Første sykkelen

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Redningsskøyta
Motorsykkelen din: -

Første sykkelen

Legg inn av Redningsskøyta »

God morgen/dag/kveld!

Jeg er en ung mann på 25 (snart 26). Jeg bor i Ål i Hallingdal og jeg jobber i ambulansetjenesten. I mange år har jeg drømt om å kjøre motorsykkel, og jeg har endelig en livssituasjon som tillater meg å starte prosessen. Jeg har begynt å spare opp penger, og planlegger å ta lappen neste sommer! Fa tar jeg tung-lappen ☺️

I den forbindelse så ønsker jeg å innhente litt tanker fra noen som er mer erfarne enn meg med tanke på hvilken sykkel som burde være min første. Eller rettere sagt, hvilken størrelse (CC). Jeg er i utgangspunktet gira på en Touring sykkel, som feks BMW GS eller lignende. jeg har hørt litt forskjellig om at en burde begynne med lavere CC, og andre mener at det ikke spiller noen rolle!

Har dere noen gode tanker rundt dette? Det har jo definitvt mye å si på «sparemålet» om jeg skal spare til en 400-600 CC kontra 800-1000 CC 🙈

Brukeravatar
pingvin
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Første sykkelen

Legg inn av pingvin »

Yamaha Tenere 700/ funker til alt og ikke så dyr, sprek nok men ikke tullesprek.

Bilde

Eller Yamaga Tracer 7 (GT eller basisversjon) om du bare skal kjøre asfalt (samme motor-ish).

Bilde

Men flere og flere går for mindre cc for tiden, også erfarne førere, sykler som KTM 390 og Triumph 400 selger som hakka møkk. Selv synes jeg det blir bitte-litt tamt (syens selv 90hk/1200cc som har er litt tramt...). Og mange nøyer seg med 900cc av de som hatt 1200cc adventure, mellomklassen er der den største klassen var for ikke så lenge siden.
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Omdal
Motorsykkelen din: Suzuki dl 1000 2019.

Legg inn av Omdal »

Pingvin har to goe valg👍. Eller Yamaha mt 07. Disse har også vert i en del år og finnes bruk til langt rimeligere pris. Ellers kan jeg anbefale Suzuki dl 650, Honda cb500 x
Suzuki dl 1000 v strom 2019.
Honda cbr 1000 f 1987.
Suzuki dr650 1993.
Kawasaki kle 500 2002.

Brukeravatar
SveinHa
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Kontakt:

Legg inn av SveinHa »

Hei og velkommen til MCSiden.no @Redningsskøyta

Selv om jeg er "godt voksen" har jeg bare kjørt sykkel i et par år. Som ung på sent -70 tall sitter det litt i ryggraden at mer CC er bedre men så langt har jeg bare erfaring med guttungens Yamaha YZF125, min Yamaha Virago 535 og nå til sist BMW R1100RS. Med tanke på CC i det daglige så ser ikke jeg noen nevneverdig forskjell på 535 og 1100 men så er vel heller ikke BMWen kjent for å være noen høyytelsessykkel. Selv om jeg i ungdommen var ganske likeglad vedr MC så fattet BMW R serien interesse og nå som 65 åring har jeg havnet skrevs over en...

Om ikke en har planer om råkjøring på autobahn så vil jeg tro at 5-700 CC vil være et fornuftig valg. Mer moderne motorer gir høyere ytelse med lavere CC. Større motor gir større og tyngre sykkel og det er ikke akkurat en fordel for en nybegynner... men jeg liker nå "R"en min og har ikke noen planer om utskifting med det første...

Vedr GS så skal den ha en mer oppreist sittestilling enn f.eks. RS. Hadde jeg vært obs på det tidligere så hadde jeg kanskje heller havnet på en GS i stedet for RS...
-----------------------------------------------
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Brukeravatar
dypen
Motorsykkelen din: R1250GSA

Legg inn av dypen »

Velkommen @Redningsskøyta! Nå vil du sikkert få mange forslag til sykkel :D

Kjøp det du har lyst på, er du fornøyd med en eldre GS vil du få en bra sykkel billig som du får igjen pengene for når du etterhvert kanskje ønsker noe nyere.

Har nevnt det tidligere, kjøpe brukt vs nytt … Brukt kjøp gir meg en større bedre opplevelse vs det å huke av for alt du vil ha på en ny sykkel som du får levert fra butikken.

Hele prosessen er en opplevelse fra du leser deg opp på sykkel’n, følger med på annonser, ser på sykler, pruter litt og drar i land en handel, når sykkel’n er vel hjemme må du få full oversikt over det du ønsker å gjøre endre oppgradere osv Du må selvfølgelig kjøre litt også selv om noe må endres utbedres etc Det hele gir meg veldig mye iallfall :thumleft
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Greddy
Motorsykkelen din: Yamaha MT-10 SP, Tracer 900 GT, XT1200ZE

Legg inn av Greddy »

Kjøp den du synes ser tøffest ut.
100-120 hk er sweetspotten for gøy og fornuft, mtp bensinforbruk og akselerasjon fra 0-100. Da slipper du å tenke på å oppgradere, fordi supersyklene er egentlig bare unisykler hvor forhjulet brukes som støtte når den står parkert.

Brukeravatar
FredrikE24
Motorsykkelen din: BMW K1200RS

Legg inn av FredrikE24 »

Henger meg på å kjøpe det magefølelsen sier. Finner du en R1150GS Adventure eller en R1200GS/GSA så er det i boks.

Jeg stilte det samme spørsmålet da jeg skulle handle sykkel i 2016. Fikk mange anbefalinger, men det er ofte preferansene til den som anbefalingene kommer fra som man får. Det er ikke dermed sagt at de passer deg.
Jeg fikk ingen anbefalinger om sykkelen jeg valgte, men så har jeg ikke solgt den enda. Det har gått fort, 8år og 120 000km kjørt. Har ingen planer om å selge heller enda. Er akkurat ferdig med langtur på drøyt 600 mil totalt. Fortsatt fornøyd.
For min del verdsetter jeg:
Fire sylindre med separat motor og gir med kardang
Gode bremser(servo med ABS og integral)
Originale kofferter som kan settes rett på
Original toppkoffert som passer rett på
Original tankveske som passer rett på
Gode landeveisegenskaper
God til pendling, snill på forbruk
Sinnsykt god til å sluke mil
Om jeg vil banke Autobahn i 200km/t(gjerne mer om trafikken tilsier det) time etter time går det med full komfort og ei hand på styret(runder man 230km/t blir den dog litt kilen på sidevind—> To hender på styret)..
Det er 131hk, synes det er litt slapt med bagasje og passasjer på norske veier om man skal kjøre litt aktivt(LES: akselerasjon i bratt motbakke må man bruke girene litt mer aktivt).. Alene med bagasje funker det greit.

Om du har sett for deg en GS så kjøp nå det.
Jeg vet forøvrig om en svææært godt holdt R1200GS med alt tilleggsutstyr og hele Touratech-katalogen tilsalgs. Eier har dessverre blitt syk og kan ikke kjøre mer. Gi beskjed ved interesse. Er snakk om den siste oljekjølte med tørrclutch, eksos på venstre side og Kardang på høyre.

kaLARSnikov
Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro

Legg inn av kaLARSnikov »

Velkommen! Jeg er blant de som mener at størrelse på sykkel/effekt ikke bør spille noe større rolle på sykkel #1 vs. sykkel #20.

Hvis du tenker at du har lyst på noe i ADV-segmentet som f.eks. GS så anbefaler jeg deg å gå for det du har lyst på selv om det måtte være noe med "større" motor.

1150GS er jo klassiske og - syns jeg - litt kule. De nyere GS'ene er utvilsomt også kjøremaskiner, men selv de litt eldre er jo ofte noe av det dyreste som finnes i segmentet.

Om du vil ha noe billig du kan herje med så kan jeg varmt anbefale en gammel Suzuki DL650 V-Strom. Første generasjon (2000-tallet) er veldig billige, de er kjempebehagelige å kjøre og kjent for skuddsikre motorer. Litt tam i effekt, det at det er en v-twin hvor momentet kommer tidlig hjelper opp til vanlige norske fartsgrenser, men når du ligger i sjette gir på motorveien og skal ta en forbikjøring så blir du ikke akkurat blank i øya av pådraget... Men med priser ned mot 30 000,- for helt ok sykler med litt ekstrautstyr så syns jeg nesten ikke man kan klage.

Tenere 700 som er foreslått er en kjempesykkel, men jeg ville ikke gått for den med mindre du skal kjøre masse grus og offroad.

Til omtrent samme pris som en ny T7 så kan du få deg f.eks. en Tiger 900 Rally Pro (ev. GT Pro om du kun skal kjøre asfalt) med noen år på baken. Haugevis med ekstrautstyr originalt, god og morsom å kjøre, godt med effekt. (Ja, jeg er grisefornøyd med min :))

Ellers så finnes det jo mange varianter i dette segmentet og det styres mye av budsjettet. KTM har jo flere, f.eks. 790/890 Adventure eller 1290 Super Adventure om du vil ha noe skikkelig stort og kraftig (som også koster deretter). Honda Africa Twin er en kjent sykkel som mange elsker og veldig driftssikre. Ev. så har de nå nye Transalp 750 (eller gamle 600/650 om du vil ha noe enda eldre og billigere enn en gammel V-Strom 650), som for øvrig også konkurrerer med nye Suzuki V-Storm 800.

Og siden du skrev "touring" så omfatter jo det egentlig også det som er litt mer rene asfaltsykler, som tidligere nevnte Tracer og andre modeller som Honda NC750X og Ducati Mulitstrada. Da har du også slikt som K-syklene til BMW som mange er utrolig fornøyd med.

Om du skulle finne ut at du vil starte med noe mindre innenfor samme segment som GS så har du f.eks. 310GS, KTM 390 Adventure, Honda CB500X/NX500 eller den noe sjeldne V-Strom 250.

Brukeravatar
pingvin
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Legg inn av pingvin »

For all del, går greit med GS som første-sykkel også og selvfølgelig skal man kjøpe det man har lyst på (selv om Panigale kanskje er å ta i) men TS leker med tanken om mindre cc, derfor foreslo T7/tracer7.

TS sier ikke så mye om bruksområde men vært litt i Ål og mye fantastiske grusveier der som over til Hemsedal og under høyspentledningene på andre siden av dalen, der hadde T7 vært perfekt :thumleft
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Nineball
Motorsykkelen din: 2005 Sportster 1200R/ 2005 Honda VFR800

Legg inn av Nineball »

Det er mange gode forslag til sykler, og selv har jeg ikke et spesifikt svar. Personlig ville jeg "bare" kjøpt en sykkel, med det mener jeg en som passer kroppen din og du kan øvelsekjøre med. Enig med Dypen,hvis du kjøper litt rimelig brukt sykkel, er det ikke så dyrt å bytte den senere i noe annet du har lyst til å prøve. Prisnivået på mc er litt annerledes enn biler, rimeligere sykler f.eks. under 50.000,- mister ikke mye verdi den tid du har den.
Det å prøve forskjellige sykler og føle ut hva d har lyst på er jo mye av moroa med sykkel, selv har jeg kun hatt 4 sykler på mine 22 år som mc-fører, og de 2 jeg har nå er begge 2005 modeller, men er stadig nysgjerrig på noen sykler.
Uansett hva du velger, lykke til og kos deg i mc-verden :prf
21 BMW R1250RS 2025-
06 Honda Vfr800 2021-
05 HD Sportster 883R 2014-
03 Yamaha XJ600 2011-2014
85 Suzuki GSX 750ES 2002-2009

olaola667
Motorsykkelen din: Yamaha FZ6

Legg inn av olaola667 »

Ny på MC-siden, men måtte bare hive meg på denne. Jeg kjøpte selv min første sykkel for bare 6 mnd siden.
Enig med alle som egentlig ikke har noe spesifikt forslag, siden det for meg handlet kun om å finne akkurat den sykkelen som ga meg godfølelsen. Trodde egentlig at jeg ville ende opp med en BMW RS, siden jeg liker utseendet veldig godt. Men.. Når jeg satt meg på den første gang, så ble den rett og slett for svær for meg. Flott sykkel, men feil for meg.
Dro til en forhandler som hadde 30-40 sykler på lager og satt meg på en etter en for å finne den som ga meg godfølelsen.
I mitt tilfelle endte jeg opp med en Yamaha FZ6-S. Følte alt riktig når jeg satte meg på den. Det er det som teller synes jeg.
Stortrives med sykkelen, og med originale kofferter og tankveske så er den glimrende til langturer. For meg...

Finn godfølelsen, lese seg opp på sykkelen, og så er det bare å hive seg på Finn og lete etter en som har blitt godt tatt vare på :-)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Heisan @olaola667 og velkommen her på MCsiden.no :vs !

Ganske sikkert en god og antakelig den beste fremgangsmåten slik du gjorde da du fant "drømmesykkelen", som jo selvfølgelig kan endre seg til en annen senere ;) .
Prøvesitte og prøvekjøre, hvis mulig.

Har selv kjøpt sykler uten begge deler på forhånd. Altså ikke prøvesittet eller prøvekjørt, kun vurdert ut fra tester og andres eiererfaringer og naturligvis modellspesifikasjoner, utseende osv.
Men har også kjøpt MC etter å ha prøvd ulike modeller hvor det tok svært kort tid etter prøvekjøringene for jeg hadde hadde bestemt meg for hvilken det bare måtte bli :-).
Som da jeg prøvde Triumph Tiger 1200 og Moto Guzzi Stelvio 1200 over like lang tid, 2 dager. Hadde ikke kjørt mer enn ca. 200 meter med Stelvio'en før valget var tatt :crazy: .

olaola667
Motorsykkelen din: Yamaha FZ6

Legg inn av olaola667 »

@AJ Ja, det kan godt hende det endrer seg ja.
Er som sagt strålende fornøyd med dagens kjøretøy, men bare etter noen måneder med erfaring, så ble BMW'en "mindre".

Vi får se om ikke det blir en RS om et par år. :roll

Hadde vært artig om @Redningsskøyta la inn en melding om hva valget falt på til slutt :-)

Brukeravatar
FredrikE24
Motorsykkelen din: BMW K1200RS

Legg inn av FredrikE24 »

Heisann @olaola667 !
Hvilken BMW RS-modell var det du hadde sett på? R1200RS? R1250RS?
BMWene er gjerne litt store, og er det en R-utgave, altså med boksermotoren så virker de litt store og klumpete. En vanesak.

Jeg kan forstå hva du mener med godfølelsen. FZ6 kjørte jeg som skolesykkel, og jeg må si at det var en kanonsykkel, lett å håndtere og passelig stor. Ble også imponert over motoren og bunndraget, litt stressa på motorvei, men sånn er det nå.

En av grunnene til at jeg kjører BMW K1200RS selv er blant annet størrelsen. Jeg er ganske stor selv og de japanske syklene virker å være litt små, og jeg ville ha en touringsykkel med kåper(VFR800, FZ6 el.) og fikk ikke godfølelsen med disse på samme måte som med BMWen.

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Angående kubikk vil du uansett mest sannsynlig føle at selv 600 er mer enn nok hvis du ikke er vant til noe annet. Samtidig er 600cc fort noe man vokser ut av etter hvert. Det viktigste er å kjøpe sykkelen som gir deg godfølelsen etter prøvesitting/prøvekjøring uavhengig av kubikk. Men under 600 ville jeg nok ikke gått for, så sant du ikke bare skal kjøre grus og skogsstier og dermed trenger en liten og lett sykkel.

Tenere 700 henger jeg meg på. Det tror jeg er en god og allsidig sykkel. Ikke best på noe, men god på mye. Skal du har noe større enn det ville jeg kanskje sett på Africa Twin eller en GSA hvis den fenger. Mye å velge i.

Men gjør ditt eget valg og ikke hør så mye på oss her inne som mener hva du bør satse på. Min første sykkel var en Yamaha XVS1300 cruiser. Ikke en sjel som anbefalte denne og det er den sykkeltypen som trolig er den som har gitt meg mest glede.

Svar