slutten for safedrive?
slutten for safedrive?
Ser med skrekk at regjeringen vil foreslå forbud mot safedrive og tilsvarende trafikk/kontroll-vaslings enheter. Jeg råkjører ikke men fikk noen prikker for et år siden og nå henger lappen i en tynn tråd, en prikk unna. Så for meg har safedrive reddet kjøregleden for en stund ved at jeg har litt mer å gå på selv om jeg holder fartsgrensa "99%", og nyttig varsling om hindringer/hull i veibanen osv. Blir spennende å se hva de beslutter. Flere her som deler skrekken?
Mc: Tempo Panter (79-82), Kawasaki z400 (83-85), Suzuki gs 650 (85-88), Yamaha TR1 (88-93=), HD Fat Boy (93-01),Yamaha SRX-6 (2001-2003) Ducati Monster 750 (2003-2006), Moto Guzzi V11 sport (01-07),Ducati Monster 900 (07-13), BMW f800 gs (13-18.), Honda crf 1000 afrika twin (18-), Honda CB 500 f (21) Telt: De Waard Lepelaar,Esvo Acoma, Sahara glampingtelt, Big Agnes Fly creek, Hilleberg Enan, Helsport Fonnfjell,EasyCamp galaxy3, Exped outer space3
- SveinHa
- Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
- Kontakt:
Re: slutten for safedrive?
Nei, men det føyer seg inn i den endeløse rekken av unyttige/uviktige lover og regler som gjør hele lovverket til en mastodont som INGEN kan sette seg inn i... Vi hadde jo et lakrispipeforbud i en årrekke og de som fjernet det for ikke så alt for mange år siden fikk mye pepper for at de la arbeid i denslags men hva med de som INNFØRTE forbudet? Det var jo de som kompliserte lovverket med et totalt idiotisk forbud, og det er nok en del mer arbeid med å innføre et forbud enn å fjerne det...
-----------------------------------------------
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/
Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/
Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808
- AJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
Har ikke SafeDrive selv, så et evt. forbud vil ikke påvirke min kjøreatferd, for å si sånn. Altså at jeg innretter kjøring etter en app.
Likevel er jeg sterkt imot et forbud.
Hva er egentlig galt med det å varsle andre trafikanter om farer, som nevnt i @rasters innlegg?
Blir i prinsippet det samme som å varsle medmotoorsykler med enten en håndbevegelse under kjøring, innlegg på et forum eller når man
slår av en prat der man møtes.
Spesielt nå som det straks er sesongstart hvor vi gjerne varsler fra ril hverandre om steder hvor smeltevann fryser til is og hvor det er ansamlinger i strøgrus i kryss og svinger, for å nevne et eksempler. Mao. god forebygging og tryggere og mer aktpågiven kjøreatferd. Derav navnet SafeDrive...
Bakgrunnen for ønsket forbud er, nær sagt selvfølgelig, at denne appen fører til færre forelegg for fartsovertredelser og risokoartet kjøring og dermed mindre penger i statskassa.
Tidl. statsminister Erna Solberg uttalte jo på TV at foreleggssatsene måtte økes for å få balanse i statsbudsjettet. Altså at dette var å anse som en stabil inntekstkilde for staten!
Og det skulle virkelig tatt seg ut om å se at denne inntekstkilden reduseres! Da nå jo satsene økes igjen og igjen og igjen...
Likevel er jeg sterkt imot et forbud.
Hva er egentlig galt med det å varsle andre trafikanter om farer, som nevnt i @rasters innlegg?
Blir i prinsippet det samme som å varsle medmotoorsykler med enten en håndbevegelse under kjøring, innlegg på et forum eller når man
slår av en prat der man møtes.
Spesielt nå som det straks er sesongstart hvor vi gjerne varsler fra ril hverandre om steder hvor smeltevann fryser til is og hvor det er ansamlinger i strøgrus i kryss og svinger, for å nevne et eksempler. Mao. god forebygging og tryggere og mer aktpågiven kjøreatferd. Derav navnet SafeDrive...
Bakgrunnen for ønsket forbud er, nær sagt selvfølgelig, at denne appen fører til færre forelegg for fartsovertredelser og risokoartet kjøring og dermed mindre penger i statskassa.
Tidl. statsminister Erna Solberg uttalte jo på TV at foreleggssatsene måtte økes for å få balanse i statsbudsjettet. Altså at dette var å anse som en stabil inntekstkilde for staten!
Og det skulle virkelig tatt seg ut om å se at denne inntekstkilden reduseres! Da nå jo satsene økes igjen og igjen og igjen...

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro
Påvirker ikke meg da jeg heller ikke benytter meg av noen slike løsninger. Mye pga. stedene jeg kjører mest har såpass lite trafikk at jeg ikke har særlig tro på at dette vil være spesielt nyttig for meg da det baserer seg på at det eksisterer andre brukere som ser og rapporterer ting.
Jeg mener prinsippielt at all slags type varsling mot farts- og promillekontroller (spesielt sistnevnte) m.m. er en uting. Det hender at jeg er over fartsgrensene og - som sikkert mange av oss - men om jeg så blir tatt og får en bot så er det så veldig vel fortjent. Noe med leken og steken og det der...
Når det er sagt så tror jeg det er en verdi i slike løsninger mtp. å varsle andre trafikkanter om f.eks. vilt eller andre hindringer/avvik i veibanen. Så må oppsiden med det beregnes mot nedsiden med at det tilrettelegger for at råkjørere kan fortsette å råkjøre ved at de blir varslet om kontroller.
Jeg mener prinsippielt at all slags type varsling mot farts- og promillekontroller (spesielt sistnevnte) m.m. er en uting. Det hender at jeg er over fartsgrensene og - som sikkert mange av oss - men om jeg så blir tatt og får en bot så er det så veldig vel fortjent. Noe med leken og steken og det der...
Når det er sagt så tror jeg det er en verdi i slike løsninger mtp. å varsle andre trafikkanter om f.eks. vilt eller andre hindringer/avvik i veibanen. Så må oppsiden med det beregnes mot nedsiden med at det tilrettelegger for at råkjørere kan fortsette å råkjøre ved at de blir varslet om kontroller.