Kawasaki z1000 vs z1000sx
-
- Innlegg: 24
- Registrert: 11 jun 2023, 15:59
- Motorsykkelen din: Suzuki GSX-S 750 2020
- Bosted: Drammen
Kawasaki z1000 vs z1000sx
Hei
Driver av å ser på mc fortiden
Dette blir min først mc. Planen er å ta lappen i år eller begynnelse neste år. Men hadde lyst til å kjøpe mc i år om det dukker opp et bra tilbud. Har landet på en kawasaki z1000 men usikker hvem som er best for meg.
Planen er å bruke mc til jobb. Blir ca 1 time kjøring hver vei med kø mellom sandvika og drammen en vei.
Så blir mye motorvei med 90km/t
Hva tror dere. Mye forskjell på z1000 og z1000sx
Takk for svar
Driver av å ser på mc fortiden
Dette blir min først mc. Planen er å ta lappen i år eller begynnelse neste år. Men hadde lyst til å kjøpe mc i år om det dukker opp et bra tilbud. Har landet på en kawasaki z1000 men usikker hvem som er best for meg.
Planen er å bruke mc til jobb. Blir ca 1 time kjøring hver vei med kø mellom sandvika og drammen en vei.
Så blir mye motorvei med 90km/t
Hva tror dere. Mye forskjell på z1000 og z1000sx
Takk for svar
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Kawasaki z1000 vs z1000sx
Ikke veldig store forskjeller på disse to modellene, skal vi tro det som er skrevet i dette forumet.TheMaltake skrev: 11 jun 2023, 16:05 Hei
Driver av å ser på mc fortiden
Dette blir min først mc. Planen er å ta lappen i år eller begynnelse neste år. Men hadde lyst til å kjøpe mc i år om det dukker opp et bra tilbud. Har landet på en kawasaki z1000 men usikker hvem som er best for meg.
Planen er å bruke mc til jobb. Blir ca 1 time kjøring hver vei med kø mellom sandvika og drammen en vei.
Så blir mye motorvei med 90km/t
Hva tror dere. Mye forskjell på z1000 og z1000sx
Takk for svar
Er ingen Kawasakikjenner selv og har dermed hverken kunnskap eller erfaringer å dele om disse modellene.
Men vet at @Connie her på forumet har hatt og antakelig fortsatt eier en 1000 sx, som hun har kjørt mange lange turer med. Også med stort telt og oppakning for øvrig.
Om hun leser denne tråden kommer hun kanskje innpå med sine erfaringer :) .
Jeg for min del for heller ønske deg velkommen til oss her på MCsiden.no

Hyggelig at du fant oss og tok i bruk forumet sånn ganske med en gang

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Innlegg: 24
- Registrert: 11 jun 2023, 15:59
- Motorsykkelen din: Suzuki GSX-S 750 2020
- Bosted: Drammen
Re: Kawasaki z1000 vs z1000sx
Takk:) satser på det :)
-
Onlinedypen
- Innlegg: 7025
- Registrert: 28 mai 2018, 20:55
- Motorsykkelen din: R1250GSA
- Bosted: Lillestrøm
Re: Kawasaki z1000 vs z1000sx
Hvilke årsmodeller ser du på …
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
-
- Innlegg: 24
- Registrert: 11 jun 2023, 15:59
- Motorsykkelen din: Suzuki GSX-S 750 2020
- Bosted: Drammen
Re: Kawasaki z1000 vs z1000sx
Blir vel rundt 2011-2017 må ha abs, den ene jeg har valgt meg it er en 2016
-
- Innlegg: 506
- Registrert: 28 feb 2021, 12:45
- Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000
Re: Kawasaki z1000 vs z1000sx
Om jeg husker rett så er vel sx markedsført mer som en sport «touring» på samme måte som tracer og fzs serien til yamaha.
Er større tank på sx samt noe høyere giret så den vil være litt snillere med motorveikjøring
Er større tank på sx samt noe høyere giret så den vil være litt snillere med motorveikjøring
If you gonna be dumb you gotta be tough
- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Kawasaki z1000 vs z1000sx
Ville helt klart gått for SX, da den har en kåpe som beskytter bedre mot regn og vind, noe som er en fordel ved pendling/lengre kjøreturer :)
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
-
Onlinedypen
- Innlegg: 7025
- Registrert: 28 mai 2018, 20:55
- Motorsykkelen din: R1250GSA
- Bosted: Lillestrøm
Re: Kawasaki z1000 vs z1000sx
SX ville vært første valg! Fin sykkel :)
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
Re: Kawasaki z1000 vs z1000sx
Z1000 og Z1000SX er så godt som samme sykkelen, samme motor. Z1000 har et elektroniske turtallstyrt spjeld i eksosanlegget så vidt jeg har skjønt, har ikke satt meg inn i om det er en gimmik eller om det har en reel funksjon. Systemet tar i alle fall opp plass under setet. Er óg usikker på om 16 modellen har det.
Jeg har selv trilla 45 000km på min 2017 SX, og den skal aldri selges! Bortsett fra O2 sensor som er en bagatell så har jeg ikke hatt noen problemer overhodet. Jeg har kun utført normalt vedlikehold og det gjør jeg selv. Jeg er 170cm og sykkelen passer meg perfekt! Jeg kjørte fra Andøya til Bergen med kun stopp for mat og bensin, føler jeg kunne kjørt tilbake også. Dersom du skal ha en leken sykkel som du skal kjøre lokalt med på godværsdager eller posere foran isboden, kjøp Z. Skal du på langtur eller pendle på motorvei uansett vær og temperatur så er SX soleklart førstevalget. Det er óg MYE enklere å montere eventuelt ekstrautstyr på SX da en kan skjule ledninger og komponenter bak kåpa. Kåpa er enkel å demontere.
SX har og langt bedre bagasjeløsninger som låsbare sidevesker i hardplast og mulighet for topbox fra blant anna Shad.
Det er stor forskjell på 2016 og 2017 modellene. Dersom du har mulighet så vil jeg anbefale gå for 17 modell eller nyere. Langt mer sikkerhetsutstyr som kan være greit å ha på en slik sykkel når en er relativt fersk. Motoren er den samme som har stått i disse syklene siden 2014. Japsene forandrer ikke ting som fungerer! Begge modellene har ABS. 2017 har i tillegg traction controll med 3 moduser. Både traction controll og ABS er "lean angle sensitive", dvs systemet tar hensyn til om du ligger flatt i en sving eller kjører rett frem. Du merker ikke når dette systemet jobber. I tillegg har 17 modellen Slipper cluch. Slipper clutchen har i alle fall reddet meg minst én gang, bakhjulet låses veldig brått ved kjapp nedgiring.
2017 SX har doble LED lykter som gir et betraktelig bedre lys enn en enkel glødepære som 16 modellene har. SX er solgt i bøtter og spann i UK, og på forum på øya der diskuterer de konvertering til LED, og ulike løsninger på å få nærlys i begge frontlyktene.
Sykkelen veier 235kg men det merkes kun når du skal trille den, fin balanse og lett å krypkjøre med. Sykkelen bruker 0,58 liter bensin på mila. Jeg etterfyller ikke olje mellom oljeskift, alle motorer bruker selvsagt olje, men jeg klarer ikke å se noe forskjell i nivåglasset. Skifter olja hver 6000km selv om boka sier 12 000km. Disse skal ha ventiljustering på 40 000km. Dette kan være en kostbar affære med mindre du kan gjøre det selv. Motoren har en "hårete" og hard gange ... Kawasaki! Lyden er ganske brutal ved høyt turtall, selv med originale potter. Sykkelen er lavt giret, drar som pokker i alle gir, godt med moment, 111Nm.
SX er tung å legge ned i sving, jeg tvinger den ned med styret, når det blir en bevisst vanesak så går det som en lek. Før SX hadde jeg NC750, det er en enorm forskjell på å knekke ned disse syklene. Syklene er jo vidt forskjellige selvsagt men jeg velger å nevne det siden du kanskje bare har erfaring fra skolesykkelen.
Som du sikkert har skjønt så sitter en temmelig oppreist på Z, mens en har mer liggestil på SX, men langt fra som på en R sykkel, det blir en mellomting. Aker jeg meg helt frem til tanken så kan jeg likevel sitte oppreist på SX ... En kan og heve styret med bar risers fra Murphs, disse er ikke originale, men de ser original ut. Det beste blir selvsagt å prøve både Z og SX.
Apropos turen fra Andøya ... jeg byttet setet etter den turen, setet er nemlig ikke særlig komfortabelt. Jeg fikk laget et hos Top Sellerie i Frankrike. Det er jeg veldig godt fornøyd med. En anna greie jeg liker med SX er at speilene og dashbord ikke er montert på styret, speilene beholder posisjonen uansett. Til slutt ... DNB skulle ha 20 000 i året for å forsikre SX'n, IF nøyde seg med 4000,- med full Kasko. Det lønner seg å ringe rundt.
Lykke til med valg av sykkel
Jeg har selv trilla 45 000km på min 2017 SX, og den skal aldri selges! Bortsett fra O2 sensor som er en bagatell så har jeg ikke hatt noen problemer overhodet. Jeg har kun utført normalt vedlikehold og det gjør jeg selv. Jeg er 170cm og sykkelen passer meg perfekt! Jeg kjørte fra Andøya til Bergen med kun stopp for mat og bensin, føler jeg kunne kjørt tilbake også. Dersom du skal ha en leken sykkel som du skal kjøre lokalt med på godværsdager eller posere foran isboden, kjøp Z. Skal du på langtur eller pendle på motorvei uansett vær og temperatur så er SX soleklart førstevalget. Det er óg MYE enklere å montere eventuelt ekstrautstyr på SX da en kan skjule ledninger og komponenter bak kåpa. Kåpa er enkel å demontere.
SX har og langt bedre bagasjeløsninger som låsbare sidevesker i hardplast og mulighet for topbox fra blant anna Shad.
Det er stor forskjell på 2016 og 2017 modellene. Dersom du har mulighet så vil jeg anbefale gå for 17 modell eller nyere. Langt mer sikkerhetsutstyr som kan være greit å ha på en slik sykkel når en er relativt fersk. Motoren er den samme som har stått i disse syklene siden 2014. Japsene forandrer ikke ting som fungerer! Begge modellene har ABS. 2017 har i tillegg traction controll med 3 moduser. Både traction controll og ABS er "lean angle sensitive", dvs systemet tar hensyn til om du ligger flatt i en sving eller kjører rett frem. Du merker ikke når dette systemet jobber. I tillegg har 17 modellen Slipper cluch. Slipper clutchen har i alle fall reddet meg minst én gang, bakhjulet låses veldig brått ved kjapp nedgiring.
2017 SX har doble LED lykter som gir et betraktelig bedre lys enn en enkel glødepære som 16 modellene har. SX er solgt i bøtter og spann i UK, og på forum på øya der diskuterer de konvertering til LED, og ulike løsninger på å få nærlys i begge frontlyktene.
Sykkelen veier 235kg men det merkes kun når du skal trille den, fin balanse og lett å krypkjøre med. Sykkelen bruker 0,58 liter bensin på mila. Jeg etterfyller ikke olje mellom oljeskift, alle motorer bruker selvsagt olje, men jeg klarer ikke å se noe forskjell i nivåglasset. Skifter olja hver 6000km selv om boka sier 12 000km. Disse skal ha ventiljustering på 40 000km. Dette kan være en kostbar affære med mindre du kan gjøre det selv. Motoren har en "hårete" og hard gange ... Kawasaki! Lyden er ganske brutal ved høyt turtall, selv med originale potter. Sykkelen er lavt giret, drar som pokker i alle gir, godt med moment, 111Nm.
SX er tung å legge ned i sving, jeg tvinger den ned med styret, når det blir en bevisst vanesak så går det som en lek. Før SX hadde jeg NC750, det er en enorm forskjell på å knekke ned disse syklene. Syklene er jo vidt forskjellige selvsagt men jeg velger å nevne det siden du kanskje bare har erfaring fra skolesykkelen.
Som du sikkert har skjønt så sitter en temmelig oppreist på Z, mens en har mer liggestil på SX, men langt fra som på en R sykkel, det blir en mellomting. Aker jeg meg helt frem til tanken så kan jeg likevel sitte oppreist på SX ... En kan og heve styret med bar risers fra Murphs, disse er ikke originale, men de ser original ut. Det beste blir selvsagt å prøve både Z og SX.
Apropos turen fra Andøya ... jeg byttet setet etter den turen, setet er nemlig ikke særlig komfortabelt. Jeg fikk laget et hos Top Sellerie i Frankrike. Det er jeg veldig godt fornøyd med. En anna greie jeg liker med SX er at speilene og dashbord ikke er montert på styret, speilene beholder posisjonen uansett. Til slutt ... DNB skulle ha 20 000 i året for å forsikre SX'n, IF nøyde seg med 4000,- med full Kasko. Det lønner seg å ringe rundt.
Lykke til med valg av sykkel
-
- Innlegg: 24
- Registrert: 11 jun 2023, 15:59
- Motorsykkelen din: Suzuki GSX-S 750 2020
- Bosted: Drammen
Re: Kawasaki z1000 vs z1000sx
Hei takk får mange fine svar:) hvordan er sx i kø kjøring? Mellom trafikken. Blir den stor å håndtere i forholdt til en z1000?
Re: Kawasaki z1000 vs z1000sx
Går veldig fint å lane splitte og smyge seg mellom bilene med SX, kjører ofte riksvei 555 og den veien er i verdensklasse når det gjelder kø!
Du kan i grunnen gjøre det meste med enhver sykkel bare du venner deg til den
Du kan i grunnen gjøre det meste med enhver sykkel bare du venner deg til den
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Kawasaki z1000 vs z1000sx
Mye bra skrever om disse Kawasakimodellene, men for egen del ble denne videoen en høydare, veldig, veldig bra og fikk meg virkelig i turmodus

Må få til en tur til Tveit Camping i år, så absolutt!!
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
Onlinedypen
- Innlegg: 7025
- Registrert: 28 mai 2018, 20:55
- Motorsykkelen din: R1250GSA
- Bosted: Lillestrøm
Re: Kawasaki z1000 vs z1000sx
@Connie veldig bra oppsummering og omtale av Z1000 for en som er kjøpelysten
Ikke bare det, du verden så flotte filmer du legger ut :)

dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
Re: Kawasaki z1000 vs z1000sx
Takk Takk!AJ skrev: 12 jun 2023, 22:04Mye bra skrever om disse Kawasakimodellene, men for egen del ble denne videoen en høydare, veldig, veldig bra og fikk meg virkelig i turmodus!
Må få til en tur til Tveit Camping i år, så absolutt!!
Tveit Camping er favorittplassen, jeg prøver å besøke stedet minst en gang pr sesong og jeg er der ofte i flere dager. Fint å ligge nedi fjøresteinene og lade batteri med en lunken øl. I fjor var det et surt grisevær da jeg hadde mulighet til å kjøre, så det ble en fattig sesong med tanke på kjøring

Re: Kawasaki z1000 vs z1000sx
1000 Takk!dypen skrev: 12 jun 2023, 22:46 @Connie veldig bra oppsummering og omtale av Z1000 for en som er kjøpelystenIkke bare det, du verden så flotte filmer du legger ut :)
Alle har sine preferanser når det gjelder MC, men for meg så er Z1000SX den ultimate allrounder og langdistanse maskin som jeg føler meg veldig trygg på! Jeg har vel nevnt det før, men den ble kjøpt ny i Desember 2017 og jeg har siden aldri vurdert, eller prøvd andre sykler ... jaja med unntak av XT500 da men det er nostalgi.