Daglig rengjøring av MC ?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Godtvoksen

Daglig rengjøring av MC ?

Legg inn av Godtvoksen »

Heisan...her er sesongen så vidt begynt, og det er noe sølete rundt omkring. Det medfører at MC'n blir noe skitten når en er ute en liten tur. Går det greit å bruke høyttykkspyler på MC'n?

Er det områder på MC'n jeg må være forsiktig med høyttykkspyler?

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3348
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: Daglig rengjøring av MC ?

Legg inn av Dexter »

Jeg bruker ikke høytrykkspyler. Jeg vasker med svamp og lunka vann ETTER at motoren er blitt kald. Passer på å ikke få vann inn i eksosanlegget. Har sett at en får egne "vaske-propper" til eksosanlegget. Etter at jeg har gått gjennom sykkelen svampen så skyller jeg det bort med vanlig hageslage. Etter det tar jeg frem pusseskinn og "tørker" sykkelen. Som oftest så er det ikke mulig eller i hvertfall vanskelig å få bort innsekter (road-kills), da tar jeg frem turtlevax og polere dem bort, det fungerer som snus! Det er ikke så store overflater på en mc så da tar jeg en kjapp runde over det meste av sykkelen, da ser den kjempebra ut etterpå og har fått et beskyttende lag voks. :thumleft

I de fleste tilfeller så tror jeg ikke høytrykkspyler gjør noen skade så lenge man ikke spyler direkte der en ikke bør spyle... jeg dropper den siden dette ikke har noen effekt i all den tid jeg bruker svampen. Jeg har jo felger i samme farge som resten av sykkelen og uansett hvor lenge en spyler med høytrykkspyler så blir de ikke så rene som når jeg bruker 3 minutter med svampen... Samtidig får jeg tatt en nærmere titt på sykkelen, da armene mine ikke er lengre enn dem skal være :knegg "en nærmere titt" kan bety å oppdage feil eller skavanker før de utvikler seg til noe stor, stygt og dyrt...
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Godtvoksen

Re: Daglig rengjøring av MC ?

Legg inn av Godtvoksen »

Dexter skrev:Jeg bruker ikke høytrykkspyler. Jeg vasker med svamp og lunka vann ETTER at motoren er blitt kald. Passer på å ikke få vann inn i eksosanlegget. Har sett at en får egne "vaske-propper" til eksosanlegget. Etter at jeg har gått gjennom sykkelen svampen så skyller jeg det bort med vanlig hageslage. Etter det tar jeg frem pusseskinn og "tørker" sykkelen.
Er det noen som er litt mere makelig anlagte en Dexter? :lol

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Daglig rengjøring av MC ?

Legg inn av Globe »

Jeg bruker ikke HT-spyler, kun vanlig hageslangetrykk :)

Har funnet denne svært effektiv:
[img]http://img.skitch.com/20100314-jhr7ekb5 ... 5bexyj.jpg[/img]


Har forsøkt noen ulike typer av slik "spray-på, spyl-av", men denne gir best resultat. Litt vann over hele sykkelen først, spray så hele sykkelen med denne pumpeflasken, la det gå noen minutter, spyl av med hageslange...funker som gull....er min erfaring.

Er ikke så "glad i Biltema" i utgangspunktet da jeg har erfart at det som er billig...ER billig...men denne rensen...den funker :thumleft

Jeg bruker luftkompressor til tørking :)
Sist redigert av Globe den 14 mar 2010, 16:18, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3348
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: Daglig rengjøring av MC ?

Legg inn av Dexter »

Godtvoksen skrev:
Dexter skrev:Jeg bruker ikke høytrykkspyler. Jeg vasker med svamp og lunka vann ETTER at motoren er blitt kald. Passer på å ikke få vann inn i eksosanlegget. Har sett at en får egne "vaske-propper" til eksosanlegget. Etter at jeg har gått gjennom sykkelen svampen så skyller jeg det bort med vanlig hageslage. Etter det tar jeg frem pusseskinn og "tørker" sykkelen.
Er det noen som er litt mere makelig anlagte en Dexter? :lol
Okei greit... :knegg

På en vanlig dag når jeg ikke gidder så vil jeg skylle med bare vann fra hageslangen... Jeg kan ikke påstå at min ovenstående "oppskrift" brukes daglig, men heller ved behov. Nå kjører jeg helst ikke når det er vått eller på bedritne veier, selv om dette ikke er til å unngå av og til
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38167
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Daglig rengjøring av MC ?

Legg inn av AJ »

Godtvoksen skrev:
Dexter skrev:Jeg bruker ikke høytrykkspyler. Jeg vasker med svamp og lunka vann ETTER at motoren er blitt kald. Passer på å ikke få vann inn i eksosanlegget. Har sett at en får egne "vaske-propper" til eksosanlegget. Etter at jeg har gått gjennom sykkelen svampen så skyller jeg det bort med vanlig hageslage. Etter det tar jeg frem pusseskinn og "tørker" sykkelen.
Er det noen som er litt mere makelig anlagte en Dexter? :lol
Høytrykksspyler på MC!? :oh Nei, nei, nei! :[-X Ikke bra :[-(

Hageslangetrykk er derimot helt OK.

Høytrykk kan fort bli for voldsomt for lakk på plastdeler, ramme og motor. Jeg har nå i hvert fall innbilt meg at slik er det og velger fortsatt å leve i den tro at høytrykk på MC ikke er av det gode... :mk
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Misha
Innlegg: 1090
Registrert: 09 des 2005, 17:59
Motorsykkelen din: Ja, 4 stk...
Sted: Regnværsbyen

Re: Daglig rengjøring av MC ?

Legg inn av Misha »

Bruker høytrykks-spyleren og oppvask-kost hver gang. Men det er ikke så ofte baiken blir vasket så går det vel opp i opp :knegg

Høytrykksspyleren er fin, den. Man trenger jo ikke spyle 2 centimerer fra hjul-lageret, har alltid god avstand på utsatte plasser. Men kjekt å ha det skitten sitter ekstra fast :thumleft
-10 Yamaha FZ1-S
-80 Moto Morini 500 Sport
-76 Kawasaki 650 Banesykkel

Live Before You Die
Bon Jovi

Gammelgutt

Re: Daglig rengjøring av MC ?

Legg inn av Gammelgutt »

Misha skrev:Bruker høytrykks-spyleren og oppvask-kost hver gang. Men det er ikke så ofte baiken blir vasket så går det vel opp i opp :knegg

Høytrykksspyleren er fin, den. Man trenger jo ikke spyle 2 centimerer fra hjul-lageret, har alltid god avstand på utsatte plasser. Men kjekt å ha det skitten sitter ekstra fast :thumleft
Jeg gjør det akkurat på samme måten, et par tre ganger i løpet av sesongen og før vinterlagring.

Godtvoksen

Re: Daglig rengjøring av MC ?

Legg inn av Godtvoksen »

Se her var det flere svar.

Konklusjon: Som på all annen rengjøring/vasking. Det er samvittigheten som avgjør... :notlistening
Sist redigert av Godtvoksen den 14 mar 2010, 18:04, redigert 1 gang totalt.

Godtvoksen

Re: Daglig rengjøring av MC ?

Legg inn av Godtvoksen »

Globe skrev: Er ikke så "glad i Biltema" i utgangspunktet da jeg har erfart at det som er billig...ER billig...men denne rensen...den funker :thumleft
Takker for tipset - den skal jeg kjøpe meg.. :D

FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Sted: Høvik

Re: Daglig rengjøring av MC ?

Legg inn av FJZZR »

Høytrykk spyler er greit bare den brukes med fornuft :[-X

Ligg unna elektriske komponenter, hjulagre og gjennomføringer med simmeringer.
Paktninger er i det hele tatt ikke beregnet for å stå imot en HT.

Jeg "kom borti" kjedet (DID 50ZL) med høytrykkspyleren. Var veldig nøye med smøring etterpå, men det nyttet ikke. 5000 km senere var akkurat de ledda jeg var uheldig med slarkete!!

Bruker helst bøtte og svamp/oppvask kost og deretter lunkent vann fra ei sånn kann som er beregnet for blomsterbed ;e

Kjedet vaskes en sjelden gang med "neglekost" og parafin.
Får en runde med kjedespray umiddelbart etterpå.
Er nøye med å spraye etter regnvær, men ellers "sauser" jeg ikke inn kjedet i tide og utide. Innbiller meg at overdreven smøring fører til en "fluepapir virkning" som gjør at grus og annen elendighet lettere fester på kjedet.
Har kjedene minst 40000 km på denne måten

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Daglig rengjøring av MC ?

Legg inn av Relax »

Misha skrev:Bruker høytrykks-spyleren og oppvask-kost hver gang. Men det er ikke så ofte baiken blir vasket så går det vel opp i opp :knegg

Høytrykksspyleren er fin, den. Man trenger jo ikke spyle 2 centimerer fra hjul-lageret, har alltid god avstand på utsatte plasser. Men kjekt å ha det skitten sitter ekstra fast :thumleft
Yapp. skumlegger omtrent hele sykkelen og spyler av med høytrykkspyler når sykkelener skikkelig skitten... Unngår bryterem lager osv, og holder ikke for tett på,,
Går så bra atte ...........
"Do the right thing"

Brukeravatar
Baron von Waffel
Innlegg: 1883
Registrert: 05 nov 2008, 11:11
Motorsykkelen din: §usuki DL1000 Vstrom, Honda Varadero 125
Sted: Oslo, Dal/Brenna

Re: Daglig rengjøring av MC ?

Legg inn av Baron von Waffel »

Det eneste jeg kan finne på å vaske daglig er meg selv.

Sykkelen blir vasket der den står i vinteropplag. Ut over det kan det bli litt spyling på plassen foran garasjen. Men ikke hvert år.

Kjørelæreren kommenterte dette. Han sa han brukte høytrykkspyler på sine sykler. Og det hadde aldri blitt problemer. Kan han så kan jeg.
Min Stolte Gnager - §uzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren -Honda Varadero 125

Brukeravatar
Dortmunder
Innlegg: 336
Registrert: 11 apr 2006, 09:15
Motorsykkelen din: Yamaha Dragstar 650A
Sted: Kristiansand

Re: Daglig rengjøring av MC ?

Legg inn av Dortmunder »

Jeg vasker også med svamp.... og vannslange. Effektiv og relativ fort gjort. I alle fall hvis du må rigge opp HT først. Så jeg vil tippe at det er like fort å går over med en svamp eller å bruke HT.

Bortsett fra det gutter .... hva er mer tilfredstillende enn å kose seg ute med ei flaske pils og kose sykkelen ???? :P
Men pass dere for slutten : når kjerringa kommer løpende som ei ild-kule og kjefter at du har brukt HENNES vaskebøtte og HENNES oppvaskkost.... :notlistening


Dortmunder
Wenn du Gott siehst mußt du bremsen !!

Godtvoksen

Re: Daglig rengjøring av MC ?

Legg inn av Godtvoksen »

Dortmunder skrev:Jeg vasker også med svamp.... og vannslange. Effektiv og relativ fort gjort. I alle fall hvis du må rigge opp HT først. Så jeg vil tippe at det er like fort å går over med en svamp eller å bruke HT.
Vel - tanken var vel å stikke innom bensinstasjonen i bygdesentrumet vårt, og putte på en tier, for så spyle av med varm høytrykksspyler..:-) Nå er det nattefrost, slik at hageslangen fryser til is og da er det ganske tungvint å tine den opp igjen.

Men, ut i fra det de fleste skriver - så advares det til en viss grad mot dette.

Svar