eksos, kontakt meg for priser.
MargaMotoco, custom mc - https://www.instagram.com/margamotoco/
- MGR1
- Innlegg: 496
- Registrert: 08 feb 2013, 16:40
- Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
- Sted: Norge
Re: Tråden om luft- og oljekjølte motorsykler, nye som eldre modeller
Benelli 400 Imperiale er en tøff ensylinder. Produseres i Kina, men ser ut til å være bra kvalitet. Ikke tilgjengelig i Norge, men i Europa.
https://www.motorcyclenews.com/bike-rev ... -400/2020/
https://www.motorcyclenews.com/bike-rev ... -400/2020/