Stortingshøring for å beholde 98 oktan bensin uten etanol (frist 2. mai klokka 23:59).

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
Brukeravatar
SveinHa
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Kontakt:

Stortingshøring for å beholde 98 oktan bensin uten etanol (frist 2. mai klokka 23:59).

Legg inn av SveinHa »

Som emnetittelen så nydelig beskriver, her har folk en fin mulighet til å si sin mening om bevaring av etanolfri bensin. Stortinget har lagt ut en mulighet for å komme med skriftlig innspill (frist 2. mai klokka 23:59) der privatpersoner (og foretak) kan si fra hva man mener om behovet for bevaring av 98 oktan E0

Jeg la nettopp inn følgende høringssvar:
Etanolfri bensin MÅ være tilgjengelig.

Etanoltilsetning i bensin har en stor negativ effekt for både lagringsstabilitet og driftssikkerhet for bensinmotorer, ikke bare de motorer som er produsert før etanol var et tema men også motorer produsert som "godkjent" for bruk med etanolholdig bensin. Problemet er størst med tanke på lagring av bensin for nødbruk da etanolen er hygroskopisk og endrer bensinens egenskaper over tid ved å øke vanninnholdet i bensinen men også at etanol med større eller mindre innhold av vann løser opp gummi og aluminiumslegeringer slik at en kan få både lekkasjer og tette dyser med både brann og motorstopp som resultat. Sett opp mot mulige klimagevinster er dette en no-brainer: Tall fra SSB viser at salg av 98 oktan de siste årene er nede i ca 2% av total bensinomsetning men har det siste året gått opp til rundt 8% høyst sannsynlig pga. de velkjente skadevirkningene av etanol.

I samme slengen: Få bort den villedende merkingen på bensinpumpene. 98E5 finnes ikke her på berget så sørg for at pumpene merkes med den reelle betegnelsen: 98E0
-----------------------------------------------
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Brukeravatar
MGR1
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - BMW F650ST 1997

Re: Stortingshøring for å beholde 98 oktan bensin uten etanol (frist 2. mai klokka 23:59).

Legg inn av MGR1 »

Takk for heads-up!

Fremmet av MDG :O. Nå står ikke verden til påske :crazy:

Saken:
https://www.stortinget.no/no/Saker-og-p ... /?p=103139

Skriv innspill:
https://www.stortinget.no/no/Hva-skjer- ... h=10005509

Brukeravatar
FredrikE24
Motorsykkelen din: BMW K1200RS

Re: Stortingshøring for å beholde 98 oktan bensin uten etanol (frist 2. mai klokka 23:59).

Legg inn av FredrikE24 »

Det som irriterer meg med Norge er at ved innførsel av E10 på 95Oktan pumpebensin ikke gis alternativer til forbrukerne. Reiser man hvor som helst(mulig Sverige er et unntak hvor etanoltilsetning og E85 har vært heiet på, samt blyfritt og at EGR har vært påbudt siden 70-tallet minst) i Europa er det som regel 5-6 alternativer på hver pumpe på en bensinstasjon.

Sykkelen min går helt fint på E10, går litt varmere og omtrent 3 mil i tapt rekkevidde, så det er ingen big deal, men fyller gjerne E0 om jeg kan. Dessverre har typisk Shell-stasjonene forsvunnet en etter en etter at ST1 kjøpte seg inn og stadig fler blir UnoX selvbetjent med 7Eleven kiosk.

Jeg heier på friheten til å velge, men akkurat nå går det totalt feil vei.

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Mens jeg heier på enda flere ladepunkter :knegg

Nå har også de fleste CircleK stasjoner fått ladere og UnoX har kommet med dedikerte ladestasjoner også. Esso har også slått seg med på ladebølgen.

Helt fantastisk :)

Brukeravatar
FredrikE24

Legg inn av FredrikE24 »

Kjekt helt til man ikke har strøm i kontakten og man må bruke forbrenningsmotor 😊

Vi er vant til driftsstabilitet i kraftforsyningen vår, men ting kan skje. I fjor da jeg var i Syd-Europa gikk strømmen i fire land på en gang. Strømmen var borte nærere hele dagen.
Selv i de mindre byene var beredskapen klar. Så ting var stort sett business as usual utover at kjøleskapet hjemme var strømløst med mindre man hadde hjemme-beredskap i orden.
Det gikk dieselaggregat over hele byen for infrastruktur og det gikk bensinaggregater på hvert gatehjørne. Det ble aldri offentliggjort hva som var årsaken, men det er ikke umulig at det var sabotasje.

Hadde det samme skjedd i hele Skandinavia hadde det for Norge vært krise. Daff E10 på alle tanker rundtom og dårlig beredskap.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 02 mai 2025, 11:44 Kjekt helt til man ikke har strøm i kontakten og man må bruke forbrenningsmotor 😊

Vi er vant til driftsstabilitet i kraftforsyningen vår, men ting kan skje. I fjor da jeg var i Syd-Europa gikk strømmen i fire land på en gang. Strømmen var borte nærere hele dagen.
Selv i de mindre byene var beredskapen klar. Så ting var stort sett business as usual utover at kjøleskapet hjemme var strømløst med mindre man hadde hjemme-beredskap i orden.
Det gikk dieselaggregat over hele byen for infrastruktur og det gikk bensinaggregater på hvert gatehjørne. Det ble aldri offentliggjort hva som var årsaken, men det er ikke umulig at det var sabotasje.

Hadde det samme skjedd i hele Skandinavia hadde det for Norge vært krise. Daff E10 på alle tanker rundtom og dårlig beredskap.
Må bare presisere at hvis strømmen går så funker heller ikke betalingsterminaler eller pumpene på bensinstasjonene. Så det stopper seg nok for dere andre også :)

Nineball
Motorsykkelen din: 2005 Sportster 1200R/ 2005 Honda VFR800/ 2021 BMW R1250RS

Legg inn av Nineball »

Det er vel akkurat i slike tilfeller vi har bruk for Etanolfri bensin, med holdbarhet for å kunne lagre frem til en situasjon oppstår.
21 BMW R1250RS 2025-
06 Honda Vfr800 2021-
05 HD Sportster 883R 2014-
03 Yamaha XJ600 2011-2014
85 Suzuki GSX 750ES 2002-2009

Brukeravatar
SveinHa
Kontakt:

Legg inn av SveinHa »

Nineball skrev: 02 mai 2025, 13:36 Det er vel akkurat i slike tilfeller vi har bruk for Etanolfri bensin, med holdbarhet for å kunne lagre frem til en situasjon oppstår.
Nettopp! Husk at de høye herrer i både vår regjering og opp på langt høyere nivå bevisst styrer mot planlagte kriser både for klima og energi, det er den måten de får makt over folket på... At vellagret bensin blir ubrukelig er nok bare en hyggelig bi-effekt for de der Quislingene...
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Nineball skrev: 02 mai 2025, 13:36 Det er vel akkurat i slike tilfeller vi har bruk for Etanolfri bensin, med holdbarhet for å kunne lagre frem til en situasjon oppstår.
Man kan produsere strøm selv også i form av solenergi. Da er man i teorien selvberget så lenge solen ikke detter ned.

Brukeravatar
SveinHa
Kontakt:

Legg inn av SveinHa »

Bjerknez skrev: 02 mai 2025, 14:20 Man kan produsere strøm selv også i form av solenergi. Da er man i teorien selvberget så lenge solen ikke detter ned.
Har ikke sett noen tall på det men svært nær 100% av alle solcelleanlegg i boliger (ikke hytter og slikt) MÅ ha strøm fra nettet for å virke samme hvor mye solen skinner. Jeg designet mitt solcelleanlegg for å være uavhengig av nett og da kraftlaget var på besøk sa de at de kun visste om ett lignende anlegg i sitt område. Har vurdert el.bil av det billige slaget også siden jeg har gratis strøm men med mitt kjøremønster kan det ikke på noen måte forsvares.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

SveinHa skrev: 02 mai 2025, 15:40
Bjerknez skrev: 02 mai 2025, 14:20 Man kan produsere strøm selv også i form av solenergi. Da er man i teorien selvberget så lenge solen ikke detter ned.
Har ikke sett noen tall på det men svært nær 100% av alle solcelleanlegg i boliger (ikke hytter og slikt) MÅ ha strøm fra nettet for å virke samme hvor mye solen skinner. Jeg designet mitt solcelleanlegg for å være uavhengig av nett og da kraftlaget var på besøk sa de at de kun visste om ett lignende anlegg i sitt område. Har vurdert el.bil av det billige slaget også siden jeg har gratis strøm men med mitt kjøremønster kan det ikke på noen måte forsvares.
Mulig du har rett, men kan du forklare hvorfor?

Man kan jo i teorien kjøpe solcellepanel som lader opp battterier som igjen kan gi strøm til huset samt bilen. Får det er vel ikke noe krav at man skal være tilkoblet strøm fra nettet?

Uansett mener jeg strøm er en bedre løsning enn drivstoff i lengden. Klart det blir en overgangsperiode etc. men strøm kan man i teorien produsere selv. Det kan man ikke med bensin/diesel i den grad.

Men jada, solcellepanel og ikke minst batteri er svindyre. Men mange har allerede begynt i det små...

Brukeravatar
SveinHa
Kontakt:

Legg inn av SveinHa »

Bjerknez skrev: 02 mai 2025, 15:53 Mulig du har rett, men kan du forklare hvorfor?
Det er slik inverterne som "alle" har er konstruert. De leverer solstrøm til nettet når du har overskudd og henter fra nettet når du har underskudd. En sikkerhetsfunksjon nekter inverteren å virke så lenge den ikke har strøm utenfra. Det skulle tatt seg ut om kraftlaget tok strømmen for vedlikehold på nettet samtidig som diverse småskalaprodusenter matet strøm ut på nettet... Kan godt være dette kunne løses på andre måter men den valgte løsningen er at inverteren dør når nettet dør...

Mitt anlegg KAN IKKE levere strøm til nettet, kun hente strøm derfra når jeg vil. Overskuddssol lagres i et 54kWh batteri og forbrukes om natten eller når det ellers trengs. I vintermånedene kjøper jeg strøm de timene den er billigst for batterilading og forbruker når det måtte passe meg.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Og det kan fort bli slik at det blir hyppigere tilfeller av store strømbrudd som nettopp Spania, Portugal og deler av Frankrike nå nylig.

Ved langvarige og omfattende strømbrudd må man ty til sikre og stabile energiformer som bla. etalnolfri 98 oktan bensin og ikke minst manuelle tappemuligheter uavhengig av strømtilførsel og aggregatløsninger - av beredsskapshensyn. Som ren ovderlevelsestrategi om de verste scenariene skulle finne på å kunne skje.
Noe som slett ikke er utenkelig siden vi har gjort oss selv den bjørnetjenesten å gjøre oss ytterst sårbare pga. av den altomfattende avhengigheten av elektristet...

Brukeravatar
FredrikE24

Legg inn av FredrikE24 »

Ja, så lå det en liten stund ann til at E0 ikke skulle være tilgjengelig i Norge. Heldigvis snudde Høyre tilslutt. Vi får se når det skal behandles i Stortinget. Heldigvis har vi AMCAR som passer på at det blir så godt det lar seg gjøre. Antall innspill til høringen(av privatpersoner og organisasjoner) har vært formidabel.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Legg inn av Gammelsmurfen »

Litt morsomt at Rasmus Hansson selv kjører gamle biler på fossilt drivstoff, kanskje derfor han foreslår det så han kan bruke opp bilen :D
Noe han selv har uttalt at han skal bruke den til den dør.

Brukeravatar
SveinHa
Kontakt:

Legg inn av SveinHa »

Brukeravatar
dypen
Motorsykkelen din: R1250GSA

Legg inn av dypen »

MGR1 skrev: 01 mai 2025, 12:46 Takk for heads-up!

Fremmet av MDG :O. Nå står ikke verden til påske :crazy:

Saken:
https://www.stortinget.no/no/Saker-og-p ... /?p=103139

Skriv innspill:
https://www.stortinget.no/no/Hva-skjer- ... h=10005509
Fristen for å sende inn direkte via stortinget.no gikk ut 02.05.2025 kl. 23.59
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Svar