På toppen kommer nå store mengder brukte elbiler inn på bruktmarkedet. Dette er biler som stammer fra noen år tilbake da det ble satt salgsrekorder. Det gjør at tilbudet av brukte biler er større enn etterspørselen. Det forventes å presse prisene videre ned.
Nye regler: El-Bilen stuper i verdi …
Nye regler: El-Bilen stuper i verdi …
https://www.gd.no/nye-regler-bilen-stup ... 18-2183696
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
-
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Re: Nye regler: El-Bilen stuper i verdi …
Dette er jo helt som forventet det-når markedet er mettet og folk har mindre penger å bruke så "stuper" prisene.
At bil er en tapspost er jo helt normalt-noen værre enn andre.
Men dette er jo ikke akkurat noen dramatisk endring når alt kommer til alt.
Spørsmålet er hvordan dagens biler tåler tidens tann-og levetid kontra avskrivning-her tror jeg det kommer mye spennende de neste årene med raske modellendringer og produsenter som konker ut. Reservedeler og priser,samt direktivet om end of life og brukte deler.
Bilene blir nok dessverre mer og mer bruk og kast i følge statestikk.
At en del fabrikanter vi er vant til tjener store penger sliter, er en annen sak som har større samfunnsinnvirkning eksempelvis i Tyskland.
At bil er en tapspost er jo helt normalt-noen værre enn andre.
Men dette er jo ikke akkurat noen dramatisk endring når alt kommer til alt.
Spørsmålet er hvordan dagens biler tåler tidens tann-og levetid kontra avskrivning-her tror jeg det kommer mye spennende de neste årene med raske modellendringer og produsenter som konker ut. Reservedeler og priser,samt direktivet om end of life og brukte deler.
Bilene blir nok dessverre mer og mer bruk og kast i følge statestikk.
At en del fabrikanter vi er vant til tjener store penger sliter, er en annen sak som har større samfunnsinnvirkning eksempelvis i Tyskland.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Jeg selger forholdsvis mange biler i løpet av året
, Brorparten av disse går til en bruktbilforetning med ca 200 biler på lager til en hver tid.
Når jeg nevner el bil til dem blir rimelig stille, da må jeg nesten gi dem bort.
Ifølge han har han en bråte med Mail daglig om folk som vil bytte inn el i fossilt kjøretøy.
Det er nok mange som har handlet litt over betalingsevne og eventuelt bekymrer seg for kvaliteten / kostnader når garantien utløper
Med det sagt er det nok allikevel el som er fremtiden, for det er allerede bestemt over hodet på oss.
, Brorparten av disse går til en bruktbilforetning med ca 200 biler på lager til en hver tid.
Når jeg nevner el bil til dem blir rimelig stille, da må jeg nesten gi dem bort.
Ifølge han har han en bråte med Mail daglig om folk som vil bytte inn el i fossilt kjøretøy.
Det er nok mange som har handlet litt over betalingsevne og eventuelt bekymrer seg for kvaliteten / kostnader når garantien utløper
Med det sagt er det nok allikevel el som er fremtiden, for det er allerede bestemt over hodet på oss.
- AJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
Som jeg mer eller mindre spøkefullt sa til naboen for ca. 3 år siden da han kjøpte ny Hyundai elbil etter en lavrentekampanje: "Men husk at det er biler som den jeg har (Hyundai Elantra, bensindrevet), som blir mest ettertraktet om noen år".
Leste et sted her om dagen at nettopp bensindrevne bruktbiler øker i pris om dagen...
Leste et sted her om dagen at nettopp bensindrevne bruktbiler øker i pris om dagen...

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
Prisfall på brukt og dramatiskt har vi hørt uttalt før folkens. Faller brukt, så er som det sies årsaken lavere priser på nytt, så greit så taper noen litt mer, men mellomlegget blir som før tipper jeg.
I min krets er det mye el. Bil folk og jeg forstår ikke skepsisen egentlig. På min er det 5 års garanti + 8 år på Batteri. Har selv aldri biler mer enn Max 2 år.
Hentet i dag er Mercedes EQC og kjøpte privat og ga 100.000,- mindre enn hos Mercedes. Bekymrer meg ikke for no stort tap her
I min krets er det mye el. Bil folk og jeg forstår ikke skepsisen egentlig. På min er det 5 års garanti + 8 år på Batteri. Har selv aldri biler mer enn Max 2 år.
Hentet i dag er Mercedes EQC og kjøpte privat og ga 100.000,- mindre enn hos Mercedes. Bekymrer meg ikke for no stort tap her
- Bjerknez
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Kontakt:
Helt enig.ErikW skrev: 03 jan 2025, 23:36 Prisfall på brukt og dramatiskt har vi hørt uttalt før folkens. Faller brukt, så er som det sies årsaken lavere priser på nytt, så greit så taper noen litt mer, men mellomlegget blir som før tipper jeg.
Vi har alle våre preferanser og holdninger rundt dette med elbiler etc. noen tviholder på sin gamle bensindrevne Hyundai i frykt for å noensinne tape en eneste tusenlapp på bilholdet, mens det står både en, to og tre motorsykler i garasjen som er langt dyrere i drift. Da forsvinner liksom det økonomiske argumentet isolert sett og bunner heller ned i interesser og prioriteringer.
Jeg har selv vært veldig lite bilinterresert og det er heller ikke lenge siden. Det startet med at jeg skulle ha en økonomisk bil. Jeg vurderte først og ta over madammens e-UP når ho kjøpte seg ny bil. Men så ville jeg ha noe litt mer behagelig å kikket på Mini Cooper Works elbil. Etter litt frem og tilbake ville jeg ha noe som var litt større og som jeg kunne sette meg INN i og ikke NED i. Derfor ble Volvo EX30 den neste jeg så på.
Jeg bestemte meg egentlig for denne, men så dro jeg for morroskyld innom BMW og fikk med meg kampanjen dem hadde på i4 M50. Jeg satt meg riktignok NED i bilen, men når jeg satt der så ville jeg ikke ut igjen. For en gigantisk kvalitetsfølelse i forhold til en mini SUV hvor man sitter på utstilling med en ipad klistret til dashbordet.
Jeg skjønner at elbil ikke er for alle og kanskje spesielt dem som kjører veldig langt hver dag i grisgrente strøk. Men i skandinavia er vi såpass godt dekket med ladere de fleste steder at rekkevidde og lading ikke burde være noe problem.
Vi har tre selgere på jobben som kjlrer bokstavlig talt land og strand rundt med VW id4. Han ene selgeren er oppe i nord og har området nord for Narvik. Like før jul var han i Kirkenes blandt annet. Alt funker hvis man bare planlegger litt. Å firmaet sparer en drøss av penger på drivstoffutgifter. Jeg mener å ha hørt at selgerene kjører i snitt 30-50 mil pr. dag.
Han ene selgeren nektet å kjlre elbil (han som kjlrer oppe i nord) for ett år siden. Men det er nok ikke han som til syvende og sist bestemmer det. Vi hadde et møte på jobben i forbindelse med julebordet og nå har denne selgeren som var allergisk mot elbil også kjøpt seg det privat.
Jeg tror overgangen til elbil skremmer mange fordi dem tror at dem stopper så fort det blir snø og at dem kommer til å fryse ihjel på høyfjellet. Eller at dem kjører seg vill i et despsrat forsøk på og finne en lader.
Dette stemte for 15 - 20 år siden når Nissan Leaf kom som den første seriøse elbilen med rekkevidde på 10 mil (teoretisk) og det var laaangt mellom ladestasjonene. Da var det kun miljøhysterikere som brukte bilen kun til jobbpendling hvis det ikke var for langt til jobb. Med så lite batteri kunne man også lade den rett fra stikkontakten.
Det har skjedd litt de siste 20 årene på den fronten :)
-
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Leaf kom for 14-15 år siden litt avhengig av marked.de var ikke helt ok for å si det slik-de EL bilene vi ser på veiene i dag er under 10 år(flest under 5 år) så hvordan levetid og markedet vil prise disse litt eldre bilene vil også påvirke de nyere i tillegg til priskonkuranse på nybilmarkedet.
Litt spent på hva markedet priser bilene til når garantien på batteriene er ute...
Kjører en del EL bil innimellom men hjemme er det ikke aktuelt helt ennå-byttet akkurat bil -Fiesta til Skoda Yeti 2liter diesel med 4x4.
OG kjøpt en tilleggsbil også, av kollega-for jobbkjøring/saltmarinering.og lånebort bil.
-06 yaris helt strøken uten rust og 95K på telleren eneste jeg kan savne i bilen er adaptiv cruisecontrol og litt mer enn 69HK.Svimlende 35tusen.
litt dyrere å "full-lade" enn EL men differansen opp mot en brukbar ELbil veier det opp-ca 8-9kr mila i bensin.Hadde jeg kjørt 10-20 mil hver dag hadde det vært annerledes.
Men om et par år når jeg ikke gidder å reise på jobb mer-Da får jeg se hva behovet sier-biler-bobiler-mcèr og andre fritidssysler.
Litt spent på hva markedet priser bilene til når garantien på batteriene er ute...
Kjører en del EL bil innimellom men hjemme er det ikke aktuelt helt ennå-byttet akkurat bil -Fiesta til Skoda Yeti 2liter diesel med 4x4.
OG kjøpt en tilleggsbil også, av kollega-for jobbkjøring/saltmarinering.og lånebort bil.
-06 yaris helt strøken uten rust og 95K på telleren eneste jeg kan savne i bilen er adaptiv cruisecontrol og litt mer enn 69HK.Svimlende 35tusen.

Men om et par år når jeg ikke gidder å reise på jobb mer-Da får jeg se hva behovet sier-biler-bobiler-mcèr og andre fritidssysler.

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Bjerknez
- Kontakt:
Det morsomme her når jeg tenker etter er at de jeg kjenner som gjorde narr av elbiler for 5-6 år siden eier i dag elbil og er veldig fornøyde. Dette går mye på alder merker jeg. De aller eldste går detbtreigere med, men de på min alder eller yngre er mer tilvenningsklare.
Noen har bare bestemt seg at dem vil ta med seg sin fosilt drevne venn i graven. I mitt hode blir det nesten litt som å nekte for at sigaretter er farlig og mobilbruk i bil går helt fint. Dem som kjemper for at den fossile bilen skal bestå tror jeg bør bruke kreftene sine på andre ting.
Fordi den bensindrevne Hyunadien eller Avensisen som står på tunet ditt vil ikke bare forsvinne en dag, men den vil ikke engang bli husket. Det er en del super performance biler i toppsjiktet med bensindrevne motorer som nok vil blinhusket og elsket av mange, men de blir mer samleobjekter. For ikke engang dem kan hamle opp med fremtidens elbiler. Jeg kjenner en som har en 2022 modell E63 AMG V8 med over 600 HK'er som koster ny rundt 2.5 millioner kroner. Ikke engang denne klarer å hamle opp i stor grad med en elbil til rundt 5-600.000 i hastigheter opp mot 150-200km/t.
Gi meg en hvilken som helst bil med fossilt fådrevet motor så skal du være sikker på at jeg med størst mulig sannsynlighet vil misslike den. Selv ikke Mercedes E63 AMG og V8 imponerte meg. Isolert sett en morsom bil, men opp mot pris er den uhorvelig dårlig. Å den bruker 1.4 liter på mila på småkjøring. Så rekkevidden på denne mellom fyllingene er nok også kortere enn mange elbiler.
Det samme kan nok også sies om BMW M4 Competition. En helt vidunderlig bil isolert sett. Den har alt bortsett fra kjørekomfort, men den koster nærmere 3 millioner i Norge. Det er nesten like mye som huset mitt er verdt. Men ja, isolert sett tøffe biler... ennå...
Men så har du dem som kjører rundt i mer folkelige biler som var dritkule for bare noen år siden. Feks. Golf GTI eller en og annen minisportsbil. Disse er også eller var ganske dyre å kjøpe og med dagens standard blir denne frakjørt av en ferielesset VW id4 med 4 voksne i bilen. Eller gentlig en hvilken som helst elbil, uansett pris. Motorlyden i disse har vel heller aldri imponert veldig mange. Som regel sitter den en V4 symaskin der som har fått en turbo. Thats it.
Jeg hadde en fabrikkny 1998 VW Polo Sport 16V med 100 HK'er en gang. Den gikk jo bra nok den og var på en måte morsom med 16" hjul lg lavprofil og senkesett etc. men det var i 1998. Den bilen blir regnet som rent søppel i dag, hvis den ikke allerede er skrotet, noe den mest sannsynlig er.
Tiden går å ting skjer meget fort i bilverdenen å spesielt nå i overgangen til el. Sånn er det bare. :)
Noen har bare bestemt seg at dem vil ta med seg sin fosilt drevne venn i graven. I mitt hode blir det nesten litt som å nekte for at sigaretter er farlig og mobilbruk i bil går helt fint. Dem som kjemper for at den fossile bilen skal bestå tror jeg bør bruke kreftene sine på andre ting.
Fordi den bensindrevne Hyunadien eller Avensisen som står på tunet ditt vil ikke bare forsvinne en dag, men den vil ikke engang bli husket. Det er en del super performance biler i toppsjiktet med bensindrevne motorer som nok vil blinhusket og elsket av mange, men de blir mer samleobjekter. For ikke engang dem kan hamle opp med fremtidens elbiler. Jeg kjenner en som har en 2022 modell E63 AMG V8 med over 600 HK'er som koster ny rundt 2.5 millioner kroner. Ikke engang denne klarer å hamle opp i stor grad med en elbil til rundt 5-600.000 i hastigheter opp mot 150-200km/t.
Gi meg en hvilken som helst bil med fossilt fådrevet motor så skal du være sikker på at jeg med størst mulig sannsynlighet vil misslike den. Selv ikke Mercedes E63 AMG og V8 imponerte meg. Isolert sett en morsom bil, men opp mot pris er den uhorvelig dårlig. Å den bruker 1.4 liter på mila på småkjøring. Så rekkevidden på denne mellom fyllingene er nok også kortere enn mange elbiler.
Det samme kan nok også sies om BMW M4 Competition. En helt vidunderlig bil isolert sett. Den har alt bortsett fra kjørekomfort, men den koster nærmere 3 millioner i Norge. Det er nesten like mye som huset mitt er verdt. Men ja, isolert sett tøffe biler... ennå...
Men så har du dem som kjører rundt i mer folkelige biler som var dritkule for bare noen år siden. Feks. Golf GTI eller en og annen minisportsbil. Disse er også eller var ganske dyre å kjøpe og med dagens standard blir denne frakjørt av en ferielesset VW id4 med 4 voksne i bilen. Eller gentlig en hvilken som helst elbil, uansett pris. Motorlyden i disse har vel heller aldri imponert veldig mange. Som regel sitter den en V4 symaskin der som har fått en turbo. Thats it.
Jeg hadde en fabrikkny 1998 VW Polo Sport 16V med 100 HK'er en gang. Den gikk jo bra nok den og var på en måte morsom med 16" hjul lg lavprofil og senkesett etc. men det var i 1998. Den bilen blir regnet som rent søppel i dag, hvis den ikke allerede er skrotet, noe den mest sannsynlig er.
Tiden går å ting skjer meget fort i bilverdenen å spesielt nå i overgangen til el. Sånn er det bare. :)
- Jompa
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bare en liten faktaopplysning til deg som alltid sitter med fasit.
Golf har aldri hatt V4.
Golf har aldri hatt V4.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Bjerknez
- Kontakt:
Ingen fasit, men mine tanker.Jompa skrev: 04 jan 2025, 13:07 Bare en liten faktaopplysning til deg som alltid sitter med fasit.
Golf har aldri hatt V4.
Ok. Jeg vet bare at den hadde 4 Sylindre. Noe som var hovedpoenget. Takk for rettelsen :)
-
- Motorsykkelen din: Honda CRF1100 AT Adventure Sports 2022
Oh yeah! Det er svææææææært mange som har kalt meg idiot, snylter, miljøfantast, sviker etc. og som har argumentert i det lange og brede om hvor idiot jeg er som kunne kjøpe elbil, som i dag selv kjører rundt i elbil. Og her kan jeg for en gangs skyld skryte av meg selv. Jeg har ikke en eneste gang gnidd det inn, eller nevnt de tidligere diskusjonene. Ikke en jævla gang! Men herregud hvor lyst jeg har hatt.Bjerknez skrev: 04 jan 2025, 12:58 Det morsomme her når jeg tenker etter er at de jeg kjenner som gjorde narr av elbiler for 5-6 år siden eier i dag elbil og er veldig fornøyde. Dette går mye på alder merker jeg. De aller eldste går detbtreigere med, men de på min alder eller yngre er mer tilvenningsklare.

Ellers skrives det stadig om alle disse som går tilbake til fosilbil og det forundrer meg. Ikke at det skjer, for det er visse begrensninger med elbil som gjør at den ikke nødvendigvis passer alle, men det forundrer meg at det fremstilles som at svært mange gjør det. Det kan selvfølgelig være men personlig vet jeg kun om EN person som kvittet seg med Teslaen og gikk tilbake til bensin, og EN annen som gikk over til hybrid.
- MGR1
- Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - BMW F650ST 1997
Jeg har mine biler (og motorsykler) i mange år. Regnskapet over disse årene viser at det er desidert billigst, forutsatt at man er i stand til å gjøre vedlikehold og enkle reparasjoner selv. Diesel-Merc'en har jeg nå hatt i 18 år. Kjøpte den ett år gammel. Forrige bilen, Opel Tigra kjøpte jeg ny i 1995 og hadde den i 17 år. Før det, Citroen GSA som jeg hadde i 9 år, osv.
Batteri-bil blir da helt uaktuelt, med tanke på at det er 'umulig' å fikse noe selv, og at batteriene holder koken i 5-8 år, best case 10 før det blir en risikosport. Så kan man vente seg en fet regning, eller skrote bilen og kjøpe en ny. Også hvor lenge er de supportert fra produsenten? Naboen kjøpte seg en ny Fisker Ocean i fjor; det angrer han bittert på nå... Mange andre nye merker der ute; hvor lenge har man support på disse?
Det batteri-bil betyr er at man må bytte ofte, og det er VELDIG dyrt. Man da er man akkurat der globalistene vil man skal være. Jeg ønsker ikke å være med på dette jaget. Det er noe veldig behagelig og beroligende med gamle kjøretøy, for en som meg.
Batteri-bil blir da helt uaktuelt, med tanke på at det er 'umulig' å fikse noe selv, og at batteriene holder koken i 5-8 år, best case 10 før det blir en risikosport. Så kan man vente seg en fet regning, eller skrote bilen og kjøpe en ny. Også hvor lenge er de supportert fra produsenten? Naboen kjøpte seg en ny Fisker Ocean i fjor; det angrer han bittert på nå... Mange andre nye merker der ute; hvor lenge har man support på disse?
Det batteri-bil betyr er at man må bytte ofte, og det er VELDIG dyrt. Man da er man akkurat der globalistene vil man skal være. Jeg ønsker ikke å være med på dette jaget. Det er noe veldig behagelig og beroligende med gamle kjøretøy, for en som meg.
- Gammelsmurfen
- Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022
Man kjøper vel det som passer en best, enten det er bruksrelaterte behov eller lommebok.Spiff skrev: 04 jan 2025, 13:44Oh yeah! Det er svææææææært mange som har kalt meg idiot, snylter, miljøfantast, sviker etc. og som har argumentert i det lange og brede om hvor idiot jeg er som kunne kjøpe elbil, som i dag selv kjører rundt i elbil. Og her kan jeg for en gangs skyld skryte av meg selv. Jeg har ikke en eneste gang gnidd det inn, eller nevnt de tidligere diskusjonene. Ikke en jævla gang! Men herregud hvor lyst jeg har hatt.Bjerknez skrev: 04 jan 2025, 12:58 Det morsomme her når jeg tenker etter er at de jeg kjenner som gjorde narr av elbiler for 5-6 år siden eier i dag elbil og er veldig fornøyde. Dette går mye på alder merker jeg. De aller eldste går detbtreigere med, men de på min alder eller yngre er mer tilvenningsklare.![]()
Ellers skrives det stadig om alle disse som går tilbake til fosilbil og det forundrer meg. Ikke at det skjer, for det er visse begrensninger med elbil som gjør at den ikke nødvendigvis passer alle, men det forundrer meg at det fremstilles som at svært mange gjør det. Det kan selvfølgelig være men personlig vet jeg kun om EN person som kvittet seg med Teslaen og gikk tilbake til bensin, og EN annen som gikk over til hybrid.
Selv har jeg ladbar hybrid, fordi det passer meg best. Enten er det småkjøring på strøm, eller langkjøring til hytta eller svigers.
Veldig sjelden noe i mellom, og da jeg er på hytta vil jeg slippe å spise pølser eller boller mens man venter på lading...
Rekkevidden blir jo bedre og bedre, men fordelene strupes stadig inn. Kollektivfelt, bompasseringer og ganske sikkert avgiftene kommer, staten "taper" mye inntekter på el-bilenes avgiftsletter og når el-bil blir "normalen" så kommer de nok.
VAG sliter, de planlegger og legge ned minst 3 fabrikker i Tyskland og nedskalere andre, får de i tillegg ikke gjort noe med utslippene sine så kan de risikere rundt 90 milliarder kroner i bøter for ikke og oppfylle EU´s krav.
Ikke usannsynlig at det kommer til å bli dyrt for den datainnsamlingen de har drevet med fra bilene og apper som ble offentlig nylig og som i tillegg lå nærmest ubeskyttet og ukryptert i Amazon Cloud...
Annenhåndsverdien på el-biler har vært og er fortsatt veldig uforutsigbar, f. eks. plutselig senker Tesla prisen med mange ti-talls tusener og det har skjedd flere ganger, EU-regler og konkurranse.
Bruktmarkedet for halvgamle el-biler er ikke bra og beholdningen hos forhandlerne øker, tidligere var det lang ventetid på ny el-bil fordi etterspørselen var større enn produksjonskapasiteten, sånn er det ikke lenger.
Vi ender vel opp med el-biler alle sammen etter hvert enten man vil eller ei, men enn så lenge sitter jeg på min ladbare hybrid.
Elektrisk MC skal jeg i hvert fall aldri ha...
-
- Motorsykkelen din: Honda CRF1100 AT Adventure Sports 2022
Jaha? Det var da voldsomme tall du kommer med. Spesielt når de fleste elbiler kommer med 8-års garanti på batteriet, og tester og analyser nå viser at det som regel er bilen som er utfordringen når det gjelder levetid. Ikke batteriet. Men hvorfor gidder jeg? Har diskutert med religiøse før og det er håpløst. Du får leve i troen du ogsåBatteri-bil blir da helt uaktuelt, med tanke på at det er 'umulig' å fikse noe selv, og at batteriene holder koken i 5-8 år, best case 10 før det blir en risikosport.

- Bjerknez
- Kontakt:
Forstår resonementet ditt, men det betyr bare at du ikke har bil for hobbyens skyld eller fordi du er entusiast. (Så sant hobbyen ikke er å skru bil da).MGR1 skrev: 04 jan 2025, 15:34 Jeg har mine biler (og motorsykler) i mange år. Regnskapet over disse årene viser at det er desidert billigst, forutsatt at man er i stand til å gjøre vedlikehold og enkle reparasjoner selv. Diesel-Merc'en har jeg nå hatt i 18 år. Kjøpte den ett år gammel. Forrige bilen, Opel Tigra kjøpte jeg ny i 1995 og hadde den i 17 år. Før det, Citroen GSA som jeg hadde i 9 år, osv.
Jeg hadde selv kjørt en fossilt drevet bil i billigsegmentet hvis jeg ikke var det minste interessert i bil men elsket å skru.
Personlig er jeg svak for ny teknologi å blir dratt mot alt som er nytt og har knapper. Jeg har aldri i mitt liv hatt en bil lenger enn maks 5 år og har aldri eid en bil som er kjøpt ny som har gått mer enn 60.000km. Dette gjelder også motorsykler. Aldri eid en motorsykkel som har vært eldre enn 2 år og ingen av dem har rundet 30.000km.
Det er forsi jeg liker å bytte samt prøve noe nytt.
Hadde hobbyen min vært å skru å jeg var god til det og kunne plukket fra hverandre en motorsykkel og satt den sammen igjen i løpet av en lang helg så hadde jeg definitivt turt å eie en langt eldre motorsykkel/bil.
Det hele koker ned til hva som interesserer en og hvordan man prioriterer ut fra det tror jeg.
Jeg kommer uansett aldri til å eie en bil lenge nok til at garantien utløper. Det har jeg ikke kunnskap til å ikke har jeg lyst til å eie noe "gammelt" heller. Så kan jo andre gjøre som dem vil selvsagt. En ting er sikkert. Den dieselpurka eller beninseren man eier i dag vil nok trolig ingen ha om 5-10 år, så sant su ikke gir den bort eller selger den for lommepenger. Det er vertfall slik jeg tenker.
Madammen har hatt sin VW e-UP i 5 år nå og den har gått snart 60.000km. Den får som en klokke enda å det er ikke noe galt med den og har aldri vært det. Jeg kjenner også noen som har førsteutgaven av Nissan Leaf som nå vel er rundt 15 år gammel. Kilometerstand vet jeg ikke, men den går fortsatt.
Jeg jobber sammen med en som til og med har førsteutgaven av Tesla Model S som jeg tror er en 2013 modell å den har rundet 150.000km. Dette er vel den elbilen som har hatt flest problemer av dem alle å denne er intet unntak. Den har gjennomgått hele fire batteribytter på 10 år. Men alt dette er blitt gjort på garanti. De som kjøpte Tesla S i 2014 fikk også gratis lading med på kjøpet og dette er et tilbud som følger bilen, så han lader gratis den dag i dag.
Bilen kostet han 600.000 for 10 år siden å i dag er den neppe verdt mer enn 70.000 i følge han selv. Men den går å den er gratis i drift så den skal han ha til han kjører den på "skroten". Det er heller ikke noe synlig rust på den bilen.
Så det at elbiler er så fryktelig skumle er nok noe som sitter litt feilplassert i manges hoder. Men klart skrekkeksempler finner man fra begge leire.