For første gang på mange år har jeg kjørt en lengre periode uten pinlock og jeg merker at sikten gjennom visiret er mye klarere uten enn med så sant været og temperaturen er av sommerlig karakter. Grunnen til at jeg fjernet den gamle pinlocken var at den hadde en del riper etter rengjøring og at jeg følte den ga uklar sikt med mye "refleksjoner" av lyset, spesielt i tuneller og når det var mørkt ute.
Jeg har nettopp kjøpt meg ny pinlock og selv om sikten er bedre enn med den gamle så blir det litt blurry, spesielt i mørket med møtende billys. Jeg rengjorde selvfølgelig visiret godt før monteringen av pinlocken.
Jeg har to spørsmål. Finnes det en bra måte å rengjøre pinlocken på som ikke så lett lager riper? Jeg har selv brukt fiberklut og brillerens eller mucoff visirrens. Er dette med refleksjoner/litt blurry sikt ved bruk av pinlock et vanlig fenomen som flere erfarer og er det i tilfelle noe man kan gjøre med det?
Pinlock- vask, riper og uklar sikt
Re: Pinlock- vask, riper og uklar sikt
Hvor ofte «må» du rengjøre pinlock … tenker kjørte kilometer?
Hva med kvalitet på pinlock … kjøpte ny pinlock som hadde kosmetiske feil som ble irriterende med synsfeil under kjøring.
De ekstremt få gangene jeg har rengjort pinlock så fant jeg en YouTube film med instruksjon for vask og montering.
Feil på pinlock glass ga blurry felt på mitt, fikk nytt fra butikken. Har også opplevd en liten prikk som en nålespiss som ble veldig irriterende når den er i området synsfeltet.
Hva med kvalitet på pinlock … kjøpte ny pinlock som hadde kosmetiske feil som ble irriterende med synsfeil under kjøring.
De ekstremt få gangene jeg har rengjort pinlock så fant jeg en YouTube film med instruksjon for vask og montering.
Feil på pinlock glass ga blurry felt på mitt, fikk nytt fra butikken. Har også opplevd en liten prikk som en nålespiss som ble veldig irriterende når den er i området synsfeltet.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- BC45
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 800
Jeg vasker ikke pinlocken ofte. Det går sikkert minst 5000 km mellom hver gang. Har kjøpt original pinlock til Shohei.
- Gammelsmurfen
- Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022
Pinlock linsene er myke og ømtålig, jeg tror microfiberklut vil matte de og gjøre de blurry, kjemikaler tror jeg at de kan ta skade av utenom vanlige såper. Jeg tar en balje med vann og litt flytende mild såpe, holder kun i kantene i Pinlock´n og drar det frem og tilbake i vertikal stilling.
Skyller godt etterpå under rennende vann og setter det til lufttørking innendørs. Gjør det maks en gang pr. sesong, kanskje bare en til to ganger i linsens levetid.
Jeg brukte klut på det en gang og da ble det nettopp blurry.
Jeg irriterer meg også over evt. ripe eller noe dritt på visiret, det må bort eller skiftes asap, kjøper nytt visir stort sett hvert år.
Bruker de en til absolutt maks to sesonger, samme gjelder Pinlock linsen.
Visiret også gnikker jeg aldri på, legger bløt klut med kun vann på og drar den etter en god stund bare lett over.
Pinlock er jeg blitt avhengig av, krise med dugg på innsiden i feil situasjon. Før det kom brukte jeg sjåførlærerens triks... JoNi møbelolje (teakolje) som man bare tørket av med en veldig myk klut etter å ha påført det. Funket bra men må gjentas med jevne mellomrom.
Skyller godt etterpå under rennende vann og setter det til lufttørking innendørs. Gjør det maks en gang pr. sesong, kanskje bare en til to ganger i linsens levetid.
Jeg irriterer meg også over evt. ripe eller noe dritt på visiret, det må bort eller skiftes asap, kjøper nytt visir stort sett hvert år.
Visiret også gnikker jeg aldri på, legger bløt klut med kun vann på og drar den etter en god stund bare lett over.
Pinlock er jeg blitt avhengig av, krise med dugg på innsiden i feil situasjon. Før det kom brukte jeg sjåførlærerens triks... JoNi møbelolje (teakolje) som man bare tørket av med en veldig myk klut etter å ha påført det. Funket bra men må gjentas med jevne mellomrom.
- AJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
Må si det er veldig sjelden jeg har fått riper i visiret.Gammelsmurfen skrev: 28 jul 2024, 11:56 Jeg irriterer meg også over evt. ripe eller noe dritt på visiret, det må bort eller skiftes asap, kjøper nytt visir stort sett hvert år.
Her hjemme har jeg en mikrofiber insektsvamp, som jeg gjør rent visiret med før hver tur. Dette gjøre med rennnende springvann mens jeg med lett berøring reingjør visiret med jevne og kun sideveis bevegelser.
Gjør det samme når jeg er på tur, men da uten denne svampen, men i stedet lett berøring med fingrene.
Og jeg er langt unna å bytte visir hvert år. Det synes jeg var ganske ofte...

Ingen av hjelmene mine er utstyrt med Pinlock for øvrig. Ved duggtendenser sørger jeg derimot for en liten glippe på visiråpningen, som så langt alltid har gjort at dugg forsvinner..., ja, som dugg for solen

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- BC45
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 800
Jeg tror aldri jeg har klart å vaske pinlocken uten å lage riper, så måten du vasker den på er kanskje eneste måten å gjøre det på.Gammelsmurfen skrev: 28 jul 2024, 11:56 Pinlock linsene er myke og ømtålig, jeg tror microfiberklut vil matte de og gjøre de blurry, kjemikaler tror jeg at de kan ta skade av utenom vanlige såper. Jeg tar en balje med vann og litt flytende mild såpe, holder kun i kantene i Pinlock´n og drar det frem og tilbake i vertikal stilling.
Vann og fingre for å fjerne insekter fra visir og hjelm samt microfiberkluten for en lett tørk.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"