Det er nesten ikke grenser for hvor mye idioti som kan komme fra EU-byråkratiet. Det siste er forslag om lavere fartsgrenser for MC enn for biler:
https://www.visordown.com/news/general/ ... bikes-cars
https://www.femamotorcycling.eu/different-speed-limits/
EU foreslår lavere fartsgrense for MC
-
- Innlegg: 366
- Registrert: 22 jul 2020, 13:31
- Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro
- Bosted: Østfold
Re: EU foreslår lavere fartsgrense for MC
Klarer ikke helt å få klarhet i dette med fartsgrenser, iflg. den siste linken og selve utkastet så kan det tolkes slik at gjeldende fartsgrense avhenger av førerkortet og ikke kjøretøyet? Det virker i så fall ganske vanskelig å håndheve - man blir jo nødt til å stoppe alt som kjører i forhold til en "høyere" grense for så å sjekke om de faktisk har lov til å kjøre så fort eller ikke. Det samme gjelder for øvrig i stor grad også dersom fartsgrensen avhenger kun av kjøretøyet man bruker til enhver tid, i alle fall for A2 vs. A som ikke nødvendigvis kan skilles fra hverandre ved et øyekast (bonuspoeng til sykler som er opprinnelig A, men strupet ned til A2).
I alle tilfeller så spørs det hvor mye det vil påvirke de av oss som kjører klasse A i Norge, da utkastet foreslår samme maksgrense for A som for B (110km/t).
Jeg ser det også foreslås maks 10 års gyldighet på førerkort (lavere for de over 60) og en ny B+ klasse for biler over 1800kg. Sistnevnte har også foreslått maks fartsgrense på 130km/t iflg. utkastet, som vil si at man ift. fartsgrenser potensielt må skille på tre forskjellige motorsykkelklasser OG to forskjellige personbilklasser.
Enkleste praktiske løsning er vel å bare sette maks nasjonal fartsgrense til den minste klassebaserte maksgrensen, som etter hva jeg kan se er 100km/t...
I alle tilfeller så spørs det hvor mye det vil påvirke de av oss som kjører klasse A i Norge, da utkastet foreslår samme maksgrense for A som for B (110km/t).
Jeg ser det også foreslås maks 10 års gyldighet på førerkort (lavere for de over 60) og en ny B+ klasse for biler over 1800kg. Sistnevnte har også foreslått maks fartsgrense på 130km/t iflg. utkastet, som vil si at man ift. fartsgrenser potensielt må skille på tre forskjellige motorsykkelklasser OG to forskjellige personbilklasser.
Enkleste praktiske løsning er vel å bare sette maks nasjonal fartsgrense til den minste klassebaserte maksgrensen, som etter hva jeg kan se er 100km/t...
- Gammelsmurfen
- Innlegg: 1679
- Registrert: 09 nov 2020, 19:05
- Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022
Re: EU foreslår lavere fartsgrense for MC
