Noen som liker RC-biler?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
NicolaisenTorben
Motorsykkelen din: Harry kjører en Suzuki 750 1977 modell

Noen som liker RC-biler?

Legg inn av NicolaisenTorben »

Noen RC-eiere? Biler/lastebiler/andre RC-kjøretøyer eller eller rc-fly
Jeg har sett på noen få Youtube-videoer de siste 6 månedene og bestemte meg til slutt for å bite i nakken og komme i gang.
Hva er en god RC-butikk for å styre meg i riktig retning, https://www.dynamrc.com/collections/rc-airplanes det er så mange valg.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Noen som liker RC-biler?

Legg inn av Gammelsmurfen »

I Norge er det vel omtrent bare to større aktører igjen, Elefun i Grimstad og Norwegian Modellers i Tønsberg, begge med nettbutikker.
Liten vits i å handle sånt fra utlandet med mindre det er noe du må ha som du ikke får tak i her hjemme.

Rha
Motorsykkelen din: yamaha mt09 tracer 2017

Legg inn av Rha »

Har kjørt nm rundene i scala crawler hos norrc i mange år.
Nå er det mest fly og heli som fenger. Dette er i fra i dag på en "public day" i forbindelse med seilfly vm som er på Elverum flyplass som heter Starmoen.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Nå har jeg surmult og vært sur som fa** i to år og plutselig ble jeg positiv.....

Rha
Motorsykkelen din: yamaha mt09 tracer 2017

Legg inn av Rha »

Har du en lokal butikk er det fint å støtte den, da det er fryktelig kjedelig å ikke få kjørt eller flydd for noe du kunne kjøpt lokalt.
Ellers så er det som nevnt elefun som er størst, de eier også norwegian.
Nå har jeg surmult og vært sur som fa** i to år og plutselig ble jeg positiv.....

Brukeravatar
simpson
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Legg inn av simpson »

Gammelsmurfen skrev: 25 mai 2024, 12:16 I Norge er det vel omtrent bare to større aktører igjen, Elefun i Grimstad og Norwegian Modellers i Tønsberg, begge med nettbutikker.
Liten vits i å handle sånt fra utlandet med mindre det er noe du må ha som du ikke får tak i her hjemme.
Mange norske nettbutikker som er veldig bra. rcmester.no er bare en av de men verdt å kikke innom.
Norwegian modellers har gått litt ut på dato og har mest generelt innen fly.

Brukeravatar
Gammelsmurfen

simpson skrev: 25 mai 2024, 15:14
Gammelsmurfen skrev: 25 mai 2024, 12:16 I Norge er det vel omtrent bare to større aktører igjen, Elefun i Grimstad og Norwegian Modellers i Tønsberg, begge med nettbutikker.
Mange norske nettbutikker som er veldig bra. rcmester.no er bare en av de men verdt å kikke innom.
Norwegian modellers har gått litt ut på dato og har mest generelt innen fly.
Joda, men spørs hva man driver med, men mange har tatt kvelden en etter en de siste årene, spesielt de som drev med fly.
Nå er det bare isopor-drit å få tak i snart...
Bil er nok noe mer stabilt, selv om Smallsize la ned. Hobbyco på Strømmen og Sami RC på Tåsen lever fortsatt.
Tror nok giganten Elefun har danket ut flere av de andre som ikke importerer i store volum slik de gjør.

Virker også som om hobbyen (fly) har gått inn i en periode med lav aktivitet de siste 5-ish årene.
Usikker på årsak, men jeg kan tenke meg det er litt sammensatt, stramme regler og krav fra luftfartstilsynet, Pandemien, "dyrtid" etc.

kjland
Motorsykkelen din: Suzuki DL1000 V-Strom 2008 modell

Legg inn av kjland »

Startet hobbyen med biler da jeg var mindre, gikk over til fly og helikopter, men ett kræsj med mine helikoptere kostet i snitt 1000kr hver gang det gikk i bakken.

Fortsatte så med RC lastebiler og anleggsmaskiner, det var en hobby jeg har/hadde aktivt frem til julen 2019, så kom covid og stengte ned landet.

Har en hjullaster full hydraulikk i 1/14 størrelse stående i boden, der har den stått siden Rogaland RC Treff i november 2019.
https://www.youtube.com/watch?v=rsdDlK9nAhI&t=6s

I kombinasjon med covid, fagskoleutdanning og familie samt mangel på kjørelokale har desverre ikke hobbyen blitt tatt opp igjen.

Brukeravatar
FredrikE24
Motorsykkelen din: BMW K1200RS

Legg inn av FredrikE24 »

Begynte å fly modellfly da jeg var omtrent 9 år, var såpass heldig å ha en veldig interessert far som tok initiativet og vi holdt på i mange år sammen.
Et par år senere gikk man over på heli og fløy både fly og heli ganske så godt vil jeg påstå.
Kostbart å drive med heli den gangen. Dette var på tidlig 2000-tallet.

Begynte med en Bobcat 30 med O.S 46 LA og JR radioutstyr(JR TX-3810 sender) på 35MHz båndet og PCM modulering.
Så ble det en Extra 300L med en O.S FS120(20 kubikker), en virkelig sprek akro-maskin. Morsomt og utfordrende.
Senere ble Bobcaten kjørt i asfalten ute på Fornebu, og et ARC Ready ble kjøpt med flottører. Litt tungt, fungerte fint med samme O.S 46 LA, men kunne nok ønsket litt mer krefter.

Så ble første Heli et Robbe Futura Nova, dette var et fantastisk state of the art heli den gang. Etter noen år med mye flyving og moro så gjorde jeg kunstykket å kjøre det rett i bakken med idle-up aktivert og full negativ pitch(det er lett å gjøre den blemma når man flyr både riktig vei og opp ned hele tiden). Det kostet mye å bygge det opp igjen, og fikk egentlig aldri helt teken på det helikopteret etterpå. I mellomtiden for å få litt luft under bladene så ble et Thunder Tiger Raptor 50 V2 kjøpt inn. Det er et langt billigere helikopter, men kapabelt til å utføre det meste av triks sålenge man skifter ut trebladene med karbonblader.

På bil så spleiset søskenflokken på tre biler, en Traxxas T-Maxx, en Schumacher XT-R 3E og en Thunder Tiger EK-4 S2.

Ikke aktiv med RC idag. Kanskje senere i livet. Når det gjelder Heli så har prisene sunket drastisk og er ikke lenger en "nisje" slik det var før. I tillegg har rotorhodet blitt "fly-bar less" og mye enklere og fly. Fikk prøve et Align T-rex 700 for et par år siden. Det å fly er som og sykle.

Jeg gav meg vel i 14års alder. Da var det andre ting som begynte å interessere meg og familien valgte å fokusere på båtlivet.
Sist jeg var på flystripa, var vel i 2010. Da følte jeg at jeg kom der med museumsgjenstander. Særlig med senderen. 2.4GHz sendere hadde tatt over, og nitrofuel var byttet ut med Li-Po og lynladere.

Brukeravatar
Gammelsmurfen

FredrikE24 skrev: 28 jul 2024, 12:51 Sist jeg var på flystripa, var vel i 2010. Da følte jeg at jeg kom der med museumsgjenstander. Særlig med senderen. 2.4GHz sendere hadde tatt over, og nitrofuel var byttet ut med Li-Po og lynladere.
Eller på større fly, bensinmotorer eller turbin.
Hobbyen er/har vært på kraftig nedtur de siste 5-6 årene, butikkene legger ned en etter en og aktiviteten i mange av klubbene lav.
Butikkene selger snart bare EL-foamies i beskjedne størrelse, store spantebygde ARF´r må man begynne å lete etter.
Har selv prøvd å bygge stort med elektrisk, men det blir for kort flytid og de store LiPo batteriene koster en formue, endte opp med 30cc bensin på det i stedet.

Brukeravatar
FredrikE24
Motorsykkelen din: BMW K1200RS

Legg inn av FredrikE24 »

For min del var det «golden era» i Oslo-området da Fornebu var åpen og man hadde plass til virkelig store modeller. Da var det både ducted fan og skikkelig jet hver helg og innimellom store modeller med stjernemotorer som slepte seilfly-modeller.
Det var til tider stort oppmøte og det var «den ville vesten» utpå der. Det var aldri kjedelig.

Problemet kunne være å organisere kanalplasseringer. Bobcaten gikk i bakken i sin tid fordi en dude skrudde på senderen sin og hadde samme kanal. I tillegg begynte det å komme billig-sendere fra bla. Hitec som var uskarpe og forstyrret gjerne nabokanalene. Eclipse 7 var notorisk.

Da Fornebu stengte var det problemer med å få plass på klubber rundtom.

Problemet nå tildags er at ting er så lettvint og enkelt, og man skal bare sende avgårde modellen fra verandaen hjemme. Å sitte hjemme og bygge noe fra scratch er for tidkrevende.

Modellflyving er som motorsykkelkjøring. Utdøende. Da jeg var på sykkeltur i sommer traff jeg ikke en eneste motorsykkelist under 40. Samme gjelder modellflyving.

mekkern
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.

Legg inn av mekkern »

har et par egenbyggede RC båter-en litenlett balsabygget speedbåt med 10ccringmotor og en "cabincruiser" på 140cm med 70cc husquarna og overflatedrev.
Kjøpte akkurat en 1;10 toyota 4wd Hi-lux med store hjul for litt crawling sammen med svigersønn og barnebarn.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svar