Måtte dobbeltsjekke at det ikke var 1. april i dag når jeg leste dette. Adressa presenterer det som en 'gladsak'.
Trondheim kommune skal prøve ut fartsdumper med en luke som faller ned 6 cm hvis man kjører 'for fort'. Dette skal visstnok være ufarlig for biler og busser, men MC har ingen tenkt på. Dette høres helt vilt ut. Senioringeniøren forklarer mekanismen bak:
Kjører man etter fartsgrensa skjer det ingenting, men dersom man kjører for fort, vil en luke falle cirka seks centimeter ned. Det vil skape et ubehag for bilisten, akkurat som med en vanlig fartshump.Det er et måleinstrument ved veien som skal måle hastigheten på kjøretøyene og avgjøre om luka skal falle. Busser som kjører for fort vil på sin side omtrent ikke merke det dersom luka faller, ettersom seks centimeter gir lavt utslag på store dekk.
Dette skal visstnok allerede være installert i Bergen.
https://www.adressa.no/nyheter/trondhei ... -fartshump
Reaktive fartsdempere i Trondheim
- MGR1
- Innlegg: 647
- Registrert: 08 feb 2013, 16:40
- Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - BMW F650ST 1997
- Bosted: Trondheim
Reaktive fartsdempere i Trondheim
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- Audi Mannen
- Innlegg: 867
- Registrert: 23 mai 2017, 14:13
- Motorsykkelen din: Yamaha XJR 1300
- Bosted: Kristiansund
Re: Reaktive fartsdempere i Trondheim
MC er en ting, men hva med de som kjører med lavprofil dekk og treffer en slik kant? hva er toleransen for feilmargin på hastighet før luka faller?
De må jo legge inn ganske mye ekstra hastighet for godkjent rulleomkrets kan være opp til 5% og det utgjør en del. I tillegg må de legge inn eventuelt avvik på måleutstyr. Ser for meg en ny flott bil med kostbare 22" felger og 25 profil kan få seg en kraftig overraskelse. Ikke alle som kjører med Donald Duck dekk.
Hvordan forholder de seg i tolkning av regelverket med slike % avvik som er lovlig? Noen som vet?
De må jo legge inn ganske mye ekstra hastighet for godkjent rulleomkrets kan være opp til 5% og det utgjør en del. I tillegg må de legge inn eventuelt avvik på måleutstyr. Ser for meg en ny flott bil med kostbare 22" felger og 25 profil kan få seg en kraftig overraskelse. Ikke alle som kjører med Donald Duck dekk.
Hvordan forholder de seg i tolkning av regelverket med slike % avvik som er lovlig? Noen som vet?
Yamaha XJR 1300
-
- Innlegg: 69
- Registrert: 18 apr 2010, 12:45
- Motorsykkelen din: Honda CRF1100 AT Adventure Sports 2022
- Bosted: Bergen
Re: Reaktive fartsdempere i Trondheim
Nå er det jo to ting som kan karakteriseres som gladsak her: Det første er at Bergen (naturligvis) her ligger foran Trondheim
Det andre, som er langt viktigere, er at fartsdemperen tar vanlige syklister også:
https://www.bt.no/hendelser/i/QMmngW/be ... ikk-skader

Det andre, som er langt viktigere, er at fartsdemperen tar vanlige syklister også:
https://www.bt.no/hendelser/i/QMmngW/be ... ikk-skader