Bensin- og dieselbilens død framskyndes med EUs reparasjonsnekt?
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Bensin- og dieselbilens død framskyndes med EUs reparasjonsnekt?
Må innrømme at tanken har streifet meg mer enn én gang.
Nå ser det ut til å lunne bli en realitet av panikkslagne klimapolitikere... :-)å :
https://www.document.no/2024/02/27/eu-v ... repareres/
Og hvis EU først går inn for dette kan du banne på at norske politikere hiver seg på toget så fort de bare kan!
Men min år gamle Hyundai med kun 111500 km på telleren så langt kommer uansett til å være på veien noen år til, okke som!!
Nå ser det ut til å lunne bli en realitet av panikkslagne klimapolitikere... :-)å :
https://www.document.no/2024/02/27/eu-v ... repareres/
Og hvis EU først går inn for dette kan du banne på at norske politikere hiver seg på toget så fort de bare kan!
Men min år gamle Hyundai med kun 111500 km på telleren så langt kommer uansett til å være på veien noen år til, okke som!!
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Bensin- og dieselbilens død framskyndes med EUs reparasjonsnekt?
Fossilbilens snarlige død er sterkt overdrevet tror nå jeg..AJ skrev: 27 feb 2024, 21:18 Må innrømme at tanken har streifet meg mer enn én gang.
Nå ser det ut til å lunne bli en realitet av panikkslagne klimapolitikere... :-)å :
https://www.document.no/2024/02/27/eu-v ... repareres/
Og hvis EU først går inn for dette kan du banne på at norske politikere hiver seg på toget så fort de bare kan!
Men min år gamle Hyundai med kun 111500 km på telleren så langt kommer uansett til å være på veien noen år til, okke som!!
https://www.tv2.no/broom/audi-snur-sats ... /16485042/
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Bensin- og dieselbilens død framskyndes med EUs reparasjonsnekt?
La oss håpe det!kjellv skrev: 27 feb 2024, 21:26Fossilbilens snarlige død er sterkt overdrevet tror nå jeg..AJ skrev: 27 feb 2024, 21:18 Må innrømme at tanken har streifet meg mer enn én gang.
Nå ser det ut til å lunne bli en realitet av panikkslagne klimapolitikere... :-)å :
https://www.document.no/2024/02/27/eu-v ... repareres/
Og hvis EU først går inn for dette kan du banne på at norske politikere hiver seg på toget så fort de bare kan!
Men min år gamle Hyundai med kun 111500 km på telleren så langt kommer uansett til å være på veien noen år til, okke som!!
https://www.tv2.no/broom/audi-snur-sats ... /16485042/
Men vi ser dessverre at virkelighetsfjerne politikere nærmest tvinger fram løsninger som kun de selv synes er fornuftige.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Bjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bensin- og dieselbilens død framskyndes med EUs reparasjonsnekt?
Dette tror jeg blir veldig hakk i plata historisk sett. Så fort det kommer noe nytt som sagte men sikkert tvinger oss bort fra det vi er vant til, så blir det ramaskrik. Frykten for å våkne opp i morgen og ikke få lov til å kjøpe motoriserte motorsykler igjen.
Jada, jeg er fortsatt tilhenger av motoriserte motorsykler. Men mest fordi man ikke har klart og hoste opp en elsykkel med god nok rekkevidde og nok ladepunkter. El-motorsykler er fortsatt begrenset.
Men på sikt vil det nok sagte men sikkert sukke opp noe som får flere til å bytte. Dette kommer til å skje sagte men sikkert og ikke over natten.
AJ, jeg tror vertfall DU vil kunne kjøpe motoriserte motorsykler fra butikk frem frem til du forlater denne planeten så du har nok lite å bekymre deg for. :)
Personlig ønsler jeg alt nytt velkommen. Kanskje en dag frister det akkurat nok til at jeg kjøper en elsykkel. Men... det blir ikke enda ser jeg. Dette tar jeg med knusende ro :)
Jada, jeg er fortsatt tilhenger av motoriserte motorsykler. Men mest fordi man ikke har klart og hoste opp en elsykkel med god nok rekkevidde og nok ladepunkter. El-motorsykler er fortsatt begrenset.
Men på sikt vil det nok sagte men sikkert sukke opp noe som får flere til å bytte. Dette kommer til å skje sagte men sikkert og ikke over natten.
AJ, jeg tror vertfall DU vil kunne kjøpe motoriserte motorsykler fra butikk frem frem til du forlater denne planeten så du har nok lite å bekymre deg for. :)
Personlig ønsler jeg alt nytt velkommen. Kanskje en dag frister det akkurat nok til at jeg kjøper en elsykkel. Men... det blir ikke enda ser jeg. Dette tar jeg med knusende ro :)
Re: Bensin- og dieselbilens død framskyndes med EUs reparasjonsnekt?
Document er like etterrettelig som tobakksbransjen, så de skal man ikke ta så tungt. Nå er jeg stor elbilfan og skal aldri mer ha en bensin- eller dieselbil med mindre det er snakk om en veteranbil, men den krisemaksimeringen og feiltolkningen til Document er jo helt vanlig der i gården. Det er et ytre-ytre-høyre-nettsted som har gjort det til en greie å også kritisere og angripe alt som kommer fra EU og alt som har med klima og miljø å gjøre.
Realiteten er *ingen* endring fra dagens regelverk.
Realiteten er *ingen* endring fra dagens regelverk.
"Arguing with an engineer is like wrestling with a pig in the mud; after a while you realize the pig is enjoying it."
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Bensin- og dieselbilens død framskyndes med EUs reparasjonsnekt?
Vel, vi får se.Bjerknez skrev: 27 feb 2024, 21:47 AJ, jeg tror vertfall DU vil kunne kjøpe motoriserte motorsykler fra butikk frem frem til du forlater denne planeten så du har nok lite å bekymre deg for. :)
Mye skjer i rasende fart nå og kanskje i en retning vi ikke helt ser for oss eller ønsker, så det skal bli interessant og kanskje ikke minst skremmende å se hva vi står overfor innen får år enn vi innser i dag.
Uansett, håper selvfølgelig jeg tar feil, men tror dessverre jeg ikke gjør det.
Med mindre folk våkner og tar skikkelig til motmæle i stedet for å lovprise alt dette nye som "tres" ned over hodene våre.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Bensin- og dieselbilens død framskyndes med EUs reparasjonsnekt?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Bensin- og dieselbilens død framskyndes med EUs reparasjonsnekt?
Ok...E_S skrev: 27 feb 2024, 21:56 Document er like etterrettelig som tobakksbransjen, så de skal man ikke ta så tungt. Nå er jeg stor elbilfan og skal aldri mer ha en bensin- eller dieselbil med mindre det er snakk om en veteranbil, men den krisemaksimeringen og feiltolkningen til Document er jo helt vanlig der i gården. Det er et ytre-ytre-høyre-nettsted som har gjort det til en greie å også kritisere og angripe alt som kommer fra EU og alt som har med klima og miljø å gjøre.
Realiteten er *ingen* endring fra dagens regelverk.
Du må gjerne glemme Document.no.
Sjekk heller denne linken:
https://english.elpais.com/lifestyle/20 ... -ones.html#
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Bensin- og dieselbilens død framskyndes med EUs reparasjonsnekt?
Audi snur og vil fortsette med både bensin og dieselmotorer i sine biler
https://www.tv2.no/broom/audi-snur-sats ... /16485042/
https://www.tv2.no/broom/audi-snur-sats ... /16485042/
Re: Bensin- og dieselbilens død framskyndes med EUs reparasjonsnekt?
Om man slår opp selve forslaget til direktiv er det som sagt ingen endring fra hvordan det er i dag. Det har aldri vært snakk om noen "reparasjonsnekt" heller. Direktivet har kun satt enkelte forutsetninger hvor en bil skal regnes som kondemnabel. Det er snakk om ting som er helt åpenbare, som biler som har vært under vann, biler som har brent opp eller biler hvor vesentlige strukturelle komponenter er ødelagt. Biler med historisk verdi er heller ikke omfattet av dette.AJ skrev: 27 feb 2024, 22:07
Ok...
Du må gjerne glemme Document.no.
Sjekk heller denne linken:
https://english.elpais.com/lifestyle/20 ... -ones.html#
Sånn litt på siden har jeg alltid problemer med å forstå hvorfor mange er så livredde teknologisk utvikling, og spesielt alternativer til forbrenningsmotoren, som er en eldgammel, ineffektiv konstruksjon som på et eller annet punkt går på museum og historiens skraphaug, uansett om noen vil eller ei.
"Arguing with an engineer is like wrestling with a pig in the mud; after a while you realize the pig is enjoying it."
- Bjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bensin- og dieselbilens død framskyndes med EUs reparasjonsnekt?
Enig.E_S skrev: 27 feb 2024, 22:16Om man slår opp selve forslaget til direktiv er det som sagt ingen endring fra hvordan det er i dag. Det har aldri vært snakk om noen "reparasjonsnekt" heller. Direktivet har kun satt enkelte forutsetninger hvor en bil skal regnes som kondemnabel. Det er snakk om ting som er helt åpenbare, som biler som har vært under vann, biler som har brent opp eller biler hvor vesentlige strukturelle komponenter er ødelagt. Biler med historisk verdi er heller ikke omfattet av dette.AJ skrev: 27 feb 2024, 22:07
Ok...
Du må gjerne glemme Document.no.
Sjekk heller denne linken:
https://english.elpais.com/lifestyle/20 ... -ones.html#
Sånn litt på siden har jeg alltid problemer med å forstå hvorfor mange er så livredde teknologisk utvikling, og spesielt alternativer til forbrenningsmotoren, som er en eldgammel, ineffektiv konstruksjon som på et eller annet punkt går på museum og historiens skraphaug, uansett om noen vil eller ei.
Vi husker vel alle røykeloven da denne ble tredd nedover hodene på oss for en del år siden. Det var ikke måte på hvor mye galt dette skulle utsette samfunnet for. Ser man tilbake så er jeg glad for at jeg kan sitte og spise eller ta meg en pils uten at jeg lukter narkoman når jeg kommer hjem. Å ja, jeg røyket selv på den tiden og helt frem til 2014. Hender jeg tar meg en festrøyk hvis jeg sitter ute på brygga i dag også, men det er så absolutt ikke noe must.
Dette går nok bra skal dere se :)
- SveinHa
- Innlegg: 695
- Registrert: 09 mai 2023, 23:46
- Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
- Bosted: Carten Island
- Kontakt:
Re: Bensin- og dieselbilens død framskyndes med EUs reparasjonsnekt?
Det tror jeg og. El.biler har jo mange gode sider men å tre de ned over hodene på folk er i beste fall uklokt...
...og for disse tingene som er så åpenbare så er det totalt unødvendig med et eget regelverk for å ta hånd om de. Om en bil trenger å kondemneres om den har brent eller vært under vann er et rent økonomisk spørsmål og en reparasjon av nevnte skader kan jo også gjøres både dyrt og billig...E_S skrev: 27 feb 2024, 22:16Direktivet har kun satt enkelte forutsetninger hvor en bil skal regnes som kondemnabel. Det er snakk om ting som er helt åpenbare, som biler som har vært under vann, biler som har brent opp eller biler hvor vesentlige strukturelle komponenter er ødelagt. Biler med historisk verdi er heller ikke omfattet av dette.
Jeg tror dette forslaget bare er enda et bittelite skritt i retning av å ta kontroll over eierskapet og friheten til folket. En mengde slike små skritt innføres hele tiden og de er så små at vi nesten ikke merker de og "plutselig", når folket oppdager konsekvensene, så blir det ramaskrik men da er det alt for sent å gjøre noe. Dette har pågått lenge allerede...
-----------------------------------------------
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/
Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/
Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Bensin- og dieselbilens død framskyndes med EUs reparasjonsnekt?
Mercedes og Audi har annonsert at de fortsetter å produsere og utvikle bensin og dieselbiler.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Gammelsmurfen
- Innlegg: 1679
- Registrert: 09 nov 2020, 19:05
- Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022
Re: Bensin- og dieselbilens død framskyndes med EUs reparasjonsnekt?
Tror ikke det er noen fare med det første at biler med fossilmotor forsvinner, og det der med "fase ut eldre kjøretøy til fordel for miljøvennlige, nyere alternativer" om det kun er el-biler så er jeg usikker på det miljøregnskapet.
Det er en kjensgjerning at levetiden på EL-biler er vesentlig kortere enn fossildrevne biler, gjerne halvparten eller enda kortere.
De skrotes selv om de er like hele i ramme og karosseriet fordi reparasjonskost er hinsides på en del ting, mest av sikkerhetsmessige grunner fordi det er mye batterikraft ombord.
Har man 2-3 biler i husstanden, noe som er ganske vanlig så må hjemmelading planlegges om man ikke har atomkraftverk i hagen.
Ellers må man nok lade på stasjoner eller om man har mulighet på jobb om man bruker bil til jobben.
På lengre turer er det deilig med bare en kjapp sving innom bensinstasjonen, fylle opp på et par-tre minutter å kjøre videre.
Ikke måtte vente i ladekø før det blir din tur til å vente enda mer mens ladingen foregår.
Det er vel åpnet for mer oljeleting i Norge også mener jeg, offshore og oljebransjen er langt i fra døden nær.
Med sytråder som kraftlinjer mellom nord og sør, en del ymse lokale nett og strømmangel (sies det), så kan ikke alle biler i norge være elektriske på temmelig lang tid. Da må det bli rasjonskort på lading
Det er en kjensgjerning at levetiden på EL-biler er vesentlig kortere enn fossildrevne biler, gjerne halvparten eller enda kortere.
De skrotes selv om de er like hele i ramme og karosseriet fordi reparasjonskost er hinsides på en del ting, mest av sikkerhetsmessige grunner fordi det er mye batterikraft ombord.
Har man 2-3 biler i husstanden, noe som er ganske vanlig så må hjemmelading planlegges om man ikke har atomkraftverk i hagen.
Ellers må man nok lade på stasjoner eller om man har mulighet på jobb om man bruker bil til jobben.
På lengre turer er det deilig med bare en kjapp sving innom bensinstasjonen, fylle opp på et par-tre minutter å kjøre videre.
Ikke måtte vente i ladekø før det blir din tur til å vente enda mer mens ladingen foregår.
Det er vel åpnet for mer oljeleting i Norge også mener jeg, offshore og oljebransjen er langt i fra døden nær.
Med sytråder som kraftlinjer mellom nord og sør, en del ymse lokale nett og strømmangel (sies det), så kan ikke alle biler i norge være elektriske på temmelig lang tid. Da må det bli rasjonskort på lading

- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Bensin- og dieselbilens død framskyndes med EUs reparasjonsnekt?
Mulig strengere PPk kontroll her hjemme vil mest sannsynlig være et godt bidrag til å fase ut "fossil"biler.
Ikke utenkelig at urealistiske utslippskrap fører til at velfungerende biler ikke lenger blir godkjent.
Og må vrakes...
Miljøvennlig?
Neppe...
Ikke utenkelig at urealistiske utslippskrap fører til at velfungerende biler ikke lenger blir godkjent.
Og må vrakes...
Miljøvennlig?
Neppe...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.