Erfaring med Triumph Tiger 1200 …
Erfaring med Triumph Tiger 1200 …
Er det noen med erfaring fra Triumph Tiger 1200 her … Tenker egen erfaring eller kjenner eventuelt kjørt sammen med, kanskje naboen har Triumph Tiger 1200.
Første spørsmålet er utvalg av modeller, det ser jeg også forvirrer i tester av sykkel’n «Confusing array of models»
Mange feil? Google er min venn i slike øyeblikk :) Tenker om det er mye tekniske feil, på engelske språklige sider dukker det opp det ene etter det andre. På ett sted så jeg 1200’n har feil som aldri har vært på de modellene med mindre motor …
Hva er «For» og «Mot» …
Redigert med bilde vedlegg
Første spørsmålet er utvalg av modeller, det ser jeg også forvirrer i tester av sykkel’n «Confusing array of models»
Mange feil? Google er min venn i slike øyeblikk :) Tenker om det er mye tekniske feil, på engelske språklige sider dukker det opp det ene etter det andre. På ett sted så jeg 1200’n har feil som aldri har vært på de modellene med mindre motor …
Hva er «For» og «Mot» …
Redigert med bilde vedlegg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av dypen den 22 feb 2024, 07:11, redigert 2 ganger totalt.
dypen
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 37958
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Erfaring med Triumph Tiger 1200 …
Har ingen annen erfaring med Triumph Tiger 1200 enn at jeg fikk låne en hos GMS på Gjøvik da de var Triumpforhandler.
Fant ikke tonen med sykkelen på samme måte som jeg gjorde med min Triumph Tiger 1050 SE, som var på service mens jeg fikk demokjøre 1200'en fra den ene dagen til den andre.
Merket også hvor topptung den var da motoren plutselig stoppet ved igangkjøring på rv.4 for å krysse veien etter stans for møtende trafikk. Ble skikkelig overraska og holdt på å gå i asfalten. Men gjorde nå heldigvis ikke det.
Den hendelsen hjalp ikke på en allerede tiltagende opplevelse av en sykkel som ikke vekket den store entusiasmen.
Prøvde så en Moto Guzzi Stelvio 1200 8V noen dager senere, også den fra den ene dagen til den andre.
Hentet hos importøren utenfor Oslo og allerede etter første drag på motorveien ble valget gjort; dette skulle bli min neste sykkel !
Og det ble det :) .
Men det er en annen historie.
Noen Triumph Tiger 1200 ble det altså aldri.
Har heller ikke prøvd oppgraderte modeller siden, så disse aner jeg da ingenting om. Ingen erfaring, ingen mening. Enkelt og greit
Fant ikke tonen med sykkelen på samme måte som jeg gjorde med min Triumph Tiger 1050 SE, som var på service mens jeg fikk demokjøre 1200'en fra den ene dagen til den andre.
Merket også hvor topptung den var da motoren plutselig stoppet ved igangkjøring på rv.4 for å krysse veien etter stans for møtende trafikk. Ble skikkelig overraska og holdt på å gå i asfalten. Men gjorde nå heldigvis ikke det.
Den hendelsen hjalp ikke på en allerede tiltagende opplevelse av en sykkel som ikke vekket den store entusiasmen.
Prøvde så en Moto Guzzi Stelvio 1200 8V noen dager senere, også den fra den ene dagen til den andre.
Hentet hos importøren utenfor Oslo og allerede etter første drag på motorveien ble valget gjort; dette skulle bli min neste sykkel !
Og det ble det :) .
Men det er en annen historie.
Noen Triumph Tiger 1200 ble det altså aldri.
Har heller ikke prøvd oppgraderte modeller siden, så disse aner jeg da ingenting om. Ingen erfaring, ingen mening. Enkelt og greit
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
-
OnlineBjerknez
- Innlegg: 23041
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Erfaring med Triumph Tiger 1200 …
Jeg prøvekjørte denne i 2015. Triumph Tiger 1200:
Det vil, si jeg lønte den i 3 timer mens min Triumph Street Triple R var på Service. Husker ikke så voldsomt mye annet enn at den virket litt topptung som AJ nevner når jeg skulle balansere meg gjennom trafikken i Arvika. Men jeg hadde ikke noen dårlig opplevelse på denne utover det. :)
Det vil, si jeg lønte den i 3 timer mens min Triumph Street Triple R var på Service. Husker ikke så voldsomt mye annet enn at den virket litt topptung som AJ nevner når jeg skulle balansere meg gjennom trafikken i Arvika. Men jeg hadde ikke noen dårlig opplevelse på denne utover det. :)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
-
- Innlegg: 338
- Registrert: 11 nov 2016, 19:53
- Motorsykkelen din: Triumph tiger 1200 rally pro 2022
- Sted: Sarpsborg
Re: Erfaring med Triumph Tiger 1200 …
Vi har 2 tiger 1200 i hus. Jeg har rally pro, mens frua har gt pro.De er 2022 modeller begge 2, tidligere hadde jeg en 1200 Xca.
Den nye serien som kom i 2021/22 er helt forskjellig fra modellene fra 2018 til 2020. Og nå kommer det en ny modell som er utviklet videre.
Vi har til dags dato ikke opplevd noe feil på våre sykler.
Der er 4 forskjellige modeller nå, rally pro og rally pro Explorer , og gt pro og gt pro Explorer. Explorer utgavene har 30 liters tank, selvfølgelig er de tyngre, og de har(tror jeg) blindsonevarsler.
Forskjell mellom rally pro og gt pro er høyden, gt pro er 20 mm lavere og har støpte felger mens rally har eikefelger.
Den nye serien som kom i 2021/22 er helt forskjellig fra modellene fra 2018 til 2020. Og nå kommer det en ny modell som er utviklet videre.
Vi har til dags dato ikke opplevd noe feil på våre sykler.
Der er 4 forskjellige modeller nå, rally pro og rally pro Explorer , og gt pro og gt pro Explorer. Explorer utgavene har 30 liters tank, selvfølgelig er de tyngre, og de har(tror jeg) blindsonevarsler.
Forskjell mellom rally pro og gt pro er høyden, gt pro er 20 mm lavere og har støpte felger mens rally har eikefelger.
Re: Erfaring med Triumph Tiger 1200 …
Vil det si at Explorer Rally Pro er toppmodellen men høy og med 30 liters bensintank …
dypen
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
-
- Innlegg: 338
- Registrert: 11 nov 2016, 19:53
- Motorsykkelen din: Triumph tiger 1200 rally pro 2022
- Sted: Sarpsborg
Re: Erfaring med Triumph Tiger 1200 …
Ja det vil jeg mene
Re: Erfaring med Triumph Tiger 1200 …
Hvor langt har du kjørt med din sykkel @Jajo82 … og hvor langt har fruen sin kjørt ?
dypen
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
-
- Innlegg: 338
- Registrert: 11 nov 2016, 19:53
- Motorsykkelen din: Triumph tiger 1200 rally pro 2022
- Sted: Sarpsborg
Re: Erfaring med Triumph Tiger 1200 …
Den jeg har nå har vel gått 10000km, frua sin 6000. Den forrige jeg hadde hadde gått 14000 når jeg byttet.
-
Online
- Innlegg: 705
- Registrert: 17 des 2019, 13:19
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
- Sted: Skien
Re: Erfaring med Triumph Tiger 1200 …
Har en bekjent som kjøpte ny ifjor og er fornøyd, men noe topptung. Var selv og vurderte den, men for meg også for topptung var også mitt ankepunkt. Ihvertfall i forhold til GS’n min.
Nydelig motor på den ihvertfall og synes den er tøff.
Nydelig motor på den ihvertfall og synes den er tøff.
Re: Erfaring med Triumph Tiger 1200 …
Kan jo invitere flere til og inn i tråden her med tilleggsspørsmål … Hva er din tilnærming eller entusiasme for Triumph eller spesielt Triumph Tiger 1200 ??
dypen
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
-
OnlineBjerknez
- Innlegg: 23041
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Erfaring med Triumph Tiger 1200 …
Explorer ligger vel ikke mitt hjerte nærmest, men Triumph som merke liker jeg godt. Jeg synes dem har en meget flott finish på de fleste syklene sine. Lite plast og dem virker påkostet.
Triumph er det merket jeg synes har flest spennende modeller.
Triumph er det merket jeg synes har flest spennende modeller.
Re: Erfaring med Triumph Tiger 1200 …
@Bjerknez både merke og model fortjener med andre ord et besøk med en «nærmere» titt :)
dypen
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
-
OnlineBjerknez
- Innlegg: 23041
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Erfaring med Triumph Tiger 1200 …
Så absolutt. :)
Prøvesitt gjerne Rocket også. Både R og GT modellen :)
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 37958
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Erfaring med Triumph Tiger 1200 …
Truimph har en fin samling sykler fra monstercruisere som Rocket III, adventuremodeller i ulike kubikklasser og moderne retrosykler hvor siste spennende tilskudd er disse ne 400 kubikkmodellene.
Antakelig det MC-merket i Norge med det mest varierte modelluvalget.
I motsetning til et merke som KTM...
Også har jo merkenavnet et historisk sus over seg med sin lange og tidvis brokete historie.
Akkurat som Moto Guzzi... .
Skulle jeg selv valgt Triumph i dag hadde det ganske sikkert blitt en Boneville eller en av "tvilling"modellene. Helst luftkjølt, men disse (900)modellene er vel kanskje faset ut nå i '24 ?
Eller kanskje en liten og lett Triumph 400 ...
Antakelig det MC-merket i Norge med det mest varierte modelluvalget.
I motsetning til et merke som KTM...
Også har jo merkenavnet et historisk sus over seg med sin lange og tidvis brokete historie.
Akkurat som Moto Guzzi... .
Skulle jeg selv valgt Triumph i dag hadde det ganske sikkert blitt en Boneville eller en av "tvilling"modellene. Helst luftkjølt, men disse (900)modellene er vel kanskje faset ut nå i '24 ?
Eller kanskje en liten og lett Triumph 400 ...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- Domino
- Innlegg: 1067
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
- Sted: Troms
Re: Erfaring med Triumph Tiger 1200 …
Jeg er veldig fornøyd med min 2011 Tiger som jeg kjøpte i mai i fjor. Veldig linjær effektkurve på den tresylindrede motoren. Og tilstrekkelig hk/Nm etter mine behov. Sittestilling som passer en aldrende kropp, og ikke noe problem å stå litt i 50-sonene for å avlaste ræva litt. Og ikke slitsomt å sitte noen timer på sykkelen. Bagasjemulighetene er også gode.