Garantifeil rett før ferien

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
Returningcustomer
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 9 GT 2023

Garantifeil rett før ferien

Legg inn av Returningcustomer »

Jeg har en nokså ny Tracer 9, og her om dagen røk cruisekontrollen. Verkstedet sjekket, og har konkludert med at en bryter er gåen, den byttes på garanti, men det vil ta flere uker før det utføres.
Jeg har allerede bestilt båtbilletter, overnattinger og diverse annet for en rundtur i Europa, og det er ikke mulig for meg å utsette turen. Alternativet er å avlyse, noe jeg absolutt ikke vil.
På grunn av skade er jeg avhengig av å kunne bruke cruisekontrollen, og denne funksjonen var en av grunnene til at jeg kjøpte nettopp denne sykkelen. Uten cruisekontroll begrenses daglig kjørelengde såpass mye at jeg ikke klarer å fullføre turen på den tiden jeg har til rådighet. Hovedmålet for turen (utenom å kose meg) er rundt 1400km unna, så jeg kan ikke bare korte ned selv om det nok virker som den enkleste løsningen.
Så spørsmålet blir jo hva man gjør i en slik situasjon. Har jeg noen rettigheter? Lånesykkel er nok innafor for en helg eller noe, men jeg antar at det ikke er aktuelt så lenge jeg skal kjøre rundt 3k +/-.
Har noen vært borti noe lignede?
(Det hjelper ikke med sånn plasthåndtak til hendelen)

Toalmar
Motorsykkelen din: .

Re: Garantifeil rett før ferien

Legg inn av Toalmar »

Har ikke forhandler den sykkelen som demo-sykkel?
Da kunne de tatt bryteren fra den, eventuelt kan vel forhandler sjekke med andre forhandlere om de har samme sykkel som demo-sykkel.
Er forhandler klar over at du er avhengig av cruisecontrollen?

Returningcustomer

Jeg spurte om det fantes noen muligheter for å fikse dette uten "flere ukers" ventetid. De vet jeg skal på ferie, og vi har et hyggelig forhold. Svaret var at bryteren måtte bestilles okkesom, men selv om den kunne komme i løpet av uken, ville det ta laang tid for verkstedet, pga ferie, skikkelig vanskelig å ta av tanken, lang ventetid og slikt. Jeg tror virkelig ikke de prøver å være vrange eller vanskelige, men jeg mistenker også at litt lett putepress kan hjelpe.
De vet at jeg trenger den, men de vet nok ikke hvor stor forskjell det utgjør. Planen er å dra inn for en prat i morgen, men det hadde vært kjekt å vite om jeg har noen rettigheter eller om noen andre har erfaringer fra lignende saker sånn at jeg ikke tropper opp helt fjern, men har litt skyts eller noe å lene meg på. Jeg har nok lett for å backe ut når noen forteller meg at "sånn er det" selv om jeg ikke burde.

Brigg
Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985

Legg inn av Brigg »

Sjekk forsikringsvilkårene på sykkelen og eventuell reiseforsikring om du har. Dette vil ikke hjelpe med å få ordnet sykkelen, men det kan være at du får dekket avbestillingskostnader om turen ikke kan gjennomføres.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale

Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys

mekkern
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.

Legg inn av mekkern »

Litt pessimistisk blikk fra sidelinjen-Håper de kan fixe dette hos din eventuelt annen forhandler-ellers så går det nok dårlig. :sorry
Siden dette ikke er en del som hindrer "normal bruk" av kjøretøyet så tviler jeg på om dette er en "vesentlig mangel" som gjør det juridisk mulig å presse hardt-spesielt når man hører om mange som venter månedsvis på deler til kjøretøyene sine uten spesiell kompensasjon-utenom gjennom forsikringsavtaler.
Hva som er rimlig ventetid i dagens marked er jeg usikker på.
Siden du antagligvis ikke har kjøpt et "spesialtilpasset" kjøretøy stiller du nok i samme rekke som de av oss med andre vondter som hindrer lange turer.

Personlig hadde jeg da sett på muligheter for å spleise inn en bryter i ledningsnettet. :-k
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

mekkern

Legg inn av mekkern »

Hvem bryter er defekt? er det set eller av/på?
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Enig med mekkern. Jeg tror ikke du kan kreve at forhandler bestiller denne delen med F16 og før den fraktet hit til Norge på null komma niks. Som nevnt er dette en del som trolig ikke blir betegnet som "vesentlig". Det at du har bevegelsesproblemer eller har andre hemninger vil nok neppe utgjøre noe.

Jeg vet ikke hvor du bor hen, men du kan jo høre om det er andre Yamaha forhandlere som har denne delen eller kan skaffe den fortere. Evt. Kan du spøre en venn som har litt snøring. Hvis det bare er snakk om dårlig kontakt eller brudd på en kabel etc. så bør det jo kanskje være en enkel fiks.

jeg regner med dem har sjekket det vesentlige her? Sikringer, synlig brudd samt målt?

Omdal
Motorsykkelen din: Suzuki dl 1000 2019.

Legg inn av Omdal »

Hvor gammel er sykkelen? Kjøpte du den ny hos forhandleren?
Her bør det være mulig og ordne noe. Eventuelt få hjelp av andre forhandlere, låne demo sykkel eller eventuelt en gunstig pris på leige. Forklar situasjonen og gjerne mass å klag litt. Godtar du et nei med en gang sparer de arbeid og bry og kanskje litt penger, og mange velger gjerne dette og prøver om de kan slippe lettes mulig unna. Vis de ser en kunde som tar tiltakke meg svaret og virker tilsynelatende fornøyd.
Suzuki dl 1000 v strom 2019.
Honda cbr 1000 f 1987.
Suzuki dr650 1993.
Kawasaki kle 500 2002.

Brukeravatar
dypen
Motorsykkelen din: R1250GSA

Legg inn av dypen »

Det er ikke noe nytt ukjent å låne deler fra kjøretøy som står i forretningen for å hjelpe en kunde under spesielle forhold som i dette tilfelle avhengig av ditt kundeforhold hos verksted / forhandler men også forutsatt du har informert om ditt spesielle behov så de kan iverksette nødhjelp. Dette kan løses på dagen hvis du er hos forhandler og alle forhold ligger til rette. Håper det ordner seg!
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Selv demokjørte jeg en Moto Guzzi 1200 Sport for mange år siden hos en nå nedlagt forhandler på Jessheim hvor jeg fikk klar og tydelig beskjed om at den ikke hadde fungerende bakbrems siden de hadde plukket noen deler derfra for å "redde" resten av Norgesturen til en italiensk MC-turist.
Så ja, er viljen tilstede lar ting seg løse på kort varsel.

Demokjøringen gikk for øvrig helt fint uten bakbrems.

Greddy
Motorsykkelen din: Yamaha MT-10 SP, Tracer 900 GT, XT1200ZE

Legg inn av Greddy »

mekkern skrev: 21 jul 2024, 11:40 Hvem bryter er defekt? er det set eller av/på?
Dette er et vesentlig viktig spørsmål. Har opplevd at sikringen til CC ble blåst av pga fukt i sikringsboksen. Dermed kunne ikke jeg engang skru på CC.

Brukeravatar
GSXR-Erling
Motorsykkelen din: MT10SP 2017

Legg inn av GSXR-Erling »

Returningcustomer skrev: 21 jul 2024, 09:09 Jeg har en nokså ny Tracer 9, og her om dagen røk cruisekontrollen. Verkstedet sjekket, og har konkludert med at en bryter er gåen, den byttes på garanti, men det vil ta flere uker før det utføres.
Jeg har allerede bestilt båtbilletter, overnattinger og diverse annet for en rundtur i Europa, og det er ikke mulig for meg å utsette turen. Alternativet er å avlyse, noe jeg absolutt ikke vil.
På grunn av skade er jeg avhengig av å kunne bruke cruisekontrollen, og denne funksjonen var en av grunnene til at jeg kjøpte nettopp denne sykkelen. Uten cruisekontroll begrenses daglig kjørelengde såpass mye at jeg ikke klarer å fullføre turen på den tiden jeg har til rådighet. Hovedmålet for turen (utenom å kose meg) er rundt 1400km unna, så jeg kan ikke bare korte ned selv om det nok virker som den enkleste løsningen.
Så spørsmålet blir jo hva man gjør i en slik situasjon. Har jeg noen rettigheter? Lånesykkel er nok innafor for en helg eller noe, men jeg antar at det ikke er aktuelt så lenge jeg skal kjøre rundt 3k +/-.
Har noen vært borti noe lignede?
(Det hjelper ikke med sånn plasthåndtak til hendelen)
Huffda, ikke trivelig nei.
Har du forklart verkstedet at du er avhengig av CC og at du har planlagt ferie med biken? Har de delen på verkstedet?
På min MT10SP -17 ble bremselys bryter/CC kill på frembrems byttet på recal mens den virket.
Har nu:
YZ250F 09, MT10SP 17, R1 08 bane, og en Z4 3.0😸
Solgt: Kh100Es, GSX750, VF1000F, FJ1100, CB1100F, VF500F2, YZF1000R, ZX6R, FZS1000, ZZR1200, K1200S (2), K1300S (2), ZZ1400 (2), XR800, R1150R, GSX1400, XT1200Z, RSV1000R, VTR1000F, GSXR1000 bane, R6 bane.

Brukeravatar
GSXR-Erling
Motorsykkelen din: MT10SP 2017

Legg inn av GSXR-Erling »

Som vanlig gidder jeg ikke lese alle svar 😊
Har nu:
YZ250F 09, MT10SP 17, R1 08 bane, og en Z4 3.0😸
Solgt: Kh100Es, GSX750, VF1000F, FJ1100, CB1100F, VF500F2, YZF1000R, ZX6R, FZS1000, ZZR1200, K1200S (2), K1300S (2), ZZ1400 (2), XR800, R1150R, GSX1400, XT1200Z, RSV1000R, VTR1000F, GSXR1000 bane, R6 bane.

mekkern

Legg inn av mekkern »

Greddy skrev: 21 jul 2024, 19:05
mekkern skrev: 21 jul 2024, 11:40 Hvem bryter er defekt? er det set eller av/på?
Dette er et vesentlig viktig spørsmål. Har opplevd at sikringen til CC ble blåst av pga fukt i sikringsboksen. Dermed kunne ikke jeg engang skru på CC.
sitter og ser på ledningsnettet og det ser ut som en smal sak å laske inn en bryter for å avhjelpe til en får byttet hele kladden.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Returningcustomer

Jeg vet ikke nøyaktig hvilken bryter det er. Informasjonen ble gitt til meg via 3. person, og de hadde ikke svar på mine oppfølgingsspørsmål.
Bryteren kan muligens være på plass på verkstedet før min avreisedato, men siden de som kan bytte den er på ferie, blir det ikke utført noen store jobber enn så lenge. Jobben er visstnok stor fordi det er mye jobb å komme frem til bryteren. Selve byttet av bryter tar nok ikke lang tid.

Jeg har på ingen måte tenkt til å slå i noe bord med rettigheter og krav om noenting. Jeg kan fint lite om nye sykler med mye elektronikk og leamikk, og vet svært lite om reparasjon på disse. Det jeg håpte på, var omtrent noe slikt som omdal eller dypen foreslår, låne/leie demosykkel, låne del fra demosykkel eller noe slikt. Det virker som om dette er ting som i utgangspunktet lar seg gjøre, og dermed er det noe jeg vil spørre om på en hyggelig måte. Jeg betaler gjerne for å få lov til å påføre en demosykkel litt ekstra mange km en ukes tid. Et annet alternativ kan være en sånn cruisekontrolldings man fester på holken, noe à la Atlas Throttle Lock eller noe slikt, det må være noe som er tilgjengelig lokalt. Jeg er ikke supergira på det, men det er bedre enn alternativet. En pinne med strips er ikke aktuelt.
Det er helt sikkert lett å bytte en bryter dersom man har kunnskapen og verktøyet til å gjøre det. Det har jeg dessverre ikke, og jeg har heller ingen som kan hjelpe meg med dette

Svar