Hei,
Hører rykter om at grunnen til at fuel injection nå er en nødvendighet på motorsykkler er at drivstoffet som nå kjøres vil gjøre slik at man krever en rens av forgasseren nokså ofte, flere ganger i året. Dette var riktignok i canada/USA (ref: https://youtu.be/ZRNfyz1Cgvg?t=391)
Stemmer dette også i norge?
Når jeg ser på sykler som er eldre som ikke har fuel injection, lurer jeg på om det er såpass ekstra mye arbeid pga forgasseren?
Mvh
Newbie
Brukt sykkel: Fuel injection vs Forgasser
- letsgetlost
- Motorsykkelen din: Tiger 800
-
- Motorsykkelen din: Suzuki DL1000 V-Strom 2008 modell
Re: Brukt sykkel: Fuel injection vs Forgasser
Det lurer jeg på og da jeg skal forhåpentligvis ha meg sykkel i år
-
- Motorsykkelen din: Yamaha MT-10 SP, Tracer 900 GT, XT1200ZE
Trenger ikke nødvendivis rens være flere ganger i året. Det er bare hvis motoren får lov å stå i ro over lengre tid, det kan oppstå problemer.
https://www.nrk.no/rogaland/her-renner- ... 1.16473910
https://www.nrk.no/rogaland/her-renner- ... 1.16473910
-
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
E10 95 vs 98E5(uten etanol i Norge) kan eller bør ikke bruke.
95oktan E10 fungerer greit nok på mange hvis de er i tålig daglig bruk-skal den stå en måned eller mer så bør en ha 98oktanE5(denne er uten etanol i Norge) i systemet.
Har flere eldre sykler og og nytt med EFI og kjører 98oktan på alt hvis jeg kan-også bilen.
Etter å ha sett hvor mye problemer resten av verden har med etanoltilsetninger så er langtidsproblemene i startgropen-også en del EFI systemer har problemer over tid med forvitring av gummi og plast, irring og vannproblemer.
Hvis sykkelen ikke har O2sensor(vil da justere litt) vil den gå en del varmere/magrere da E10 ikke inneholder like mye energi og det er ikke heldig.
95oktan E10 fungerer greit nok på mange hvis de er i tålig daglig bruk-skal den stå en måned eller mer så bør en ha 98oktanE5(denne er uten etanol i Norge) i systemet.
Har flere eldre sykler og og nytt med EFI og kjører 98oktan på alt hvis jeg kan-også bilen.
Etter å ha sett hvor mye problemer resten av verden har med etanoltilsetninger så er langtidsproblemene i startgropen-også en del EFI systemer har problemer over tid med forvitring av gummi og plast, irring og vannproblemer.
Hvis sykkelen ikke har O2sensor(vil da justere litt) vil den gå en del varmere/magrere da E10 ikke inneholder like mye energi og det er ikke heldig.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- letsgetlost
Det er vel vansklig å unngå at sykkelen står under en mnd på vintertid her i norge...
Er litt kjedelig å måtte opp med forgasseren minst 1 gang i året også. Hvor mye jobb er det å rense den egentlig?
Er litt kjedelig å måtte opp med forgasseren minst 1 gang i året også. Hvor mye jobb er det å rense den egentlig?
-
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Rense en forgasser eller forgasserrekke er ikke mye arbeid-NÅR det er demontert fra sykkelen,for det er der arbeidet ligger.
Unngår problemene med dette ved å fylle 98oktan -eventuelt fyller og får 98 gjennom systemet før vinterlagring.
Jeg har ikke behov for noe arbeid med forgasserene i det hele tatt så lenge jeg følger dette.
Suzuki gs450 min fra 1980 har ikke hatt opp forgasserene siden 2012.
Unngår problemene med dette ved å fylle 98oktan -eventuelt fyller og får 98 gjennom systemet før vinterlagring.
Jeg har ikke behov for noe arbeid med forgasserene i det hele tatt så lenge jeg følger dette.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- letsgetlost
Okei, det er et godt tips! Takk!mekkern skrev: 25 jul 2024, 18:21 Rense en forgasser eller forgasserrekke er ikke mye arbeid-NÅR det er demontert fra sykkelen,for det er der arbeidet ligger.
IMG_0139.JPG

- MGR1
- Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - BMW F650ST 1997
Bare tull at man må opp med forgasseren flere ganger i året. Jeg har hatt motorsykler med forgassermotorer i 45 år, og har ikke hatt behov for forgasserrengjøring grunnet bensinkvaliteten noen gang, heller ikke i nyere tid. Problemet som folk flest opplever er at de lar sykkelen stå med bensin i tanken og i forgasserne over vinteren. Da blir det korrosjon og skader. Men dette kan liksågodt skje med innsprøytning.
Jeg tapper alltid tanken tom for vinteren, og slipper ut bensinen fra forgasserne. Enkelt på de fleste modeller. Dette problemet gjelder forsåvidt også båtmotorer, gressklippere og andre småmaskiner. Fordelen med forgassere kontra innsprøytning er at forgasserne kan tappes, mens innsprøytningsystemet kan ikke det.
Gjør man et minimum av vedlikehold slipper man problemer.
Jeg tapper alltid tanken tom for vinteren, og slipper ut bensinen fra forgasserne. Enkelt på de fleste modeller. Dette problemet gjelder forsåvidt også båtmotorer, gressklippere og andre småmaskiner. Fordelen med forgassere kontra innsprøytning er at forgasserne kan tappes, mens innsprøytningsystemet kan ikke det.
Gjør man et minimum av vedlikehold slipper man problemer.