Hvor bør man reise for å leie snøskcooter for en helg, gjerne i forbindelse med overnatting og litt fasiliteter som overnatting og en matbit på kvelden? Jeg vet det er temmelig strikt med hvor man kan kjøre i Norge, bør man se over grensen til Sverige for litt mer frikjøring?
Noen som har anbefalinger?
Hvor bør/kan man leie snøscooter?
- FredrikE24
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Re: Hvor bør/kan man leie snøscooter?
I Norge er det ikke mulig med mindre du er på Svalbard. Det fantes et sted på Hemsedal vet jeg hvor man fikk kjøre en inngjerda løype på hardt underlag. Kjedelig.
I Sverige får du kjøre i løyper. Sälen er vel en start.
Så må man ha førerkort såklart. Slikt fikk man med billappen før, slik er det jo ikke lenger.
Ellers er det kjekt å kjenne noen med scooterløyve.
Så må man ha førerkort såklart. Slikt fikk man med billappen før, slik er det jo ikke lenger.
Hvis Finnmark fortsatt regnes som en del av NorgeFredrikE24 skrev: 18 jan 2025, 00:02 I Norge er det ikke mulig med mindre du er på Svalbard. Det fantes et sted på Hemsedal vet jeg hvor man fikk kjøre en inngjerda løype på hardt underlag. Kjedelig.

- Gammelsmurfen
- Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022
Det er ikke riktig, jeg har selv leid og kjørt i løypenettet i mellom Trysil og Femund, dårlig med gjerder der også...FredrikE24 skrev: 18 jan 2025, 00:02 I Norge er det ikke mulig med mindre du er på Svalbard. Det fantes et sted på Hemsedal vet jeg hvor man fikk kjøre en inngjerda løype på hardt underlag. Kjedelig.
Det er et stort løypenett i alle retninger alt fra i skogen til snaufjell (alt etter været).
Det er et firma som leier ut (har masse scootere) som holder til i "navet" av dette løypenettet som vedlikeholdes av en scooterforening.
Hvem som helst kan leie og kjøre så lenge man har sertifikat på snøscooter eller har fått det med å ha hatt bilsertifikat fra før dette ble endret som er før 1 juli 2006.
Fantastisk bra løypenett og man kan også få gruppearangement med overnatting der oppe, de som driver sooterleien kan gi gode tips om det med overnatting. Her er løypenettet, det er åpent fra 08:00-22:00 https://www.xn--scooterlyper-2jb.no/loc ... 3392384993
Det er kjempeartig!!
For scooterleie: SM Scooterutleie a/s 2443 Drevsjø
scooterleie@gmail.com eller mobil 48480583
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- AJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
Så mye natur, som strengt tatt ikke benyttes i særlig grad her landet og så få muligheter for scooterkjøring... 

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
De jeg kjenner kjører over til Sverige.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- Gammelsmurfen
- Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022
Det er et løypenett ved grensa i Ljørdalen/Fulufjellet sør-øst for Trysil som går inn i Sverige. Har foreløpig ikke leid der, har man scooter kan man betale led-avgift med vipps. I drevsjø og utleier jeg nevnte i forrige post er led-avgift inkludert i leieprisen og man har scooteren til kl. 22:00 når leden stenger om man ønsker det.
De i Ljørdalen åpnet traseen i dag først, det har vært veldig lite snø i fjellet på Østlandet nå så langt i vinter. I Trysil var det nesten bart i jula og det er absolutt ikke normalen.
https://www.facebook.com/groups/1146702078717446/
- Canutus
- Motorsykkelen din: BMW K1300R
- Kontakt:
I Vinje har det vært løypenett for snøskuter i veldigmange år. Lenge var det et prøveprosjekt, men i 2016 ble det mer formalisert, og laget avtaler med alle grunneiere, og skuterklubben merker løypene. Ikke allverdens mange mil, men en kan no komme seg litt ut fra egen innmark.
Usikker hvem som leier ut, men sikkert mulig. Løyve kjøpes hos Vinje kommune.
I år er det litt lite snø, og jeg har ikke vært ute i løypenettet i år, så vet ikke helt om alle traseene er åpne.
https://lovdata.no/dokument/LF/forskrif ... KAPITTEL_1
Usikker hvem som leier ut, men sikkert mulig. Løyve kjøpes hos Vinje kommune.
I år er det litt lite snø, og jeg har ikke vært ute i løypenettet i år, så vet ikke helt om alle traseene er åpne.
https://lovdata.no/dokument/LF/forskrif ... KAPITTEL_1
FredrikE24 skrev: 18 jan 2025, 00:02 I Norge er det ikke mulig med mindre du er på Svalbard. Det fantes et sted på Hemsedal vet jeg hvor man fikk kjøre en inngjerda løype på hardt underlag. Kjedelig.
- FredrikE24
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Jeg ser nå at det har skjedd litt siden den gang man kjørte snøscooter, så beklager misinformasjon.
Nå er jo ikke kjøring i et løypenett særlig spennende i det heletatt, men det er vel sånn det er, og bra at det er litt mer stuerent enn det har vært.
Det er å flyte i løs snø uten tidligere spor i godt driv midt oppå fjellet, hvor man kjenner man er mann og maskin som er spennende.
Nå er jo ikke kjøring i et løypenett særlig spennende i det heletatt, men det er vel sånn det er, og bra at det er litt mer stuerent enn det har vært.
Det er å flyte i løs snø uten tidligere spor i godt driv midt oppå fjellet, hvor man kjenner man er mann og maskin som er spennende.