Litt om bensin og etanol, pga av alle spørsmål..
Har dessverre ikke kapasitet til å forklare til alle som lurer på…
95 eller 98?
Oktantall forteller om bankefastheten, dvs hvor mye den kan trykkes sammen før den selvdetonerer.
Cettantall forteller om hvor lett den tar fyr. (Oppgis sjelden)
Høyere oktan alene gir knapt målbar effektøkning.
De fleste mc fungerer feilfritt på 95 oktan eller så lavt som 88 oktan. Det er først på høyytelsesmotorer med høyt kompresjonsforhold, eller overladning med turbo/kompresor, at behovet for høy oktan oppstår. 98 på en sykkel motor med høykompstempel feks . Alt. varme forhold, problemer med tenningsbank. Der er 98 eller høyere nødvendig.
Blyfri eller Kadmium, Bly ble det kalt det som ble tilsatt for å beskytte ventiler og stempeloverflaten bla. På tross av at de fleste var beskyttet med stellit fra fabrikken… Faktum er at selv Volvo tilpasset seg, med bedre materialer i ventiler bla, allerede i 1972. Det er svært få motorsykler/motorer laget etter det, som trenger blytilsettning. Det var strenge krav i USA som tvang frem blyfri bensin på tidlig 70 tall. Og alle motorprodusenter utenom Lada og Ural tok konsekvensen ganske raskt.
Etanolen. Dagens store snakkiser.. Alle kan kjøre på det, E5, E10 eller E20 for den sakens skyld. Ref det jeg skrev om oktan og blytilsettning. Spriten fører til noen nye utfordringer. Det er spesielt to ting du kan være oppmerksom på.
Kondens/vann. Dagens e bensin er enda mere ferskvare en det vi er vant til. Du får svært fort vanndråper eller en liten skvett vann nederst i tanken, og nederst i flotørkammeret på forgasseren. (Vann er tyngre, synker)
Lokaliser den lille dreneringsskruen helt nederst under forgasseren først som sist. Legg en klut under, og åpne den en gang i blandt. Eller sett feks et lite dramglass under, og slipp dråpene/skvetten opp i der. Da vil du ganske fort se vannperlene nederst i glasset. At dette skaper problemer skjønner jo alle.
Så har vi pakninger, gummislanger, o-ringer mm som ikke bestandig er laget for sprit/etanol. Skvetten i det nevnte glasset forteller deg litt om det også. Skvetten kan ha blå, rød, grønn eller lilla farge. Men den skal være klar, ikke grumsete og svart/brun. Da er det bare å begynne med å bytte slanger etc.
Det er noen produsenter av bensinslanger som ikke har fulgt helt med i timen dessverre… noen produsenter av deler til forgassere og bensinkraner likeså. Men det er ikke så ille som mange tror. Det er unødvendig mye panikk for tiden…
Det trengs ikke nye tennplugger pga etanol feks, forgasserne trenger ingen omjustering heller, ikke pga etanolen nei
Tenk bare at etanolholdig bensin er ferskvare, sørg for full tank for å begrense kondensproblemer, ikke lagre den over lengre tid, drener bort vann.
Jeg demonterer omtrent daglig et sett med forgassere for rens og service, det har jeg gjort i 30 år. Renser i ultralydsbad og bytter flotørnåler, o-ringer osv. Tenker at det er mange andre årsaker til at sykkelen ikke gikk så bra. Det er ikke bare Etanol som har skyld..
Man kan jo sjekke filter og siler av og til. Og ta av tanken, kranen, og få skylt ut vann og rust og skit, som ligger nederst i tanken?
20 år gamle bensinslanger, tette filter av samme årgang?
Forgassere som aldri har blitt rensa/fått seg en service, de siste 10 årene?
Vi har: Slanger, repsett til forgasser, bensinkran, eller preparering av bensintanken ring 73521515 eller www.krangnesmotor.no
Det trengs en liten forklaring om olje også. Kommer etterhvert. Følg oss på FB