Hei alle sammen :-)
Jeg er i ferd med å ta oppkjøring og ønsker å kjøpe meg en sykkel jeg kan øvelseskjøre med underveis (og beholde etterpå så klart). Jeg sikler litt på en Kawasaki GPZ 750. Den har 78 cm sittehøyde og veier 240 kg iom at den har blitt bygd ned litt.
Men, jeg er jo nybegynner og en lav kvinne. Jeg lurte på om noen av dere her inne har noen tanker om hvordan en slik sykkel ville passet for meg? :) For ordens skyld vil det også bli mye kjøring i byen iom det er der jeg bor :)
Eventuelt noen andre tips til en ikke altfor dyr (15.000 kr-20.000) sykkel som kunne passet en ung kvinne? Jeg så en tidligere tråd her om dette, men jeg lurte også spesifiks på dette med kawasaki GPZ 750 så håper det er greit med en ny tråd :)
Takk på forhånd
Kawasaki GPZ 750 for lav kvinne
-
- Innlegg: 2
- Registrert: 29 mai 2023, 20:51
- Motorsykkelen din: Ingen enda
Re: Kawasaki GPZ 750 for lav kvinne
Velkommen! Identisk sittehøyde kan være forskjellig fra en sykkel til en annen så det beste vil være å prøvesitte. Setebredde og sykkel’n sin bredde påvirker dette. Lykke til :)
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
Re: Kawasaki GPZ 750 for lav kvinne
Vedr sykkel, GPZ750 i den prisklasse er det ikke mange av som er bra …
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Kawasaki GPZ 750 for lav kvinne
Hei og velkommen til MCsiden.no
!
78 cm. salhøyde høres ikke så halvgæernt ut for de fleste av oss.
Selv har jeg en beinlengde på sånn ca. 82 cm og kjører en KTM 1290 Super Adventure S med salhøyde høyere enn dette som gjør at jeg ikke har mulighet til å sette hele flatt i bakken.
Men man lærer seg fort å balansere sykkelen trygt likevel med tåballkontakten mot underlaget.
PÅ min Moto Guzzi V7 850 Special er salhøyden 78 cm. og på denne kan jeg satte foten flatt i bakken.
Og innrømmer uten videre at denne er lettere å manøvrere sittende på trange plasser og ved stans i trafikken.
Regner med at du vet beinlengden din og ta hensyn til det ved valg av sykkel.
Men det viktigste er likevel å prøvesitte og aller helst prøvekjøre de syklene du vurderer.

78 cm. salhøyde høres ikke så halvgæernt ut for de fleste av oss.
Selv har jeg en beinlengde på sånn ca. 82 cm og kjører en KTM 1290 Super Adventure S med salhøyde høyere enn dette som gjør at jeg ikke har mulighet til å sette hele flatt i bakken.
Men man lærer seg fort å balansere sykkelen trygt likevel med tåballkontakten mot underlaget.
PÅ min Moto Guzzi V7 850 Special er salhøyden 78 cm. og på denne kan jeg satte foten flatt i bakken.
Og innrømmer uten videre at denne er lettere å manøvrere sittende på trange plasser og ved stans i trafikken.
Regner med at du vet beinlengden din og ta hensyn til det ved valg av sykkel.
Men det viktigste er likevel å prøvesitte og aller helst prøvekjøre de syklene du vurderer.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Innlegg: 2
- Registrert: 29 mai 2023, 20:51
- Motorsykkelen din: Ingen enda
Re: Kawasaki GPZ 750 for lav kvinne
Takk :) Får prøvesitte den.dypen skrev: 29 mai 2023, 21:19 Velkommen! Identisk sittehøyde kan være forskjellig fra en sykkel til en annen så det beste vil være å prøvesitte. Setebredde og sykkel’n sin bredde påvirker dette. Lykke til :)
Hva tenker du ellers da om dette som en nybegynnersykkel?
Re: Kawasaki GPZ 750 for lav kvinne
Alle de fire japanske er trygge valg forutsatt du kjøper en som er vedlikehold og i orden. GPZ750 er en gammel sykkel og det er ikke mange å velge i men med litt is i magen kan det dukke opp en. Har du mulighet til å legge på noen kroner i potten blir det mere å velge i … Men, har du bestemt deg for Kawasaki GPZ750 så er det bra … men hva med 600 / 650 av de japanske …pasteldenatea skrev: 29 mai 2023, 21:38Takk :) Får prøvesitte den.dypen skrev: 29 mai 2023, 21:19 Velkommen! Identisk sittehøyde kan være forskjellig fra en sykkel til en annen så det beste vil være å prøvesitte. Setebredde og sykkel’n sin bredde påvirker dette. Lykke til :)
Hva tenker du ellers da om dette som en nybegynnersykkel?
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
Re: Kawasaki GPZ 750 for lav kvinne
Går ut ifra du har googla litt …
https://www.classicmechanics.com/quick- ... ki-gpz750/
https://magazine.cycleworld.com/article ... aki-gpz750
https://www.classicbikeguide.com/kawasaki-gpz750/
https://www.motorcycleclassics.com/clas ... i-gpz-750/
https://www.classicmechanics.com/quick- ... ki-gpz750/
https://magazine.cycleworld.com/article ... aki-gpz750
https://www.classicbikeguide.com/kawasaki-gpz750/
https://www.motorcycleclassics.com/clas ... i-gpz-750/
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
-
- Innlegg: 506
- Registrert: 28 feb 2021, 12:45
- Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000
Re: Kawasaki GPZ 750 for lav kvinne
Evt ville jeg kanskje sett på en av de tidligere yamaha fz6 fazer om jeg var deg, forholdsvis lette og handterbare sykler med lav salhøyde, går du litt opp i pris får du en hakket nyere med innspørytning som ofte er hakket mer driftsikkert, slenger også med en suzuki sv, viden kjent for å være en svært god sykkel
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=304002258
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=303657508
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=304002258
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=303657508
If you gonna be dumb you gotta be tough
Re: Kawasaki GPZ 750 for lav kvinne
Helt klart gode forslagxavi0n skrev: 29 mai 2023, 22:26 Evt ville jeg kanskje sett på en av de tidligere yamaha fz6 fazer om jeg var deg, forholdsvis lette og handterbare sykler med lav salhøyde, går du litt opp i pris får du en hakket nyere med innspørytning som ofte er hakket mer driftsikkert, slenger også med en suzuki sv, viden kjent for å være en svært god sykkel
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=304002258
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=303657508

dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- MortenL
- Innlegg: 143
- Registrert: 17 apr 2020, 07:34
- Motorsykkelen din: '85 Honda CB700SC Nighthawk S
- Bosted: Jæren!
Re: Kawasaki GPZ 750 for lav kvinne
https://cycle-ergo.com/
En finfin side. Tar vel bare høyde for standard setehøyder på modellene, så om den du ser på er senket 3 cm f.eks., kan du skkkert bare legge til 3 cm på din egen høyde i 'kalkulatoren', om det gir mening. :)
Finner ingen GPZ750 på siden, men GPX750?
En finfin side. Tar vel bare høyde for standard setehøyder på modellene, så om den du ser på er senket 3 cm f.eks., kan du skkkert bare legge til 3 cm på din egen høyde i 'kalkulatoren', om det gir mening. :)
Finner ingen GPZ750 på siden, men GPX750?
-
- Innlegg: 366
- Registrert: 22 jul 2020, 13:31
- Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro
- Bosted: Østfold
Re: Kawasaki GPZ 750 for lav kvinne
Slenger meg på forslaget om Suzuki SV650. 78,5cm setehøyde, ganske liten og nett sykkel, veier ca. 190kg. Relativt hyggelige priser på bruktmarkedet selv om det er littegrann over budsjettet du oppgir. 2003-modellene og nyere er andre generasjon og har bl.a. innsprøyting som vil si at man ikke trenger å tenke på forgassere og choke, men da er man nok fort over 30 000,-.
Også noe å ta i betraktning den nylige endringen til E10 på 95-oktan bensin her til lands. Eldre sykler har nok større sannsynlighet for at de ikke er så glade i E10 og da blir det å jage bensinstasjoner som fortsatt har pumper med 98-oktan, samt å svelge den litt høyere literprisen. Forskjellige produsenter har litt forskjellige oversikter og uttalelser rundt hva de mener er problemfritt å tanke E10 på (for de fleste jeg har sett så langt så virker det som at det meste fra litt utpå 2000-tallet er greit), på resten må man enten undersøke selv eller gamble på at E10 ikke forårsaker skade over tid.
Også noe å ta i betraktning den nylige endringen til E10 på 95-oktan bensin her til lands. Eldre sykler har nok større sannsynlighet for at de ikke er så glade i E10 og da blir det å jage bensinstasjoner som fortsatt har pumper med 98-oktan, samt å svelge den litt høyere literprisen. Forskjellige produsenter har litt forskjellige oversikter og uttalelser rundt hva de mener er problemfritt å tanke E10 på (for de fleste jeg har sett så langt så virker det som at det meste fra litt utpå 2000-tallet er greit), på resten må man enten undersøke selv eller gamble på at E10 ikke forårsaker skade over tid.