Sono Juventino skrev: 23 apr 2025, 20:26
Bjerknez skrev: 23 apr 2025, 16:38
Skal du forhindre sykkelen din å bli stjålet å den står i carport, så parker bilen forran sykkelen. Det er vanskelig (om ikke umulig) å få ut sykkelen hvis det står en bil i veien.
Av rene plassgrunner, så er det slik jeg gjør det nå. Carporten min er åpen med stolper det meste av høyre side, men har en lettvegg på deler av veggen innerst mot hjørnet. Dersom jeg ikke kjører bilen helt inn, så kan jeg lirke inne sykkelen mellom den siste stolpen og åpningen i veggen. Åpningen er så smal at jeg må leie sykkelen inn ved å dytte bakfra. Tenker derfor fjerne to-tre plank fra lettveggen for å utvide åpningen en smule, men da blir det jo også mer innsyn og enklere for andre å åpne. Derav tanken om å bygge en låsbar skyvedør. Har sett en slik på Gjør Det Selv som virker mulig å få til på mitt nivå.
Burde være mulig å montere en eller annen krok i huset slik at jeg kan låse sykkelen fast i den. Blir nok enklere enn å støpe hos meg pga brostein, men det er jo bare antagelser forsåvidt. Tenker også å kjøpe en skivebrems med alarm (dersom den flyttes på) og å gjemme en eller annen Apple airtag i sykkelen sånn for sikkerhetsskyld.
Sykkelen min er vel neppe dyr nok til at noen peker seg den ut spesifikt, så derfor tenker jeg det meste handler om å ikke insentivere eventulle opportunister ved å gjøre ting så vanskelig som mulig. Jeg absolutt hater å bli frastjålet ting uavhengig av verdi/forsikringer/lignende, men har vel innfunnet meg med at dersom noen virkelig vil ta sykkelen, så klarer de det nok. Allikevel er det jo greit å gjøre det man kan.
For det første ville jeg satt opp kameraovervåkning. Tro meg, det funker. Sett opp ett eller flere kameraer og heng dem opp så dem synes godt. Ett kamera blir for lite. Du må sette opp kameraene slik at hvis dem feks. Ødelegger ett av dem, så blir dem filmet av et annet etc. jeg har det siste året tatt tre tyver grunnet disse kameraene. To av dem raidet i nabolaget og den ene hadde planer om et raid her hos meg. De to førstnevnte så jeg hadde kamera og gikk videre til nestenhus.
På natten så lyser nemlig alle kameraene mine opp med slike røde lys når dem oppdager mennesker. Da oppdager tyvene at jeg har flere kameraer å det lager nok akkurat passe med ekstra bry for dem at dem går videre til neste eiendom.
Han siste var ruset å hadde nok ikke sett kameraene om man hadde hengt det rundt halsen hans. Men JEG ble varslet og når jeg sjekket kameraet via telefonen, så ga det meg god oversikt om hva han drev med ute. Det hjelper meg i å vurdere fyren før han evt. knuser et vindu.
Jeg vurderte han som ruset og han var alene. Da var jeg ganske trygg på at han ikke var direkte farlig i måten han oppførte seg på. Men han fikk seg et realt sjokk for å si det sånn forsi jeg hadde overtaket grunnet disse kameraene.
-----------
Forebyggende tilltak bør være første prioritet.
1. Synlig kameraovervåkning
2. Skjule sykkelen best mulig.
3. Lås den fast skikkelig. Rammelås til fast punkt imgarasje etc.
4. Sørg for belysning av de stedene sykkelen står.
Som prioritet nummer to kan du tenke på ting som skivelås og alarm og Airtags etc.
Det viktigste er at tyvene VET at sykkelen er sikret med sporingsbrikke og alarm. Når tyvene vet at sykkelen sin er sikret med skivelås, alarm, kameraer, sporingsbrikke etc. samt at den er innelåst etc. så gidder ikke tyver og ta sykkelen din som regel.
Så må man jo ta en fornuftig avgjørelse oppe i det hele også rundt hvor mye penger man skal invistere for å spare forsikringsselskapet for utbetalinger etc.
2-3 kameraer koster 2-3.000 kroner. Sporingsbrikke (Airtag) koster en hundrelapp, og ett par hågode låser ca. 2.000 kroner. Belysning som aktiveres ved bevegelse får su på Biltema for slikk og ingenting. Så rundt 5.000 kr. For å sikre sykkelen og evt. andre ting mener jeg er en god investering.
Merk at AirTags egentlig ikke fungerer optimalt som som sporingsbrikke. For grunnet personvern så vil denne lage lyd etter en liten stund hvis sykkelen forsvinner ut av posisjon. Derimot kan man enkelt fjerne høytaleren i denne. (Søk på youtube).